Miroslav Vebr - eWRC.cz
26. 6. 2020 14:21 − 1938× − 0

Radek Fiala – „Desítkové Mitsubishi je má srdeční záležitost“

Česká rally je protkána licencovanými jezdci, ale i kluky, kteří dávají do soutěží své motoristické srdíčko, aniž by si pořídili závodní licenci.

Mezi ně patři i brněnský Radek Fiala. Pojďme si představit čtyřiatřicetiletého jezdce v krátkém rozhovoru.

Co tě přivedlo k motoristickému sportu?

„Láska k automobilům a motocyklům obecně. Táta je stejně naladěn, takže jsme se společně pomaloučku posouvali až k tomu, že jsme si vytvořili hračku v podobě mišáka a začali se tímto bavit. Táta je velký fanda motocyklů, zejména těch silničních, takže jsme pravidelně od devadesátých let sledovali MS silničních motocyklů na EUROSPORTU a chodili se dívat na VC ČR v Brně. Společně jsme i několik let na motorkách jezdili. Vzhledem k houstnoucímu provozu na českých silnicích jsme se rozhodli, že se zavčas tohoto koníčku vzdáme. Je zřejmé, že pokud má někdo rád motorismus dlouho, tak bez nějakého takového rozptýlení nevydrží, a tak jsme se začali bavit sportovními vozy. Začalo to Nissanem 350 Z, pokračovalo Subaru WRX STI 2003, Mitsubishi EVO IX, BMW 335i a skončilo u Mitsubishi EVO X. Párkrát jsem se svezl na závodní motokáře u Ivana Houzáka v HKC Racing, což byl také perfektní zážitek. Nakonec se objevil GPD Rally Cup, dnešní Traiva Rally Cup a bylo jasné, že toto je přesně to závodění, které je pro nás jako stvořené.“

Pravidelně usedáš do Mitsubishi EVO X, proč právě tento model?

„Naskytla se příležitost dobré koupě, tak jsem nad tím nijak moc nepřemýšlel a vůz pořídil. Mám jej od 0 km, mám schovanou i převozní papírovou SPZ, je to takové naše mimino, které si pipláme od narození a víme o něm úplně vše. Jak jsem říkal v předešlé otázce, vývojem přes různá vozidla jsme se dopracovali k EVO X a jsem za ni velice rád. Občasnými návštěvami na amatérských akcích jsme se rozkoukávali, jak věci chodí a jak se dělají. Postupem času jsme dospěli do bodu, že začalo dávat smysl, abychom měli čistokrevné sportovní vozidlo, po kterém se nebude chtít žádná základní civilní činnost. Tak jsme se pustili nejdříve do přestavby stran bezpečnosti, což obnášelo bezpečnostní rám a další související interiérové úpravy. Začali jsme se účastnit Traiva Rally Cupu (dříve GPD) a postupem času přidali úpravu podvozku a nějaké další drobné úpravy. Veškeré interiérové úpravy se děly dle homologačních listů tak, aby se vůz dal vždy doskládat do plnokrevného eNka. V současnosti je tedy ze 70 % hotový interiér a nainstalovaný podvozek Protlum, jinak se jedná o vozidlo se sériovými díly. Konečným cílem je samozřejmě vůz v čase dokončit a mít z něj Mitsubishi EVO X třídy N, ale vzhledem k naší motoristické filozofii zábavy, není kam spěchat.“

Přece jen je devítka populárnější, proč jsi nesáhl po tomto voze?

„Tím, že se tímto sportem bavím a nemám ambice, aby ze mě byl profesionální závodník, tak jsem nad tím nijak analyticky nepřemýšlel. EVO X se mně jako auto vzhledově velmi líbí. Je pravdou, že má výkonnostní slabiny stran své váhy a velikosti. Díky své jedinečnosti, jezdí jich jen pár, je i její údržba specifická, nicméně nelituji a jsem za ni rád. Cílem bylo pořídit si auto, u kterého si budeme jisti, že během svého života neprošlo nějakými hrůzami. Nakonec se ukázalo, že veškeré jeté kusy mají pestrobarevné životní příběhy a je těžké se dopátrat nějakého neposkvrněného vozu, takže když se mně naskytla příležitost pořídit nové EVO X, tak jsme do toho šli.“

Startuješ na závodech Traiva rally cupu, proč tyto závody?

„Skvělá organizace, rozmanité podmínky a povrchy, jezdí sem i kluci profíci, na což je krásný pohled, jak na auta, tak na jejich umění. Právě přítomnost profi závodníků je i zárukou, že je vše kolem připravené tak, aby technika netrpěla a dobře se zazávodilo. Důležitým faktorem je také to, že se rád vidím s lidmi, které na závodech pravidelně potkávám. Myslím si, že je potřeba celý koncept Traiva Rally Cupu vyzdvihnout a jednoznačně říct, že je to skvělý formát. Můžou se zde svézt jak profesionální závodníci, tak kluci, kteří nemají ambice být profíkem, ale zkrátka chtějí se zlepšovat jako řidiči a tady mají možnost v rámci maximální možné bezpečnosti a neohrožení lidí na běžných komunikacích. Myslím si, že by Traiva Rally Cup měl být dáván za příklad rozvoje motorsportu a bezpečnosti na českých silnicích.“

Volné podniky, respektive sprinty tě u nás nelákají?

„Nelákají, já jsem hrozně rád za naši Traivu a doufám, že se bude dařit Silverovi ještě dlouho ji pořádat a držet kolem ní skvělé lidi jako Ríšu Laseviče, Silvera seniora a další. Já i mitfára Jirka Bartoněk teď máme hodně pracovních povinností, Jirka už i těch rodinných a já doufám, že v budoucnu mě to čeká také

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama