2. 1. 2021 21:17 − 13173× − 37

Elektrizující budoucnost rakouského mistrovství

Rakouský šampionát po zrušené sezóně 2020 čeká nová, která se do historie rovněž zapíše nesmazatelným písmem.

V tuhle chvíli se však nedá přesně odhadnout, zda to bude znovu ve špatném smyslu nebo tentokrát v dobrém. Jelikož se ale mezi fandy rallysportu asi moc zastánců elektrifikace této disciplíny nenachází, prvotní reakce se jistě dají očekávat spíše negativní. Elektroauta každopádně dostanou u našich jižních sousedů zelenou. A není náhodou, že se tak stane premiérově zrovna tam. Právě v Rakousku totiž sídlí dvě firmy, které se v otázce elektrifikace soutěžních speciálů dostaly nejdále ze všech. STARD patří Manfredu Stohlovi, který se alternativními pohony ostatně zaobíral už v minulosti. Právě z jeho dílen pocházel speciál Mitsubishi na zemní plyn. Před několika lety Stohl vytvořil elektrospeciál na bázi Peugeotu 207 Super 2000, který se objevil i na Setkání mistrů v Sosnové. Aktuální novinkou je speciál vycházející z Citroënu C3 R5, který se objevil i v rámci Projektu E v mistrovství světa v rallycrossu a sám Stohl jej pak prohnal ve dvou soutěžích. Napřed plnil roli předjezdce na Keskomobile Autoshow na Slovakiaringu a pak vybojoval šestou příčku v Tor Modlin Rally Show v Polsku. Na vítězného Jariho Huttunena v konvenčním Hyundai i20 R5 ztratil v soutěži o délce 35 kilometrů minutu a půl.

Kreisel Electric je pak tou druhou firmou a kromě prací na vývoji baterií do speciálů Rally1 pro sezónu 2022 se v posledních měsících zaobírali tvorbou Škody Fabia RE-X1. Auto byste zvenku stěží rozeznali od Fabie Rally2 evo. Tedy jen do chvíle, než se rozjede. Zvuk spalovacího motoru nahrazuje nepříjemné bzučení dvou elektromotorů. Na každé nápravě se nachází jeden a dohromady má jejich výkon činit 250 kW. Otázka zvuku bude pro diváky a jejich náklonost k těmto vozům zřejmě tématem číslo jedna. Pokud tato auta nedostanou přidaný generátor zvuku, budou vyvolávat otázku i v ohledu své bezpečnosti vůči divákům podél trati. I tím se bude muset zabývat pracovní skupina rakouské federace AMF, která se elektroauty začne zaobírat v lednu. A práce bude mít víc než dost. Původně se měly tyto vozy v rakouském mistrovství 2021 objevovat jen v roli předjezdců. Na konci roku se postoj AMF změnil a rázem budou puštěny přímo do hlavního pole a budou moct sbírat body. Vývoj 1300 kg vážící Fabie RE-X1 stál Kreisel Electrics 700 000 eur a jistě nechtějí nechat dva vyrobené exempláře stát v garáži nebo s nimi jezdit bez možnosti zviditelnění ve výsledcích. Zástupci společnosti sice tyto tlaky na změnu pravidel vyvracejí, ale kdo jiný by na tom měl takový zájem? Stohl svůj speciál v Rakousku nasazovat nechce: „Momentálně nemáme žádné plány na starty v domácím šampionátu. To by se musel objevit nějaký sponzor, který by je pokryl.“ Na druhou stranu je elektrifikovaný Citroën C3 za 370 000 eur k mání na prodej. Sám Stohl se však nechce spálit stejně jako s Mitsubishi na zemní plyn, se kterým začal zatápět klasickým vozům, a hned se měnily technické regule. V jeho neprospěch. Lancer byl pak k vidění v našem šampionátu.

Právě nastavení spravedlivých pravidel tak, aby nedošlo k znevýhodnění klasických speciálů Rally2, bude těžkým oříškem pro onu pracovní skupinu. „Musíme být opatrní, abychom neznevýhodnili týmy s klasickými vozy Rally2, které do nich vrazily spoustu peněz. Pravidla musí být nastavena tak, aby citlivě vybalancovala výkonost obou alternativ,“ upozorňuje Stohl na zásadní překážku. Zatím nejsou připravena žádná pravidla a termín úvodní Rebenland Rallye, půlka března, se blíží. Michael Fehlmann z AMF zůstává optimistou: „Technici AMF mají mojí plnou důvěru, vše stihneme včas připravit.“ Zaobírat se ale nebudou jen srovnáním výkonosti elektroaut a těch klasických, ale i harmonogramu jednotlivých rally. Dle Kreisela to však není žádný problém: „Nasimulovali jsme si absolvování klasické kilometráže rakouských soutěží a projeli bychom každou soutěží.“ Stohl to tak optimisticky nevidí: „Když se podíváte na délku soutěží v roce 2019, není v současnosti možné v soutěžním nasazení projet kompletní rally. Na přejezdech bude muset pořadatel přidat deset až patnáct minut času, abychom byli schopni vůz dobít. Ani Kreisel nemůže dobít auto za čtyři minuty a k tomu potřebujete ještě povolení nabíjet auta v přeskupení a servisu.“

Mezi pořadatele podniků rakouského mistrovství se po dvouleté pauze vrací Gerwald Grössing se svou šotolinovou Schneebergland Rallye. A hned to pro něj vzhledem ke vstupu elektroaut na scénu bude znamenat pořádnou výzvu. „Osobně nejsem příznivcem elektromobility,“ začíná Grössing a dodává: „ale jako pořadatel nemám problém, měli bychom tato auta povolit. Každopádně by to ale nemělo být na úkor pořadatelů a bezpečnosti. Jelikož zatím nejsou blíže specifikována pravidla, mnoho otázek mi zůstává nezodpovězených. A také si nemyslím, že by pořadatelé kvůli tomu chtěli vyhazovat peníze navíc, to by ani nemělo být v zájmu elektrokomunity.“ AMF plánuje maršálům poskytnout bezplatné školení a k tomu bude pořadatele zásobit speciální výbavou pro pohotovostní práci s havarovanými elektrovozy jako speciální rukavice a nářadí. Stohl vyvrací i další pochybnosti, které Grössinga trápí, a nevidí s bezpečností problém ani při vážnější havárii. Co se týká tolik propírané hořlavosti, v tom se šéf STARDu dokonce elektrovozů zastává i proti klasickým speciálům: „Když už by se to stalo a elektroauto se vzňalo, pro posádku v bezvědomí to bude bezpečnější než v klasickém vozu se spalovacím motorem. Nádrž s palivem vybuchuje, zatímco bateriím trvá déle, než začnou hořet. Akorát jim trvá déle, než dohoří.“

Otázek ohledně elektromobilty rozhodně není málo, ale nová sezóna rakouského mistrovství nabídne odpovědi přímo v praxi. Šampionátu se určitě zúčastní Kreisel Electric s dvojicí Fabií RE-X1. Za volant jedné z nich usedne ten nejpovolanější, několikanásobný rakouský šampión Raimund Baumschlager. Zda se mu podaří zabojovat o titul s vozy s klasickým pohonem, těžko říct. Dokud nebudou známé přesné regule, nedá se to ani odhadovat.

Komentářů celkem: 37
Fox
4. 1. 2021 12:3621
0 0
Třeba moudré hlavy z FIA vymyslí nějaký nový výstražný signál - po hasičích, sanitkách a floydech tady bude i výstražné zvukové znamení "pro erally vozy na trati RZ"
4. 1. 2021 12:4822
2 0
S lehkou nadsázkou se dá říct, že se jedná o "blbuvzdorná" auta. Dva pedály, volant a ruční brzda. Nějaké správné řazení se řešit nemusí, prostě jen přidat plyn a pak dobrzdit do zatáčky.
itl
4. 1. 2021 13:3623
0 0
Původně napsal Fox
Třeba moudré hlavy z FIA vymyslí nějaký nový výstražný signál - po hasičích, sanitkách a floydech tady bude i výstražné zvukové znamení "pro erally vozy na trati RZ"
Myslím, že netřeba nic vymýšlet. Já osobně bych využil know how nějakého kůžáka...
4. 1. 2021 15:1824
0 0
To už je přeci vymyšlené a i v článku zmíněné - generátor zvuku. Akorát by mě zajímalo jak budou řešit situaci, kdy se tento generátor porouchá? Posádka bude muset zřejmě odstoupit (kvůli bezpečnosti diváků) a jako důvod odstoupení bude uvedena "technická závada - porucha repráku" smajlíksmajlík
4. 1. 2021 20:0525 Upraveno 20:07
0 0
Ja bych prohnal zesikem a par efektama zvuk frekvencaku a to by bylo, aby nebylo smajlík
Minimalne u Fiesty R2 by se nedalo nic zkazit.
4. 1. 2021 20:3926
0 0
Ta melodie je jasná. Bude to ta, jak jel František Koudelka Mustangem na Konopiště. smajlík
4. 1. 2021 21:2627
0 0
A s taktovkou v ruce u RZ si budeme broukat brm brbrm brbrm brmsmajlík.A pak prosviští jeden s posra..m reprákem a to bude teprv extázesmajlíksmajlík
4. 1. 2021 21:4828
0 0
Benzín, benzín, a zas jenom benzín, ..... zadní náhon a nádherný zvuk, ze kterého vás mrazí - TO JE PRO MĚ RALLY!!!!
https://www.ewrc.cz/video/1340-e30-rally/
a dejte si to pořádně nahlas .... to je balzám.
4. 1. 2021 21:5429
0 0
U mě je extáze 2,0 kitcar!!A nejlépe Jean Ragnotti a ClioWilíksmajlík
5. 1. 2021 01:3630
0 0
Původně napsal nowi
Řízek bez masa. Tak by se to celé dalo nazvat. Každá věc má své příznivce a odpůrce. Věřím, že i závodní elektroauta osloví některé diváky, ale také si troufám tvrdit, že podstatně větší část by od sledování rally pomalu odešla. Zvlášť těch, kteří zažili "starou dobrou dobu". Výkon opravdu není vše a myslím, že v rally hrají velkou roli emoce. A bzučící trolejbus ve mě osobně opravdu žádné emoce nebudí. I když možná odjede ze zatáčky o pár desetin rychleji, než auto s klasickým motorem. Doba je prostě taková, automobilky jsou nuceny se díky zaslepenosti několika lidí tlačit do elektriky a tu následně promítnout i do automobilových soutěží. Vývoj zastavit nejde, ale ne vždy je to k dobru věci. Aspoň já to tak vnímám. A tak zůstává otázkou, kdo bude ochotný podobné projekty financovat, když se pak budou předvádět před hrstkou fanoušků. Já jen tiše doufám, že v budoucnu nikdo nezařízne alespoň všemožné revivaly a festivaly, kde bude možno nadále vidět, jaká měla stará závodní auta opravdové koule.
Nowi naprostý souhlas.
5. 1. 2021 11:4631
0 0
Původně napsal Group B
Původně napsal nowi
Řízek bez masa. Tak by se to celé dalo nazvat. Každá věc má své příznivce a odpůrce. Věřím, že i závodní elektroauta osloví některé diváky, ale také si troufám tvrdit, že podstatně větší část by od sledování rally pomalu odešla. Zvlášť těch, kteří zažili "starou dobrou dobu". Výkon opravdu není vše a myslím, že v rally hrají velkou roli emoce. A bzučící trolejbus ve mě osobně opravdu žádné emoce nebudí. I když možná odjede ze zatáčky o pár desetin rychleji, než auto s klasickým motorem. Doba je prostě taková, automobilky jsou nuceny se díky zaslepenosti několika lidí tlačit do elektriky a tu následně promítnout i do automobilových soutěží. Vývoj zastavit nejde, ale ne vždy je to k dobru věci. Aspoň já to tak vnímám. A tak zůstává otázkou, kdo bude ochotný podobné projekty financovat, když se pak budou předvádět před hrstkou fanoušků. Já jen tiše doufám, že v budoucnu nikdo nezařízne alespoň všemožné revivaly a festivaly, kde bude možno nadále vidět, jaká měla stará závodní auta opravdové koule.
Nowi naprostý souhlas.
Málo sledujících = málo sponzorů = málo peněz do tohoto sportu. Budou to pak automobilky dotovat, nebo dotace poskytnou státy, které automobilky do elektrifikace nutí?
5. 1. 2021 14:0632
0 0
Vicemene ma rally v horizontu par let moznost volby:

a) "Skanzen" jako NASCAR, pro nekoho to znamena nahon na zadni a motor bez turba, pro jineho turbo a 4x4. Kazdopadne nejake "jednoduche" levne predpisy, auta ram+skelet a nijak vazana na produkci vyrobcu.

+ Muze fungovat pokud bude dost divaku a vyrobci to budou brat jako "brand building" (propagace znacky ne konkretniho auta) viz NASCAR. Palivo muze by synteticke.
- Budou vyrobci chtit propagovat neco co se vubec nepodoba jejich produkci? (Rally = "normalni" auta na "normalnich" cestach). Externi tlaky od "nefandu" kvuli "neekologicnosti" = malo/zadni sponzori, zadna podpora pro organizatory, zakazy od obci atd..

b) Elektro, vizualne podobne produkci vyrobcu

+ Vetsi zajem vyrobcu, podpora toho co chteji prodavat, "ekologicnost" (v uvozovkach protoze jedina ekologicka rally je ta ktera se nekona). Predpisy musi byt nastavene tak aby se na auta dalo koukat (vykon, zakaz stabilizace atd)
- Jiny zvuk (generator?), riziko ztraty tradicnich divaku bez nalakani novych

5. 1. 2021 14:4733
1 0
Bohužel na to nejlepší budeme zanedlouho jen slintat jen u starých videí a fotek... Bohuželsmajlík
Auto bez výfuku = chlap bez koulí.......
5. 1. 2021 17:2234
0 0
Původně napsal trabi
Bohužel na to nejlepší budeme zanedlouho jen slintat jen u starých videí a fotek... Bohuželsmajlík
Auto bez výfuku = chlap bez koulí.......
Jo slintat po smradu u videi opravdu moc nepomuze. Leda tak si pred monitor postavit briketu uhli a zapalit aby se to trochu pribilizilo...

Nebo si snad (umyslne?) pletes smrad a hluk?
5. 1. 2021 21:2235
0 0
Greta nedávno oslavila 18 let, a jestli dělá řidičák, tak v nějakém elektronesmyslu .... takže mám tip na předjezdce v Rakousku.
5. 1. 2021 21:2236
1 0
Dneska je bohužel moderní všechno sledovat z pohodlí domova, takže automobilky nebude zajímat, kolik lidí se na ně bude dívat u trati. Hlavně, že na to budou lidé čumět online a uvidí reklamy. Pořadatelé budou rádi, že se zbaví odpovědnosti, když nebudou diváci u tratí. Už teď u rally reportáží nebývá slyšet zvuk aut, takže si u obrazovek ani změny nevšimneme. Kolik mladých lidí by už v dnešní době stálo v dešti někde na mezi, když na internetu dávají přenos? Když vidím, jakou sledovanost mají na youtube třeba holky, které ukazují, co si koupily za hadry nebo si daly na oběd, tak to vůbec nechápu.
6. 1. 2021 20:1637
0 0
Původně napsal knight
Vicemene ma rally v horizontu par let moznost volby:

a) "Skanzen" jako NASCAR, pro nekoho to znamena nahon na zadni a motor bez turba, pro jineho turbo a 4x4. Kazdopadne nejake "jednoduche" levne predpisy, auta ram+skelet a nijak vazana na produkci vyrobcu.

+ Muze fungovat pokud bude dost divaku a vyrobci to budou brat jako "brand building" (propagace znacky ne konkretniho auta) viz NASCAR. Palivo muze by synteticke.
- Budou vyrobci chtit propagovat neco co se vubec nepodoba jejich produkci? (Rally = "normalni" auta na "normalnich" cestach). Externi tlaky od "nefandu" kvuli "neekologicnosti" = malo/zadni sponzori, zadna podpora pro organizatory, zakazy od obci atd..

b) Elektro, vizualne podobne produkci vyrobcu

+ Vetsi zajem vyrobcu, podpora toho co chteji prodavat, "ekologicnost" (v uvozovkach protoze jedina ekologicka rally je ta ktera se nekona). Predpisy musi byt nastavene tak aby se na auta dalo koukat (vykon, zakaz stabilizace atd)
- Jiny zvuk (generator?), riziko ztraty tradicnich divaku bez nalakani novych

Tak ono je především otázkou, čím je současná rally pro automobilky, které staví soutěžní speciály. Reklamou? Testem nových řešení, které se pak dají použít v nějaké modifikaci do běžných aut? Tradicí? Byznysem? Přinese jim něco nákladný vývoj elektroauta pro rally? Přece jen jsme v roce 2021 a auto je společností vnímáno úplně jinak, než v "osmdesátkách".

Další otázkou je, kolik bude nákup a provoz takového závodního elektroauta stát, jaká bude životnost elektrokomponentů... A taky pro koho bude určeno. Pokud budou brány jako přívěšek k benzínovým autům, je hloupost, aby v nich seděli mladí kluci. Řídit elektronesmysl a čistokrevnou R5 je jako nebe a dudy.

K těm divákům - ubývá jich tak, jako tak. Jak napsal Michal STR8, mladí dneska řeší vše online, ale na druhou stranu mají problém najít na síti seznam přihlášených nebo harmonogram. Chtějí mít vše co nejjednodušší a nebaví je zdlouhavé hledání a plánování. Jako čest vyjímkám, ale...

Současnou rally dost "ničí" superdokonalé podvozky, které přežehlí kdeco a také minimum smyků. Ubírá to na její atraktivitě a začínání se podobat čisté stopě jako na okruzích. Každá desetina se počítá. Ruku na srdce, pokud si člověk nenajde nějaké extrémně akční místo, je to vždy jen o rychlém příjezdu, ostrém brždění, čistém zatočení jako po šabloně a rychle pryč.

A jako poslední bych zmínil přínos elektroaut pro jednodušší možnost vyjednávání pořadatelů při plánování tras. Doba je taková, že spoustu lidí extrémně omezí i závod odrážecích koloběžek. Jim bude opravdu jedno, jestli jim kolem baráku pojedou auta na benzín nebo elektriku.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!