21. 12. 2020 09:42 − 1839× − 0

Duel dvou Volkswagenů na žhavé kyperské půdě

Letošní sezóna kyperského mistrovství nabídla hodně zajímavý souboj o post šampióna.

Kromě toho se mohou Kypřané pochlubit tím, že na rozdíl od většiny ostatních zemí koronavirus nesmazal z jejich kalendáře ani jeden z plánovaných podniků. Došlo sice ke změnám termínů a mistrovství netradičně končilo až v půlce prosince, ale odjelo se šest soutěží stejně jako v uplynulém roce. Tehdy se z titulu radoval Petros Panteli, který jej získal velmi těsným rozdílem pouhého půl bodu. Podařil se mu však husarský kousek, když soupeře v sofistikovanějších speciálech R5 porazil za volantem produkčního Mitsubishi Lancer EVO X. Se stejným vozem v barvách Q8 Oils Rally Teamu odstartoval i do letošní sezóny, aby pak v půlce roku přezbrojil na Citroën DS3 R5. Tím těsným rozdílem prohrál s Pantelim boj o titul Panayiotis Yiangou, který i letos pokračoval s Hyundaiem i20 R5. Třech soutěží s vozem kategorie R5, Citroënem DS3, se zúčastnil i Costas Zenonos, ovšem dvě z nich ani nedokončil a v konečném pořadí tak nehrál významnější roli.

Nejzajímavějšími dvěma vozy, ať už po technické stránce nebo obsazením kabiny, se v letošní sezóně staly Volkswageny Polo GTI R5 stáje Petrolina Racing Team. Za volant jednoho z nich usednul kyperský šampión z let 2017 a 2018 Simos Galatariotis a druhý pak pilotoval Alexandros Tsouloftas, který se domů vrátil po neúspěšné misi v juniorském mistrovství Evropy. Úvodní únorové East Safari Rally se ale mladý Kypřan nezúčastnil a nechal tím svému týmovému kolegovi Galatariotisovi vyjet si první maximum bodů. Yiangou mu nestačil a jako odkaz nevydařeného boje o titul v roce 2019 se jevila dlouhou dobu jeho marná snaha dohonit Panteliho. Tentokrát se ale nakonec pilot Hyundaie přeci jen mohl radovat. Po vítězství v předposlední zkoušce soupeře v produkčním Lanceru přeskočil a sezónu začal druhým místem. Po pětiměsíční pauze se kyperské posádky sešly k druhému klání v červenci v Larnace. I tam dokázal Yiangou úřadujícího mistra Panteliho porazit, ovšem tentokrát nestačil na jiného jezdce Mitsubishi. Kyperský mistr z let 2015 a 2016 Christos Demosthenous se soupeřem v Hyundai celé dva dny bojoval o nejnižší pódiový stupínek a nakonec si jej o pouhé čtyři desetiny sekundy dokázal uhlídat. Na čele to ale tehdy bylo jen a pouze o souboji dvou Volkswagenů. Tsouloftas odstartoval v Larnace do své první letošní rally a od začátku ukazoval svému stájovému kolegovi a lídrovi mistrovství Galatariotisovi záda. Před druhým dnem ale jejich rozestup činil pouze třináct vteřin a stát se mohlo cokoliv. Mohlo, ale nestalo. Tsouloftas vyhrál i zbylé čtyři testy a první triumf roku si nenechal sebrat.

V půlce září se odehrála třetí soutěž, Tiger Rally s centrem v Limassolu. Už její startovní listina lehce připomínala úvodní únorový podnik, když se na start postavily jen dva vozy R5. Yiangouův Hyundai a pak jedno z Pol GTI, tentokrát ale pilotované Tsouloftasem. Karty byly rozdány dopředu, pilot Volkswagenu neměl mít potíže s žádným ze soupeřů a porazit se mohl v podstatě jedině sám. Do cíle si tak dojel pro druhý triumf v řadě, tentokrát s náskokem skoro pěti minut na soupeře v i20 R5. Yiangou sice ani tentokrát nedosáhnul na vítězství, potřetí v řadě ale dokázal porazit úřadujícího šampióna. Panteli s ním tentokrát prohrál jen o čtrnáct sekund. Následoval vrchol kyperské sezóny, Rally of Cyprus zařazená do šampionátu středního východu. Na náročných tratích, které v minulosti vytrestaly nejednoho mistra světa, se nedařilo ani jednomu z hlavních favoritů. Stejně jako v Palm Trees Larnaca Rally startovali oba piloti VW, ale cíle první etapy se nedočkal ani jeden z nich. Galatariotis vyletěl z trati už na první zkoušce a Tsouloftas jej následoval později s poškozeným zavěšením. Panteli v Nicosii debutoval za volantem nově pořízeného Citroënu DS3 R5 od Tsouloftase a v první třech zkouškách dosáhnul pokaždé třetího času. Ani on však nedokázal dokončit náročnou úvodní etapu. Prvního letošního vítězství se tak v kyperském šampionátu dočkal Yiangou, který jako jediný ze špičky mistrovství odolal všem nástrahám. Vítězství ale doslova vydřel, když musel dvě zkoušky absolvovat bez posilovače řízení. Maximum bodů z první etapy, ještě k tomu z největší soutěže ostrova, jej udrželo ve skupině hlavních favoritů na zisk titulu. Jen ta ztráta na celkového vítěze Rally of Cyprus, Nassera Al-Attiyaha nebyla ničím k chlubení. Sedmnáct minut.

Půlka listopadu patřila dalšímu podniku s centrem v Nicosii, Tour of Cyprus. Na jejím startu se samozřejmě sešla méně početná konkurence a speciály kategorie Rally2 tam startovaly jen tři. Chyběl Tsouloftas, takže bylo dopředu jasné, kdo bude hlavním favoritem. Na druhou stranu Rally of Cyprus jasně ukázala, že i dvojice Volkswagenů je porazitelná. Tentokrát se ale Galatariotis s šotolinovou tratí popral statečněji a dojel si pro druhý triumf roku. Panteli sice od předešlé rally pilotoval modernější techniku v podobě DS3 R5, ale soupeř mu zůstal stejný. Na tratích znovu bojoval o každičkou vteřinku s Yiangouem. Pilot Hyundaie začal lépe, ale v poslední zkoušce první etapy ztratil na svého soupeře přes dvacet vteřin a propadnul se za něho na třetí místo. Po dvou zkouškách následující etapy se Yiangou vrátil zpátky na druhé místo, ale pak o něj definitivně přišel v předposledním testu. I body za třetí místo se mu ale hodily a stále si udržoval naději na zisk titulu.

Velké finále se odehrálo v půlce prosince v Pafosu a okolí. Na startu Venus Rally nechyběl ani jeden z jezdců Petrolina Racing Teamu, kteří spolu v identických Volkswagenech měli bojovat o titul. Na záda jim hodlal dýchat Yiangou vezoucí na svém voze reklamu stejného partnera jako oba jeho velcí soupeři, společnosti Eni. V tomto souboji pilot Hyundaie hrál roli černého koně a k úspěchu potřeboval problémy obou soupeřů. Rychlostně jim nestíhal a stejně jako před měsícem v Nicosii nestačil ani Pantelimu v jeho novém Citroënu. Úřadující mistr se také udržel v boji o titul a výhra nad soupeřem v Hyundai na trati Venus Rally byla prvním krokem k jeho obhajobě. Vše ale ještě záviselo na dvojici Volkswagenů. Karty bohužel nebyly rozdány oběma stejně. Tsouloftas měl sice výhodu větší rychlosti v přímém souboji, ale zároveň mu chyběl jeden výsledek. V konečném pořadí šampionátu se škrtaly dva nejhorší výsledky, ale na Tsouloftasově kontě se kvůli odstoupení v první etapě Rally of Cyprus a dvěma absencím objevily už tři nuly. Galatariotis si škrtnul nulu z první kyperské etapy a teď si jel pro konečný pátý výsledek. K dobru měl komfortní náskok 21 bodů. Ve Venus Rally se tak nemusel nikam hnát, při koeficientu 1,5 mu druhé místo bohatě stačilo. Soutěž skončila doublem pro Volkswagen a Galatariotis z něho vyšel i díky defektu poražen. Druhá prohraná bitva mu ale tuto celosezónní válku neprohrála a potřetí se stal kyperským šampiónem. Tsouloftas získal v závěrečné soutěži třetí triumf sezóny, ale nakonec mu nestačil ani na post vicemistra. Tím se totiž o pouhého půl bodu stal Panteli a může si začít regulérně říkat půlbodový šampión. Vloni mu půl bodu zajistilo titul mistra, letos vicemistra.

Konečný stav šampionátu: 1. Galatariotis 185, 2. Panteli 153,5, 3. Tsouloftas 153, 4. Yiangou 151,5, 5. Christodoulu 80,5, 6. Savva 69

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!