18. 11. 2020 09:34 − 842× − 0

Americký mistr potvrdil svou nadvládu

Jubilejní třicátý ročník Olympus Rally už nerozhodoval o udělení titulu, ale i tak nabídnul sportovně hodnotný zážitek.

Byl i rok, kdy se na náročných šotolinových tratích ve Washingtonu rozhodovalo o držiteli titulu mistra světa. Co na tom, že to pak v Evropě upekli u zeleného stolu jinak, tento primát už Američanům z historie nikdo nevymaže. Letos se museli pořadatelé spokojit s tím, že i přes rozhodnuté mistrovství na start soutěže dorazili všichni tři hlavní protagonisté. Nechyběl tak novopečený šampión Barry McKenna, který znovu změnil techniku a vrátil se za volant Škody Fabia R5. Soupeři z konkurenční stáje Subaru na něho letos nestačili a v Olympus Rally měli příležitost mu uštědřit aspoň ještě jednu dílčí porážku. Letos se oběma jezdcům podařilo vyhrát jednu rally a stále ještě si mohli prohodit pozice v pořadí šampionátu. Brandon Semenuk opanoval předchozí Show-Me Rally a je vidět, že už si na novou techniku a nový tým dobře zvyknul. Jelikož všechny tři odjeté podniky dokončil na pódiu, byl to právě on, kdo měl výhodu v boji o titul vicemistra. Travis Pastrana doplatil hlavně na požár vozu v Ohiu a teď už musel jen spoléhat na smůlu stájového kolegy. Čtvrtý Piotr Fetela se rally nezúčastnil a dal tím svou pozici všanc soupeřům. Mezi ně se ale nezařadil doposud pátý Ryan Booth, který musel účast v rally vzdát kvůli nemoci.

O uvolněný post, který vzhledem k nedostižnosti první trojky vlastně znamenal titul mezi „zbytkem světa“, se rozhořel souboj mezi Jeffem Seehornem v Subaru WRX STI a Johnem Coynem za volantem Fordu Fiesta R5. Úvodní etapa sedla více prvnímu jmenovanému, ale na jejím konci v žádném případě nebylo nic rozhodnutého. Coyne zaostával jen o 17 sekund a stále mohl průběh souboje zvrátit ve svůj prospěch. Už první den se soutěžilo v hodně mokrých podmínkách a pro druhou etapu si počasí přichystalo ještě více vody. A sněhu. Ten se snesl ve větší míře, než by bylo zdrávo, a pořadatelé kvůli tomu museli zrušit dva ze tří nedělních úseků. V horách na trati ležel sníh, dole byly pro změnu příjezdové cesty zaplavené vodou. Jedině nejdelší úsek celé rally Nahwatzel zůstal sjízdný a pořadatelé museli promptně zareagovat a doplnit ztrátu čtyř zkoušek přidáním ještě jednoho průjezdu tímto testem. Nedělní etapa se tak nesla ve znamení třech průjezdu Nahwatzelem. A ten tedy vůbec nesednul Irovi za volantem Fordu, takže se místo boje se Seehornem dokonce propadnul za Matthew Dickinsona na šestou příčku. Seehorn rally dokončil pod pódiem a na stejné místo se posunul i v konečném hodnocení šampionátu.

Nejrychlejšího času v úvodní zkoušce dosáhnul Semenuk. McKenna za ním zaostal o 1,2 sekundy a na druhý test se řádně připravil. Na přejezdu upravil světlou výšku své Fabie a vyrazil vstříc náročné RZ 2. Změna nastavení se Irovi vyplatila, když obě Subaru doslova deklasoval. Kromě posunu do čela se mu podařilo i vytvořit si náskok 21,2 sekundy na Pastranu. Američan chyboval na startu RZ 4, když si nechal zhasnout motor. Naopak Semenuk začal útočit, vyhrál třetí test, v tom čtvrtém zaostal za McKennou jen o čtyři desetinky a s týmovým kolegou si prohodil místo. Odpoledne Kanaďan svůj útok ještě vystupňoval, když lídr rally doplácel na špatné gumy. Subaru byly obuté do užších pneumatik, které se na mokrých zabahněných cestách ukázaly jako lepší volba. Semenuk vyhrál pátý test a v šestém ztratil jen šest desetin. V průběžném pořadí se posunul 18,2 sekundy za McKennu. Pak ale přišel na řadu sedmý test a kanadský pilot tam poslal své Subaru mimo trať. Naštěstí se dokázal vrátit zpátky, ale přišel o spoustu času a den zakončil třičtvrtě minuty za lídrem. McKenna to měl večer také složité, když se mu extrémně zamlžovalo přední okno a musel kvůli tomu v RZ 8 i třikrát zastavit. Neděle měla vozům Subaru vyhovovat více, bohužel ani jeden z jezdců se nedokázal udržet v těsné blízkosti za soupeřem ve škodovce. Pastrana v sobotu trochu zaostával za nejlepší dvojicí a první nejrychlejší čas zaznamenal až v neděli ráno. Na útok na týmového kolegu Semenuka už ale bylo pozdě a i v konečném hodnocení mistrovství se Američan musí smířit s bronzem. Semenuk odhadoval, že by musel jít do neděle tak s dvacetivteřinovým odstupem maximálně, aby měl šanci na vítězství. Nakonec by ale ani to nestačilo, McKennu v hodnocení etapy porazil o čtvrt minuty. Ir už ale poslední zkoušku pojal hodně klidně, aby své Fabii, která ho nakonec dovezla k druhému ze tří letošních vítězství, neublížil. Soupeřům ze silné stáje Subaru Motorsport USA znovu připomněl, kdo je zaslouženě letošním mistrem.

Konečný stav šampionátu: 1. McKenna 100, 2. Semenuk 67, 3. Pastrana 50, 4. Seehorn 30, 5. Fetela 27

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama