Což takhle dát si kvalifikaci?
Světový šampionát přišel s kvalifikační zkouškou pro určení startovního pořadí do 1. etapy před relativně nedávnou dobou, ale na rozdíl od mistrovství Evropy, kde se tento systém zachoval, jej zase MS opustilo. No a aby se pomyslný kvalifikační kruh uzavřel, Toyota nyní navrhuje, že by se kvalifikace měly vrátit, jelikož zbývající šotolinové soutěže MS se pojedou ve zkrácené podobě a lídr šampionátu tedy může být za své postavení v tabulce mnohem více bit. V Estonsku tento problém vyřešili šalamounsky, když lídr MS bude čistit jen dopoledne a do druhé rundy se už pořadí bude otáčet tak, jak jsme byli doposud zvyklí pro druhou etapu. Technický ředitel Toyoty Tom Fowler se však nechává slyšet, že takové řešení je jen provizorium a bylo by optimální nalézt něco trvalého.
Pro server Dirt Fish Fowler říká: "Dvoudenní rally představuje výzvu ze sportovního hlediska. Hodně se mluví o startovním pořadí a o tom, kolik lídr šampionátu v první etapě ztrácí čištěním trati. Takže, pokud nedojde ke změně pravidel, dokud budou dvoudenní rally, budeme v situaci, kdy v sobotu okolo oběda bude lídr šampionátu a jeho nejbližší pronásledovatelé ztrácet čas, na jehož dohnání budou mít jen druhý den. Známě příklady z dřívějška, když někdo první den čistí trať a ztrácí, tak je velmi těžké to druhý den dotahovat. Bude to ostuda pro rally, když bude takhle o vítězi rozhodnuto hned první den," říká Tom Fowler.
A technický ředitel Toyota Gazoo Racing pokračuje: "Kvalifikace měla své výhody. Teď trávíme před startem dost času v servisu a to není zábavné, shakedown je celkem nudný a už se na něm nic zajímavého neděje. Obvykle navíc vyděláte na tom, že moc nezničíte pneumatiky a navíc s každou jízdou se váže riziko poškození auta. Proto si myslím, že kvalifikace by pomohla vyřešit otázku startovního pořadí a současně by přidala na zajímavosti celému dnu, který je nyní se shakedownem jenom o mrhání časem." Šéf M-Sport Fort WRC Rich Millener je proti a argumentuje vyrovnanými závody posledních let. "Neměli bychom zapomínat, jak vyrovnané závody jsou nyní. Být na mě, tak bych na startovním pořadí nic neměnil. Nejtěsnější boje byly tehdy, když jedou první na trati ti, kteří první jet a čistit nechtějí. Poslední sezóny byly vynikající a abych byl upřímný, snažíme se tu spravovat něco, co opravit nepotřebuje," uzavírá Rich Millener.
Jsi nejrychlejší? Tak se s tím prostě poper.