10. 8. 2020 07:30 − 1577× − 0

Polské mistrovství konečně odstartovalo

Spousta národních šampionátů byla kvůli hysterii ze situace s koronavirem zrušena a některé byly drasticky zkráceny.

Mezi ty zkrácené patří i šampionát u našich severních sousedů, který se nakonec odehraje v pouhých dvou měsících na čtyřech soutěžích, ze kterých se jedna navíc odjede v zahraničí na Slovensku. O víkendu odstartovala ta první, kterou se stal podnik ještě celkem nedávno zařazený do evropského šampionátu. To už je ale minulost a teď si organizátoři z Rzeszowa museli vystačit s domácím a také slovenským mistrovstvím. V tom domácím sice na startu chyběl úřadující šampión Miko Marczyk, který zamířil do mezinárodních vod, ale zato do Polska připlul jeden hodně rychlý Fin. Jari Huttunen se letos s Hyundaiem i20 R5 svezl už v MS, pak prohnal nejlepší české posádky na Bohemce, následně se úspěšně zúčastnil italského srazu Huyndaiů na Rally di Alba a teď odstartoval konečně i svou polskou misi. Na vůz korejské značky přesedlal Marcin Slobodzian, který vloni střídal Škodu s Fordem, a s i20 R5 pak pokračuje Lukasz Byśkiniewicz. Silnou dvojkou se může pochlubit i německá značka Volkswagen. Po dlouhých letech za volantem Fordu totiž do Pola GTI R5 přesedlal úřadující vicemistr Tomasz Kasperczyk. Druhý speciál stáje Rallytechnology se pak stal náčiním Kacpera Wróblewského, který vloni soutěžil s Hyundaiem.

Díky zařazení soutěže do slovenského mistrovství nemohl chybět Grzegorz Grzyb, polský mistr z roku 2018. Jako tradičně usednul za volant Škody Fabia Rally2 evo stáje Rufa Sport. A stejnou technikou se mohl pochlubit i Sylwester Plachytka. Bohužel se k ní ale nezachoval vůbec hezky a už v první rychlostní zkoušce ji poslal přes střechu a odstoupil. Nejrychlejší čas v tom samém testu zajel Kasperczyk, který si při neúčasti loňského šampióna dělá zálusk na titul. Hned druhá zkouška sezóny ale s jeho ambicemi pořádně zamávala. Kasperczyk tam chyboval a u svého Volkswagenu urval pravé zadní kolo, což jeho další jízdě vystavilo stopku. Druhý Volkswagen vyletěl ven v tom samém místě a také u něho došlo k poškození kola. Wróblewski následně zastavil a kolo začal měnit. Obvykle rychlá procedura se ale trochu protáhla a posádku stála hromadu času. Jedenáct a půl minuty. A s poškozeným kolem své Fiesty Rally2 musel další jízdu ve zrádné druhé zkoušce vzdát rovněž Jaroslaw Koltun. Do polského mistrovství po dvouleté pauze zavítal jeho vítěz z roku 2014 Wojciech Chuchala. S Fordem Fiesta Proto se ale moc daleko nesvezl, když jej už ve druhé zkoušce vyřadila porucha brzd.

Lídrem rally se po zrádné druhé zkoušce stal Grzyb, ovšem druhý průjezd úsekem Lubenia, který byl na programu k večeru jako RZ 4, jej o tento post zase připravil. Do čela se vyhoupnul vítěz třetí a čtvrté zkoušky Huttunen. V závěrečné superspeciálce v ulicích Rzeszowa ale Fin chyboval v retardéru a kvůli penalizaci 5 sekund spadnul na druhé místo. Etapu vyhrál nakonec Grzyb a radost měl jistě z maximálního bodového přídělu do slovenského mistrovství. Jeho hlavní rival Martin Koči s další Fabií Rally2 evo na polské půdě nestíhal a s odstupem 52,1 sekundy se krčil na čtvrtém místě za Slobodzianem. Druhý den musel Slovák bojovat s dalším Hyundaiem řízeným Byśkiniewiczem, ovšem tento duel dokázal vyhrát a skončil čtvrtý. V hodnocení slovenského mistrovství to v sobotu už taková sláva nebyla. Do hry se znovu zapojili oba jezdci Volkswagenů a Koči tak skončil až na páté příčce. Kasperczykovi se navíc podařilo v hodnocení etapy o jednu desetin přeskočit Grzyba. I přes ztrátu maximálního bodového přídělu ale pilot Rufa Sportu zůstává lídrem mistrovství. Huttunen v sobotu ráno začal nejrychleji, ale své manko před poledním servisem snížil jen na 2,4 vteřiny. Skvělý duel o vítězství tedy ještě ani náhodou nekončil a drama pokračovalo až do samého konce. Fin s Hyundaiem udeřil v předposledním testu a šel do čela. Rychleji pak zajel i v závěrečné Power Stage, ze které si maximum bonusových bodů odvezl Kasperczyk, a do polské mise vstoupil vítězně. Radovat se můžou i u polského zastoupení značky Hyundai, když na pódiu skončila díky Slobodzianovi ještě jedna i20 R5.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!