25. 11. 2020 17:05 − 2526× − 4

Letos zřejmě bez přestupového kolotoče

Vloni se roztočil přestupový kolotoč na pořádnou rychlost, letos se nic takového očekávat nedá.

Závěr loňské sezóny přinesl spoustu důležitých událostí, až mezi nimi pomalu zaniknula ta nejdůležitější. Po šestileté nadvládě Sébastiena Ogiera se stal novopečeným mistrem světa Ott Tänak. Během katalánského víkendu, kde si pro svůj první titul dojel, se však daleko více řešila přestupová bomba. Estonský pilot sice získal titul v barvách Toyoty, ale pro další sezónu už měl dohodu s konkurenční značkou Hyundai. Ve stáji vedené Tommim Mäkinenem tak zavládly místo velkolepých oslav titulu poněkud smíšené pocity a z jezdecké sestavy jim vypadl hlavní trumf. Na další rok se tak mohli v tu chvíli spolehnout jedině na nespolehlivou dvojici Kris Meeke a Jari-Matti Latvala. Předposlední soutěž mistrovství světa však zároveň odstartovala pád Citroënu. Ogier přijížděl na jih Evropy s cílem se o titul porvat, ale problémy s posilovačem řízení na začátku první etapy jeho sny o sedmé koruně zhatily. Kdysi bezchybný a nedostižný Citroën se dost změnil a Ogierova manželka jej neváhala na sociálních sítích v návalu emocí přejmenovat na Shitroën…

Pár dnů na to Francouzi oznámili ukončení aktivit v královské kategorii a speciál C3 WRC i s testovanými novými aerodynamickými prvky a úpravami na motoru zamířil do muzea. Odsud jej letos vytáhnula akorát stáj Saintéloc pro účely testování nových pneumatik Pirelli pro nadcházející rok. Každopádně právě tento moment spustil další přestupovou vlnu. Nejvíce z odchodu francouzské stáje vytěžila Toyota, když se právě tam přesunul v tu dobu už bývalý mistr světa Ogier. Meeke ani Latvala už nebyli potřeba, když se Mäkinenovi podařilo sehnat i parádní týmovou dvojku Elfyna Evanse. Velšan odkojený M-Sportem opouštěl stáj Malcolma Wilsona se slzou v oku, ale během letošní podivné sezóny potvrdil, že vyrostl v jezdce největšího světového formátu. Po senzačním vítězství na horké švédské půdě šel do čela šampionátu a zpátky se do něj vrátil po druhém vítězství tohoto roku v Turecku. Pokud se uskuteční závěrečná ACI Rally Monza, bude do ní Evans vstupovat jako favorit na zisk titulu mistra světa. Pokud i tento italský podnik padne za oběť pandemie, bude jisté, že se Wales zařadí po bok jiných zemí, kde se narodil mistr světa.

Bez angažmá letos nezůstal ani druhý pilot Citroënu z loňska Esapekka Lappi, když vyplnil Evansem uvolněné místo ve Fiestě WRC. Nově vzniklé finské duo se stálicí M-Sportu Teemu Suninenem letos silně doplácí na finanční situaci týmu. Na autě neprobíhá žádný zásadní vývoj a před jednotlivými podniky můžou posádky zapomenout na pořádné testování. A nejistota panuje i stran následujícího roku. Malcom Wilson se teď hlavně soustředí na finanční stabilizaci firmy, kterou koronavirus postihnul tak silně, že musel propustit desítky zaměstnanců. Jak ubylo soutěží a navíc se zákazníci zrovna nepřetahují o novou Fiestu Rally2, financování továrních startů tím výrazně trpí. Trefou do černého by však mohla být Fiesta pro novou kategorii Rally3. Pokud se stane očekávaným prodejním trhákem, M-Sport Ford z mistrovství světa snad nezmizí. Dle kuloárních informací počítá britská stáj i s přechodem na hybridní speciály Rally1, které nahradí současné WRC v roce 2022. Minulý pátek minul termín, ve kterém FIA chtěla od současných stájí potvrdit jejich závazek, že se do vývoje hybridních speciálů pustí. Dlouho to vypadalo, že se současnou trojici nepodaří udržet v plném složení. Trumf v podobě finanční pomoci ale zřejmě zabral. FIA by totiž měla zaplatit část financí, kterou by za původního stavu uhradil čtvrtý tovární tým, tedy Citroën. Dohodu tedy potvrdili všichni tři současní hráči, což je určitě dobré znamení. Na druhou stranu to ale nezaručuje, že skutečně v roce 2022 na startu uvidíme speciály Rally1 třech značek. U Volkswagenu i Citroënu také chtěli v MS pokračovat, ale pak přišlo z mateřské centrály nařízení o náhlém ukončení aktivit.

Teď se ještě vraťme k sezóně příští a M-Sportu, kde zatím jezdeckou sestavu neřeší. Nutno říct, že bez pořádných vylepšení Fiesty WRC je to v podstatě jedno. I kdyby se Suninen s Lappim roztrhli, na konkurenty ze zbylých dvou stájí budou mít jen stěží. Vypadá to, že ale britský tým může být jediným, kdo nakonec něčím překvapí. Toyota bude podle všeho pokračovat s aktuální trojicí jezdců. Kalle Rovanperä jako mladá naděje jezdí ve voze WRC první sezónu, ve které se navíc může pochlubit solidní spolehlivostí, takže toho se Toyota určitě zbavovat nebude. Spolupráci jistě nebudou chtít ukončit ani s Evansem mířícím za ziskem titulu a pokračování v Yarisu WRC už potvrdil i Ogier. Ten původně chtěl po tomto roce odejít do důchodu, ale koronavirem poznamenaná sezóna by nebyla důstojnou tečkou za jeho skvělou kariérou. Navíc by Francouz jistě rád odcházel jako mistr světa a to po letošku sice stále je možné, ale v tuto chvíli ani náhodou jisté. Takhle si Ogier dopřeje ještě jeden pokus navíc.

Ani u Hyundaie se nedá očekávat žádné velké zemětřesení. Velkým tématem před letošní sezónou bylo, jak spolu vyjdou velcí soupeři z předešlých let. Mezi Thierrym Neuvillem a Ottem Tänakem se nakonec žádné pranice nevyskytnuly. Nebo se je minimálně podařilo šéfovi stáje Andreovi Adamovi utajit. Kombinací jezdeckých chyb a technických závad i20 Coupe WRC se však oba piloti odsoudili do role, kdy jsou jejich soupeři z Toyoty stále krok napřed. Neuville i Tänak v případě uskutečnění ACI Rally Monza mají stále šanci na zisk titulu, ale pohybuje se spíše v teoretické rovině. Dobrou práci letos odvádějí týmové trojky a i díky nim Korejci vedou hodnocení značek. Daní Sordo v Mexiku doplatil na problémy s technikou, ale pak druhý start na Sardinii přetavil v obhajobu vítězství. Craig Breen si počínal skvěle v Estonsku, kde dojel druhý za kolegou Tänakem. Třetí vůz by si tak Španěl a Ir měli předávat i v příštím roce. Určitá forma spolupráce by měla pokračovat i v případě juniorského pilota Pierra-Louise Loubeta, který pod hlavičkou Hyundai 2C Competition pilotuje čtvrtou i20 Coupe WRC. Situace v továrních týmech tedy žádné přestupové bombě nenahrává, ovšem jedno překvapení se urodit může. Po návratu do světa rally totiž údajně pošilhává Robert Kubica, který v MS působil v letech 2013 až 2015. Poslední roky strávil polský dravec ve Formuli 1 a DTM, ale tam hrál i kvůli slabší technice druhé housle. Jeho sponzor Orlen se majetkově propojil s jeho dřívějším sponzorem Lotos a ve hře může být dokonce polská stáj se dvěma vozy. V tom druhém by se měl objevit letos ve WRC3 se škodovkou válčící někdejší mistr Evropy Kajetan Kajetanowicz. Pokud tento zajímavý projekt spatří světlo světa, s největší pravděpodobností by měl být spojen se značkou Hyundai.

Komentářů celkem: 4
26. 11. 2020 08:07
1 0
Na to,že se za týden má jet v Monze,tak je podezřelé ticho!!
Ani seznam přihlášených,ani žádná tiskovka,ví někdo něco bližšího?
26. 11. 2020 09:00
0 0
Max.že jede Kopejda, ne za Škodovku,ani za sebe ale pro tým,který chce vyhrát MS.
26. 11. 2020 12:01
Upraveno 12:03
0 0
Takže i v případě neuskutečnění Monzy se tituly udělovat budou? Myslel jsem, že právě její odjetí jako sedmého letošního podniku je k udělení titulů nutné... Nebo mají v řádech také "vypsané souteže"? smajlík Jinak souhlas, zatím je podezřelé ticho.
26. 11. 2020 16:39
0 0
Prihlasenejch je (dle results) 95, vypada to, ze se pojede: https://www.acirallymonza.com/aci-fia-and-the-promoter-sign-an-agreement-with-rai-for-live-tv-coverage-during-aci-rally-monza-taking-place-behind-closed-doors/?lang=en

Me zaujaly ty polsky Hnujdaje, napada me jeden spickovej pripravce i20 R5, kterej uz v Polsku pusobi smajlík Kajto s tim sice asi zadnou megahustou kudlu nepojede, ale kazdej WRC dobrej.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama