Poláci nestačili rychlému Finovi

Jedenáct let po třetím triumfu Bryana Bouffiera v řadě znovu putuje pohár pro polského šampióna do zahraničí.

Vstup Jariho Huttunena do polského mistrovství vzbuzoval od samého počátku velký zájem a pro domácí posádky znamenal velkou výzvu. Rychlého Fina ostříleného ze startů na světových kolbištích není jednoduché porazit, ale ve znalosti domácích podmínek přeci jen Poláci měli ne nepodstatnou výhodu. Suverénně nejlépe si z domácích jezdců počínal Grzegorz Grzyb, který byl jediný schopen jet s pilotem Hyundaie i20 R5 vyrovnaně. V obou dosavadních soubojích s ním ale prohrál a jeho šance ani při vítězství v třetí soutěži nebyly zrovna největší. Několikanásobný slovenský šampión jistě nebyl nadšený z informace, která se objevila těsně před startem rajdu ve Świdnici. A sice z té, že došlo ke zrušení Rally Košice, která měla hostit finále polského šampionátu. Pro Grzyba to znamenalo, že už neměl tolik prostoru k porážce finského soupeře a zároveň nemohl využít svých bohatých zkušeností s košickou tratí. Tomasz Kasperczyk si při absenci úřadujícího mistra Miko Marczyka dělal zálusk na svůj první domácí titul, ale zkrácená sezóna se pro něho vůbec nevyvíjela dobře. Nejprve utržené kolo v Rzeszowě a pak jen třetí příčka na Rajdu Slaském. Teď už s Volkswagenem Polo GTI R5 mohl pomýšlet leda na třetí příčku. K tomu však potřeboval v první řadě porazit pilota Hyundaie i20 R5 Marcina Slobodziana, se kterým měl stejný bodový zisk. Tím by se však dostal maximálně na páté místo, protože před sebou měl ještě Lukasze Kotarbu s Citroënem C3 R5 a pak aktuálního držitele průběžně třetího místa Lukasze Byśkiniewicze v Hyundai.

Kasperczyk se do toho pořádně obul už v shakedownu, kde jeho Polu nikdo ze soupeřů nestačil. Vcelku dobře si poradil i s úvodní zkouškou v sobotu podvečer, kde dosáhnul třetího nejrychlejšího času a všechny své soupeře udržel za zády. V případě Slobodziana ale jen díky desetivteřinové penalizaci za poražení retardéru. Nebýt tohoto incidentu, pilot Hyundaie by soutěž začal jako lídr. Takhle si tuto pozici uzmul největší favorit soutěže Huttunen. Slobodzian následně zajel nejrychleji v druhém testu, kde už žádnou chybu v retardéru nevyrobil, a posunul se na třetí místo před soupeře ve Volkswagenu. Obrovská smůla v tomto testu postihnula někdejšího mistra Polska Wojciecha Chuchalu, kterému na trať těsně před jeho příjezdem vítr povalil strom. Jeho Ford Fiesta Proto byl po nárazu natolik poškozený, že další jízda nebyla možná. Huttunen se i po druhém testu udržel ve vedení a to si za tmy v ulicích Świdnice nejrychlejším časem ještě pojistil. Grzyb v druhé zkoušce naříkal na problémy s brzdami své Škody Fabia Rally2 evo a první etapu zakončil na druhé příčce s odstupem 8,4 sekundy. Těsně za ním do cíle sobotní etapy dojelo největší překvapení dne Slobodzian. Vzhledem k tomu, že doposud třetí v šampionátu Byśkiniewicz nechal v RZ 2 skoro minutu a etapu zakončil až jako desátý, Kasperczyk byl pátý a Kotarba až šestý, Slobodzian tak mohl začít nahlas přemýšlet o třetí příčce v šampionátu.

Polský pilot Hyundaie vstoupil výborně i do nedělní etapy. Grzyb odjel první zkoušku odehrávající se na suchém asfaltu na gumách do deště a propadnul se 3,6 sekundy za Slobodziana. Huttunen zvýšil svůj náskok už na čtvrt minuty, ale pak si prožil obrovské drama v pátém testu. Ve vysoké rychlosti už v první části zkoušky Finové vylétli z trati a jen se štěstím skok do pole nezakončili nárazem do nějaké tvrdé překážky. I s poškozenou i20 R5 se jim podařilo vrátit na trať a se ztrátou třičtvrtě minuty dojeli až do cíle zkoušky. Na jednu stranu si se štěstím udrželi šance na titul, na druhou stranu jim teď patřila pátá příčka a museli tak ještě pořádně zabojovat. Náročná třiadvacetikilometrová zkouška nadělala paseku i v boji o třetí místo. Slobodzian se na špatně obutém voze úsekem protrápil a spadnul na šesté místo. Nejlepší výchozí pozici měl rázem Kasperczyk, který byl aktuálně z celé čtveřice nejvýše, na čtvrtém místě. Provizorní pódium kompletně ovládli piloti škodovek. Kromě vedoucího Grzyba se na výsluní dostali i druhý Sylwester Plachytka a třetí Kacper Wróblewski. Kasperczyk své naděje na pódium v konečném hodnocení sezóny poztrácel v následující RZ 6, kde se dvakrát přetočil a ještě inkasoval desetivteřinovou penalizaci za retardér. Grzyb na gumách do mokra zkoušku vyhrál a navýšil svůj náskok na 23,1 sekundy. Pro titul ale i tak mířil Huttunen, který se z předešlé krizovky rychle oklepal a posunul se na třetí místo. Fin ani v závěrečné sekci neubral a po vítězstvích v RZ 7 a 8 se dokonce vrátil na vedoucí příčku. Ani v tuto chvíli ale dramatická zápletka nekončila. Do cíle závěrečné Power Stage dorazil Huttunen na defektu levé přední pneumatiky. Na bonusové body mohl zapomenout, naštěstí si ale o 2,1 vteřiny uhlídal druhou příčku. Grzyb se tak v samém závěru rally radoval z posunu na první místo. Vítězství v soutěži pro něho ale mělo hořkosladkou příchuť, když mu na titul nestačilo. Třetí místo obsadil Plachytka a z boje o post druhého vicemistra nakonec vyšel vítězně nejméně výrazný Kotarba. V rally obsadil až páté místo, ale díky dvěma bonusovým bodům z Power Stage nakonec o bod přeskočil do té doby třetího Byśkiniewicze.

Konečný stav šampionátu: 1. Huttunen 93, 2. Grzyb 85, 3. Kotarba 53, 4. Byśkiniewicz 52, 5. Slobodzian 47, 6. Kasperczyk 44

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!