23. 11. 2020 09:57 − 2576× − 0

Velké toskánské finále

Italové dokázali i přes hodně těžké podmínky dokončit svůj slibně rozjetý prvoligový šampionát.

A bylo to opravdu dílo hodné mistra, protože otravná pandemie po jarním chaosu začíná jihoevropskou zemi opět pořádně svírat. Pár dnů před startem to dokonce vypadalo, že se bude muset podnik uzavírající sezónu nejen C.I.R., ale také šotolinového šampionátu, zrušit. Vystrašený starosta městečka, kde byla v posledních letech umístěna servisní zóna, pořadatelům zrušil již delší dobu vydané povolení. Organizátorům se podařilo nemožné a celý dav čítající jedenadevadesát posádek a jejich doprovodů přesunul do prostoru kartingového areálu nedaleko města Siena. Města, na jehož slavném náměstí Piazza del Campo kdysi přenocovala během Rally Sanremo soutěžní monstra slavné skupiny B. Toskánsko je oblastí soutěžím zaslíbenou a Tuscan Rewind se mohla odehrát i přes rudé označení na koronavirové mapě. Jen to bohužel odnesli účastníci pole historiků, kterým byla účast znemožněna. A to přitom tato rally v roce 2010 vznikla primárně pro historické vozy. Od roku 2017, kdy byla zařazena do mezinárodní série Tour European Rally, ale přebralo otěže soudobé pole. Význam Tuscan Rewind pro moderní soutěžní scénu vzrostl loňským zařazením do první ligy italských rally.

Šampionát C.I.R. uzavírala šotolinová soutěž i letos a všichni zúčastnění doufali, že se nebudou opakovat tehdejší incidenty. Karty byly před závěrem sezóny tehdy rozdány skvěle a o mistrovi měl rozhodnout souboj čtyř nejsilnějších posádek. Jejich snažení ale poznamenaly nástrahy na trati a s tím spojené prapodivné defekty. Celá záležitost pak měla dohru ještě u sportovního soudu, který musel rozhodnout o výsledcích a tím pádem i o mistrovi. Vítězi rally Giandomenicu Bassovi nakonec titul nesebrali a někdejší tovární pilot Fiatu o něj usiloval i letos. Přesednul za volant Volkswagenu Polo GTI R5 a v první římské etapě začal vítězně. Později už to ale tak slavné nebylo a svého hlavního soupeře Andreu Crugnolu nedokázal ani jednou porazit. Od zářijové Targa Florio ani jeden z favoritů na zisk titulu nezískal ani bod. Nejprve byla kvůli hurikánu zrušena Rally Sanremo a pak ani jeden z nich nedokončil Rally Due Valli. Tato situace nahrála jejich pronásledovatelům a teoretickou naději na zisk titulu si udržela ještě další trojice jezdců. Stefano Albertini a Alessandro Re ale absolvovali pouze asfaltovou část šampionátu a do Toskánska se nevypravili. Zkusit štěstí proti silnějším soupeřům tak přijel pouze Marco Signor se svým Volkswagenem Polo GTI R5.

Tuscan Rewind ovšem neuzavírala dění jen v hlavním mistrovství. O svůj titul se tam přijeli porvat i borci z šotolinového šampionátu. Paolo Andreucci sice vedl průběžné pořadí, ale musel dát přednost povinnostem pro svého chlebodárce Peugeot a do rally odstartoval s 208 Rally4 mimo šotolinový šampionát. To nejvíce vyhovovalo Simone Campedellimu, který na slavného matadora ztrácel jen 4 body a s Volkswagenem Polo GTI R5 platil za hlavního favorita. Bolivijec Marco Bulacia letos startuje primárně ve WRC3 s Citroënem C3 R5, ale od San Marino Rally je k vidění i na italských šotolinách za volantem Fabie R5. Hned v San Marinu slavil vítězství a teď do Toskánska přijel s teoretickou nadějí na zisk titulu. To samé platilo i o dalším jezdci škodovky Giacomu Costenarovi. Mladý Bulacia rally rozjel nejrychlejším časem, ovšem Campedelli se umístil na čtvrtém místě absolutně a druhé místo v šotolinové klasifikaci bylo dostačující k zisku titulu. Taková situace vydržela až do konce první třetiny rally po RZ 3. Bulacia už ale vedl pouze v šotolinovém šampionátu. V absolutním pořadí se před něho dokázal ve skvěle zajetém třetím testu vklínit Crugnola. Ten si tou dobou jel pro italský titul, neboť jeho soupeři Bassovi se vůbec nedařilo. Tempu soupeře v Citroënu nestíhal a ještě se v RZ 2 přetočil a přišel tím o cenou čtvrtminutu. Jezdci Volkswagenu vůbec tahali za kratší provaz, když ani druhý pilot Pola Signor tempu nejlepších nestíhal a po třetí zkoušce se držel za branami top ten. Dlužno dodat, že ale na šotolině nějakou dobu nezávodil.

Jeden pilot VW přesto předváděl dobrý výkon a mířil za titulem. Ale i to se změnilo. Campedelli se nacházel v situaci, kdy nemusel zbytečně tlačit na pilu. Přesto se v RZ 4 dopustil osudové chyby a jeho Polo skončilo v roští na boku. Stejný toskánský scénář jako vloni. Boj o titul zakončený havárií. Z Campedelliho havárie samozřejmě těžil Bolivijec Bulacia, který se ocitnul v pozici zaručující mu titul. V soutěži ale nebyl jediným zajímavým zahraničním hostem. Na provizorní pódium po RZ 4 poskočil Francouz Jean-Baptiste Franceschi s další Fabií R5. Do závěrečné sekce francouzský jezdec vstupoval po vyhrané RZ 6 s minimálním odstupem 5,4 sekundy za lídrem. Defekt v sedmém testu bohužel jeho snažení zhatil a Franceschi se musel smířit se čtvrtou příčkou. Až osmý skončil Emil Lindholm, který nejprve řešil problém s řízením své škodovky a pak v sedmé zkoušce také doplatil na defekt. Basso vstupoval do závěrečné třetiny rally jako čtvrtý s odstupem 24,9 sekundy na Crugnolu. Úřadující šampión nebyl schopen najít společnou řeč s vozem, nezdálo se mu řízení a nebyl schopen se ani při maximálním nasazení přiblížit časům, jaké zajížděl Crugnola.

Vedoucí duo vjíždělo do závěrečné sekce v poměrně zvláštní situaci. Crugnola neohrožoval Bulaciu v šotolinovém hodnocení a Bolivijec naopak nebral body v šampionátu C.I.R. Ani jeden z nich tak nepotřeboval toho druhého porazit a naopak pro oba bylo důležité soutěž dokončit. Vyšším udržovacím tempem se prezentoval Bulacia, který v závěrečné sekci zvítězil ve všech třech zkouškách a při svém debutu na toskánských tratích dokázal hned vyhrát. Po zásluze se nadějný pilot, který to na mezinárodní půdě může dotáhnout hodně daleko, stává mistrem italských šotolin. Italové nedokázali své území ubránit už druhý rok v řadě, když jim vloni titul vyfouknul Stéphane Consani z Francie. Crugnola si tedy nechal vítězství v Tuscan Rewind ujít a raději vše podřídil zisku titulu. Basso ještě v servisu přenastavil svůj vůz a zkusil zatlačit. Soupeře v Citroënu sice dvakrát porazil, ale před závěrečnou zkouškou stále ztrácel 22,2 vteřiny. Aby toho nebylo málo, tak v poslední RZ 9 poškodil u svého Volkswagenu kolo a musel tak odstoupit. Basso mistrovství vedl od jeho samého počátku a ještě před toskánským finále měl navrch. Nakonec se mu ale nepodařilo titul obhájit. Crugnola letos dvakrát chyboval, v prvním římském dnu a pak minule v Rally Due Valli, ale tentokrát předvedl přesně ten výkon, pro který si jej v oficiální stáji Citroënu vybrali. Vloni jim to s Lucou Rossettim nevyšlo, ale letos už titul získali. Nakonec ale jen díky Crugnolovi v klasifikaci jezdců. Ve značkách jim primát na poslední chvíli uzmula škodovka, když vedle vítězného Bulacii dokončil Tuscan Rewind na bedně i Alberto Battistolli. Andreucci nakonec titul v šotolinách nezískal, ale jeho start s dvoukolkou Peugeotem 208 Rally4 nebyl zbytečný, když tuto klasifikaci opanoval. Na šestém místě rally dokončil motokrosař Tony Cairoli, který o sobě v rally dal vědět hlavně při startech na Monza Rally Show. V Tuscan Rewind se objevil už vloni a letos s Hyundaiem i20 R5 vylepšil tehdejší jedenácté místo.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!