20. 8. 2020 16:33 − 10865× − 33

Podpořte svého pořadatele rally

Může to znít jako otřepaná fráze, ale pořadatelé rally v ČR jsou ohrožený druh. Zvlášť pokud jim jsou házeny klacky pod nohy, jako třeba těm z Rally Morava, dříve Jeseníky.

Vysvětlovat fanouškům rally to, že k podání dokonalého výkonu na rychlostní zkoušce nestačí jen řidič závodního automobilu, ale jedná se o dokonalou souhru posádky, že k tomu je třeba špičkově připravený automobil obutý do správných pneumatik, a to vše navíc podpořené kvalitním týmem, na který se dá spolehnout, to by bylo určitě nošením dříví o lesa. I pokud ale vše výše uvedené zajistíme, přesto to v konečném důsledku může znamenat, že se nesvezeme a vynaložené prostředky a nadšení budou k ničemu. Nebude totiž kde se svézt.

K tomu, aby byl zážitek pro jezdce, diváky i novináře dokonalý, bylo o čem mluvit, na co vzpomínat, co fotit a o čem natáčet, na to všechno je potřeba dobře připravená rally – automobilová soutěž, a to je dnes více než malý problém. Uspořádat automobilový závod je rok od roku finančně náročnější. Málokterému pořadateli se podaří soutěž uspořádat s nějakým finančním ziskem. V drtivé většině se jedná o nadšení místních klubů, které mají tak dlouhou tradici a nadšení do pořádání soutěže, že se rok od roku hecnou a rally připraví. Bohužel aktuální doba nepřeje pořádání rally, to je zcela jasné. Vše, co není dostatečně zelené, je mnoha lidem trnem v oku a přiznejme si, že rally příliš ekologickým sportem není. Na druhou stranu se už desetiletí jedná o přirozený projev člověka, kterým automobilismus zcela jistě je. Sport spojený s provozem automobilu je již jen zcela jasným vyvrcholením této lidské činnosti. Pokud tedy svět bude k pohybu osob nadále potřebovat automobil, pak se dá očekávat, že se najde jisté procento těch, kteří budou mít touhu a vášeň s automobilem závodit. Česká republika a její průmysl je postavený na automobilech. To se všeobecně ví. Vyrobí se u nás každý rok kolem milionu automobilů a to nejen značky Škoda. Po Slovensku se u nás vyrobí nejvíce automobilů na světě v přepočtu na jednoho obyvatele. Tak to prostě je. Česká republika je z automobilismu živá a její ekonomika je životně závislá na tomto produktu průmyslu. To by si měli uvědomit všichni občané a místní samosprávy. Automobilový sport je úzce navázán na automobilový průmysl a je jednou z jeho nejlepších a nejhmatatelnějších prezentací. Tak to prostě je.

Pokud pomineme letos nový nečekaný faktor zvaný COVID 19, který dosud zcela nevídaným způsobem ovlivnil celou sezonu rally a některé soutěže i pro letošek zcela pohřbil, tak ani bez koronaviru nemají pořadatelé rally na růžích ustláno. Uspořádat rally dnes znamená kromě financí zajistit i veškerá povolení na úřadech, u místních samospráv a u majitelů pozemků, kteří jsou danou rally dotčeni. Pokud máte pocit, že místní samosprávy vřele podporují uspořádání motoristické akce v jejich obci, kde obvykle největším vzrušením během roku je zahřmění hromu při bouřce a přelet čápa nad návsí, budete možná na omylu. Vše je o dlouhém přemlouvání, náročné komunikaci, slibech a zárukách, které musejí pořadatelé soutěže obcím a majitelům pozemků dát, aby dostali souhlas k uspořádání rally a použití cest a přilehlých pozemků k rally.

Ani pak však není vyhráno, protože prakticky na každé soutěži se najde nějaký „dobrák“, jehož chalupa třeba sousedí s komunikací, kde se rally koná a on zrovna v sobotu v 10:23 chtěl jet do Kauflandu pro Staropramen v akci. Pak se setkáme s protesty místních, kteří sem tam nečekaně postaví traktor na trať rychlostní zkoušky, nasypou písek do zatáčky, vezmou do ruky křovinořez a vyrazí vstříc stráni plné diváků,…, nebo jen dosti hlasitě dávají najevo svůj nesouhlas s tím, že se tady na tom jejich malém, milém, klidném místě, něco jednou za rok děje. Každý z pořadatelů českých rally vám na požádání vysype z rukávu několik desítek příběhů s podobnými kverulanty, kterým je potřeba něco extra zajistit, zabezpečit tak, aby svůj souhlas s rally dali. Pořadatelé například často zajištují průjezd svatební kolony po rychlostní zkoušce, hlídání koní v ohradě, kudy rally jede, staví balíky před ploty a keře, zakrývají včelí úly na zahrádkách přilehlých pozemků a podobně…

I tak se ale často najde nespokojenec, který vše dovede až za hranu myslitelného. Takový kverulant začne tak hlasitě a intenzivně protestovat, že už tomu místní samospráva musí brát zřetel. Je jasné, že i místní starosta chce, pokud možno, v klidu přečkat nejen toto volební období, a proto pokud protesty přesáhnou určitou mez, pak rally na svém území nepodpoří. Pořadatel má potom smůlu a často musí zrušit celou pracně připravenou rychlostní zkoušku, protože prostě z obce uprostřed RZ nedostane souhlas. K podobné situaci došlo i letos na připravovaní Rally Morava, dříve Jeseníky, kde jeden z místních obyvatel, paradoxně člen dříve pořádajícího autoklubu, protestuje proti využití místní komunikace, která měla být využita jako příjezd ke startu rychlostní zkoušky. Paradox? Ano i ne. Pořadatelé se musí umět vyrovnat se vším a i v tomto případě si poradí. Oceňujeme v tomto případě podporu ze strany závodníků, které se chytil zejména Martin Vlček, který se aktivně zapojil do podpory pořadatelského sboru a do podpory proti-petice, která byla založena, jako podpora místní rally, proti petici, která žádala zákaz konání soutěže. Petice na podporu rally získala během několika dnů násobně více podpory, než ta původní, která rally nechce, ale to je již věc druhá.

Může se vám to zdát jako žabomyší válka, ale i tato podpora má cenu. Pořadatele rally je totiž potřeba podpořit, a to jakkoliv. Byť jen třeba vyjádřit podporu na internetu, nebo přiložit ruku k dílu při pořádání rally a nebo se prostě jen na rally chovat slušně a pokud možno tak, abych neobtěžoval už dost naštvané místní obyvatele. Pořadatelský druh je totiž v české republice druh na vymření. Je mnoho klubů, které svou činnost už ukončily, nebo o tom vážně uvažují. Zaniklých rally je mnohem víc, než těch nových. Myslete na to prosím. Podpořte tedy svého pořadatele rally jakkoliv uznáte za vhodné, potřebují to.

Díky, Petr "Mravenecz" Eliáš

Komentářů celkem: 33
22. 8. 2020 21:36
Upraveno 21:38
2 0
to BubakB: Konkrétně se zajímat o co? Obcházet dům po domu se sklopenou hlavou a prosit, jestli se tam může rally jet? No, to by asi moc nefungovalo a většina akcí (nejen rally) by se nakonec neuskutečnila. Já bydlím v našem městě kousek od výstaviště, kde v "normálních časech" bývají od jara do podzimu co chvíli nějaké koncerty. Duní nám to tady do půlnoci, většina produkce jde zcela mimo mě a nemám pocit, že by se někdo zajímal, jestli mi to vadí či ne. Ale nejsem de*il, prostě zavřu okno a věnuji se tomu, co baví mě a v pohodě to přežiji.Termín rally jako takové je ohlášený hodně dlouho dopředu a pro ty kverulanty přece není problém se v ten daný den sbalit a jet někam na výlet, popřípadě si své aktivity naplánovat tak, aby je uzavírka silnice omezovala jen minimálním způsobem. Reakce "Já se zrovna ten den nedostanu na zahrádku okopat ředvičky" je mimo. Jde o necelý jeden den v roce a to snad jde přežít. Jenže ve většině případů jde o jedince, kteří se ve vytváření konfliktů a hledání problémů tam, kde nejsou, vyžívají. S nimi nejde vést rovnocennou debatu. Strhnou s sebou pár dalších podobně "postižených" spoluobčanů a už to jede. I argumenty toho pána, který snad kvůli těm pár kilometrům RZ na Rally Šternberk ani nespí, jak je rozlícený, jsou jako z hlavy žáka z první třídy ZŠ. Bude tam hluk a smrad. Za to se schová všechno. Pořadatelé rally nedělají žádnou "černou" akci, vše mají podložené razítky a povoleními a musí splnit předem dohodnuté podmínky. Lidem celkově chybí tolerance. To vidíme každý den v našich běžných životech. Urvat co nejvíc, za každou cenu a po mě potopa. Co mě nezajímá, to pošlapat a nejlépe okamžitě zrušit a zakázat. Nevěřím, že se toto myšlení někdy změní, podle mého to bude jen a jen horší.
22. 8. 2020 23:31
Upraveno 23:32
0 3
Hej nowi: " Urvat co nejvíc, za každou cenu a po mě potopa. " Hej, toto si presne ten váš potížista, ako ho nazývate krásne kverulant povie presne o tých iniciátoroch rally. Sry, rally mám rád, tak ako motoršport. Sám som pracoval v službách, ktorá sa zaoberala prepravou ľudí (no proste v autobusovej firme). A všetko je o tolerancii. Ten príklad s tým výstaviskom je na druhej strane pekný. Ono toto typicky vzniká problém, pretože v tomto prípade ide fyzická osoba - právnický subjekt (proste súkromník, podnikateľ...). V prípade poriadania určitého podujatia je však prostredníkom štát, na ktorom je povinnosť sa "zaujímať" a "chrániť" blaho svojich občanov. Ja to vysvetlím takto: Keď som začínal ešte jazdiť autobusom, tak mi zácvikár na jednej konečnej povedal (bola tak obec mimo BA, Čunovo), že proste na konečnej sa mám správať tak a tak vo večerných hodinách (necúvať, robiť čurbes a tak), proste tolerantne. "Šak si profesionál". Bolo to blízko obydlí a proste sme sa správali, tak ako sa máme. A všetko bolo vpoho. Ono to sa týka aj rally. Niekedy tá rovnica rally + krajina (turizmus) + miestni ľudia = skvelé podujatie je super. Ale tak, to by sa aj niektorí fanúšikovia nemohli správať tak ako sa správajú, však že? smajlík Asi viete, čo na to zarážam. Ak sú všetci spokojní, tak okrem objavenia rally objavíš aj kraj (napr. dovolenka na Sardínii smajlík ). Inak to vážne nemá význam. smajlík V neposlednom rade, je si treba uvedomiť, že je rok 2020. Nikto nebude už tak "waaw" z rally ako spred 20-40 rokov napríklad. Zlaté obdobie je dávno za nami. Ono to úsmevne niekedy vyznie na mnohých vyjadreniach starých pánov, ktorí sú úpenlivo proti každej inovácii (viz tá päsť na oko v podobe hybridov napríklad smajlík , ktorí mnohí začínajú vidieť červeno všetko nové...). Takže ja sa pomaly, ale isto dostávam do stavu, že proste motoršport práve z toho dôvodu začína byť pre mňa pasé (ak sa nezmení) a budem ho radiť napríklad k takej drezúre či iným konským závodom. No hold, vysporiadajte sa s tým. Ak sa nezmeníte, dopadnete... ako automobilový Detroit. smajlík
23. 8. 2020 07:54
2 0
Pro bubakB: větší hromadu nesmyslů a polopravd jsem tu asi nikdy načetl! Zkus někdy vylézt z toho autobusu od volantu a zajdi si na nějakou kulturní akci v ČR. Doba před Covidová 2019/2020 průměrné návštěvy fanoušků na fotbal 1.liga 5900 lidí na zápas, hokej 3000 lidí, druhá liga kolem 900 smajlík fanoušků na zápas. Elán, Habera a jim podobní 6 -10 lidí. Když v ČR udělají koncert Kabáti a přijde náhodou 50tis fanoušků tak o tom všichni mluví asi rok jaký je to zázrak. Byl jsi někdy na Barumce ty troubo ? Každý rok návštěva 100-150tis. fanoušků nebo na MS motorek v Brně nedej bože na MS WRC kdekoliv v Evropě? Určitě ne, protože by jsi zde takové kraviny nepsal. Na každém rallysprintu se sejde v ČR 5 krát více lidí než na nějaký fotbalový zápas a o chování PRASAT, kteří si říkají fanoušci fotbalu (Baník, Sparta a další) a jejich rvačky, bordel, výtržnosti ti připadají jako tolerantní chování??? Dokážeš si představit kolik stojí nás všechny daňové poplatníky když policie musí na takový rizikový zápas nasadit 300 policistů, vrtulníky....omezení dopravy i pohybu venku pro ostatní spoluobčany, které fotbal nezajímá? Sorry jako smajlík , dalo by se napsat mnohem více, ale nevěřím, že by jsi to pochopil když ti dodnes nedošlo, že "zlatá éra" ať už rally, atletiky, muziky a jiných odvětví už dávno je pryč. Svět se mění a fanoušci s ním.
23. 8. 2020 08:43
1 0
Takže pokud přijede např. do Olomouce Baník, celý den je uzavřená polovina města které má přes 100tis obyvatel, tolerantní fanoušci Baníku tu zapalují popelnice, rozbíjejí výlohy, rvačky, poničené auta, dýmovnice, vandalismus...všude 100ky policistů, vrtulníky nad městem a odpoledne vydají doporučení nevycházet pro polovinu města???? A to vše pro to, že na fotbalovém stadionu se sejde 3876 fanoušků????
A na druhé straně se na jeden necelý den uzavře cesta do lesa kde stejně kromě pár (asi 3 místních smajlík ) NIKDY nikdo nejezdí?? A na tento rallysprint přijede několikráte více fanoušků !
To je ta tvoje veřejná a obecná tolerance ??? Jestli to náhodou místo tolerance není tím objemem a rozdilem financí co každý rok nás stát rozděluje do fotbalu a do rallysportu smajlíksmajlíksmajlík
23. 8. 2020 09:12
5 0
Já opakuji znovu - pořadatel nedělá nic nelegálního - vytipuje trať, osloví dotčené orgány, jedná s nimi, ty mu buď řeknou ano nebo ne a stanoví případné podmínky. Zastupitelé jednotlivých vesnic a měst jsou voleni občany a jednají v jejich jméně, proto je nesmysl obcházet lidi jednotlivě. Není důvod. Rally je v ČR v hlavách mnoha lidí postavená na úroveň kriminálního činu. Však to říkali na TV NOVA, tak to tak musí být. Milionáři jedou zabíjet sebe a potažmo lidi v okolí. Mediální masírka v tomto případě zafungovala dokonale. Zrovna zmiňovaná televizní žumpa má na tomto pohledu lví podíl a je mi silně proti srsti, že teď sama dělá svůj "odborný" pořad o rally. Já bych je hnal bičem. Protože ruku na srdce - pokud nedejbože někdy k něčemu dojde, zase to klasicky rozmázne se spoustou fabulací a vlastních pravd. Krev a neštěstí prodává. A teď mi řekni, jaká zůstává po rally potopa? Projede tam 2x100 aut, smotají se pásky, pořadatelé posbírají případné odpadky, druhý den zaprší a nikdo v podstatě neví, že se tam něco odehrálo. Jezdím po rally už taky nějaký ten pátek a v okolí RZ, které se jezdí dlouhá léta, nevidím, že by je průjezd několika závodních aut zdevastoval. Ohánět se v tomto případě ekologií je tedy opravdu úsměvné. Těch pár aut ekosystém v dané oblasti nezmění ani hloupou náhodou. Ale je moderní tím dnes všude argumentovat, protože je to v kurzu. Dneska frčí cyklistika a běh. V tomto případě mi přijde daleko neekologičtější budování speciálních asfaltových cyklostezek, na kterých se pak cyklisté na podhuštěných pneumatikách horských kol dřou jako koně. Vedou kolem řek, musí jim ustupovat porosty... Ekologie v přímém přenose. A nějak nerozumím, co s tím má společného nějaká "zlatá éra". Doba je jinde, než před dvaceti, třiceti lety. Vše se přesouvá do onlinu, protože lidstvo leniví a proč se jet někam dívat osobně, když si to naklikám v přímém přenosu nebo najdu záznam na YT. Ale právě tady to určování a kádrování, co je a co není vhodné provozovat a co by se mělo s okamžitou platností zakázat, mi tou "zlatou érou" politického zřízení začíná dost smrdět. Z logiky věci - proč jsou každý rok uzavírány centra měst, aby se tam pár běžců předvádělo v ulicích, v jakém čase dají pět kilometrů. Mě osobně to nezajímá, omezuje, mají svoje stadióny a ovály, ať jdou běhat tam a neobtěžují mě. Centrum města je určené pro turisty a kochavou chůzi. Navíc všichni v zátahu daleko rychleji dýchají a podporují tak vznik skleníkových plynů. Že je to hloupost? Je, stejně jako rally. Ale buď k tomu můžeme přistupovat jako k problému nebo ke společenské akci. Jsme na stránce o rally a proto řeknu, že rally nemá na růžích ustláno nikde. Ale v okolních státech jsem častěji narazil spíše na reakce, že místní, i z těch nejzapadlejších vesnic, ji vezmou za svou, jako společenskou událost, stanou se spolupořadateli a jsou rádi, že zrovna ta jejich ves je na chvíli centrem dění. Vše, co nevede lidstvo k tomu, aby mělo co jíst a kde složit hlavu, je věc zbytná a tudíž "nesmyslná".
23. 8. 2020 09:18
0 0
nowi: Amen, bratře. Výstižné, pod to se podepíšu.
23. 8. 2020 12:53
0 0
nowi: Díky, perfektně shrnuto a doplněno. smajlík
23. 8. 2020 20:05
1 0
nowi tu správně jmenuje Novu, ale zapomínat by se nemělo ani na Primu a nic na tom nemění fakt, že jejich velká hvězda se vozí, opravdu jen vozí, v rallye taky, spíš naopak, kolik z vás mu aspoň jednou připomnělo Pomajblíka a Petlacha, aby i u sebe v práci předal ty správný informace a sám na svý kůži poznal, že máme paměť delší, než trvají jejich Hlavní zprávy?
23. 8. 2020 23:30
Upraveno 23:37
0 0
nowi: Souhlasim s tebou, ale uvedu jeden reprezentativni priklad. 50°39'30.808"N, 15°12'52.656"E Relativne atraktivni misto, divaci pres pozemek protestujiciho majitele pouze prochazej. Jenze i to je z jeho pohledu problem, nechce, aby po ty carkovany ceste chodily stovky lidi. Jeste k tomu mu na tom pozemku vytycili (zcela spravne) zakazanej prostor. Pred 20 lety by ho mozna ani nenapadlo, ze by mu to mohlo vadit, ale dneska udela kraval na urade a uz se tam ta RZ nepojede.
Rally musi zastupitelsvo explicitne povolit, je to tak spravne a principialne (alespon z myho pohledu) nelze lidi natvrdo nutit k tomu, aby nevstupovali na casti svyho pozemku nebo tolerovali vstup na nej. Tahle tolerance musi bejt dobrovolna a rozhodne ji nedosahnem (nedejboze vulgarnim) osocovanim lidi, kterejm se to nelibi.
A ano, soucasnej NIMBY - BANANA syndrom me neskutecne sere.
24. 8. 2020 12:23
0 1
Původně napsal Kenny_pce
nowi: Souhlasim s tebou, ale uvedu jeden reprezentativni priklad. 50°39'30.808"N, 15°12'52.656"E Relativne atraktivni misto, divaci pres pozemek protestujiciho majitele pouze prochazej. Jenze i to je z jeho pohledu problem, nechce, aby po ty carkovany ceste chodily stovky lidi. Jeste k tomu mu na tom pozemku vytycili (zcela spravne) zakazanej prostor. Pred 20 lety by ho mozna ani nenapadlo, ze by mu to mohlo vadit, ale dneska udela kraval na urade a uz se tam ta RZ nepojede.
Rally musi zastupitelsvo explicitne povolit, je to tak spravne a principialne (alespon z myho pohledu) nelze lidi natvrdo nutit k tomu, aby nevstupovali na casti svyho pozemku nebo tolerovali vstup na nej. Tahle tolerance musi bejt dobrovolna a rozhodne ji nedosahnem (nedejboze vulgarnim) osocovanim lidi, kterejm se to nelibi.
A ano, soucasnej NIMBY - BANANA syndrom me neskutecne sere.
Tohle je už konkrétní problém, který je možná řešitelný uvedením tohoto místa v ofiko programu jako soukromý pozemek se zákazem vstupu, v reálu se natáhne se páska a prostor se označí jasně cedulemi. Druhá věc je, že někteří lidé by to asi nereflektovali a stejně tudy procházeli, tudíž by nepřístupnost onoho místa musela být podpořena ještě hlídajícími pořadateli.
24. 8. 2020 14:00
Upraveno 14:00
0 0
Ono se to presne tak resilo, ale jaksi ve chvili, kdy uz byli lidi na mistech, takze pak samozrejme sli zase zpatky. Majitel si sice vzpomnel pozde, ale porad byl v pravu, a je dost mozny, ze to na urade poradne rozmazne.
Ale to je jen konkretni priklad, jde o celkovou situaci, ktera se nezlepsi, ani kdyby meli vsichni majitele dotcenejch pozemku celej den pivo zdarma. Priznejme si to, pomalu koncime.
24. 8. 2020 15:21
1 1
Tak pokud mu vyloženě neočesali stromy a nepošlapali úrodu, tak by to snad tak moc vadit nemuselo. Těžko říct. A jestli končíme nebo nekončíme, nedokážu posoudit. Problémy byly a budou, myslím, že dříve to pro pořadatele bývalo taky složité, jen se o tom tak moc nemluvilo. Ale je taky asi pravda, že lidi jsou čím dál tím víc nesnášenliví k věcem a událostem, které je nezajímají a omezují, byť jen na krátkou dobu. Otázkou je, jestli mladí budou mít chuť, odvahu a především dost velké koule, převzít pořadatelské otěže od pomalu končící "staré gardy" a bojovat o pořádání nových ročníků mnoha dnes již legendárních soutěží.
25. 8. 2020 10:14
0 0
Velmi dobře napsaný článek a ještě pár faktů.
Nejvíc mě asi pobuřuje ta totální zchizofrenie pana KF. Na jedné straně buší do rally kolem Šternberka a schovává se za ochranu lesů, ještě v ten samí den žádá fanoušky motorsportu o podporu na startovači, kde vydává novou knihu o Ecce Homo.
Fanoušků a podpora pro rally je daleko větší, než odpůrců, bohužel krásně jde vidět, že když se udělá dobře PR, tak jde všechno. Svou propagandu dělá na uzavřené skupině, kde si maže nesouhlasné členy, takže to vypadá, že vlastně všichni mají stejný názor.
Když pak obletěla zpráva internetem, tak bohužel někteří fanoušci rally neudrželi nervy na uzdě a poněkud neintelektuálně napsali svůj názor. Tito jedinci pak byli citováni a pan KF toho opět využil a udělal z nás ostatních naprosto primitivní občany.
Tohle všechno je velmi nebezpečný precedent, protože rally to nekončí. EGO tohoto pána roste do vesmírných výšin a jasně ukázal, jak se dá na sociálních sítí zmanipulovat "dav" smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!