5. 1. 2021 21:01 − 2125× − 0

Dakarské bloudění

Správná navigace je ve slavném maratonském závodu alfou a omegou a bez jejího zvládnutí se těžko vyhrává.

Důležitou roli, zejména v aktuální nejnovější saudskoarabské éře Dakaru, hrají defekty. Ty spoustu posádek potrápily hned v samém úvodu a nic se na tom nezměnilo ani v dalších dvou etapách. S jedním defektem se musel hned v první etapě vypořádat obhájce vítězství Carlos Sainz, ale ani to jej nepřipravilo o etapový triumf. Následně musel pilot buggy MINI otevírat trať druhého dne, kdy na posádky čekalo náročných skoro pět set ostrých kilometrů a z toho několik desítek kilometrů v dunách. Spolujezdec Lucas Cruz svého pilota párkrát navedl špatně, ale času zase tolik neztratili a jen se propadli za týmového kolegu na druhé místo. Ve třetí etapě už se jim podařila větší navigační bota. Ještě po 137 kilometrech El Matador vedl, ale pak zakufroval a dlouhou půl hodinu hledal správný směr. Vzniklá ztráta posádku MINI srazila na průběžné čtvrté místo. Sven Quandt však nemusí smutnit, když druhá velká hvězda jeho stáje setrvala i po dnešku v čele závodu.

Stéphane Peterhansel se na první příčku prokousal už v pondělí po prvních potížích týmového kolegy a z první příčky jej nesrazil ani defekt, který jej přibrzdil hned v úvodu třetí etapy. Nakonec zkušený Francouz ztratil jen čtyři minuty a s pětiminutovým náskokem je nadále lídrem Dakaru. Rozhodně se ale musí mít na pozoru, neboť má těsně za zády vítěze posledních dvou etap. Nasser Al-Attiyah napřed se svou Toyotou Hilux ovládnul prolog, ale pak ztratil dvanáct minut v první ostré etapě. Podle jeho slov je však Dakar i přes svůj maratonský charakter trati takovým delším sprintem. Minimálně tak k tomu Katařan přistupuje a každý den letí, co to dá. Taktika jít do závodu s plynem na podlaze mu zatím vychází. Na rozdíl od soupeřů se jeho spolujezdci Mathiemu Baumelovi daří trefovat trať a posádka Toyoty se nemusí zdržovat zbytečným blouděním. A to ani v etapě, do které odstartovali mezi auty jako první. Ve středu si to díky druhému etapovému triumfu v řadě zopakují. Al-Attiyah do této rychlé etapy hodlá jít znovu s maximálním nasazením a pak začne taktizovat před dvojicí, podle něho nejnáročnějších etap soutěže.

Zatímco Katařan prohání vedoucího Peterhansela, jeho stájový kolega Giniel de Villiers aby už na sen o letošním vítězství pomalu vzdal. Začátek pro něho i přes trojici defektů a jízdu v prachu nebyl špatný. Devítiminutová ztráta není na Dakaru nic nepřekonatelného. Hodina už se stahuje hůře. A přesně o takovou porci času Jihoafričan kvůli bloudění a penalizaci přišel v pondělí. Úterní třetí etapa pak dokonala zkázu jeho vítězným ambicím. U Hiluxu došlo k poškození poloosy a její výměna se posádce kvůli zapadnutí do písku a problémům s větrem dost protáhla. Aktuálně se tak vítěz Dakaru z roku 2009 krčí na čtyřiadvacátém místě s odstupem hodiny a třičtvrtě. Ještě o čtyři minuty hůře na tom je pak jeden z dalších předních jezdců Toyoty, v tomto případě ale za stáj Overdrive. Do třetí etapy nastupoval Yazeed Al-Rajhi ještě ze šesté pozice, ale v jejím závěru se ztratil podobně jako Sainz a opustil první dvacítku pořadí. Na rozdíl od Bernharda ten Brinkeho, který svůj Hilux rozmlátil, má ale jistotu pokračování. Výrazně na sebe upozornil nováček v hlavní stáji japonské značky Jihoafričan Henk Lategan, který třetí etapu dojel jako druhý a společně s Al-Attiyahem pro svou stáj zajistil double. V průběžných výsledcích se pak posunul na sedmé místo. Stabilní jízdou si pak solidní páté místo drží Jakub Przygoński s nejlepší Toyotou z Overdrive.

Na polského pilota se však začíná pořádně dotahovat Sébastien Loeb. Devítinásobný mistr světa se na Dakar vrátil po loňské pauze ve zbrusu nové stáji Bahrain Raid Xtreme a hned v první etapě se jistě rozpomněl na to, že tento závod není procházka růžovou zahradou. Ani trojice defektů jej však nesrazila na kolena a druhý den už se Loeb posunul do sedmičky nejrychlejších. V třetí etapě se sice musel znovu popasovat s trojicí defektů a lehčím navigačním problémem, ovšem i tak zajel pěkný šestý čas a na stejnou příčku se posunul i průběžně. Jeho týmový kolega Nani Roma si užil v druhém dnu taky dost bloudění a moc se mu nedařilo ani ve třetí etapě, což byl důvod jeho odsunu mimo top ten. Pro oba piloty i samotnou stáj Prodrive je ale jistě potěšující, že vozy, které vytvořili v rekordně krátkém čase, zatím nepostihnuly zásadnější problémy a dál míří směr cíl. V parádním výkonu pokračuje Mathieu Serradori s buginou Centrury CR6. Kombinace této solidní techniky stáje SRT Racing v kombinaci s jeho jezdeckými kvalitami, ostatně loňský etapový triumf nebyl náhodou, drží toto duo na parádním třetím místě se ztrátou ani ne půl hodiny za lídrem.

V prvním dnu se na třetím místě vyhříval český pilot Martin Prokop, ale druhý den se bohužel dostal do problémů. Navigace je zrádná a tentokrát na ni posádka Fordu Raptor doplatila ztrátou třičtvrtě hodiny. Před třetí etapou to pro české duo nevypadalo zrovna dobře. Špatná startovní pozice a k tomu hodně rychlá etapa, které Prokop zrovna nemusí. Na čtyřech stech kilometrech ale pilot Fordu zajel čas skoro stejný jako Loeb a po pondělní smůle se vrátil do top ten. O devět příček níže se drží další český zástupce za volantem Fordu Miroslav Zapletal. Ani ne minutu před sebou má však jednu z hvězd dakarské rally Cyrila Desprese. Někdejší několikanásobný vítěz kategorie motorek letos startuje se soukromým Peugeotem 3008 DKR stáje Abu Dhabi Racing. V pondělní druhé etapě ale po problémech se zahrabáním se v dunách nechal skoro celou hodinu. Druhý pilot někdejší vítězné techniky francouzské značky Khalid Al-Qassimi doplatil podobně jako spousta soupeřů na navigační potíže závěru druhé etapy, ale tu třetí už dokončil na pátém místě a celkově se drží před Prokopem na devátém místě.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!