31. 7. 2020 12:22 − 1017× − 0

Všechny cesty vedou do Říma

…a ty pokoronavirové byly obzvlášť příjemné, když na ně Italové museli čekat tak dlouhou dobu. Od března.

Tehdy měl původně začít nový ročník italského mistrovství, než jej přerušil ještě před startem koronavirus. Itálie sice byla jednou z nejpostiženějších zemí v Evropě, ale čím intenzivněji krizi prožila, tím rychleji se vrátila zpátky do normálu. A Italové si dokonce mohli dovolit takový luxus, že zorganizovali první mezinárodní soutěž po karanténě. Kromě evropských bodů se na náročných asfaltových cestách na jih od Říma rozdávaly i ty do italského mistrovství C.I.R. Konečně tak mohl Giandomenico Basso vyrazit za obhajobou titulu, který vloni vybojoval se Škodou Fabia R5. Německému koncernu VAG zůstal věrný, ale místo škodovky letos bude usedat do Volkswagenu Polo GTI R5. Vloni s tímto vozem startoval Andrea Crugnola a postaral se díky své rychlosti o pořádný rozruch. Na titul sice nedosáhnul, ale pro letošek si zajistil atraktivní místo v oficiální stáji Citroënu. Kokpit v C3 R5 tím sebral Lucovi Rossettimu, někdejšímu italskému mistrovi, který podle všeho znovu spojil síly se stájí Hyundai Slovenia. V jejích barvách se objeví na startu Rally di Alba, hlavního mistrovství se minimálně v Římě ale nezúčastnil. A na startu bohužel chyběl i Simone Campedelli. S Fiestou R5 MkII v jeho tradičních oranžových barvách se na Rally di Roma Capitale objevil Francouz Adrien Fourmaux a nedopadlo to zrovna dobře. Vůz je po havárii v druhém testu na odpis.

Barvy italského zastoupení Hyundaie stejně jako vloni hájí Umberto Scandola. V Římě začal jako třetí nejrychlejší z domácích, než se v RZ 3 dostal do problémů s poškozenou řadící pákou. To ještě nebylo tak zlé, daleko hůře dopadnul hned v následujícím testu. Svou i20 R5 tam Scandola poškodil a musel ji dlouhou půlhodinu přímo na rychlostní zkoušce opravovat. V sobotu si tedy žádné body nepřipsal, ale v neděli se jelo nanovo a tam už Scandola se svým Hyundaiem žádné problémy nezaznamenal. Z duelu s Rudym Michelinim na Volkswagenu Polo GTI R5 vyšel jako vítěz a na konto si tak připsal body za třetí příčku. V první etapě to byl jiný pilot Volkswagenu Marco Signor, kdo se radoval z nejnižšího pódiového stupínku. Na novou techniku si ale ještě musí zvyknout, ostatně v minulých letech nejčastěji pilotoval speciály královské kategorie WRC. V neděli přiznával, že se ve voze necítí úplně nejlépe, a nakonec nestačil ani na Micheliniho, ani na Alessandra Re se stejnými vozy a skončil šestý.

Širší italská špička není zrovna chudá a do bojů o nejvyšší příčky se na první dvojici soutěží zapojila necelá dvacítka posádek s vozy hlavní kategorie R5. Na zopakování loňské dramatické zápletky o titul to ale zatím moc nevypadá. Tehdy spolu bojovala vyrovnaná čtveřice Basso, Rossetti, Crugnola a Campedelli až do úplně poslední soutěže. Na atraktivnosti tomuto souboji přidával ještě fakt, že každý z nich reprezentoval jinou značku. O to smutnější bylo vyvrcholení finálního souboje u zeleného stolu, kam se celé dění kvůli údajným nástrahám na trati přesunulo. Na Bassově titulu se nic nezměnilo, ale pachuť z jinak parádní sezóny už zůstala. Letos to po první dvojici soutěží vypadá na duel mezi dvěma jezdci. Crugnola podpořený silnou stájí Citroën však do nové sezóny nevstoupil zrovna ideálně, když nový vůz hned v první římské zkoušce rozbil. Nakonec mohl být ještě rád, že se tak stalo už ráno. Mechanici díky tomu měli dostatek času C3 R5 opravit a Crugnolu v neděli vyslat na start samostatně bodované druhé etapy. Basso neměl bližšího soupeře a místo rivalů z domácího mistrovství se zaobíral útokem na vedoucího Alexeye Lukyanuka. Výsledky po závěrečné sobotní zkoušce poukazovaly na to, že si druhý největší bodový obnos zajistí Giacomo Scattolon. Jeho Škodu Fabia R5 bohužel na přejezdu do závěrečného servisu postihnul požár. V ten moment Scattolon přišel nejen o už skoro jisté body za první etapu, ale i o případné body z druhé etapy, na jejíž start se nemohl kvůli rozsahu poškození postavit.

Basso v neděli pořádně tlačil na vedoucího Rusa, ale tehdy už to nebylo jen o honu za celkovým pořadím. Pořádně se musel pilot VW ohlížet i po soupeřích z domácích řad. Do hry se s opraveným Citroënem vrátil Crugnola a moc to nevypadalo, že by ho sobotní havárie nějak výrazně poznamenala. V první zkoušce sice na Bassa nestačil a po problémech s vozem, který musel úplně restartovat, byl pomalejší i v druhém testu. Pak ale Crugnola začal svého soupeře drtit a stahováním vteřinky po vteřince se brzy dostal do vedení. V předposlední zkoušce sice na Bassa nestačil, ale dalším nejrychlejším časem v posledním testu si vítězství v druhém podniku sezóny dokázal pojistit. Šest z devíti možných dílčích triumfů v nedělní etapě v absolutním pořadí byla v podstatě smutnou ukázkou toho, jakou mohla mít soutěž zápletku, kdyby Crugnola v prvním sobotním testu nechyboval. Na kdyby se ale nehraje a pilot C3 R5 může být rád za nedělní maximum bodů. Bez nich by z Říma odjížděl s příliš velkým odstupem za staronovým lídrem mistrovství Bassem.

Stav šampionátu: 1. Basso 27, 2. Michelini 20, 3. Crugnola 15, 4. Re a Rusce 14, 6. Scandola a Signor 10

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama