7. 8. 2020 07:12 − 1074× − 0

První letošní výhra Nikolaye Gryazina

Teprve na přelomu července a srpna se odehrál druhý podnik litevského mistrovství, zato se zajímavými hosty.

Ze zahraničí za současného stavu, kdy se po Evropě moc soutěží nejezdí, dorazilo několik hodně zajímavých posádek. Zejména to platilo o ruském jezdci, který na svůj tovární Hyundai i20 R5 nalepil startovní číslo 1. Nikolay Gryazin nestartoval od březnové Rally Guanajuato Mexico a do Litvy vyrazil splnit dva hlavní úkoly. Rozjet se před lotyšskou rally, která jej čeká za dva týdny, a sžít se s novým spolujezdcem Konstantinem Aleksandrovem. První start po delší odmlce čekal v Samsonas Rally Rokiškis i úřadujícího finského šampióna Teemu Asunmaa, který do Litvy dovezl svou Škodu Fabia Rally2 evo. Se stejným vozem startoval i největší favorit z řad domácích a vítěz předešlého podniku litevského mistrovství Vaidotas Žala. V Žemaitije neměl žádného sobě rovného soupeře, zato teď se mohl těšit na pořádné souboje se svými zahraničními rivaly.

A skutečně to pro něho nebylo nic jednoduchého. Gryazin do rally vstoupil pořádně rychle, když vyhrál tři úvodní rychlostní zkoušky. Ty tvořily většinu první etapy, do jejíhož konce zbývalo odjet dvojici městských superspeciálek. Na asfaltu pilot Hyundaie na vítěznou šňůru z delších šotolinových zkoušek nenavázal, ale vedení si přeci jen ještě upevnil. Ani Žala tam totiž nezajel nejrychleji a večer šel spát s odstupem 10,2 sekundy. Oba testy vyhrál Asunmaa, což jej posunulo 6,2 vteřiny za Litevcova záda. V sobotu hned ráno začal zajímavý duel obou jezdců škodovek. V první sekci zajížděli tak vyrovnané časy, že se na jejich vzájemném rozestupu nic významného neudálo. Dvanáctý test se ale domácímu jezdci nepovedl a o druhou příčku přišel. Do cíle zbývalo odjet poslední tři zkoušky a rozdíl mezi oběma byl minimálních 1,2 sekundy. Žala dal do finiše vše a během poslední sekce udělal to, co měl udělat už předtím a mohl místo boje o druhé místo absolvovat boj o vítězství. Nikdo nebyl v poslední trojici zkoušek rychlejší a Litevec za volantem Fabie si druhé místo, které mu patřilo po skoro celou rally, vzal zpátky. Gryazin měl tou dobou už tak velký náskok, že se nemusel nikam hnát. Už po sobotní ranní sekci jeho náskok činil půl minuty. Sžívání s novým spolujezdcem proběhlo ideálně a Gryazin vybojoval pro Hyundai vítězství na litevské půdě. Pokud by se mu podobným způsobem podařilo ovládnout za dva týdny lotyšskou soutěž, byl by to ještě daleko větší úspěch.

V Samsonas Rally Rokiškis probíhal i zajímavý duel o vítězství mezi produkčními vozy. Giedrius Notkus začal se svým Mitsubishi Lancer EVO IX rychleji, ale na asfaltech závěrečných dvou pátečních zkoušek zvolil pomalejší tempo podobně jako v absolutním pořadí vedoucí Gryazin. Zatímco Rusovi i pomalejší tempo stačilo na udržení vítězství, Notkus se po závěrečné páteční zkoušce propadnul za Janise Vorobjovse. Lotyšův Lancer EVO IX ale v sobotu jezdcovo nasazení moc dlouho nevydržel a v druhé zkoušce se zastavil. Notkus se vrátil do čela, ovšem ani on neměl na růžích ustláno. Chyboval a následně nasbíral takovou časovou ztrátu, že byl pro překročení časového limitu vyloučen. Triumf v klasifikaci produkčních vozů (LARČ3) tak nakonec získal další host, tentokrát z Polska, Adrian Chwietczuk se Subaru. Těsně za ním na osmém místě absolutně do cíle dojel nejrychlejší pilot dvoukolky (Ford Fiesta Rally4) Martins Sesks. Dlouho to však vypadalo, že se bude muset sklonit před finským rychlíkem Samim Pajarim za volantem obdobného Fordu Fiesta R2T19. Ten měl na lotyšského mladíka, předloňského juniorského mistra Evropy, po RZ 8 náskok devatenácti vteřin. Pajari však hned záhy odstoupil s prasklou poloosou. A nekonal se nakonec ani triumf vozu s pohonem zadní nápravy. Giedrus Firantas si počínal skvěle, klasifikaci dvoukolek se svým BMW M3 E36 vedl od prvních kilometrů, ale pak v devátém testu skončil mimo trať. Mezi dvoukolkami se objevilo i jedno zajímavé jméno. Patnáctiletý Fabio Schwarz, syn někdejšího továrního jezdce škodovky Armina Schwarze. Fabio v Litvě absolvoval svou teprve třetí soutěž kariéry a s Fordem Fiesta R2T19 dojel do cíle jako devátý mezi dvoukolkami, pátý a zároveň poslední pak byl mezi juniory.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama