RP Tuning exhaust – ruční výroba výfuků
Ahoj Roberte, představ nám vaši společnost.
Naše firma se od roku 1997 zabývá výrobou výfukového potrubí a tlumičů především pro závodní účely. Vyrábíme ale výfuky téměř na vše a výjimkou nejsou ani letecké motory, kde jsme pracovali na různých projektech od letadla až pro motory padáků. Společnost má aktuálně 11 zaměstnanců a sídlíme v Neslovicích u Brna. Máme to tedy jen kousek na okruh v Brně, kde se často objevujeme v rámci testů a prodeje našich produktů.
Vyrábíte tedy výfuky na zakázku nebo máte i sériovou výrobu.
Jsme primárně připraveni zákazníkům vyrobit kompletní výfukový systém nebo jen část výfuku dle specifikace zákazníka. Toto se týká především automobilů, bugyn a vetránů. U motocyklů se jedná také o zakázkovou výrobu, ale často již vyrábíme malé série buďto pro konkrétní zákazníky nebo na sklad u modelů, které jsou nejvíce žádané. Neupřednostňujeme ale žádnou variantu a rádi vždy vyjdeme zákazníkům vstříc i s velmi komplikovanými zakázkami. Spolupracujeme často i na vývoji optimální varianty výfuku co se výkonu a kroutícího momentu týče s přihlédnutím k váze, designu, kvalitě a bezporuchovosti produktu.
Kdo je tedy vaším nejčastějším zákazníkem?
Denně zpracováváme i dvě desítky poptávek ze všech oblastí motorsportu. Typ zákazníka je dán částečně i ročním obdobím, kdy přes zimu primárně pracujeme na zakázkových projektech pro letní sezonu závodních motocyklů a aut. Současně vrcholí přípravy na Dakar, kde pravidelně jezdí naše výfuky a zástupce naší firmy bývá i na místě jako mechanik a podpora našich produktů. Oproti tomu během závodní sezony se věnujeme prodeji systémů na okruhové ježdění, opravám systémů po havárii popřípadě plněním tlumičů vatou včetně opravy netěsnících spojů u závodních vozidel kde jsou spoje velmi namáhané. Výjimkou nejsou i výměny určitých poškozených částí výfuků.
Co tedy konkrétně můžete nabídnout příznivcům závodních aut a rally především?
Zákazníkům z řad nejen závodníků s auty nabízíme primárně výrobu kompletních systémů od svodů až po zadní tlumič nebo katalyzátor a to dle výkresové dokumentace nebo vzoru výfuku. Toto se týká soudobých závodních vozidel a veteránů, kde je vyžadována maximální spolehlivost a preciznost. Velmi často ale zákazník požaduje výfuk, aby dosáhl většího výkonu a krouťáku bez dalších informací. V tomto případě se jedná o výfuky nepodléhající homologaci a je nutno dodržet jen hlukový a emisní limit. Zde nejlépe využíváme našich dlouholetých zkušeností a často sami navrhneme zákazníkovi parametry výfuku a odsouhlasíme si s ním navrhované řešení a případné použití typu katalyzátoru.U těchto speciálů se často ladí motory na brzdě a není výjimkou, že se vyzkouší několik variant pro spokojenost zákazníka a ideální poměr výkonu a krouťáku k dané disciplíně.
Kromě toho se během příprav na sezonu a i během sezony zabýváme opravami výfuků po havárii a repasemi. Velmi často nás také kontaktují zákazníci s úpravami k lepší demontáži nebo uchycení výfuků nebo možných vyztužení.
Jaké používáte materiály a komponenty vašich systémů a jak je to s regulací hluku dle FIA?
Většina výrobků je z nerezu a na obaly tlumičů používáme další materiály jako je titan hliník a karbon. Máme vlastní ohýbačku tenkostěnných trubek a můžeme tak docílit velmi nízké hmotnosti produktů v poměru ke kvalitě a trvanlivosti a eliminujeme tak praskání v exponovaných místech.
Po dokončení systému probíhá měření dle specifikací FIA a dané disciplíny přímo u nás v dílně a v přítomnosti zákazníka tak, aby věděl s čím může počítat při technické kontrole při závodech.
Jak tedy probíhá zakázka a jak se objednává?
Ideální je zaslat požadavek mailem na rptuning@rptuning.cz včetně fotografií a my velmi rychle zpracujeme cenovou nabídku a vykomunikujeme možnosti a především termín realizace. U individuálních zakázek je téměř vždy nutné přistavit vozidlo, aby bylo možno vše přesně napasovat na motor a karoserii vozidla. Toto je velmi důležité kvůli spasování a funkčnosti systémů. Výfuk je osazen do ideální polohy kde se počítá s určitým pnutím díky tepelné deformaci a současně se výfuk vede tak, aby byl v dostatečné vzdálenosti od nádrží a chladičů.
Jak je to s následným servisem.
Naše firma je známá tím, že spolupráce se zákazníkem nekončí předáním výrobku, ale od nás zákazník dostává i následný support týkající se především servisu. Každý výfuk se opotřebovává a to především ve spojích a ubývající vatou v tlumiči popř. vadným katalyzátorem. Toto hodně majitelů závodních strojů zanedbává a ze zkušenosti musím říct, že dle typu motoru se může jednat o nemalý úbytek výkonu a krouťáku.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů
Také děkujeme