9. 12. 2020 11:13 − 2902× − 4

Mikuláš v Maďarsku rozdával tituly

Zatímco jinde chodí Mikuláš s čertem a rozdává dětem sladkosti, v Maďarsku letos rozdával mistrovské tituly

Vzhledem k situaci, jaká na jaře nastala po celém světě, došlo k výrazným změnám v kalendářích mnoha šampionátů. Jedni z těch šťastnějších, kterým se podařilo odjet kompletní porci soutěží zapsaných do provizorního kalendáře, byli Maďaři. A jelikož se těch soutěží odjela celá šestka, lze letošní sezónu považovat za plnohodnotnou. Vedle čtveřice standardních podniků se objevily i dvě novinky v podobě Vertés Rally a Mikulás Rallye. Druhá jmenovaná sezónu uzavírala a posádky zavedla na dobře známé úseky. Tyto šotolinové cesty totiž využívá také tradiční maďarská šotolinová Veszprém Rally, která byla zrušena. Soutěž odehrávající se na Mikuláše tak byla více než ideální náhradou. Maďarské posádky za sebou měly před tímto víkendem vrchol domácí sezóny, evropskou Rally Hungary. A ta kromě karet v šampionátu starého kontinentu zajímavě rozdala karty i domácím jezdcům. András Hadik v Nyiregyháze zaznamenal první letošní vítězství a posunul se do čela průběžného pořadí. Na Mikulás Rallye tedy odjížděl teoreticky v nejlepší možné pozici, zato jej ale čekal debut s novou Fiestou Rally2 na šotolině a to pro něho byla jedna velká neznámá.

Úřadující maďarský mistr předešlou rally kvůli poruše turba své Škody Fabia Rally2 evo nedokončil. Díky vítězství v Q8 Oils Eger Rallye se však udržel na děleném druhém místě. Děleném proto, že stejné množství bodů dokázal z dosavadního průběhu sezóny vytěžit vítěz úvodního podniku Frigyes Turán, který letos startuje s Volkswagenem Polo GTI R5. O pouhý bod zaostával za touto dvojicí Ádam Velenczei, který stejně jako všichni tři jeho soupeři v boji o titul vyhrál jednu z dosavadních rally. Přestup za volant Škody Fabia Rally2 evo mu rozhodně přišel k duhu a po loňském třetím místě, které vybojoval za volantem Citroënu C3 R5, mohl pomýšlet na lepší výsledek. Situace v tabulce průběžného pořadí, kde první čtveřici od sebe dělilo jen 12 bodů, slibovala pořádně dramatické finále.

Šotolinová soutěž odehrávající se během jediné etapy na 105 ostrých kilometrech, ale nabízela ještě mnohem více. Na startu se totiž objevilo i několik zajímavých zahraničních posádek. Hermann Neubauer se vzhledem ke zrušení jeho domácího rakouského mistrovství od Jänneru nesvezl a debut zbrusu nové Fiesty Rally2 si tak odbyl až teď v Maďarsku. Dlouhá pauza na něm byla znát a bojů v první pětce se Rakušan ani nezúčastnil. Nejlepšího času, druhého nejrychlejšího, dosáhnul v RZ 5 a po problémech v závěrečné zkoušce nakonec spadnul na osmé místo. Zato jeho český kolega Erik Cais usedal za volant Fiesty Rally2 velmi často a v Mikulás Rallye začal třetím časem. Už druhý a třetí test ale vyhrál a přiblížil se 1,6 sekundy za lídra rally. V náročných podmínkách závěru rally se nakonec na první příčku neprobojoval. V předposledním testu poškodil pravý předek svého Fordu, ale to bylo naštěstí více kosmetickou záležitostí a Cais si pěknou druhou příčku uhlídal. Zajímavé jméno se objevilo za volantem Mitsubishi Mirage Open N stáje X Shift Racing Team. Ti už nějakou dobu testují svůj speciál na šotolinových cestách a teď se jej jali nasadit do ostré soutěže. Za volant usednul Martin Semerád, který normální rally s výjimkou přeci jen exhibičního Pražského rallysprintu absolvoval naposledy v roce 2013 na Jänneru. V Maďarsku jej čekala náročná konkurence v podobě smečky tamních jezdců v produkčních Lancerech různých evolucí. Semerád začal čtvrtým časem, ale každou další zkouškou zrychloval a přibližoval se dvojici Istvánu Hevesimu a Arielu Gyarmatimu, kteří spolu srdnatě bojovali o vedení. Závěrečnými dvěma zkouškami prolétnul český pilot nejrychleji a od vítězného Hevesiho jej nakonec dělilo pouhých 6,7 sekundy. Kompletní pódium pak připadlo zahraničním hostů v klasifikaci dvoukolek. V úvodu ji kraloval domácí Patrik Herzig, ale ten svou Fiestu Rally4 v páté zkoušce rozbil. Martin László s identickým vozem ztratil třetí z pěti rychlostních stupňů své převodovky a pak ještě inkasoval penalizace za ulitý start a pozdní příjezd do časové kontroly. Vítězství tak brali tři zahraniční piloti Fiest Rally4 v čele s Martinem Kočim, kterého následovali Rakušané Nikolai Landa a Luca Waldherr.

V boji o maďarský titul měl navrch Hadik, ale pouze šestý nejrychlejší čas v úvodní zkoušce rozhodně dostatečný nebyl. Na druhou stranu už tam zajel pilot Fordu rychleji než oba jeho hlavní rivalové ve škodovkách. Těm šotolina vůbec nebyla po chuti. Vincze si stěžoval na příliš měkké nastavení své Fabie, zatímco Velenczei v druhém testu strávil několik desítek metrů na dvou kolech. Z krizovky se naštěstí dostal, ale do první servisní pauzy přijel až jako čtvrtý nejrychlejší. Na druhou sekci pak Velenczei nezvolil ideální obutí a jeho značkový kolega Vincze jej po RZ 5 v průběžných výsledcích předběhnul. Že se ale trápili oba dva, nejlépe dokládá, o jakou pozici spolu bojovali. Pouze o šesté místo. Škodovácký miniduel pokračoval i v závěrečné sekci a nakonec z něho vyšel vítězně o 3,3 sekundy Vincze. Velenczeie tedy nakonec porazil, ale na titul pátá příčka rozhodně nestačila. Hadik v druhé sekci, ze které vypadnul první průjezd úsekem Nagylöter kvůli nálezu nevybuchlé munice, přidal a posunul se na čtvrté místo. To už by mu titul mohlo zaručit. Turán se mohl snažit sebevíc a skutečně předváděl skvělý výkon. Soutěž vedl od samého začátku a v RZ 5 pak dokázal lehce odskočit i dotírajícímu Caisovi. V závěrečné sekci pilot Volkswagenu nenašel přemožitele a s náskokem 13,7 vteřiny získal druhý triumf tohoto roku. Dvakrát zvítězit se nikomu z jeho třech soupeřů letos nepodařilo, ale ani tak to Turánovi nestačilo. Hadik si dokonce mohl dovolit prohrát závěrečný souboj o třetí místo s Róbertem Bútorem za volantem Fabie R5. I přesto si pilot Fordu připsal po roce 2018 už druhý titul maďarského šampióna.

Komentářů celkem: 4
9. 12. 2020 16:10
Upraveno 16:11
0 0
Doplnim, jakym zazitkem si prosel Erik Cais. Erik s Katkou meli startovat jako 16. Doslova par minut pred startem se dozvedeli, ze pojedou jako prvni. Erik tedy celou soutez cistil trat. Spicka jela az od 10. do 15. mista. Podle vseho se madari zalekli ostudy a udelali takovy ve skrze ferovy krok a Erika nechali cistit. Na to, ze mistni spicka trate zna, meli vyhodnejsi pozici a jeste bojovali o titul. Tak je vysledek Erika a Katky famozni. Jen si myslim, ze cabajku a segetin s tokajskym si Erik nejakou dobu nedasmajlík
9. 12. 2020 17:48
Upraveno 17:49
0 0
Nevím - za situace, kdy "naši" jedou o chcíplou vránu a jde jim víceméně o to, hezky se svézt a otestovat techniku, jim maďarská gastronomie určitě trauma působit nebude smajlíksmajlík
9. 12. 2020 21:03
0 0
My, co nezavodime to tak videt muzeme. Ale kazdej zavodnik ma ty nejvetsi ambice, jen tak se svezt je aj pomerne drahesmajlík
9. 12. 2020 21:19
0 0
Původně napsal Fox
Nevím - za situace, kdy "naši" jedou o chcíplou vránu a jde jim víceméně o to, hezky se svézt a otestovat techniku, jim maďarská gastronomie určitě trauma působit nebude smajlíksmajlík
jen poznámka...léta tvrdím: Kdo závodí a říká, že se jde jen svézt (sklouznout) tak kecásmajlík...každej to dělá s tím, že chce vyhrát (zvlášť když na to má). Dalibor Janek (blahý paměti) tenkrát napsal (latinsky)...Není důležité plouti, ale plaviti se...latiníci, přeložte to, nevím jestli to je citát z Cicera nebo Seneky, nebo kerýho z nichsmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!