14. 9. 2020 08:26 − 1129× − 0

Sicilský deštík

K Sicílii coby jižnímu cípu Itálie sedí hlavně velké tropy a sucho, nicméně s tamním počasím to není tak jednoduché.

A občas se stane, že na tyto vrtochy doplatí i největší motoristický podnik této oblasti, slavná Targa Florio. Není tomu tak dávno, kdy soutěž, která se obvykle jezdí v jarním termínu, ovlivnila nečekaná sněhová smršť. Své dokáže se zrádným povrchem tamních asfaltů, které pořádně kloužou i za sucha, udělat i obyčejný déšť. A právě takové počasí ovlivnilo závěr letošního ročníku, který se odehrál koronaviru navzdory. Organizátorům se povedlo soutěž přesunout na zářijový termín a ve zkrácené podobě ji odjet na třech průjezdech pouhými třemi úseky v délce 30 kilometrů. Dvě závěrečné zkoušky musely být ještě k tomu právě kvůli zmíněným lijákům zrušeny a soutěž tak měla svou kilometráží blíže českému rallysprintu než obvyklým soutěžím italského mistrovství. Riskovat zdraví posádek je obzvlášť pro sicilské pořadatele hodně těžké. Před třemi lety musela být Targa Florio kvůli tragické nehodě zastavena hned na samém počátku a v roce 2012 právě tam přišel o svého spolujezdce Garetha Robertse tovární pilot Hyundaie Craig Breen.

Jako lídr šampionátu dorazil na jih Itálie Giandomenico Basso, byť v posledních dvou podnicích hrál druhé housle. Úřadující mistr vyhrál hned při debutu s Volkswagenem Polo GTI R5 úvodní samostatně bodovanou etapu Rally di Roma Capitale. Tuto soutěž mistrovství Evropy dokázal vyhrát i jako takovou, ovšem maximum bodů si z nedělní části neodvezl. Andrea Crugnola se s opraveným Citroënem C3 R5 vrátil na trať a byl nejrychlejší. Následně dokázal pilot francouzského vozu zvítězit i v Rally Il Ciocco a zdatně tak stahuje svou ztrátu zapříčiněnou havárii v první římské etapě. Až v Il Cioccu se do hry zapojil osmý muž loňského pořadí šampionátu Stefano Albertini. Jeho výkon za volantem Škody Fabia Rally2 evo ale nebyl vůbec špatný a hned mu vynesl umístění na pódiu, kterého se vloni nedočkal za celou sezónu. Na průběžném třetím místě v mistrovství je zatím klasifikován Rudy Michelini. Na sicilskou rally ovšem nebude vzpomínat v dobrém, když svůj Volkswagen Polo GTI R5 rozmlátil už v shakedownu. O bod jej tak dokázal přeskočit jiný jezdec německého speciálu Alessandro Re, byť na Sicílii žádný skvostný výkon nepředvedl. Soutěž dokonce začínal mimo top ten a následně se vyšplhal jen na osmou příčku.

Z patnáctičlenného pole speciálů Rally2 začal nejrychleji Crugnola. Albertini ale předvedl na první zkoušce rovněž parádní výkon a na jezdce C3 ztratil jen jednu desetinu vteřiny. Basso začínal až na třetím místu, ale v druhé zkoušce už byl v hledání přilnavosti úspěšnější a vyhoupl se na druhou příčku. Crugnola i přes náraz do balíku slámy vyhrál všechny tři zkoušky úvodní sekce a do servisu přijel s náskokem 4,3 sekundy. Prohnat své kolegy, kteří do jeho domoviny dorazili z pevninské Itálie, chtěl i trojnásobný vítěz Targy Florio z let 2002, 2005 a 2010 Salvatore Riolo. Rychlý Sicilan zajel na úvod rally se svou Škodou Fabia R5 čtvrtý čas a později spadl až na šestou příčku. Jelikož ale zná místní podmínky lépe než kdokoliv jiný, dobře obul na závěrečnou deštivou sekci. Z ní se bohužel odjela pouze jediná zkouška a tu právě Riolo vyhrál. Stačilo mu to ale pouze na to, aby přeskočil do té doby pátého Marca Signora a jeho Volkswagen Polo GTI R5.

Úřadující juniorský mistr Itálie, který se letos soustředí hlavně na juniorské mistrovství světa, Marco Pollara si jistě oddechl, že se poslední dvě zkoušky neodjely. Na zrychlujícího Riola měl tou dobou na čtvrté příčce náskok už jen 5,5 vteřiny. Zajímavý byl hlavně Pollarův duel s dalším mladíkem, úřadujícím italským mistrem dvoukolek, Tommasem Ciuffim. Ten byl vyzbrojen o generaci starší Fabií R5 a nakonec z tohoto duelu vyšel jako poražený. Do cíle dojel jako devátý a na Pollaru ztratil skoro dvacet sekund. Albertini vstoupil skvěle do druhé sekce a vrátil se na chvíli před Bassa. Pilot Volkswagenu však zvládnul RZ 5 a 6 znovu rychleji a vrátil se zpátky před Albertiniho a vyjel si k tomu malý náskok 3,1 sekundy. Crugnola díky Albertiniho rychlosti v RZ 4 poprvé v soutěži přišel o dílčí vítězství, ovšem na jeho vedoucí pozici se tím nic neměnilo. Do závěrečné sekce nastupoval s náskokem 8,3 sekundy. Z té se nakonec odjela pouze úvodní zkouška, zatímco ty dvě zbylé byly z bezpečnostních důvodů kvůli velkému dešti zrušeny. Crugnola si na Sicílii připsal třetí vítězství v řadě a Basso se udržel ve vedení šampionátu jen díky tomu, že jeho soupeř v úvodní soutěži nebodoval. Na Targu Florio ale pilot Volkswagenu nebude vzpomínat v dobrém. Na vodě poslední odjeté zkoušky si počínal až moc opatrně a Albertini jej nakonec připravil o stříbro. Pilot škodovky do letošní sezóny vstoupil pravou nohou a do zbytku roku vzbuzují jeho výkony velká očekávání. Pořádně o sobě dal vědět i zkušený lišák Paolo Andreucci, když s Peugeotem 208 Rally4 doslova deklasoval konkurenci v dvoukolkách.

Stav šampionátu: 1. Basso 49, 2. Crugnola 45, 3. A. Re 25, 4. Michelini 24, 5. Albertini 22

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama