30. 6. 2020 08:52 − 5051× − 3

Jiří John: „Rallyový rychlík z Libouchce“

Jeho typické kupátko třídy A5 3000 s „vytaženými“ blatníky na fotografiích hodně připomínalo Škodu 130 RS…

…a tak jsem pátral, jaký ta „eresa“ měla původ. Ale zpět na začátek. Jiří John začal závodit v roce 1972 se Škodou 1100 MB a hned úspěšně. První ročník slavné severočeské soutěže Rallye Teplice vyhrál ve třídě A2 1000 a byl celkově desátý. To ho navigoval Václav Jirásko, ale v dalších soutěžích, kterými byly Hornická rallye Most, Rallye Berounka a Krušnohorská rallye Duchcov, cíl nespatřili.


Před startem Rallye Liberec 1975

Od sezóny 1974 se na sedadlo spolujezdce posadil Bohumil Filipi a závodním speciálem se stala Škoda 100, s níž odstartovali na PAL Rallye Tábor a v Teplicích. „Jezdil jsem na lodi u plavby ČSPLO, a byl jsem mnohdy dlouhou dobu „na vodě“, takže se nám o postupu výš jen snilo. Nepodařilo se nám odjet potřebný počet soutěží,“ zdůvodňuje v některých letech menší účast libouchecký závodník. V další sezóně se pak objevili s vozem třídy A2 1300 Škodou 110 L. Téměř domácí Rallye Teplice dokončili na jedenáctém místě ve třídě, ale ještě více se posádce AZNP Libouchec dařilo v Kamenici nad Lipou, kde skončila šestá, o příčku hůře dojela ve Varnsdorfu a bodovala rovněž v Toužimi. Ani to však při početné účasti nestačilo na postup do „malého mistráku“.

To se povedlo až v sezóně 1976, kdy John s Filipim vybojovali vítězství ve třídě A5 3000 už s vozem Škoda 110 R při Rallye Osvobození Pačejov, Chemopetrol Litvínov a Rallye České Budějovice. Jako vítězové oblastního přeboru skupiny A ve své kategorii získali II. výkonnostní třídu a čekaly je premiérové starty v Přeboru ČSR 1977.


Na startu Rallye Varnsdorf 1976

„Auta jsme si vždycky stavěli sami a mnohdy bylo hodně těžké sehnat ty správné díly, abychom mohli konkurovat těm nejlepším. Pro laminátové blatníky a kapoty jsme jezdili až za tehdejší Gottwaldov k Ing. Ondřejíkovi, úspěšnému okruhovému závodníkovi, a díky těmto dílům, ale i maximálnímu odlehčení a dalším povoleným úpravám naše auto „pseudoeresa“ spadalo do třídy A5,“ vzpomíná Jiří John.

Startovní číslo 1, díky vítězství v oblasti v nejvyšší třídě v předchozím roce, dostali v Českém Krumlově, ale náročnou rallye na jihu Čech nedokončili, stejně jako náchodskou Rallye Ida. O mnoho lépe se jim vedlo ve Varnsdorfu, kde byli bronzoví, přestože je potkaly dvě neuvěřitelné příhody: „Nejdříve se nám v prudší zatáčce a náklonu vozu na okruhové erzetě otevřely dveře u spolujezdce a pak jsme na jedné z rychlostních zkoušek proletěli příkopem a poškodili zavěšení přední kola. Pokračovali jsme, ale asi deset kilometrů před cílem nám kolo upadlo. Spolujezdec si sedl za mě a auto vyvažovat. Takto jsme si dojeli pro cenný výsledek.“ V Mistrovství ČSR se ale udrželi i pro sezónu 1978.


Při Rallye Č. Krumlov 1977

Ve Slovácké rallye Hodonín odstoupili hned na začátku, neúspěšní byli i při Rallye Klíč a Ida. Do cíle je jejich kupátko dovezlo pouze v Táboře, a to na udržení nestačilo. Proto se v sezóně 1979 objevují v několika oblastních soutěžích. Stejně jako o rok později. Změna nastává v roce 1981 na sedadle spolujezdce v podobě Jindřicha Homoly a po odstoupení v Toužimi, končí i po šesti erzetách v Hrádku nad Nisou. Páté místo přináší Rallye Velveta ve Varnsdorfu. Poslední sezóna, do které Jiří John odstartoval, byla v roce 1982, ale automobilové soutěže nadobro neopustil. Působil řadu let jako vedoucí rychlostní zkoušky Chuderov – Ryjice při Rallye Teplice, zajišťoval pořadatelsky i erzetu při Rallye Škoda a už v sedmdesátých letech byl doma v Libouchci na průjezdní kontrole hvězdicové jízdy při Rallye Monte Carlo.

„Kromě rallye jsem se svezl na několika kopcích v nejbližším okolí, třeba v Ústí nad Labem, kde se jelo serpentinami na Severní terasu. Ke konci aktivního závodění mě dovedly jednak technické závady auta a tím nedokončené soutěže. A pak příhoda, která se stala posádce Vlk – Kračmar při Rallye Český Krumlov 1980. Jel jsem jim tam doprovod a pohled na těžce zraněného spolujezdce, navíc dobrého známého, ve mně zanechal určité pocity, které se stávaly při další závodní jízdě psychickou brzdou.“


Kupátko nebo eresa?

Největší úspěchy:

1. místo v A2 1000 při Rallye Teplice 1972 + 10. absolutně
1. místo v A5 3000 při Rallye Chemopetrol Litvínov 1976
1. místo v A5 3000 při Rallye České Budějovice 1976
1. místo v A5 3000 při Rallye Osvobození Pačejov 1976
3. místo v A5 2000 při Rallye Varnsdorf 1977
5. místo v A2 1600 při Rallye Velveta Varnsdorf 1981+ 6. absolutně

(zkrácená verze textu vyšla v časopisu Rally č.4/2020)


Při Rallye Varnsdorf 1977

Foto archiv Jiřího Johna

Komentářů celkem: 3
30. 6. 2020 13:281
0 0
moc hezké auto
30. 6. 2020 17:552
0 0
na té dolní fotce to vypadá jako svižná jízda a u toho pootevřené dveře u spolujezdce ??? smajlík
30. 6. 2020 20:023
1 0
a že je tato skutečnost zmíněna v článkusmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!