Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
10. 7. 2020 11:09 − 8104× − 35

Manfred Stohl: Nic nebrání tomu, aby WRC bylo plně elektrické

Rakouský jezdec a průkopník alternativních pohonů v rally přichází s odvážným tvrzením, které nepotěší tradiční petrolheady.

Manfred Stohl patřil v první dekádě tohoto století mezi nejúspěšnější soukromníky pravidelně startující v MS a jeho speciály WRC v barvách generálního sponzora OMV čeřily vody na předních příčkách klasifikace, přičemž jezdec se nejlépe umístil v roce 2006, kdy s "velrybou" Peugeotem 307 WRC bral celkové čtvrté místo v hodnocení sezóny. Od doby pravidelných startů však nějaký čas uběhl a nyní se Stohl věnuje zejména rallycrossu a ve své společnosti STARD aplikuje alternativní pohony do motorsportu. Na konci loňského roku se ukázal v Polsku na Rajdu Barborka s Projektem E, tedy Fiestou na elektřinu a stejný model pod názvem Fiesta ELECTRX plánuje debutově nasadit o tomto víkendu v rámci maďarského RX mistráku. A jak nyní pro server Dirt Fish rakouský jezdec říká, z jeho pohledu nebrání nic tomu, aby se plně elektrizovalo i MS v rally a vozy WRC (po novém Rally1).¨

Jak asi mnohé napadne, harmonogram rally proti rallycrossu obsahuje mnohem větší množství kilometrů nejen v ostrém režimu proti chronometru, ale také na přejezdech, což znamená, že auta by potřebovala dostatek "šťávy", aby vše projela a nezůstala stát vybitá někde po cestě (s trochou legrace můžeme poznamenat, že to se může stát i benzínovým WRC, ostatně vyprávět by mohl Daniel Elena, který v Turecku 2003 špatně spočítal přejezd a Xsara pilotovaná Sebem Loebem zůstala stát na přejezdu). Jak však Manfred Stohl poznamenává, harmonogram by se moc nemusel upravovat, stačí správně rozmístit dobíjení. "Byly by potřeba nějaké úpravy infrastruktury soutěže. Přejezdy by se musely lehce upravit, aby se po cestě dalo zastavit k dobíjení. Ale to se bavíme o nějakých pěti, šesti, maximálně deseti minutách, než by byla auta plně nabitá a mohla pokračovat dál," říká Manfred Stohl.

Takže z Rakušanova pohledu by nic nebránilo tomu, aby ve WRC nastal ten den, kdy do něj byl zaveden elektrický proud: "Bylo by možné udělat plně elektrické MS a nic tomu už dnes nebrání. Na několika rakouských soutěžích jsme to zkoušeli a jde to." Jedním z těch, kdo měl možnost si vyzkoušet elektrický závodní speciál je Hayden Paddon, který pracuje na stavbě elektrického Hyundai Kona a k potenciálu elektřiny v rally dodává: "Plán je takový, že teď chceme ukázat auto a ukázat, co elektrický soutěžní speciál dokáže. Ukážeme se na několika propagačních akcích, kdy se objevíme na superspeciálkách a celému světu ukážeme, co Kiwiové umí. Do auta jsme za 18 měsíců práce dali hodně nových a neotřelých myšlenek." Jen pro zajímavost dodejme, že za použití EV kitu od STARD, umí elektro závoďáky výkon 450 kW a 811 kroutících momentů.

Komentářů celkem: 35
10. 7. 2020 18:08
0 0
1MW maj 4 WRCa
10. 7. 2020 18:52
2 0
a to jeste nikdo neresite ze by se musel uplne zmenit charakter RZ, co ja vim tak ty baterie nemaji moc radi otresy...navic servisni predpis pro oficialni servis WV je ze i pri sebemensi nehode se musi baterie komplet menit.....
11. 7. 2020 04:58
Upraveno 05:07
0 0
Re: knight - U elektroaut je požár ještě horší. Loni na podzim naboural v Rakousku nějaký chlápek Teslu. I když na ni hasiči vystříkali postupně 22.000 litrů vody, pořád hořela, takže nakonec to vyřešili tak, že celé auto spustili do velké nádrže s vodou a tam bylo 4 dny. U aut na benzínový pohon je hašení jednodušší, protože otevřením kapoty se dostanu na zdroj požáru, zatímco u elektroaut bývají kvůli těžišti vozu baterie na podlaze a tam se k nim prostě nedá dostat. Dalším problémem je délka požáru. Sami jsme viděli, že pokud chytne klasické benzínové wéercéčko, délka požáru je maximálně několik desítek minut, zatímco u elektrického auta to může trvat celé dny. Tam to totiž funguje tak, že vyhoří jeden článek baterie, od něj chytne druhý a vyhoří, pak chytne třetí,.... Proto ta "úspěšnost" hašení té Tesly v Rakousku. A jak už tady někdo napsal před mnou, Stohl neřeší choulostivost elektrického pohonu vůči otřesům. Něco jiného je klouzání po asfaltu, jiné kafe je třeba nějaká rozbíječka třeba v Argentině. Takže kupříkladu rallye v Mexiku, Finsku nebo na Sardínii by byly hotovým pohřebištěm elektroaut.
11. 7. 2020 07:26
0 0
Tu nachylnost vuci vibracim jste vzali kde? Pac baterky se uz davno pouzivaj vsude mozne a myslim, ze klasickej mokrej akumulator na tom bude vzhledem ke konstrukci podstatne hur.
11. 7. 2020 11:58
0 0
Mnoho lidí si neuvědomuje nebezpečí i při drobnějších nehodách které v rally bohužel jsou a budou. Ono provozovat ukázkově jedno auto je něco jiného , než předepsat všem bez velkých zkušeností. Až z elektriky zmizí dotace tak zbude jedna zajímavá kapitola vývoje aut.
11. 7. 2020 11:58
0 0
Když jsem to četl tak jsem se ze začátku smálsmajlík pak mi docvaklo že není 1. dubna a začalo mi být smutnosmajlík Manfrede tohle myslíš opravdu vážně???smajlík
11. 7. 2020 12:38
1 0
Vzpomněl jsem si na toho slavného německého šprintéra - Manfred Kokot ...
11. 7. 2020 12:47
1 0
Původně napsal shifty
Vzpomněl jsem si na toho slavného německého šprintéra - Manfred Kokot ...
Na rozdíl od Karola Poláka si většina přeje aby bylo co nejméně takových Kokotů.smajlík
11. 7. 2020 22:39
0 0
Každý fanda rally, který loni viděl v Sosnové na Rally Bohemia to elektrické zápoleni se musí třást strachy,protože jestli se toto uskuteční tak na rally nikdo jezdit nebude. Teď když ty R 5 i WRC vypadají a jezdí tak pěkně tak do toho hrábnou a celé to zk.... !
11. 7. 2020 23:59
0 0
Tak sorry, ale tohle je jak pod diskuzí na novinkách, že někde hoří tesla smajlík a pepan tomu fakt vytřel úplně. Jako co si o tom radši něco počíst než takhle přepisovat polopravdy a zaručený mýty elektromobilů. Mám ještě pořád ewrc na autě..tak ať nás náhodný čtenář nemá za blbce smajlík úplný smajlík
14. 7. 2020 13:50
0 0
Všichni se tedy bojí požáru elektro-aut, ale nikdo neřeší, že samo od sebe vzplálo a na troud shořelo nemálo benzinových vozů R5 od dvou značek od jednoho renomovaného koncernu...obávám se, že tohle by se elektromobilům nejspíše nestalo smajlík smajlík
14. 7. 2020 13:52
Upraveno 13:53
0 0
A koneckonců např. Prokopovi tehdy shořel "sám od sebe" i Ford smajlík Až shoří v rally tolik elektromobilů, jako benziňáků, tak můžeme začít polemizovat smajlík
14. 7. 2020 13:56
0 0
Když tak o tom přemýšlím o těch požárech, tak se vlastně divím, že do těch benzínových aut vůbec někdo leze. V době Béček shořela postupně půlka startovního pole. Ono vůbec jezdit po lese s něčím rozžhaveným, co má plnou nádrž vysoce hořlavé kapaliny, je z principu blbost. smajlík
14. 7. 2020 14:47
Upraveno 14:47
0 0
Jeste jsi zapomnel jednoho Forda, kterej to prezil jen diky transplantaci cely kastle a uplne vsech ostatnich dilu
14. 7. 2020 19:31
0 0
A jo, taky jsem tehdy kondoloval Dohnal SVK rally týmu z celého srdce! smajlíksmajlíksmajlík Jsou borci, že to dali všechno znovu do kupy! Ten benzín je fakt zlo! smajlík smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama