7. 12. 2020 20:11 − 4016× − 0

Slovakiaring malou Monzou

Na dvou okruzích se o uplynulém víkendu rozhodovalo o nových mistrech poznamenané sezóny 2020.

Co do významu těchto trofejí samozřejmě nelze italský okruh srovnávat s tím slovenským, ale jedno prostě mají společné. Atypicky se právě v jejich prostorech uzavřel podivný ročník 2020. Na Slovensku ta sezóna byla vůbec dost hrozná a jen díky narychlo upečené OMV MaxxMotion Rally SLOVAKIA RING se alespoň jeden z podniků odehrál v zemi, ve které bylo mistrovství vypsáno. Ani v původním kalendáři nebyla k vidění Rally Prešov a na slovenském území se měla odehrát pouze trojice soutěží v Trebišově, Tatrách a Košicích. Se zpřísňujícími se opatřeními proti koronaviru, ve kterých byli Slováci až extrémně tvrdí, ale postupně odpadával jeden podnik za druhým. Když k tomu vypadly ještě původně zamýšlené české soutěže, omezila se sezóna na dva zahraniční podniky v Polsku a Maďarsku. Z obou si odvezl maximum bodů Grzegorz Grzyb pilotující Škodu Fabia Rally2 evo, zatímco úřadující šampión Martin Koči skončil se stejnou technikou jednou druhý a jednou až třetí. Na konci prázdnin to tedy vypadalo, že šampionát skončí po pozdním startu velmi předčasně. Když se podařilo vymyslet náhradní variantu ne nepodobnou tomu, co předvedl promotér mistrovství světa, zlobil se asi málokdo.

Na Slovakia ringu se tak odehrála tradiční show a pak o uplynulém víkendu ještě plnohodnotný díl mistrovství Slovenska. Na okruhu a přilehlých komunikacích se pořadatelům podařilo namotat úctyhodných 143 ostrých kilometrů, které byly rozděleny do dvou samostatně bodovaných etap. Koči dal přednost startu v Maďarsku s Fiestou Rally4 a Grzyb tak dorazil na Slovensko jako jasný favorit na zisk titulu. Nejblíže k tomu ohrozit svého krajana měl Lukasz Kotarba, který prodal svůj Citroën C3 R5 a na Slovakia ringu si vyzkoušel Hyundai i20 R5. V první sekci to však byl jiný polský jezdec, který nejvíce zatápěl vedoucímu Grzybovi. Kacper Wróblewski sice prohrál obě zkoušky, ale zůstával zpátky jen o 5,9 sekundy. Kotarba jel třetí a tempu svých krajanů nestačil. Po třetí zkoušce za nimi už zaostával o půl minuty a více si musel hlídat záda před dotírajícím Jaroslavem Melichárkem. Slovák pilotující Škodu Fabia Rally2 evo svůj útok dotáhnul do zdárného konce až v poslední zkoušce první etapy, ve které konečně předstihnul Kotarbu. Wróblewski se mezitím zdatně držel za zády Grzyba a stejně jako Melichárek předvedl parádní finiš. Zvítězil v obou závěrečných sobotních testech a nakonec vedoucího krajana po tom posledním překonal v průběžném pořadí. O pouhých devět desetin. Grzyb sice přišel o dílčí triumf, ale i bez něho se už po sobotě stal novým mistrem Slovenska.

Nejrychlejší vůz jiné kategorie než Rally2 v soutěži pilotoval Tomáš Ondrej. Ve čtvrté zkoušce sice dojížděl do cíle na prázdném kole svého Mitsubishi Lancer EVO IX, ale stále se držel na osmém místě a teoreticky mohl pomýšlet na bronz v konečném pořadí šampionátu. Dva body ztrácel na třetího Kočiho, který v rally nestartoval. V neděli se Ondrej posunul na sedmé místo, ale polské vlně se ubránit nedokázal a v konečném pořadí šampionátu už zůstal na čtvrté příčce. Těšit jej však může alespoň to, že z domácích jezdců byl v této sezóně nejlepší. V nedělním ranním dešti se vrátil do čela Grzyb. Wróblewski přišel o zbytky nadějí na vítězství v druhé ranní zkoušce, kde kvůli defektu nechal skoro padesát vteřin. Kotarba se po sobotní etapě posunul na druhou příčku v mistrovství, ovšem v neděli si musel dělat starosti hlavně kvůli tempu svého krajana Wróblewského a také domácích Melichárka a Gondy. Richard Gonda věnující se běžně okruhovým závodům jel se Škodou Fabia R5 parádně a po desátém testu se posunul před Kotarbu na čtvrté místo. Předposlední test ale dokončil na prázdném kole a spadnul zpátky za Polákova záda. Finiš však Gondovi vyšel parádně a v posledním testu na jednu ránu skolil nejen Kotarbu, ale i Melichárka a debut v mistrovské soutěži zakončil na bedně. Polský pilot Hyundaie z toho musel být nejvíc smutný, protože tímto propadem v závěrečné zkoušce přišel o titul slovenského vicemistra. Připravil jej o něj v soutěži druhý Wróblewski. A triumf v prvním ročníku Rally SLOVAKIA RING si už v závěru pohlídal staronový mistr Grzyb.

Konečný stav šampionátu: 1. Grzyb 130, 2. Wróblewski 91,5, 3. Kotarba 85,5, 4. Ondrej 70,5, 5. Drotár 67,5, 6. Koči 63

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!