17. 1. 2021 00:22 − 2397× − 0

Za rallysportem až za polární kruh

Zasněžené Laponsko se dostalo začátkem nového roku do centra dění světového rallysportu.

Normálně o sobě tato oblast dává vědět zahajovacím podnikem finského mistrovství, ovšem letos nabídne hned dvě velké akce najednou. Už na začátku prosince se objevila první trhlina v kalendáři světového šampionátu, když své snažení vzdali pořadatelé Swedish Rally. Promotér šampionátu okamžitě začal hledat náhradu a už tehdy se objevily spekulace o tom, že se posádky WRC poprvé v historii podívají až za polární kruh. Dlouhá vyjednávání dospěla k úspěšnému konci v průběhu minulého pracovního týdne a na konci února tedy bude muset před koronavirem světový šampionát utéct až do dalekého Laponska. Světová epidemie má ale dlouhé prsty a dosáhne i tam. Pořadatelé tradiční Arctic Lapland Rally, která otevřela finské mistrovství, kvůli tomu museli zrušit slavnostní start a cíl v ulicích Rovaniemi a z harmonogramu vyřadit trojici diváckých superspeciálek. Soutěž jako taková se musela odehrát bez diváků.

To naštěstí nemělo vůbec žádný vliv na zájem posádek, kterých se na daleký sever vydalo 128. Nechyběla mezi nimi ani hvězda Formule 1 Valtteri Bottas, který si na arktickou rally odskočil už potřetí. Navigovaný ex-mistrem světa Timem Rautiainenem usednul stejně jako vloni za volant Citroënu DS3 WRC. Do bojů o vítězství se tovární jezdec Mercedesu nezapojil a nestačil ani na nejlepší jezdce kategorie Rally2. Z trojice startujících speciálů WRC ale nakonec Bottas neřídil ten nejpomalejší. Tento post zbyl na Kimmo Kurkelu, který už v pátek večer ztratil čas kvůli problémům s hydraulikou u svého Fordu Fiesta WRC ze stáje JanPro. Bottas v sobotu jezdce Fordu přeskočil, ale stačilo mu to jen na šesté místo celkově. Svůj dosud nejlepší laponský výsledek, páté místo z roku 2019, nepřekonal. Na jeho vystoupení bylo asi vůbec nejzajímavější to, co prozradil po skončení soutěže. Reálně totiž uvažuje o startu na světovém podniku, který se za měsíc a půl na těchto tratích odehraje. Vše se bude odvíjet od programu jeho formulové stáje a také, zda sežene volný speciál.

Jediný z trojice elitních továrních týmů využil úvodního podniku finského šampionátu k prověrce před laponským podnikem MS. Toyotu Yaris WRC dostal k dispozici Juho Hänninen, který se na startu některé rally objevil znovu po dvou letech. Za úkol dostal otestovat nové pneumatiky Pirelli a nové díly na voze. V rally si počínal naprosto suverénně a nakonec vyhrál s jedinou výjimkou všechny rychlostní zkoušky a do cíle dorazil s náskokem dvou a půl minuty. Vyzkoušení nové techniky přivábilo na start nováčka ve stáji Huyndai. Oliver Solberg ještě minulý týden krotil i20 R5 na testech před Monte Carlem a hned poté dostal příležitost natestovat i na druhou soutěž. V první etapě se mu moc nedařilo, na nejrychlejší jezdce vozů Rally2 nestačil a den zakončil necelých dvacet vteřin za svým týmovým kolegou od Hyundaie Ole Christianem Veibym na šesté příčce. Druhý den už jel mladý Solberg jako vyměněný a i přes stížnosti na množství sněhu dokázal zvítězit v RZ 8. V etapových výsledcích mu patřila pěkná druhá příčka, v těch konečných mistr světa vybojoval třetí místo. Od druhého jej navíc dělilo nicotných devět desetin.

Veiby s druhou i20 R5 naopak prožil hodně nepovedenou sobotu. Nejprve se v osmé zkoušce přetočil, ale to horší mělo teprve přijít. V závěrečném testu se Norovi zaseknul plyn, musel kvůli tomu zastavit a do cíle dojel s tak velkou časovou ztrátou, že spadnul až na dvacátou příčku. Finský šampionát se v minulém roce změnil ve značkový pohár škodovek a letos vypadá situace podobně. Rozvířit hladinu se bude snažit akorát Riku Tahko, který bude letos startovat s Hyundaiem i20 R5. V první soutěži roku ale soupeře ve škodovkách moc netrápil a nakonec do cíle dorazil až za nimi na pátém místě. Malý úspěch si připsal alespoň v závěrečném testu, když se dokázal o tři vteřiny vecpat před syna někdejšího mistra světa. Niclas Grönholm v okolí Rovaniemi pilotoval Volkswagen Polo GTI R5. Stejný vůz přivezl do Finska i Estonec Egon Kaur, ale problémy v poslední zkoušce první etapy jej vyřadily z bojů o přední příčky.

O vítězství v hodnocení finského mistrovství si to spolu rozdala známá trojice za volanty Fabií Rally2 evo. Techniku mají všichni stejnou, ale každý z nich ji obouvá na pneumatiky jiného dodavatele. Emil Lindholm zůstává věrný indické značce MRF, se kterou vloni spolupracoval v mistrovství Evropy. Doma bude chtít konečně pokořit smůlu, jaká jej poslední dva roky provázela. Vloni prohrál boj o titul až havárií v poslední soutěži. Podruhé v řadě se tak stal mistrem Teemu Asunmaa a logicky jej nic nevedlo ke změnám na spojení Škoda, Pirelli a stáje Toniho Gardemeistera. Arktickou rally ovšem rozjel nejlépe Juha Salo s Fabií na michelinech. Ve druhé zkoušce převzal otěže v hodnocení finského šampionátu Asunmaa a na konci dne se z nejrychlejšího času radoval Lindholm. Ten do druhé etapy odjížděl s odstupem 4,6 sekundy a na první ranní zkoušce z něho umazal tři desetiny. Nejlepší vstup do etapy znovu zaznamenal Salo a dotáhnul se už osm desetin za Lindholmova záda. Asunmaa se rozhodnul neponechat nic náhodě a vše vsadil na osmý test. Plán mu vyšel na jedničku, soupeřům odskočil o čtvrt minuty a z Rovaniemi si odváží maximum bodů. Salo si naplánoval útok na předposlední zkoušku a i on uspěl a první podnik finského šampionátu dokončil jako druhý. Na Lindholma tak zbyla až třetí příčka.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!