14. 10. 2020 09:37 − 1584× − 0

Dlouhá paralýza belgického mistrovství u konce

Mistrovství Belgie v rally 2020 patří k těm, které chaos kolem koronaviru zasáhnul vůbec nejvíce.

Hůře na tom už jsou snad jedině šampionáty, které byly na jaře zrušeny rovnou. Zatímco v některých okolních zemích už soutěžní posádky usednuly do svých speciálů a vydaly se do bojů o mistrovské body, Belgičané museli sedět doma. Největší tamní podniky Renties Ypres Rally a Herock Spa Rally byly přeloženy na listopad a prosinec a dokonce se jim dostalo vřelého přivítání v kalendářích mistrovství světa a Evropy. Belgický šampionát ale nadále zůstával v kómatu, všechny ostatní plánované soutěže se postupně rušily a poslední přišla na řadu i oblíbená Rallye du Condroz-Huy. Promotéři seriálu ve spolupráci s pořadatelskými skupinami soutěží Ypres a Spa vyvinuli maximální snahu a vytvořili alternativní kalendář. Pořadatelé Superstage tak již o uplynulém víkendu probudili belgické mistrovství z dlouhého spánku. Šestý ročník do té doby se ve formě rallysprintu odehrávající Aarova Rally Oudenaarde obohatili o jeden nový úsek, přičemž ke třetím průjezdům přidali i jeden čtvrtý v případě testu De Bruwaan a 75 natěšeným posádkám nabídnuli jednodenní trať o celkové délce 92 kilometrů.

Vítěz úvodní únorové Rally van Haspengouw Ghislain de Mevius se soutěže nezúčastnil a největší šanci na posun do čela pořadí tak dostal Kris Princen, který svůj debut za volantem Citroënu C3 R5 v Haspengouw zakončil na pěkném druhém místě. Týmového kolegu mu měl na druhé rally opět dělat bratr vítěze úvodu sezóny Guillaume de Mevius. Mladý Belgičan měl výhodu ve startu na evropské Rally Fafe Montelongo minulý víkend, ovšem podal tam hodně slabý výkon. Ještě než se vůbec dokázal vydrápat do top ten, skončil mimo trať. S dalším Citroënem se představil Cédric Cherain, který se nedávno dostával do formy na menší belgické Station Le Seau Monteberg Rally a s Fabií Rally2 evo ji vyhrál. Zdaleka nejvíce ve formě byl před startem rally Grégoire Munster, který s Hyundaiem i20 R5 obráží různé evropské destinace a minulý týden ve Fafe vybojoval parádní čtvrtou příčku. Letos poprvé se v rally objevil Bernd Casier, který poslední roky startuje pouze sporadicky. V červnu si však pořídil zbrusu nový Ford Fiesta Rally2 a teď nastal čas jej pořádně provětrat. Podobně je na tom Brit Meirion Evans, který do Belgie přivezl k prvnímu startu čerstvě pořízený Volkswagen Polo GTI R5. Stejnou techniku od letoška využívá Vincent Verschueren a zatím má na svém kontě body za páté místo z úvodní rally. Třetí v Haspengouw skončil úřadující šampión Adrian Fernémont a mezi velké favority na vítězství patřil i jeho velký soupeř z loňska a pilot stejné techniky, Škody Fabia Rally2 evo Sébastien Bedoret. Se stejným vozem se do mistrovství, které v minulosti několikrát opanoval, vrátil i Pieter Tsjoen. Největší favorit rally se však skrýval pod startovním číslem 42. Jako test před belgickým dějstvím MS využil tuto rally tovární tým Hyundai a v době rally na Sardinii tam vyslal jediného volného jezdce Craiga Breena. Ten si s i20 Coupe WRC počínal dle očekávání a jen kvůli problémům se stěrači nevyhrál všechny rychlostní zkoušky. Po propadu v RZ 3 se ale brzy vrátil zpět a do cíle si dojel pro jasný triumf.

Soutěž poznamenaly rozmary počasí a déšť udělal z tradičních belgických cest blátivou past. Doplatil na to jako první Munster, když na kostkách, které kloužou i za sucha, vycestoval už v první zkoušce mimo trať a musel odstoupit. Hned na druhém testu potkal podobný osud Tsjoena, který poslal Fabii přes střechu. Ve čtvrté zkoušce doplatil na náročné podmínky Evans a i pro něho rally skončila předčasně. De Meviuse pro změnu už od prvního testu zlobila vodní pumpa. Po ztrátě minuty a půl se v druhé zkoušce vybičoval k sedmému času, ale v RZ 4 pak další snažení vzdal. Jeho značkový kolega Princen se v RZ 1 přetočil, ale během dalších třech zkoušek se posunul alespoň na páté místo. Z Belgičanů začal nejrychleji Fernémont, ale v RZ 3 se před něho dostal místní jezdec Niels Reynvoet s další Fabií Rally2 evo. Po Breenových potížích se dokonce vyhoupnul i do čela celkové klasifikace. Na druhou sekci na chvíli vysvitlo slunce, ale brzy přišel další déšť. Fernémontova sázka na gumy do největšího mokra se vyplatila a po dvou vyhraných zkouškách předstihnul Reynoveta. Náskok si do závěrečné části rally ale odvážel minimální, 1,3 sekundy. Princen dokázal zvítězit v RZ 5, která byla z celé sekce nejsušší, ale pak už se svou volbou gum nestíhal. Na třetí příčce ale zaostával o 13,3 sekundy, což v takto složitých podmínkách nebylo nic neřešitelného.

Cherain v úvodním testu řídil nejrychlejší Citroën, ale další část rally se mu už tolik nedařila a defekt v závěrečné sekci jej srazil až na desáté místo. Zato Princen vlétnul do závěrečné sekce parádně. Vyhrál první dvě zkoušky a posunul se na druhé místo. V těžkých podmínkách mohl s odstupem 7,9 sekundy klidně pomýšlet i na porážku nadále vedoucího Fernémonta. V úplně poslední zkoušce celé rally ale pilot C3 R5 doplatil na defekt a do cíle dorazil na třech kolech, z disku toho čtvrtého moc nezbylo. Výsledkem byl pád těsně pod pódium v hodnocení šampionátu. I tak se ale Princen udržel před Bedoretem, který po dvou nedokončených belgických soutěžích volil jízdu na jistotu. Casier ještě pár hodin před startem nevěděl, zda vůbec debut jeho nové Fiesty Rally2 proběhne. Na testu ji trochu pochroumal a mechanici měli co dělat. Vše se nakonec ale podařilo zvládnout a Casier v rally předvedl hodně kvalitní výkon, který mu mezi domácími vynesl pěknou třetí příčku. Místní Reynvoet hodně chtěl Fernémonta porazit, ale nakonec se mu to nepodařilo. Úřadující belgický mistr si tedy z Oudenaarde odváží maximum bodů a posouvá se do vedení šampionátu. O jeho pokračování by se měla za dva týdny postarat zcela nová South Belgian Rally, kterou dokázali dát v krátké době dohromady pořadatelé Herock Spa Rally, DG Sport. Doufejme, že se epidemiologická situace nezhorší natolik, aby se probuzená sezóna zase nemusela odebrat ke spánku.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama