Jari Huttunen a Mikko Lukka se stali mistry světa ve WRC3

Na Monze se o všechny mistrovské tituly bojovalo na 16 rychlostních zkouškách.

Jari Huttunen a Mikko Lukka v říjnu napsali úspěšnou kapitolu do historie polského šampionátu v rally a 6. prosince 2020 přidali jeden z nejcennějších rallyových titulů světa pro privátní soutěžící. Před finálovým kláním v Itálii byli Finové jednou ze tří dvojic, které pomýšlely na boj o titul mistra světa v seriálu WRC 3. Do duelu s konkurenty (Bulacia / Der Ohannesian a Kajetanowicz / Szczepaniak) startovali z druhé pozice, na rychlostních zkouškách ACI Rally Monza 2020 však z této trojice předvedli nejlepší tempo. Díky zisku třetího místa a patnácti bodů se Huttunen a Lukka stali prvními vítězi kategorie soukromníků WRC 3 (vytvořena před sezónou 2020).

Posádka vozu Hyundai i20 R5, připravovaného ve stáji Kowax 2Brally, dosáhla v sezóně FIA WRC 2020 dvou vítězství (68. Švédská rally a 17. Rally Italia Sardegna) ze čtyř startů, byli nejúspěšnější ze všech účastníků WRC 3. A navíc každý start proměnili v umístění na stupních vítězů. Rychlost, kterou na téměř 200 kilometrech rychlostních zkoušek předvedli a hlavně během čtyř závodních dnů, za velmi proměnlivého počasí a v extrémně obtížných podmínkách, udrželi, byla rozhodující. Na ACI Rally Monza se v rámci mistrovství světa závodilo vůbec poprvé, ale soutěž se ukázala jako hodnotné finále specifické sezóny 2020. Určitě si zaslouží označení jedné z nejtěžších soutěží za posledních několik let.

Na Monze se o všechny mistrovské tituly (od hodnocení jezdců a značek, přes WRC 2 a WRC 3 až po juniorský šampionát) bojovalo na 16 rychlostních zkouškách. Původně byly popsány jako asfaltové, ale reálně se posádky musely vyrovnat s náročnými podmínkami, zejména v horských stoupáních a sjezdech v oblasti kolem Bergama. Už před startem, během seznamovacích jízd, bylo na silnicích hodně sněhu. Ten nakonec zcela nezmizel, týmy čekalo závodění v zimní scenérii. V úzkých uličkách a těsných zatáčkách rychlostních zkoušek podél ikonické závodní dráhy v Monze zase startující potrápil déšť. Dešťové srážky různé intenzity provázely soutěž téměř po celý víkend. Za tohoto stavu bylo velmi obtížné vybrat nejoptimálnější pneumatiky, udělat chybu bylo nesmírně snadné. Soutěžící to hlavně pocítili během sobotní etapy u Bergama, kdy mohli na jedné rychlostce potkat mokrý asfalt, hluboké kaluže, ale také sníh a někdy i mlhu. Při druhých průjezdech v horách se podmínky každou minutou zhoršily natolik, že bylo rozhodnuto jeden úsek zastavit a druhý dokonce zcela zrušit.

Právě tato část soutěže nejvíce zamíchala pořadím poté, kdy několik špičkových posádek havarovalo. Problémy měly i posádky WRC 3, Jari a Mikko si naopak při svém debutu na Rally Monza v tomto směru udrželi „čisté konto”. Nedělali žádné chyby a vyhýbali se problémům, zároveň neustále zvyšovali své tempo. V silné konkurenci vozů kategorie R5 si na rychlostních zkouškách neustále drželi přední pozice. Šestkrát figurovali dosaženým časem mezi první trojicí, připsali si dvě vyhrané rychlostní zkoušky. Ale hlavně se z kandidátů na titul nejlépe vyrovnali s podmínkami a systematicky zvyšovali svůj náskok před nimi – v cíli pátým Kajetanem Kajetanowiczem (Škoda Fabia Rally2 evo) a šestým Marcem Bulaciou (Citroën C3 R5).

Jari Huttunen a Mikko Lukka byli v cíli klasifikováni jako osmí absolutně a třetí v hodnocení třídy RC2 (vozy R5 / Rally2). Nad jejich síly zůstaly jen další dvě severské posádky na vozech Škoda Fabia – Andreas Mikkelsen / Anders Jaeger a Oliver Solberg / Aaron Johnston. Nic to však nemohlo změnit na jejich hvězdném výsledku pro značku Hyundai a model i20 R5. Značka Hyundai totiž vedle jejich prvenství dokázala podruhé v řadě získat i světový titul v hodnocení výrobců.

A hrdý může být i manažer Jariho Huttunena. Svěřenec bývalého mistra světa Marcuse Grönholma letos nejenže dokončil všech jedenáct závodů, do kterých vystartoval, ale ve své premiérové sezoně získal polský titul a aktuálně jako vítěz WRC 3 se definitivně přidal do výčtu talentovaných „létajících Finů”, kteří dosáhli na světový titul. Tím zároveň udělal důležitý krok ve své závodní kariéře, která tím nabere na obrátkách.

Jari Huttunen: Během tohoto víkendu bylo mnohdy těžké najít správná slova, například popsat panující podmínky, kterým jsme na této rally čelili. Ale to nakonec nebylo nic ve srovnání s tím, co jsem cítil v cíli poslední zkoušky. A myslím, že to bude ještě chvíli trvat, než definitivně pochopím, co se ve skutečnosti stalo. V souboji o světový vavřín jsme měli opravdu skvělé konkurenty. Veškeré úsilí jsme věnovali nejen co nejlepší přípravě, ale zároveň jsme se vždy koncentrovali na nejbližší část závodu, nadcházející etapu, nikoli na vlastní klasifikaci.

Cíl byl pro Rally Monza jasně daný, najít rovnováhu mezi dostatečně rychlým tempem a jízdou s minimálním rizikem chyby. Tato hranice byla velmi zrádná. Podmínky se neuvěřitelně měnily, ale díky Marcusově pomoci a práci celého týmu jsme to zvládli a dosáhli nejlepšího možného výsledku.

Chtěl bych poděkovat Mikkovi, celému týmu, sponzorům a všem, kteří mě podporovali na mé soutěžácké cestě až do bodu, kde se dnes nacházíme. Věřím, že jsme nyní připraveni přijmout nové výzvy a dosáhnout dalších cílů. Zažili jsme letos mnoho příjemného, ale tento úspěch rozhodně chutná nejlépe. Mám úžasný pocit. Děkuji!

Starty týmu Hyundai Poland Racing v sezóně 2020 podporují: Hyundai Motor Poland, Hyundai Motorsport Customer Racing, GRX Grönholm RX, Kowax 2Brally, 4turbo, Gulf Race Fuels Distribution EU i Millers Oils a mediální partner RMF24.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!