11. 1. 2021 19:34 − 1135× − 0

Maratónský vstup do druhého týdne

Zatímco v sobotu měli během dne volna mechanici hodně napilno a odpočinek si museli odpustit…

…v neděli už se dočkali dne pro sebe. Své posádky ráno vyslali do stovky kilometrů vzdálené Sakaky, odkud se jim vrátily až v pondělí odpoledne. Na celé pole přeživších z prvního týdne i těch, kteří se do závodu vrátili, čekala maratónská dvojetapa. V té se musejí posádky obejít bez pomoci svých mechaniků a v bivaku můžou spoléhat pouze na svůj um a díly, které si přibalily ráno do svých vozů, nebo jim je vezou asistenční kamiony v poli. Sébastien Loeb se ale už v běžné páteční etapě přesvědčil o tom, že „co si člověk neudělá sám, to nemá“. Po poškození zavěšení čekal na asistenční kamión, který mu měl přivézt potřebné levé rameno. Místo něho ale bylo do kamiónu přibaleno ještě jedno pravé a Francouz kvůli této ostudné chybě týmu BRX strávil část noci v dunách. Samotnou výměnu pak zvládli během pouhých dvaceti minut. Devítinásobný mistr světa tím definitivně vypadnul ze hry o dakarský úspěch.

Když už ale začal Loeb zkoumat novou techniku detailně v pátek, byla by škoda neprocvičit si další opravy zase v neděli. Tentokrát se vyskytnul problém s ložiskem kola. Loeb s Elenou se po opravě dostali až do nedělního bivaku, kde je čekala další tvrdá práce na autě. Vlastními silami. V pondělí ráno se měli vrátit zpátky z maratónské etapy a už po čtyřiceti kilometrech je zastavil další defekt. Francouzi nedorazili ani na stý kilometr a dostali se do dalších potíží. Ze čtyř brzděných kol jim zůstalo jediné, v motoru jim šel jen jeden válec a k tomu vyčerpali všechny rezervní pneumatiky. Technický problém postihnul i jejich asistenční kamion a posádka BRX Hunteru se rozhodla zbytek trasy do bivaku absolvovat mimo vyznačenou trať po silnici. Večer pak padlo definitivní rozhodnutí dakarské martyrium pro letošek vzdát. V Prodrivu moc dobře věděli, že to při prvním dakarském startu bude složité, ale stále ještě mají ve hře jeden speciál a úspěch se klidně může dostavit. Nani Roma sice neprohání nejrychlejší piloty a nikterak nezáří ve výsledcích jednotlivých etap, ale úspěšně se vyhýbá větším problémům a s dvouhodinovým odstupem drží solidní páté místo. V pondělí Španěl ztratil, když dvakrát zabloudil.

Domácí Yazeed Al-Rajhi už sice nemohl kvůli pětihodinové ztrátě zapříčiněné poruchou převodovky pomýšlet na velký úspěch, ale i přesto se pustil do první půlky maratónské etapy s vervou a získal svůj první etapový triumf na domácí půdě. A to se během dne, který začal ranním deštěm, musel vypořádat s dvojicí defektů. V Dakaru jako takovém slavil etapový triumf znovu po šesti letech. V pondělí vyrazil domácí pilot Toyoty na trať jako první a měl to tak složitější s navigací. Nakonec se ale jako hlavní problém ukázala trojice defektů a technické problémy před dvoustým kilometrem. Posádka kvůli tomu ztratila další necelou hodinu. Mazácky si naopak s maratónskou dvojetapou poradil nejlepší zástupce belgické stáje Overdrive Jakub Przygoński. Cestou tam zajel pátý čas a při návratu šestý, což mu bohatě stačilo k udržení průběžně čtvrté příčky. Zhruba hodinu před sebou a hodinu za sebou pak ve výsledcích nemá nikoho. Martin Prokop po problémech s poloosami vyhlížel maratónskou etapu s obavami, protože právě její terén jeho Fordu neměl zrovna vyhovovat. V neděli se ukázaly jako největší problém defekty a posádka byla moc ráda, že jim asistenční kamióny vzaly náhradní gumy. Bez výraznějších potíží se pak česká dvojice dostala i zpátky a největší část pondělní ztráty nachytala po navigační chybě v údolí na závěru úseku. Jelikož vítěz páté etapy Giniel de Villiers v neděli inkasoval jedenadvacet trestných minut, posunul se Prokop na osmé místo před něj.

Jako nereálný se pro českého jezdce Fordu nejeví ani posun až na šesté místo, od kterého jej dělí něco málo přes půl hodiny. Momentálně tuto příčku drží Rus Vladimir Vasiljev za volantem MINI 4x4, tedy původní koncepce stáje X-Raid s několika vítězstvími na kontě. Další mistrovskou techniku z nedávné minulosti, Peugeot 3008 DKR, řídí i Khalid Al-Qassimi. V maratónské etapě se dařilo i jeho stájovému kolegovi Cyrilu Despresovi, který se v obou dnech vešel do top ten. Skvělý týmový výsledek se dvojici Abu Dhabi Racingu podařil v pondělí, když obě posádky své 3008 dovezly do cíle v nejrychlejší pětici. Al-Qassimi tak Vasiljeva stáhnul už na rozdíl jen tří minut.

Nasser Al-Attiyah má za posledních deset let na Dakaru zajímavou bilanci. Buď se umístil na bedně, nebo soutěž nedokončil. Vítězství slavil už celkem třikrát a celá tato statistika z něho každým rokem dělá jednoho z hlavních favoritů. Do maratónské etapy odjížděl Katařan s cílem snížit svou několikaminutovou ztrátu na vedoucího Stéphana Peterhansela, dalšího dakarského multišampióna, který už kraloval za řídítky i za volantem. Prvním, kdo však dokázal po vítězství na motorce opanovat i klasifikaci automobilů, byl slavný Hubert Auriol. Pozdější ředitel Dakaru bohužel o víkendu umřel a posádky tak vyrážely do maratónské etapy s vědomím této smutné zprávy. Al-Attiyah už na motorce asi startovat nebude a tak jeho hlavním cílem zůstává zisk co největšího počtu triumfů v autech. V neděli doplatil na defekt, po kterém se rozhodnul zpomalit. V první části maratónské etapy by další defekt nebo s ním spojený technický problém znamenal velkou překážku v cestě za úspěchem. Peterhansel si tak dokázal během etapy vytvořit na svého soupeře už pětiminutový náskok. Asi čtyřicet kilometrů před jejím koncem ale MINI postihnul defekt a k tomu prasklý disk. O dvacet kilometrů později začala lídrova bugina vykazovat divné chování. Francouz později zjistil, že po nárazu od kamene došlo k prasknutí ramene. Pan Dakar tak měl obrovské štěstí, že se mu incident stal až v samém závěru etapy. Přijít tento problém dříve, musel by čekat na asistenční kamion a i s výměnou by pak šlo o ztrátu hodně přesahující hodinu.

Peterhanselův stájový kolega Carlos Sainz v prvním týdnu doplácel na bloudění, ale maratónská etapa mu i z tohoto pohledu vyšla na jedničku. Neztratil se cestou do Sakaky, ani cestou zpátky, a své manko zase o něco přiblížil půlhodině. Al-Attiyah se musí cítit jako v sendviči. Naštěstí má k vedoucímu MINI výrazně blíž než k tomu Španělovu, které jej pronásleduje. Po nedělní ztrátě se Katařanovi v Toyotě Hilux povedlo v pondělí v boji s buginami vyhrát a drží si tak rekord v počtu letošních etapových triumfů. Jejich počet zvýšil už na pět a ten aktuální se stal zároveň čtyřicátým v jeho dakarské kariéře. Do cíle v Jeddahu ale zbývá ještě spousta stovek kilometrů a nic není ani zdaleka rozhodnuto. O to víc, když rozestup mezi prvním a druhým činí jen necelých pět minut. Na parádní zápletku je tedy zaděláno dokonale.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama