2. 12. 2020 22:23 − 1662× − 0

Citroën potvrdil španělskou nadvládu

Na Kanárských ostrovech se o minulém víkendu nerozhodovalo jen o novém mistrovi Evropy.

Na tamních asfaltech se v hodně zrádných podmínkách, jaké asi nikdo z posádek na této rally nepamatuje, rozhodovalo i o tom, kdo se stane letošním španělským šampiónem. Bojovalo se hned na dvou frontách, a to v superšampionátu, který příští rok převezme roli hlavního španělského dějiště, i do letoška nejsledovanějšího asfaltového mistrovství. To sice na Kanárských ostrovech ještě nekončilo, ale vzhledem k aktuálním omezením museli pořadatelé závěrečné soutěže v Madridu přepracovat harmonogram. Rally Comunidad de Madrid se odehraje výhradně v prostorách okruhu Jarama na čtyřech zkouškách o celkové délce 77 kilometrů a stane se tak pouze promoakcí. Posádky se jí zúčastnit musejí, ale o body se tam už bojovat nebude. Úřadující asfaltový mistr Pepé López reprezentující barvy značky Citroën dorazil na start Rally Islas Canarias jako favorit na triumf v obou mistrovstvích.

Proti sobě měl však dva silné soupeře, oba vybavené speciály Škoda Fabia Rally2 evo stáje Calm Competició. Nil Solans se před dvěma týdny stal v Madridu šotolinovým šampiónem a na ostrovní soutěž vyrazil zkusit štěstí v boji o titul v superšampionátu. José Antonio Suárez vyhrál stejně jako López dvě asfaltové rally a v průběžném pořadí za ním zaostával jen lehce. Iván Ares letos s Hyundaiem i20 R5 ani jednomu z těchto dvou jezdců nestačil a nedalo se očekávat, že by soutěž, ať už by pro něho dopadla jakkoliv, něco změnila na jeho finální třetí příčce. Hlavní favorit López ale konečné mistrovské klání dokázal pořádně zdramatizovat hned na jeho samém počátku. Na mokré trati první zkoušky chyboval a o telegrafní sloup urazil levé zadní kolo. Naštěstí pro něho se do konečné klasifikace započítávaly jen čtyři nejlepší výsledky, takže šance ještě žila. Jeho C3 R5 navíc nebyla tak poškozená, aby se s ní nemohl objevit ještě v sobotní etapě.

Nakonec ani Suárez nepřečkal náročnou první etapu bez problémů, když hned v úvodu ztratil spoustu času kvůli špatné volbě gum. Po prvním dnu se držel na třetím místě, ale bohužel pro něho měl na oba borce před sebou propastný odstup celé minuty. Solans dlouhou dobu rally vládnul i v celkovém pořadí, ale přetočení v poslední klasické páteční zkoušce jej stálo etapový triumf. Ten tak nakonec připadnul Aresovi, který na závěr roku předváděl svůj nejlepší letošní výkon. Solanse více než asfaltové mistrovství zajímal superšampionát, do kterého se soupeř s Hyundaiem nepočítal. Někdejší juniorský mistr světa tak první etapu vyhrál se skoro minutovým náskokem na stájového kolegu Suáreze. Bohužel v sobotu hned ráno Solans chytnul dva defekty a to při pouze jediném rezervním kolu v kufru znamenalo velký problém. Minutová penalizace za pozdní příjezd a následně čtyřicetivteřinové manko v RZ 13 jej srazily až na třetí příčku. Do servisu v půlce druhé etapy pak jeho Fabia dokulhala s jedním kolem oholeným na ráfek, což úplně neodpovídá pravidlům. Posádce bylo umožněno pokračovat, ale v závěru byla vyloučena. Ani třetí místo, na které se v té době nacházela, by ji však titul nepřisoudilo. Ze šesti uspořádaných podniků se započítávaly čtyři výsledky a při tomto škrtání byl Solans moc daleko za Lópezem. Pilot Citroënu tak i přes havárii v úvodní zkoušce obhájil titul v superšampionátu.

V hodnocení asfaltového mistrovství to ale tak jednoduché nebylo a neděle přichystala skutečně dramatickou tečku za zkrácenou sezónou. Suárez bohužel v první etapě ztratil moc času a první jiskřička naděje mu vysvitla až při potížích Solanse a jeho propadu pořadím vzad. Stále tu ale byl Ares a na něho pilot škodovky před závěrečnou sekcí stále ztrácel třičtvrtě minuty. To se za normálních okolností dalo stáhnout jen stěží, ovšem vzhledem k proměnlivým podmínkám se ještě na čtyřech testech mohlo udát cokoliv. Ostatně Ares u své i20 dopoledne poškodil kolo a nebyl daleko od odstoupení. Hodně podobně ale kulhala i Suárezova Fabia. Oba to přečkali a, pokud by Suárez přeci jen soupeře v Hyundai neporazil, mohla ho ještě zachránit závěrečná Power Stage. Pilot Fabie Rally2 evo na její start nastupoval s minutovým odstupem za Aresem a bylo jasné, že se bude lámat chleba právě tam. O svém osudu nakonec mohl vlastními silami rozhodnout i úřadující mistr López. Ten sice věděl, že po havárii získá tak málo bodů, že tento výsledek bude škrtat, ale stále mohl Suáreze právě na Power Stage připravit o důležité body. A přesně to se stalo, když López prolétnul závěrečnými dvanácti kilometry nejrychleji. Suárez na něj nestačil a nechal se porazit jinak nevýrazným Surhayenem Perníou v Hyundai i20 R5. Dramatický souboj o titul nakonec prohrál o jeden jediný bod. Co se v pátek ráno zdálo jako těžko splnitelný úkol, se nakonec stalo skutečností. López nakonec obhájil oba tituly a Citroën si k tomu jako bonus připsal vítězství ve značkách.

Konečný stav superšampionátu: 1. López 76, 2. Solans 68, 3. Pons 63, 4. Suárez 58, 5. Palomo 42

Konečný stav asfaltového šampionátu: 1. López 139, 2. Suárez 138, 3. Ares 122, 4. Pernía 86, 5. Pardo 80

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!