Roudný – místo činu
V mé hlavě uzrálo rozhodnutí podívat se po mnoha letech na start patnácté rychlostní zkoušky s názvem Kvítkovice. Jednak jsem si chtěl udělat záběry vozů v klidu, ale hlavně jsem se chtěl podívat na místo, kde jsem před téměř čtyřiceti lety byl poprvé a kam jsem potom pravidelně chodíval fotit.
Start zkoušky Kvítkovice byl v místech, kde se před lety jezdila legendární vložka Roudný – Loktuše. Místo u Roudenského rybníka bylo v letech Rallye Škoda (do roku 1985) a pak i při Rallye Bohemia (od roku 1986) svědkem nejrůznějších situací a především to bylo doslova poutní místo pro fanoušky. Startovalo se totiž pod hrází rybníka na vedlejší kamenité cestě, která vedla do obce Roudný, aby se sem pak soutěžní vozy na širším asfaltu vrátily v plném nasazení po levé zatáčce z kopce, do pravé ostré, po níž následovala úzká a rychlá pasáž mezi lány směrem na Karlovice. Divák a fanoušek rally tady tenkrát nevěděl kam se podívat dřív. A fotograf na tom byl ještě hůř! To mohu potvrdit! Přebíhat mezi pomalu přijíždějícími soutěžními vozy, startem do rychlostní zkoušky a průjezdem atraktivního místa byla disciplína nesmírně náročná a stihnout všechny posádky prostě nešlo! A tak jsem jeden rok fotil start, druhý zase zatáčku a tak jsem to střídal. Abych měl alespoň jednou vyfocenou špičku startovní listiny.
V roce 1986 předvedl úžasnou jízdu M. Jonsson s vozem Opel Ascona B a vybojoval třetí místo
Ostrá pravá, dnes tady čeká T. Enge na svůj čas
Místo u rybníka jsem si oblíbil a tuším, že jsem tady byl nejméně při šesti ročnících mladoboleslavské soutěže. Vždycky tady bylo plno lidí a úžasná atmosféra se vším co k automobilovým soutěžím patří. Zdánlivý klid před startem, přípravy, řev motoru na startu zkoušky i divoký průjezd vozů po trati. Tady jsem pořídil řadu zajímavých záběrů, ještě než si jezdci nasadily přilby, v poklidu před startem jsem vyfotil Jirku Sedláře, Johna Hauglanda, Ervina Webera a mnoho dalších. Tady se mi podařilo udělat hodně zajímavých záběrů v pravé ostré zatáčce ze všech stran. Ale ani fotky ze startu zkoušky nebyly špatné, i když se člověk musel prodírat kopřivama a vlastně se nestíhal vracet do zatáčky. Tak jsem letos v duchu přemýšlel, proč se tato vložka nejede v původní podobě. Jestli je to z bezpečnostního hlediska velké riziko, jestli je problém v průjezdnosti původní trati nebo v něčem jiném, ale tenkrát to tady pořadatelé zvládali celkem dobře. Škoda….
Renault 5 Turbo uhání ke Karlovicím
Odjezd z pravé zatáčky směr Karlovice
Dnes je tato pasáž Rally Bohemia hodně jiná, ale dá se rozpoznat tvar původní trati i místo startu. Někde jsou stromy, které tady nebyly, a někde je to zase opačně. I ten asfalt je jiný, ale přesto jsem měl na tomto místě trochu zvláštní pocit…Vzpomínky se vracely… Přesto jsem si místo obešel s fotoaparátem a zaznamenal současnost. Tak si zkuste porovnat, jaké je to dnes a jak to vypadalo před lety!
Rok 1985 – na startu u rybbníka stojí I. Carlsson s Mazdou RX-7 a za ním H. Demuth s Audi Quattro A2
Místo startu dnes
Místo startu z místa odkud se dala fotit současně fotit i ostrá pravá
Start zkoušky zezadu
Před startem RZ Roudný stojí Lancia 037 Rally
Příjezd ke startu zkoušky
Vždy zatlačím slzu