21. 12. 2020 19:53 − 5561× − 2

Kam v MS s vozy Rally2?

Podpůrné seriály při mistrovství světa určené speciálům Rally2 budí už druhým rokem velké vášně.

Hlavním zdrojem těchto dohadů je rozdělení seriálu na dvě samostatné větve, přičemž jedna byla primárně určena továrním stájím (WRC2) a druhá pak soukromníkům (WRC3). Na tom samotném by nebylo nic špatného. Pak se ale stalo, že se ve WRC3 objevil Oliver Solberg s podporou Škody Motorsport nebo Yohan Rossel v C3 R5 PH Sportu. Tedy s identickým vozem stejné stáje, za kterou v té samé sezóně bojoval Mads Ostberg, ale „ve vyšším stupni“ WRC2. Aby těch zvláštností nebylo málo, vítězem „továrního“ WRC2 se stala německo-turecká stáj Toksport WRT. Jako perlička na tomto podivně chutnajícím dortu pak působí fakt, že vyjma mexické rally se v konečných výsledcích všech ostatních soutěží objevila nejrychlejší posádka WRC3 na vyšším místě než vítěz WRC2. V zárodku dobrá myšlenka na oddělení silných továrních týmů od soukromníků se trochu minula účinkem. Ani to však FIA nebrání v pokračování rozdělení startujících speciálů Rally2 v soutěžích MS 2021 do tří kategorií. Zájemci o body do WRC2, do WRC3 a posádky startující jen v rámci třídy RC2 a tedy usilující maximálně o body v absolutním pořadí.

WRC2 bude i příští rok rozděleno na klasifikaci týmů a jezdců. Do klasifikace týmů se mohou přihlásit stáje se jménem značky v názvu, jako to už udělal například Hyundai Motorsport, nebo pouze s názvem stáje jako v případě úřadujícího mistra Toksport WRT. Oba zaplatí stejný přihlašovací poplatek 10 000 euro. Ale Hyundai jen díky tomu, že zároveň přihlásí svou stáj i do hlavní kategorie WRC. Třeba Citroën, pokud bude chtít svého úřadujícího mistra WRC2 Madse Ostberga nasazovat pod hlavičkou francouzské značky, by účast v seriálu vyšla na desetinásobek. Dá se tak očekávat, že Nor bude titul obhajovat pod hlavičkou PH Sportu, což Francouze vyjde levněji. K získání bodů do týmové klasifikace WRC2 je třeba se zúčastnit maximálně sedmi podniků včetně jednoho mimoevropského. Jezdec bojující o titul ve své klasifikaci mimo Evropu vycestovat nemusí, ale z principu věci vyplývá, že tím přijde o jednu možnost zisku bodů. Do konečné klasifikace se bude počítat maximálně šest nejlepších výsledků ze sedmi odjetých podniků a to platí pro stáje i jezdce. WRC3 zůstává vyhrazeno výhradně jezdcům a ti mohou o body usilovat v sedmi libovolně zvolených podnicích. Pět nejlepších výsledků se jim pak bude počítat do závěrečné klasifikace. Nově se tohoto seriálu ale nebude moci zúčastnit každý majitel vozu Rally2. Ze hry vypadávají mistři WRC2 a WRC3 z posledních pěti let a také jezdci, kteří v posledních pěti letech byli nominováni některou z továrních stájí v královské kategorii WRC na zisk bodů do klasifikace značek.

Jako první se o účast v seriálu určeném týmům přihlásil Hyundai, který s dvojicí Ole Christian Veiby a Nikolay Gryazin usiloval o vavříny už letos. Stáj korejské značky nakonec neuspěla ani v klasifikaci jezdců ani týmů. Příští rok to tak zkusí znovu a v průběhu sezóny přezbrojí na nový Hyundai i20 N Rally2, který je momentálně v hektické fázi vývoje a testování. Ten by měl výrazně pomoct jejich ambicím, se současným starším vozem to budou mít jezdci náročnější. Do bojů vyrazí skandinávské duo vedené Veibym, který bude chtít zlepšit své letošní skóre. Oliver Solberg letos bojoval s technikou koncernu Volkswagen na dvou frontách v ME a WRC3. Střídání vozů VW a Škoda u něho bylo na takřka denním pořádku, příští rok to tedy bude mít jednodušší. V létě pouze přesedne ze současné generace Hyundaie i20 R5 na novou. Toksport WRT čeká příští rok nelehký úkol obhajoby triumfu v klasifikaci týmů. K dispozici bude mít zcela novou a hodně zajímavou jezdeckou sestavu. Zkušenostmi ze startů v královské kategorii nabitý Andreas Mikkelsen už před třemi lety ukázal, že mu starty s vozy Rally2 nedělají sebemenší problém. Pro Škodu Motosport tehdy vybojoval dva triumfy v klasifikaci WRC2. Marco Bulacia se pořádně ve světě ukázal už v roce 2019 a se Škodou Fabia R5 tehdy dvakrát vybojoval druhé místo ve WRC2. Letos startoval mladý Bolivijec s Citroënem C3 R5 a až do závěrečné soutěže v Monze bojoval o titul ve WRC3. Ten nakonec získal Jari Huttunen, kterému se vzhledem k novým pravidlům dveře k obhajobě uzavřely. A jelikož již delší dobu spolupracuje s korejskou značkou Hyundai a tu budou ve WRC2 reprezentovat jiní dva Seveřané, otázkou zůstává, kde se Fin nakonec ukáže.

Od Hyundaie po krátké roční anabázi odchází Nikolay Gryazin a podle všeho by se měl ukázat znovu ve WRC2. Tentokrát by ale měl pilotovat Volkswagen Polo GTI R5, který si nedávnou vyzkoušel na jedné menší španělské rally. Zastoupení v tomto seriálu má mít opět M-Sport. Britové ale zatím nevyřešili ani obsazení továrních sedaček ve Fiestách WRC a jméno jejich vyslance do vod WRC2 zůstane do ledna zahaleno tajemstvím. Vzhledem k nemožnosti konkurovat silným stájím Toyoty a Hyundai se WRC2 jeví jako jediná cesta, kterou se M-Sport může propracovat k zisku týmového titulu. K tomu ale bude potřebovat nasadit rovnou dvě posádky. To je stejný případ jako u Citroënu, který poslední dvě sezóny reprezentoval s C3 R5 pouze Ostberg. Podle ohlasů po poslední rally letošního roku by měl pokračovat ve sklízení ovoce, které si usilovným testováním a vylepšováním speciálu C3 R5 sám zasel. Francouzská značka ale možná nebude ve WRC2 zastoupena pouze týmem PH Sport. V Monte Carlu by se s Citroëny měli objevit i Eric Camilli a Sean Johnston, kteří letos hájili barvy Saintélocu.

Komentářů celkem: 2
21. 12. 2020 20:52
0 0
No jo nedá mne to,ale kolik zmatků nadělá to,že tenkrát jediná Škoda Motorsport jela továrně proti soukromníkům až kvůli tomu musel vzniknout nový šampionát.....
21. 12. 2020 22:59
0 0
No v tom už se ani prase nevyzná. Chaos a zmatek, hlavně že FIA tečou penízky se zapisného. O nějaký sport jde až v poslední řadě. Ať žije heslo - čím víc pruhů tím víc adidas!smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!