13. 1. 2021 22:08 − 2945× − 0

Peterhansel se pomalu loučí s třináctkou

Třináctinásobný dakarský šampión má totiž v závěrečné části letošního ročníku parádně nakročeno k dalšímu vítězství.

A to přitom nebyl v první části maratónské dvojetapy daleko od odstoupení. Odletující kamení mu nadělalo na jeho bugině MINI pořádnou paseku. Defekt a prasklý ráfek ještě byla vcelku maličkost, prasklé rameno nápravy už zavánělo velkým průšvihem. Pokud ale chcete ovládnout Dakar v tolika případech, k velké dávce talentu potřebujete i notnou dávku štěstí. A to francouzskému pilotovi tentokrát přálo. Při návratu z maratónské etapy ale ztratil několik minut a rázem už měl na čele náskok jen necelých pět minut, což je v Dakaru zanedbatelná maličkost. V úterý se však posádky vypravily na nejdelší speciálku druhé poloviny závodu a ta je dokonale prověřila. Trať byla plná kamení, do toho tam byly i pasáže s dunami a Peterhansel ji přirovnal k typické etapě dřívějších afrických ročníků. Své zkušenosti pilot MINI využil už při nastavení strategie pro tento den. Hlavně jet opatrně.

Lídr závodu se skutečně nikam moc nehnal a přesto brzy po začátku měřené části už předjížděl svého stájového kolegu Carlose Sainze. Španěl totiž musel zastavit a vyřešit defekt. Netrvalo dlouho a Peterhansel i přes nastolené opatrnější tempo dohnal i druhý a poslední vůz, který startoval před ním. I Nasser Al-Attiyah doplatil na defekt. Ten jej ale během úterního zápolení nepotkal jen jednou, Katařan musel kvůli tomuto problému zastavovat hned třikrát. Pak mu došly náhradní kola a závěr etapy musel s Matthieum Baumelem absolvovat ve výrazně pomalejším tempu. I přesto posádka Toyoty Hilux dosáhla na druhý čas v etapě, ovšem se ztrátou dvanácti minut na jejího vítěze a lídra rally. Al-Attiyah musel, ač jistě velmi nerad, zopakovat svou kritiku přípravce gum. Firmě BFGoodrich se skutečně menší pneumatiky pro Toyotu na rozdíl od těch velkých pro buginy vůbec nepovedly. Ač se před startem Dakaru mluvilo nejvíce o omezení maximální rychlosti, převaha buggy se nakonec ukázala v něčem jiném. Na druhou stranu na defekt v úterý doplatil i Sainz a k tomu ještě musel řešit problém s brzdami. V průběžném pořadí sice Španěl zůstal třetí, ale jeho ztráta už vzrostla na více než minutu.

Za etapovým triumfem dlouho směřoval Mathieu Serradori s buginou Century CR6, ale v závěru dopadl podobně jako v páté a šesté etapě. Opět jej o dobrý výsledek připravila neposlušná technika. V první půlce závodu si Francouz počínal dobře a prokousal se i na třetí příčku. Ta teď patří Sainzovi a ten o ní nepřišel ani po středečních problémech s navigací. Bloudění to bylo vcelku krátké a El Matador i přes jedenáctý čas v etapě půjde do závěrečné dvojice etap ze třetího místa. Al-Attiyah by ještě chtěl zabojovat o vítězství, ale množství příležitostí se mu rychle krátí. Středeční na navigaci náročná etapa sice potrápila jak Katařana, tak jeho francouzského soupeře, ale nakonec to oba zvládli bez větší ztráty. To je rozhodně lepší zpráva pro Peterhansela coby lídra. Soupeř v Toyotě totiž z jeho náskoku takřka osmnácti minut smazal jen 49 vteřin. Ve čtvrtek plánuje Al-Attiyah maximální útok. Nic jiného mu už nezbývá. Aby tím ale nakonec jen nepřihrál double konkurenční stáji X-Raid.

Jakub Przygoński s dalším Hiluxem, v tomto případě připraveným stájí Overdrive, v deváté etapě doplatil na trojici defektů stejně jako jeho značkový kolega z Kataru. Na rozdíl od něho ale Polák není nikým bezprostředně ohrožován a čtvrtou příčku si v klidu udržel. Ve středu už se mu dařilo lépe a do závěru Dakaru odjíždí s půlhodinovým náskokem na Naniho Romu. Ten už zůstává v soutěži jediným zástupcem nově vzniklé stáje Bahrain Raid Xtreme. Zatímco jeho týmového kolegu zradilo na voze BRX Hunter všechno možné, Španěla se štěstí zatím drží a on si pak díky tomu drží solidní pátou příčku. Khalid Al-Qassimi zajel parádně druhou část maratónské etapy, ve které se dařilo i jeho stájovému kolegovi Cyrilu Despresovi v druhém Peugeotu 3008 DKR. Al-Qassimi díky tomu v průběžném pořadí přeskočil Vladimira Vasiljeva v MINI JCW Rally. V úterý mu pak dokázal poodjet, ovšem ve středu se karta obrátila. Ruský pilot si poradil s desátou etapou lépe a šejk za volantem Peugeotu jej má znovu doslova v kufru. Vzhledem k menšímu rozdílu než dvou minut se tak bude o šesté příčce teprve rozhodovat.

Yazeed Al-Rajhi vybavený technikou Toyota Hilux z Overdrive chtěl na domácí půdě zazářit a určitě vylepšit čtvrté místo z loňska. Technika jej bohužel zradila už v prvním týdnu a arabskému jezdci nezbylo než se pokusit aspoň zaznamenat co nejvíce dílčích úspěchů. Není tak divu, že ve středeční desáté etapě z tempa nepolevil ani po tom, co jeho Hilux postihnul v závěrečných kilometrech defekt. Přední jezdci, kteří stále jedou o konečný výsledek, by už stavěli a kolo měnili. Al-Rajhi nikoliv, on už se může jedině blýsknout dílčími výsledky. Na cestě do Al-Uly tak zaznamenal svůj druhý letošní etapový triumf. Top ten se sice dokázal přiblížit, ale vzhledem ke ztrátě hodiny a půl toho už v posledních dvou dnech asi moc nezmůže. Další pilot Toyoty Hilux, který po velké ztrátě z prvního týdne už nemůže moc pomýšlet na špičkový výsledek, je Giniel de Villiers. V úterý zaznamenal Jihoafričan třetí čas a výrazně se přiblížil osmé příčce našeho zástupce Martina Prokopa. Český jezdec ve Fordu se na středeční etapu doslova vyloženě špatně vyspal a ani trať plná kamenů mu zrovna nedělala radost. Svou příčku tak musel přepustit jihoafrickému zástupci přední stáje Toyota Gazoo Racing. Rozdíl mezi nimi ale činí dvě minuty a chleba se bude lámat ve čtvrteční náročné etapě.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!