7. 12. 2020 18:28 − 659× − 0

U protinožců letos bez mistrů

Australané se pustili do boje s koronavirem s vervou a uzavřením jednotlivých oblastí bylo znemožněno uspořádání tamního šampionátu.

I tak se ale polovina z plánovaných soutěží odjela. Stalo se tak až v druhé polovině roku a vzhledem k nejistotě, jaká panovala v polovině předešlé, se dalo předčasné zrušení šampionátu pochopit. Západoaustralští pořadatelé Make Smoking History Forest Rally ovšem nechtěli nechat letošní rok ochuzen o svou soutěž a v půlce září ji jako jednodenní podnik se solidní porcí 135 kilometrů uspořádali. Navíc se jednalo o skvělé úseky, které byly dříve nedílnou součástí australského podniku MS, když se ještě odehrával na západě australského kontinentu. Tehdy tam zářili i slavní bratři ze Skotska Colin a Alister McRaeové. Alister se na jižní polokouli dokonce usídlil a jeho syn Max tam sbírá své první zkušenosti s parádní rodinnou disciplínou. S Fordem Fiesta ST obsadil ve Forest Rally první místo ve třídě a kromě toho skončil třetí ve dvoukolkách. V následujících dvou podnicích západoaustralského mistrovství mladý McRae skončil mezi jezdci s dvoukolkami druhý a stejný post obsadil i v konečném hodnocení sezóny. Teprve další roky však pořádně ukážou, kolik toho zdědil po svých slavných předcích.

Make Smoking History Forest Rally skončila triumfem Mikea Younga, který na tratích proslavených zrádným povrchem tvořeným malými kulatými kamínky jen těsně porazil pilota Škody Fabia R5. John O´Dowd měl k dispozici sofistikovanější techniku, ale půl vteřiny mu chybělo k porážce pilota Subaru Impreza WRX STi. Přední posádky australského šampionátu na startu chyběly. O dva měsíce později v Tasmánii už se jedna z australských hvězd ukázala. Bývalá šampionka z roku 2016 Molly Taylor se vrátila za volant modrého Subaru WRX STi a zkrácenou jednodenní Rally Tasmania ovládla s minutovým náskokem na Eddieho Maguirea v Mitsubishi Lancer EVO IX. Nejzajímavější z trojlístků mistrovských soutěží, které se letos i přes nepřízeň osudu odehrály, byla bezesporu Netier National Capital Rally, jenž byla na pořadu dne minulý víkend. Na jejím startu nechyběla ani tasmánská vítězka Taylorová, ovšem zdaleka nebyla jedinou zajímavou postavou. Svůj teprve druhý letošní start si v hlavním městě odbyla mistrovská stáj Toyota Gazoo Racing Australia. Na start se postavili oba bratři Batesové, kteří zde prožili derniéru současné verze Toyoty Yaris AP4. Harryho tento vůz vloni dovezl k mistrovskému titulu a měl být zbraní i pro letošní obhajobu. Ta se ovšem musela o rok odložit a odehraje se už ve spolupráci se zbrusu novou technikou. Yaris GR vzniklý ze současného modelu se už připravuje v dílnách Neala Batese, otce obou mladých pilotů. Oproti současné verzi se daleko více zapracovalo na aerodynamických prvcích, své místo v produkci střešní kapličky a dveří našly materiály jako karbon a hliník. Hlavně ale nový speciál kategorie AP4, která je jakousi australskou variací na mezinárodní kategorii Rally2, bude pohánět nový tříválcový motor.

Zbrusu nový vůz se objevil na startu i v městě Canberra a šlo o Ford Fiesta Rally2, za jehož volant usednul Tony Quinn. V první etapě se ale nevešel ani do top ten a druhý den v RZ 12 z rally odstoupil. Tou dobou už byl dávno mimo hru Martin Grigg startující se starší verzí Fiesty R5. Porucha elektroniky jej vyřadila už po druhé zkoušce. Luke Anear se tak stal jediným z trojlístku, který Fiestu R5 zdárně dovezl až do cíle. Po jeho incidentu v shakedownu by to asi odhadoval málokdo. Anear tam trochu přehnal jeden ze skoků a dopadnul hodně tvrdě na čumák svého Fordu. V samotné rally se mu už dařilo lépe a do posledního ze 180 ostrých kilometrů bojoval o třetí místo. Tento souboj nakonec prohrál o nicotných 1,3 sekundy. Clayton Hoy s vpravdě historickým Mitsubishi Lancer EVO VI si tak připsal hodně pěkný výsledek. Derniéru s Yarisem AP4 si moc neužil Lewis Bates, když hned v první zkoušce skončil v lese. Díky systému restartu se do rally vrátil, ale porucha vozu jej v neděli definitivně přesunula do seznamu odstoupivších. Jeho bratr Harry i přes problémy s utrženou řadící pákou vyhrával jednu zkoušku za druhou. Taylorové sice přenechal vítězství v RZ 13, ale to bylo vše a tak ji nakonec porazil o necelé tři minuty. V březnu tak bude Harry Bates na tratích Netier National Capital Rally obhajovat vítězství, ale to už bude se zbrusu novým vozem. Ten současný zamíří do stáje Richieho Daltona, který s ním hodlá absolvovat celé mistrovství 2021. Po startu ve městě Canberra se posádky v květnu přesunou na západ Austrálie k Make Smoking History Forest Rally a v červenci první polovinu sezóny zakončí soutěž v Tasmánii. V srpnu na všechny čeká zbrusu nová Gippsland Rally následovaná o dva měsíce později AGI Sport Adelaide Hills Rally. Kde se odehraje finále šampionátu spojené s finále asijsko-pacifického mistrovství, zatím zůstává ve hvězdách. Termín už ale znám je, půjde o předposlední víkend v listopadu.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama