Estonská přípravka

Rally Dirtfish byla sice zrušena, ale posádkám z mistrovství světa se nabídnula jiná možnost testování.

Příští víkend je čeká premiéra estonské soutěže v tomto šampionátu a na takový debut je třeba se řádně připravit. Ideálně přímo v zemi konání a to nikoliv jen na testech, ale rovnou v ostré soutěži. Dle některých vyjádření neměli organizátoři Rally Estonia z účasti továrních týmů na RedGrey Louna-Eesti Ralli moc velkou radost, ale to už je teď jedno. I přes přetrvávající hysterii z koronaviru se tato soutěž estonského mistrovství odehrála a na 102 ostrých kilometrech nabídnula posádkám skvělou příležitost rozjet se po skoro půlroční pauze. Toyota Gazoo Racing WRT vyslala na start celou svou hvězdnou trojici v čele s lídrem světového šampionátu Sébastienem Ogierem. Do druhého Yarisu WRC usednul vítěz švédské rally Elfyn Evans a se třetím vozem se ukázal finský mladík Kalle Rovanperä. Hyundai Motorsport N se do Estonska vypravil jen s dvojicí i20 Coupe WRC a logicky je dostali k dispozici domácí hvězda a úřadující mistr světa Ott Tänak a pak Thierry Neuville. M-Sport dlouhodobě bojuje s naplněním rozpočtu a aktuální situace, kdy se od března většina soutěží na mezinárodní i národních scénách zrušila, je pro ně doslova kritická. Velká část financování továrního týmu pochází z prodeje a servisu speciálů kategorie Rally2 a tento business teď dost hibernuje. Oba tovární jezdci se ale v Estonsku objevili. Esapekka Lappi usednul za volant soukromé Fiesty WRC stáje JanPro a ta jej na rozdíl od nedávného plánovaného startu na lokální finské rally naštěstí před startem nezradila.

Na Teemu Suninena bohužel žádné volné WRC nezbylo a finský pilot musel vzít zavděk postarším Fordem Fiesta R5 první generace. Vůz už to na vyhrávání úplně není a Suninen to tak musel dohánět vlastníma rukama. Silnou trojku postavil na start tovární Hyundai v kategorii R5. Vedle tradiční dvojice Ole Christian Veiby a Nikolay Gryazin, která se za korejskou značku pere ve WRC2, odstartoval s tovární i20 R5 i Jari Huttunen. Naděje české značky Škoda byly závislé hlavně na dvojici finských šampiónů. Eerik Pietarinen usednul za volant starší Fabie R5 a Teemu Asunmaa se ukázal s novější Fabií Rally2 evo. Stejný vůz přivezl do Estonska i Eyvind Brynildsen, který před sezónou plánoval, že se s ním objeví v mistrovství Evropy. Vlajku domácích Estonců držel v kategorii Rally2 od začátku nejvýše Georg Linnamäe s Volkswagenem Polo GTI R5. Raul Jeets s Fabií Rally2 evo se jej sice snažil dohnat, ale přílišnou snahu trochu přehnal a v RZ 4 svůj vůz poslal přes střechu. Linnamäe si post nejrychlejšího Estonce ve své kategorii udržel, ale porazila jej šestice zahraničních jedců. Nejpomalejší z nich byl překvapivě Suninen, kterého hned v první zkoušce zbrzdil defekt. Ještě hůře ale dopadnul Brynildsen, který zajížděl časy na konci top ten ve své kategorii a desátý byl klasifikován i v cíli. Tam pak ale zároveň přiznal, že rally odjel na jedné sadě gum, aby vyzkoušel jejich odolnost. A s takovým handicapem mohl na vyšší příčky pomýšlet těžko.

Pietarinen začal v Rally2 nejrychleji a nepřibrzdil jej ani náraz do sloupku v druhé zkoušce, který mu trochu poupravil předek jeho Fabie. Třetí test se odehrál na stejné trati jako ten první a tam si Pietarinen hodně stěžoval, že se není schopen trefovat do kolejí. Na čtvrtou zkoušku měl špatný setup a o vedení už přišel. O jednu desetinu se do čela posunul vítěz RZ 3 a 4 Gryazin. Po servisní přestávce posádky vyrazily na novou dvojici úseků a ten první ruskému jezdci Hyundaie moc nechutnal. Pietarinen se vrátil do čela. V šestém testu mu ale očividně došel dech a závěrečnou trojici zkoušek projel ve výrazně pomalejším tempu a jen těsně si udržel místo na pódiu před čtvrtým Veibym. Na první příčku ve třídě se v šestém testu vrátil Gryazin. A to i přes to, že na trati srazil jeden ze sloupků a jen se štěstím to neodnesl utrženým kolem. Huttunenovi na startu druhého testu zhasnul motor a Fin pak musel dohánět nabranou ztrátu. Ještě po RZ 5 mu patřila čtvrtá příčka. Pak se do toho ale finský pilot Hyundaie obul, prolétnul nejrychleji předposledním testem a do toho závěrečného šel už jen s odstupem 1,1 sekundy. I tam zajel Huttunen rychleji a v úplně posledních kilometrech sebral Gryazinovi vítězství. Další Finův skvělý výsledek v řadě a v Rally Estonia si na něj budou muset soupeři dávat pozor.

V absolutním pořadí samozřejmě hrály prim tovární stáje. U Hyundaie vypadala situace posádek jako den a noc. Zatímco se Tänak hned na prvním testu ujal vedení a to si následně upevnil další čtveřicí nejrychlejších časů, Neuville se dost trápil. V úvodu nebyl spokojený s nastavením diferenciálů a následně si stěžoval na vyjeté koleje. Z továrních vozů Belgičan řídil ten nejpomalejší. Když se po páté zkoušce dostal díky odstoupení rychlejšího soupeře na čtvrté místo, zase rychle spadnul na páté. U jeho i20 Coupe WRC nastaly problémy s vodní pumpou a na Neuvillovo konto přibyla penalizace minuty a půl. Příčku těsně pod pódiem tedy nakonec získal Lappi s privátním Fordem. Evans od začátku rally bojoval se svým kolegou Ogierem o třetí příčku. V pátém testu se ale projevilo jeho estonské prokletí. To jej zastihlo už vloni, kdy na Rally Estonia přehnal jeden ze skoků a po tvrdém dopadu si poranil záda. Zranění mu následně znemožnilo účast v několika po sobě jdoucích světových soutěžích. Letos si naštěstí žádné následky ze svého startu neodvezl, ale ránu převedl pořádnou. Svou Toyotu poslal do salt ve velké rychlosti a doslova ji očesal. Ogier si pak už třetí příčku udržel až do cíle. Zastínění mladším týmovým kolegou se ale neubránil. Rovanperä se na druhé příčce držel od začátku až do konce a k tomu se stal jediným, kdo byl schopen na jednom z testů porazit suverénního Tänaka. Estonec to neměl jednoduché, na domácí půdě se od něho nic jiného než vítězství nečekalo. Cokoliv jiného by bylo velkým zklamáním. Úřadující mistr světa své domácí publikum ale nezklamal a ti od něho příští víkend budou očekávat repete.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!