6. 10. 2020 08:27 − 1104× − 0

Finální klání norského šampionátu

O dvě soutěže okleštěné norské mistrovství 2020 dospělo na začátku října do svého konce.

O zrušení zimní KNA Rally Finnskog se postaralo počasí, které do Norska přiválo málo sněhu a Skandinávcům dopřálo nezvykle vysoké teploty. Pořadatelé Rally Hedemarken naopak postrádali dostatek odvahy, která ale nechyběla zbylým organizátorským skupinám, které daly dohromady své tři letní podniky. Inu někdo ke koronaviru přistupuje se zbytečnou servilitou. I tak se šampionát mohl pochlubit pěti soutěžemi, což je v letošním velmi pokrouceném roce hodně solidní porce. Vítězství v obou zimních soutěžích si mezi sebe rozdělili piloti ze světového seriálu WRC2 Mads Østberg a Ole Christian Veiby. V srpnu na asfaltech KNA Rally Grimstad se z triumfu radoval Frank Tore Larsen pilotující stařičkou první evoluci Fordu Fiesta R5. Anders Grøndal vybavený nejnovější technikou kategorie Rally2 od M-Sportu mu nestačil a trápení s tímto vozem následně vzdal. Před Rally Sørland se vybavil Škodou Fabia Rally2 evo a hned z toho bylo první letošní vítězství. I tehdy ale měl plné ruce práce s velmi rychlým soupeřem pilotujícím přeci jen horší techniku. Larsen bohužel doplácel na chybu, které se dopustil v úvodní rally a kvůli které si ze Sigdalsrally neodvezl ani bod. Teď v závěrečné Aurskog-Høland Rally mu tak k titulu nestačilo ani samotné vítězství, ještě musel spoléhat na soupeřovu smůlu.

V rally se však objevilo nejedno eso, které mohlo do duelu o titul výrazně promluvit. Henningu Solbergovi vloni v Pačejově Ford Fiesta R5 očividně pořádně zachutnal a do jednoho švédského exempláře se teď se ženou Maud po roce znovu posadili. Začali pomaleji, ale už v RZ 3 porazili všechny soupeře a po následující zkoušce se posunuli na druhou příčku. Přesně tam, kde je Larsen potřeboval. Bohužel hned záhy se starší Fiesta R5 zastavila. Kartami mohl zamíchat ještě jeden zajímavý host za volantem další Fiesty R5. Steve Røkland se na sebe v minulosti snažil upozornit při startech v juniorském mistrovství Evropy, ale na mezinárodní půdě se neprosadil a vrátil se tak do rodného Norska. I tam zůstal věrný technice R2. Titul ve své třídě měl před závěrečnou rally jistý a tak si prožil svůj sen, start s technikou Rally2. Røkland vybavený zkušenostmi z krátkého třicetikilometrového testu si nevedl vůbec špatně a po pátém testu za druhým Grøndalem zaostával jen o 7,5 vteřiny. V sedmém testu dokázal porazit všechny soupeře, ale do cíle nakonec stejně dojel jako třetí. I tak velmi kvalitní výsledek. Třetí příčku v konečném pořadí šampionátu obsadil Trond Sveinsvoll při své první sezóně s Citroënem C3 R5. Moc velkou show s ním v závěrečné rally ale nepředvedl, když dojel kvůli velké ztrátě z prvního testu až jako sedmý. Grøndal soutěž rozjel nejrychleji, ale v dalších zkouškách spíše taktizoval a hlídal si druhé místo. Po odstoupení Solberga to měl jednodušší, nemusel se nikam moc hnát. Spolehlivá technika neselhala, Grøndal do cíle dojel druhý a získal další titul norského šampióna. Larsen byl během roku výraznější a i se starším vozem byl schopen se svým soupeřem minimálně držet krok. Bohužel bodovou ztrátu z úvodu už nesmazal a i přes druhý triumf roku se musel smířit s pozicí vicemistra. Alespoň se však stylově rozloučil se svým speciálem Ford Fiesta R5, kastle číslo 30, se kterým strávil dlouhých sedm let a nejdále se s ním podíval na Azorské ostrovy. Jejich spolupráce vítězstvím začala a také skončila.

Konečný stav šampionátu: 1. Grøndal 125, 2. Larsen 115, 3. Sveinsvoll 58, 4. Johnsrød 42, 5. Frustøl 39, 6. Rustand, Veiby a Østberg 33

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!