20. 7. 2020 15:59 − 4001× − 2

První triumf Škody na americké půdě

Subaru Motorsport USA při restartu sezóny americké série ARA nechybělo a do soutěže vypravilo dvojici vozů.

Do jednoho z nich usednul i jejich dlouholetý jezdec Travis Pastrana, ovšem musel se spolehnout na náhradní spolujezdkyni Christinu Beavis. Jeho tradiční parťák Robbie Durant nemohl kvůli přísným epidemiologickým opatřením ze své rodné Británie dorazit. Koronavirus silně promluvil do práce i organizátorům Southern Ohio Forest Rally. Původně na tři dny plánovaná soutěž se odjela během jedné jediné noci. Odstartovalo se v sedm večer a v půl třetí v noci už bylo hotovo. Na programu byly tři průjezdy dvojicí úseků, které dohromady vytvořily trať o délce 137 kilometrů s osmdesátiprocentní převahou šotolinového povrchu. Jelo se bez diváků, vypuštěn byl slavnostní start i cílová rampa a v časových kontrolách si dokonce posádky ani nenechávaly klasickou cestou potvrzovat jízdní výkazy. Konkurence se na startu i vzhledem k několikaměsíční pauze sešla skvělá. Vedle Pastrany vsadilo Subaru na služby nového člena týmu. David Higgins kariéru ukončil a do týmu přišla nová krev v podobě Kanaďana Brandona Semenuka. Ten v posledních letech o svých kvalitách přesvědčil při občasných startech v domácím mistrovství.

Žádným nováčkem na amerických tratích není Ken Block, který se domácí soutěže zúčastnil s Fordem Escort RS Cosworth. Nejedná se už o původní Escort s barevnou minulostí, který Blockovi shořel, ale o prototyp s upravenou kastlí. Naopak tradičnější vozy postavené dle mezinárodních pravidel nebyly na půdě USA úplně obvyklé. Počty speciálů R5 tam ale poslední dobou rostou a na startu Southern Ohio Forest Rally se objevila hned celá čtveřice Fordů Fiesta. S jedním z nich v lednu vyhrál Barry McKenna úvodní Sno*Drift Rally a teď si tak mohl vyzkoušet start z pozice lídra mistrovství. Už to ale nebylo ve spojení s americkou značkou Ford, které byl McKenna až do letoška bezvýhradně věrný. Stejně jako v Mexiku Ir vsadil na českou značku Škoda, tedy na techniku v Americe silně neobvyklou. Když se ale podíváme na statiku kategorie R5, nemohl McKenna touto změnou sáhnout vedle. Otázkou ale zůstávalo, zda bude R5 stačit na silná monstra americké kategorie Open4WD.

Hned první zkouška ale naznačila, že je to technika na vyhrávání dostatečná. McKenna tam nejbližšímu soupeři nadělil skoro čtyřicet vteřin, což v přepočtu na kilometr dělalo ztrátu 1,5 sekundy. Hodně překvapivě jím nebyl ani jeden z jezdců Subaru. Pastrana se se soutěží rozloučil už na samém začátku, když mu jeho WRX STI bohužel kompletně shořelo. Posádka naštěstí vyvázla nezraněna, ale s jejich šancemi ve zkráceném mistrovství to nevypadá zrovna slavně. Po absenci v úvodní rally na jejich kontě stále chybí jakýkoliv bod a na následující podnik na konci srpna ještě musí sehnat nový vůz. Na druhou stranu by se podle aktuálních plánů měly odjet ještě čtyři soutěže. Semenuk si zvykal na novou techniku a první třetinu rally zakončil na čtvrtém místě. V RZ 3 už to bylo lepší a díky penalizaci Josepha Burkeho se Kanaďan posunul rovnou o dvě příčky výše. Burke s Mitsubishi Lancer EVO IX už na skvělý úvod ve zbytku rally nenavázal a na poslední sekci by nejradši úplně zapomněl. Nejprve v předposledním testu přeslechl diktát své spolujezdkyně a při vymetení příkopu přišel k defektu. Následně v poslední zkoušce havaroval definitivně.

Semenuk mezitím bojoval ve velkém stylu s Blockem o druhé místo. Američan ve Fordu si nejprve tuto pozici po RZ 4 vzal zpátky, ale záhy o ni zase přišel a do závěrečného měření sil šel s odstupem 5,7 sekundy. Semenuk se musel na trati vyhýbat kusu betonu ve stopě, což jej stáhlo do příkopu a přivozená časová ztráta znamenala, že musel na druhé místo zapomenout a smířit se s bronzem. Block tak návrat na domácí tratě oslavil pěkným druhým místem. McKenna vyhrával jednu zkoušku za druhou. Před startem jeho post čističe trati vypadal paradoxně jako výhoda. Očekávalo se totiž, že se soupeři jedoucí za ním budou muset prodírat zvířeným prachem, což v noci není žádná chuťovka. Déšť před začátkem zápolení ale síly srovnal a Ir nemusel být obviňován z neférové výhody. I tak mu ale nikdo ze soupeřů nestačil a jeho škodovka vstupovala do posledního testu s náskokem skoro dvou a půl minuty. Nebyl by to však McKenna, aby si soutěž něčím nezdramatizoval. V závěrečném testu potkal již zmíněný kus betonu a svou Fabii R5 při jeho míjení řádně očesal. Náskok měl ale naštěstí tak velký, že mu v triumfu ani tato událost nezabránila. Škoda vstoupila premiérově na americkou rally scénu a hned je z toho vítězství.

Komentářů celkem: 2
20. 7. 2020 23:58
0 0
Asi v Americe nevědí, že tři průjezdy jsou nebezpečné. Věřím, že se do budoucna od našeho ASN poučí.smajlík
21. 7. 2020 11:41
0 0
Brandon Semenuk je velmi zajímavé jméno. Top biker, světová extratřída a že v rally se tyhle schopnosti hodí, dokázal už Vouilloz. A u nás třeba i mladý Cais. Jsem na něj zvědavý, je to borec.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!