20. 12. 2020 21:50 − 1200× − 0

Argentinci korunovali nového mistra

Pouhé tři víkendy zabralo odjetí pěti mistrovských klání letošní drasticky zkrácené sezóny.

Na konci února byl koronavirus ještě vzdáleným problémem týkajícím se tak maximálně Číny a i Argentinci si tak vychutnali začátek nové sezóny naplno. Pak je ale čekala nekonečná devítiměsíční pauza a na jejím konci dvojitý podnik v Balcarce u Buenos Aires. Závěr celé sezóny obstaraly o uplynulém víkendu dvě samostatné soutěže, které se odehrály na náročných tratích nedaleko Cordóby. Tedy tam, kde se běžně prohánějí nejlepší posádky světového šampionátu. Organizátoři pro posádky připravili trojici dvakrát se opakujících úseků. Během první rally se jely jedním směrem a v té druhé pak obráceně. K osamocenému speciálu R5 Martina Scuncia, který s ním vyhrál Rally de Balcarce II, přibyl ještě jeden vůz této kategorie. Alejandro Cancio nakonec ale nepřivezl očekávanou Škodu Fabia R5, namísto ní odkoupil druhý Hyundai od Scuncia a v soutěži tak hájil barvy stejné stáje jako jeho hlavní a jediný soupeř. Další vůz postavený dle mezinárodních regulí pilotoval stejně jako v Balcarce Javier Castro. Oproti dvojici jezdců Hyundaie měl pilot Toyoty Etios R4 tu výhodu, že mohl pomýšlet na body v rámci hlavní třídy RC2, kam spadá i hlavní pole vozů Maxi Rally.

Právě mezi jezdci s těmito vozy tamní provenience se mělo rozhodnout o letošním mistrovi Argentiny. Namočený do tohoto souboje byl vítěz úvodní rally a multišampion své rodné země Federico Villagra. Debut s novou Toyotou Yaris MRT mu v Balcarce ovšem moc nevyšel a vůz se rozhodně nezdál tak konkurenceschopný jako předešlý Ford. Na kvality Fiesty MRT dál spoléhá Nicolás Díaz a také on se řadil mezi jezdce pomýšlející na titul. Další titul do sbírky chtěl ale i Marcos Ligato, který zatím v sezóně s Chevroletem Agile MRT úplně nezářil. Úspěch stáje Tango při neúčasti úřadujícího šampióna Miguela Baldoniho kvůli spolujezdcově operaci ležel na Ligatových a Nalbandianových bedrech. Ve hře o příčku nejvyšší setrvávala i dvojice pilotů ve vozech Volkswagen Polo MRT Geronimo Padilla a Augusto D´Agostini. V shakedownu ukázaly svou převahu speciály postavené podle mezinárodních regulí, kdy se za dvojicí R5 umístil Castrův Etios R4. Vítězný Cancio začal slabším čtvrtým časem, ale už na náročné druhé zkoušce se vyhoupnul do čela. Vedoucí příčku tam po problémech s poškozeným kolem opustil jeho týmový kolega Scuncio.

Cancio držel prapor korejské značky hrdě až do konce tohoto podniku, ale na své konto si ve zbytku soutěže už připsal jen dva nejrychlejší časy. Už v RZ 2 kromě Scuncia skončil i jeden z hlavních adeptů na zisk titulu Ligato. Ze hry jej vyřadila porucha elektroniky po požáru jeho Chevroletu. Na růžích ustláno neměl ani Díaz, kterého problémy s brzdami srazily z vedoucí příčky, kterou okupoval po prvním testu, až na šesté místo. Lídrem skupiny bojující o titul se stal Padilla. Pro odpoledne pilot VW zvolil na hodně rozbité trati plné kamenů opatrnější tempo, ale pozici zajišťující maximum bodů si dokázal držet. Castro s Toyotou na něho však pořádně tlačil a před závěrečnou zkouškou zaostával jen o 3,3 sekundy. Padillův Volkswagen se bohužel během tohoto testu zastavil a maximum bodů si tak na své konto připsal Castro. Na pódiu se nakonec mohla objevit hned dvojice Toyot, ovšem to by nesměl v poslední zkoušce Villagra podlehnout drtivě finišujícímu Díazovi. Ten v předposledním klání sezóny dopadnul nejlépe z celé skupiny aspirantů na titul a pro nedělní velké finále si vybudoval nejlepší možnou pozici.

Ligato ze sobotní části nevytěžil ani jediný bod a v neděli toto zaváhání hodlal napravit. Hned na první zkoušce se svým Chevroletem porazil všechny soupeře. Bohužel tento úspěch byl zároveň jeho labutí písní. Po havárii hned v následující zkoušce pro něho sezóna skončila bezúspěšně. Jeho odvěký rival Villagra dopadnul v podstatě stejně a po havárii v úvodní zkoušce ani jeho Toyota nebyla schopna dalšího pokračování. Díaz ztratil dva hlavní soupeře a tak se nemusel nikam hnát. V klidu nechal Cancia, aby jej po druhém testu předstihnul. Ostatně pilot Hyundaie mu vzhledem k zařazení do jiné třídy ani nemohl brát body. Stejně jako den předtím předvedl Cancio parádní výkon a dojel si do cíle pro další vítězství. Zato jeho stájový kolega Scuncio prožil opravdu smolný víkend a v neděli ani nespatřil cíl. Po servisní přestávce se na druhou příčku vyhoupnul Padilla, ovšem ten tedy rozhodně neprožívá podařenou sezóny. A to bylo znát hned v pátém testu, kde se vinou defektu propadnul až na konečné páté místo. Castro, který v době, kdy ještě pilotoval speciál Audi kategorie Maxi Rally, rozhodně nepatřil mezi nejrychlejší jezdce. S Etiosem R4 je to ovšem jiná písnička a je tak vidět, že tato kategorie začíná mít nad Maxi Rally navrch a to je jistě podstatná informace pro všechny budoucí aspiranty na argentinský titul. Po sobotním druhém místu skončil Castro v neděli pod pódiem, ale od třetího Díaze jej dělilo pouhých 11,8 vteřiny. Pilot Fordu se nakonec nechal přeskočit ještě jedním jezdcem Volkswagenu. D´Agostini byl nakonec úspěšnější než jeho kolega Padilla a své tažení za maximem bodů dotáhnul až do zdárného cíle. K ničemu mu to ale moc nebylo, mistrem se stal Díaz. I body za druhou příčku mu bohatě stačily k tomu, aby se stal mistrem zkrácené sezóny 2020.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!