Redakce - eWRC.cz
23. 10. 2020 12:40 − 4824× − 1

Z okruhu mezi stromy

Plzeňský tým T.V. Motors v čele s bývalým úspěšným motokárovým závodníkem Tomášem Václavíkem (19 let) přesedlal do světa rally.

Už bylo na čase posunout se o krůček dál! "Rally je podle mého názoru královnou motorsportu a chtěl jsem se bez pochyby už od mala stát její součástí. Hlavní impuls pro mě byl ten, že otec (Libor Václavík) sám rally jezdil, vždycky byl velký rallyový srdcař a hlavně, jezdit mezi stromy rychlostí okolo 180km/h je prostě věc, kterou k životu potřebuju," říká Tomáš Václavík.

První start si Tomáš připsal na Rallysprint ValMez 2020, kde se s vozem protrápili až do RZ8 a bohužel odstoupili hned za startem RZ8 kvůli problému s elektrikou. Na sedadle spolujezdce seděl mladý David Vilím. "Tomuto závodu předcházela dlouhá repase našeho Nissanu Almera 2.0 GTI , protože byl 10 let odstaven. Bohužel repase zabrala více času než jsme mysleli. Proto jsme museli první soutěž v Příbrami úplně vynechat, ale závada nás provázela ještě celý ValMez."

Druhým Tomášovo závodem byla Rally Vyškov 2020, do které jsme rozhodně chtěli vkročit lépe než na ValMez. Na sedadle spolujezdce byla zásadní změna, kdy jsme se rozhodli jít cestou zkušeného spolujezdce.

Na tuhle událost váže zajímavý příběh, který rozhodně stojí za to zmínit. Popíše nám to sám Tomáš Šmíd. "Byla to vlastně náhoda, jak to tak většinou bývá. Rally Vyškov 2020 jsem měl jet s Michalem Havránkem, ale z Anglie nám nedorazila nádrž do jeho speciálu, a tak jsme se v úterý před závodem dozvěděli, že budeme doma, to se mě ale nechtělo, a tak jsem napsal na sociální sítě, že pomůžu někomu, kdo nemá spolujezdce. Během pár hodin jsem dostal kontakt na jakéhosi Václavíka, o kterém jsem nikdy neslyšel, i když máme spoustu společných přátel. Mladý motokárista, který se rozhodl jezdit rally, říkali… A tak jsem se trochu obával, protože když mě bylo jako jemu, nikdo si vedle mě nechtěl sednout … A když jsem se dozvěděl, že Vyškov nepojede, když spolujezdce nesežene, tak jsem prostě musel a zároveň jsem byl hodně zvědavý, jestli to bude pecka a nebo průser. Co čert nechtěl, padli jsme si do oka na první dobrou jako normální lidi," popisuje setkání Tomáš Šmíd.

Rally Vyškov byla pro Tomáše ideální soutěž, jelo se převážně na čistém asfaltu ze zatáčky do zatáčky. Voda na mlýn pro jezdce vybaveného technikou z motokár.. Pak ale přišly úseky, kde se jelo na nezpevněném povrchu, šotolině! Na té jel Tomáš úplně poprvé v životě. "Když jsem zatočil tak to nezatočilo, ještě že jsem jezdil přes pauzu simulátory, jinak bych tam asi zůstal (smích). Byla to velká zábava a rozhodně zpestření soutěže!"

Hned po první rychlostní zkoušce potkal posádku defekt, naštěstí až za cílem. "Kolo jsme vyměnili, to nebyl problém. Horší bylo, že za 10 let starou "pirelku". Do toho se nám vyžvýkalo uložení řídicí tyče, takže jsem jel s volantem pootočeným asi o 45 stupňů do leva. Museli jsme trochu zvolnit, aby na staré gumě a s vůlí v řízení nedošlo k nějaké krizové situaci. Auto jsme dovedli na průběžné první pozici ve třídě do servisu, kde na nás čekala nová guma. Bohužel uložení jsme opravit nedokázali…"

Druhou sekci dokázala posádka ještě zrychlit a vybudovala si během tří rychlostních zkoušek druhé sekce náskok necelých 40 sekund na druhého ve třídě. "Jeli jsme si své tempo, nikam jsme se nehnali, ještě poznávám svou hranici, hranici auta a pneumatik. Ambice byly jediné, dojet rally a sbírat zkušenosti. Výsledek nás překvapil!"

Posádka Václavík/Šmíd ve svojí společné premiéře dojela Rally Vyškov na prvním místě ve třídě 16 a na 23. místě celkově v Rallysprintech, kde bylo přes 60 startujících posádek.

Co k tomu řekl spolujezdec Tomáš Šmíd? "Náš první start se proměnil v první vítězství ve třídě, mnohem ale důležitější bylo, že se Tomáš trochu posunul, získával důvěru a neprovedli jsme nějakou blbost. Tomáš mě překvapil svojí zodpovědností a klidnou hlavou, což je skvělý základ pro tuhle disciplínu. Hned v prvním tréninku jsem si nemohl pomoci a museli jsme se dohodnout na změnách v rozpisu, což se nakonec ukázalo jako správné a Tomáš dokázal později v závodě jet podle toho, co si napsal. Další start tím pádem byl jasný z obou stran!"

Další start byl na Rally Morava. Jelikož se vědělo, že se pojede na Jeseníkách, tak se předpokládala náročná soutěž. Posádka nenechala nic náhodě a jeli den před odjezdem na závody pilovat rozpis. To se vyplatilo, protože tratě byly hodně zrádné. Místy bylo opravdu hodně bordelu a z lesů ztékala voda přes silnici a tratě byly hrozně uskákané. "Do první rychlostní zkoušky většina posádek zvolila kvůli nízké teplotě měkčí směsi pneumatik, my nechali tvrdé. Jeden s jezdců za námi přišel s informací, že to hodně klouže ať dávám pozor. Řekl jsem, že se teda do těch gum budu muset opřít, abych si je dostatečně ohřál. Psali jsme si to celý pátek a hned na první rychlostní zkoušce jsem měl asi 15 připomínek k rozpisu, bordelu bylo dost, opravdu to klouzalo."

Hned na první rychlostní zkoušce si posádka dokázala vytvořit náskok 15 sekund na druhého ve třídě 16. "Řekli jsme si v autě, že radši zpomalíme, nemáme se kam hnát. Do konce první sekce jsme jeli se soupeři v nule a udržovali si slibný náskok, věděli jsme, že když bude třeba, máme kam zrychlit. Druhou sekci jsme chtěli jet svoje tempo a nekoukat doleva doprava. To se nám dařilo a dokázali s naší babičkou Almerou za sebou nechat spoustu novodobých aut včetně novinky Peugeot 208 Rally4."

Rally Morava pro tým T.V. Motors skončila výhrou ve třídě 16, 19. místem celkově a hlavně se skvělým pocitem z jízdy a protnutí cíle. "Rád bych doplnil, že i když se Morava jela pouze na třech úsecích, bylo to úplně něco jiného než na Vyškově. Bylo znovu těžké vše poznamenat a následně přečíst, ale myslím, že jsme se k tomu postavili opět správně. Moc mě baví a líbí se mi závodění s Tomášem ale i jeho teamem v čele s tátou a rád se budu podílet na dalších jeho ujetých kilometrech v rally," přidal svůj komentář s pozice spolujezdce Tomáš Šmíd.

"V autě i mimo něj je výborná atmosféra něj. Věřím, že mě Tomáš dokáže naučit dobrým věcem a že toho spolu odjedeme co nejvíce a získáme spoustu pohárů! Je to profík a já mu děkuju! Díky, Iveto," dodává Tomáš Václavík.

Hlavní mechanik teamu a otec Libor Václavík k tomu dodal. "Je pro mne velké překvapení, že Tomáš jede hlavou a netlačí zbytečně na techniku a snaží se získávat zkušenosti. Je to úplně jiná disciplína! Já jsem před závody hodně nervózní, ale když přijede v půlce do servisu, tak je po nervech. Za sebe a za celý tým bych chtěl poděkovat pořadatelům, že v téhle těžké době dokázali nějaké ty závody dotáhnout do konce a doufejme, že aspoň ta Šumava se ještě pojede. "

S pozdravem T.V. MOTORS!

Komentářů celkem: 1
23. 10. 2020 13:12
0 0
Je super vidět tahle auta stále na trati! smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama