16. 11. 2020 19:35 − 4952× − 12

Ford dostavěl pyramidu

Ford v zastoupení britské a polské odnože stáje M-Sport obsáhne v březnu příštího roku všechny kategorie vozů pro rally.

Ty se nově rozdělují do pětipatrové pyramidy, kterou vytvořila před nějakým časem mezinárodní automobilová federace. Zcela na vrcholu samozřejmě stojí speciály královské kategorie WRC, které ovšem od roku 2022 dostanou novou hybridní podobu a o svůj legendární třípísmenný symbol přijdou. Nově se budou jmenovat Rally1. Stejně tak už v novém rozdělení není prostor pro speciály R5 a již dnes Škoda a Ford své nejnovější speciály v této kategorii přejmenovaly dle nového systému na Rally2. Po světě už jezdí pěkných pár desítek vozů Rally4, což je v dnešním členění nejvyšší kategorie pro vozy s jednou poháněnou nápravou. Jako první vstoupil do této kategorie Ford a brzy jej v letošním roce následoval Peugeot. K novému roku má být homologován Opel Corsa, který ale bude sdílet vnitřnosti se svým koncernovým bratříčkem lvíčetem 208. Clio do specifikace Rally4 pak pro nadcházející sezónu chystá Renault. Ten je zatím aktivní na nejnižším stupínku soutěžácké pyramidy, tedy Rally5. I v tomto případě se jedná o dvoukolky, ovšem slabší a technicky méně sofistikované.

Fiestu pro Rally5 má Ford rovněž homologovanou a tak mu zbýval jediný vůz, a to kategorie Rally3. I tady se M-Sport už několik měsíců řádně činí a 1. března roku 2021 bude homologovat první vůz podle těchto zbrusu nových technických regulí. Ty mají dle představ FIA nahradit dosluhující produkční vozy, které dříve spadaly do třídy N4. Poslední dva mohykáni skupiny N, Mitsubishi a Subaru už nějaký ten pátek nové evoluce svých legendárních vozů nevyvíjí a to tuto skupinu odsuzuje k postupnému zániku. Alternativou mohou být i u nás se nově objevivší vozy Open N, které vznikají na základě dílů právě z produkčních vozů. FIA však tuto kategorii příliš nepodporuje a místo toho se snaží nabídnout alternativu v podobě Rally3. Namísto těžkopádných Imprez a Lancerů s váhou přes 1300 kg se jedná o mrštnější, menší a s 1210 kg o něco lehčí vozy. Na druhou stranu mají tato auta nižší hodnoty i u dalších parametrů. Místo dvoulitrových čtyřválců zamíří pod kapotu Fiesty Rally3 tříválec o objemu 1,5 litru. Zatímco Mitsubishi deváté evoluce mělo mít maximální výkon zhruba 215 kW, u Fiesty je stejné číslo přiřazeno k počtu koní. Nižší samozřejmě bude i kroutící moment. Na druhou stranu bude vůz vybaven sekvenční pětistupňovou převodovkou a daleko lepším podvozkem. Stejně jako v případě Rally2 jsou i u nových speciálů Rally3 nařízeny maximální ceny, do kterých se výrobce musí vejít. V tomto případě jde o strop 99 000 euro, což je zhruba polovina ceny pro Rally2. I vzhledem k předkládané filozofii této kategorie by však bylo směrodatnější cenové porovnání s kdysi novými exempláři produkčních aut.

Původní myšlenka tvůrců nové technické pyramidy byla, aby šlo jednoduše přestavit dvoukolku Rally4 na čtyřkolku Rally3. Tato hodně zajímavá idea bohužel ještě před vznikem prvních exemplářů vzala za své a pravidla byla upravena tak, že je umožněno speciály Rally3 osadit objemnějšími motory až do 1,6 litru. M-Sport tak zahodil původní ideu i několik měsíců práce a místo litrového tříválce, kterým je osazena Fiesta Rally4, větší sestřičku vybavil tříválcem o objemu 1,5 litru. Viditelnějším rozdílem mezi oběma vozy je u čtyřkolky zadní přítlačné křídlo ve stylu Rally2. Březen příštího roku tedy bude milníkem, kdy si tvůrci nového rozdělení soutěžních vozů splní sen. V každém patře jejich pyramidy bude dostupný speciál minimálně jedné značky. A právě Ford bude mít zastoupení v celé škále. Posádky přecházející z dvoukolek na čtyřkolky tak nebudou muset hned podstupovat velký skok z Rally4 do silné Rally2, ale na začátek budou moci sbírat zkušenosti se slabšími vozy Rally3. Právě v těchto vozech by se výhledově měli prezentovat světoví junioři. M-Sport si samozřejmě od nové kategorie slibuje, že to bude obrovský trhák. Ostatně pokud má tato kategorie nahradit produkční vozy se vším všudy, pak se dají očekávat velká prodejní čísla. A jelikož se M-Sportu moc nedaří s druhou evolucí jejich R5, prodeje nové Fiesty Rally3 budou mít podstatný dopad i na pokračování továrního angažmá v mistrovství světa.

Komentářů celkem: 12
17. 11. 2020 11:36
0 0
A co takový ty auta, jak kit na to vyráběla Oreca a mělo to mít jednotný motory z P308, to by byla jaká skupina? Po tom se nějak slehla zem...
17. 11. 2020 14:05
0 0
To měly být podle mě přesně ty open N, které ale FIA nechce a podle mě mají vždy jen národní homologace. Nevím jestli tam jsou odlišnosti, ale někde to jsou proto cars, ve Španělsku myslím N5 atd...
17. 11. 2020 14:17
0 0
To o čem mluvíte jsou R4ky. Ukázkově třeba Fiat 500 viz odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=x1gb8EFrFl4
17. 11. 2020 14:45
3 0
Jo to jsem myslel, to co je ta 500, takže to už taky je slepá kolej, škoda... Já stejně furt žiju ve třídách N1-N4 a A5-A8 nic jinýho jsem nikdy nepochopil :o)
17. 11. 2020 15:26
0 0
Slepá kolej je to hlavně kvůli FIA, naprosto vysoká cena a pak hned zaříznutí jinou kategorií, která je jen malinko pomalejší, ale hlavně daleko levnější.
17. 11. 2020 15:35
0 0
škoda, to aspoň mohlo být víc druhů aut, teď to vypadá, že se budeme koukat na různě upravený Fiesty a Fabie R5
17. 11. 2020 15:40
0 0
To auto nevypadá moc rychle, na asfaltu tomu musí rally4 naložit když má stejný motor ale je lehčí o dva diferenciály, dvě poloosy a jeden kardan smajlík
17. 11. 2020 16:27
0 0
Dvora nemá to stejný motor, stačí číst rally4 má litrový tříhrnek a tohle 1.5 l tříhrnek
17. 11. 2020 16:28
0 0
Mirus smajlík musím říct, že to mam stejný smajlík bohužel ta rozmanitost se vytrácí. A to nejen v rally.
17. 11. 2020 16:36
0 0
Problém je ten že ostatní výrobci to k udržení nepotřebují kdežto Malcolm potřebuje pro WRC prodávat a čím větší spektrum tím víc peněz
17. 11. 2020 18:08
Upraveno 18:15
0 0
On to sice stejný motor není, ale jestliže má mít v podstatě stejný výkon s rally4 (210 vs 215 Hp) tak tahmotnost vyšší o skoro 200 kilo (1030 vs 1210 kg) udělá své. Krouťák bude asi jinde, to jo) Já bych se ani nedivil, kdyby ty rally4 byly na asfaltu nakonec rychlejší...
Ale všechno se teprve uvidí. Jako ano - levnější 4kolky chyběly, ale jestli se tohle uchytí si jistý nejsem. Ten postupný přechod třídama se nabízí, ale nezdá se, že by v poslední době ti co přestoupili ze starých R2 do R5 ještě potřebovali mezistupeň (namátkou Llarena, Cais, Griebel, Ingram, Mareš apod...)
17. 11. 2020 18:22
0 0
Tak někde jsem četl že Rally4 má 315 N.m a Rally3 400 N.m

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama