22. 1. 2021 16:21 − 39660× − 126

A co na to ti, kterých se to týká…

Co na případné omezení bodování v MČR od sezony 2022 nejen pro vozy WRC a S1600 říkají závodníci?

Světem internetu teď rezonuje téma případného omezení možnosti bodování pro vozy s propadlou homologací FIA do MČR. Jak se na to dívají závodníci z domácí špičky?

Jan Kopecký: Mrzí mě to kvůli Vencovi, který si přivezl pěkné auto. Souboje s ním byly loni pěkné. Po sportovní stránce je to ale trochu jako v boxu, když do ringu nastoupí atletický kluk proti těžké váze. Jsem radši, když proti sobě bojují vyrovnaní soupeři se stejnou technikou.

Martin Vlček: Bohužel se při tomto rozhodování projevují zájmy různých skupin, které pronajímají, a nebo vlastní vozy R5. Já osobně vlastním jak R5, tak i S1600 a s WRC jsem závodil. Tato auta jednoznačně do šampionátu patří. Jejich omezením by utrpěla popularita sportu. Jsou zajímavá a diváky baví.

Vojtěch Štajf: O chystaném omezení se mluvilo v kuloárech už v průběhu loňského roku. To původní pravidlo ohledně bodování vozů WRC, vyrobených do roku 2006 a registrovaných v ČR do konce roku 2014, mělo tehdy ochránit investici Karla Trněného, Jaromíra Tomaštíka a Honzy Dohnala. Ze strany Autoklubu to bylo loni prezentováno tak, že historicky se po požáru prvního Focuse Honzy Dohnala v Hustopečích udělala na Autoklubu ČR gentlemanská dohoda, že Honza může obnovit shořelé auto s tím, že s ním pak pojede jen on. To podle Autoklubu tedy prodejem auta Vaškovi Pechovi přestalo platit a ostatní jmenovaní již vozy WRC nedisponují. Obecně se ale navrhované omezení bodování aut s propadlou homologací týká ale i jiných aut a například kluků se staršími Feliciemi je mi líto, stejně tak to zřejmě sníží atraktivitu vozů Proto, do kterých někteří již investovali. Co se týče WRC, tak já jako provozovatel týmu s vozy Rally 2 vnímám, že se v šampionátu porovnává neporovnatelné a škodí to zejména v obchodní a komunikační rovině. Z hlediska sponzorů a nezasvěcené veřejnosti se těžko rozpozná rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi aut a podle zpráv z médií to může vypadat, že jezdec, s 15 let starým autem, porazil všechny s nejmodernějšími speciály. Jako jezdci mně to ze sportovního hlediska tolik nevadí, protože Venca Pech pojede na špičce s čímkoliv, ale jako provozovateli týmu, který investoval a pronajímá vozy R5 mi to vadí. To není nic proti Vencovi Pechovi. Z hlediska národní sportovní autority ale toto rozhodnutí chápu, protože Autoklub chce u nás do budoucna etablovat pro bodování výhradně třídy od Rally2 po Rally5. Je určitě dobře, že Autoklub nerozhodl překotně o vyřazení Vaškova auta už pro letošek, protože to by k Vencovi nebylo fér. Takto bude mít rok na přemýšlení, co dál.

Filip Mareš: Já osobně se startem těchto vozů problém nemám. Po sportovní stránce to byly napínavé souboje a omezením utrpí sport. Pokud už by k takovému omezení ale mělo dojít, tak bych to s ohledem na týmy, kterých se to týká, avizoval více než jednu sezonu dopředu.

Jan Černý: S navrhovaným omezením možnosti bodovat pro vozy WRC souhlasím. Václav využil loni příležitost skvěle, a získal titul. Splnil si tedy cíl. Znám dobře WRC i R5 a vím, jaké jsou mezi nimi velké rozdíly. Auta jsou hodně rozdílná a neměla by se porovnávat v absolutní klasifikaci. Jsem ale rád že všechny tyto krásné vozy budou nadále závodit a dělat všem jezdcům a hlavně fanouškům nadále radost. Za mě tedy navrženým souhlasím.

Jan Dohnal: Nesouhlasím s tím a to z mnoha důvodů. Líbilo by se mi, kdyby se šampionát otevřel i pro další auta nejrůznějších specifikací a klidně i nová WRC. Bylo by fajn, když by o absolutní titul mohla bojovat různá auta a samozřejmě pak bodovat i ve svých kategoriích ve smyslu „absolutního pořadí a jednotlivých tříd“. Celý rok jsme závodili s S1600 a nemyslím si, že toto auto je patentem na výhru. Budu moc rád, když si kdokoliv další podobné auto přiveze a bude s ním bojovat proti nám a ostatním autům ve 2WD. Věřím, že budou spokojeni i diváci a šampionát bude atraktivnější. Omezení bodování v MČR pro WRC beru hodně osobně. V roce 2014 jsme nové předpisy jako celý tým vzali jako příležitost zkusit něco nového a někam se posunout, něco zažít. Jedni z mála jsme to využili a splnili si sen závodit s WRC. Dobře si pamatuji komentáře naší špičky jak to může být v rukou špičkového jezdce sice rychlé, ale určitě ne spolehlivé! Tuto příležitost měl tehdy každý. Někteří z těch, kteří tuto příležitost nevyužili, ale nás teď chtějí trestat za to, že jsme velmi tvrdě pracovali 5 let a připravovali jsme v soukromém týmu vůz špičkově fungující WRC. Doporučil bych všem, kdo vidí WRC jako jednoznačnou výhodu, aby si toto auto od někoho pronajali a poznali, jak složité je to auto udělat rychlé a spolehlivé. Pak ať se k tomu vyjadřují! Nelíbí se mi, že v rally komisi toto omezení prosazují lidé, kteří sami provozují a pronajímají vozy R5 nebo dokonce aktivně závodí! Takový lidé by neměli ovlivňovat pravidla tohoto sportu a omezovat tím svou vlastní konkurenci! Loňská sezona byla podle mě nejnapínavější za pět nebo šest let a konečně se zase závodilo o první místo. Byl to obrovský tahák pro lidi a máme jednoznačně pozitivní ohlasy od mnoha lidí. Ti, co teď toto omezení prosazují, by si měli uvědomit, že Václav by je porážel, i kdyby jel v R5. Pro ně by se vůbec nic nezměnilo!

Petr Semerád: Můj postoj je takový, že vozy kategorie WRC a S1600 jsou velkou atrakcí na našich tratích a bylo by mi líto, kdyby z nich tato auta zmizela. Po sportovní stránce toto rozhodnutí chápu, ale na druhou stranu s ním moc nesouhlasím. Je tu velké množství vozů R5, ale absolutně je porazilo WRC, které je potřeba zdůraznit, že se už z principu s vozem R5 nedá pořádně srovnávat. Pokud do “15 let starého auta” sedne pan pilot, jako je Vašek Pech, tak se rozhodně nedá divit, že s tím je schopný porazit továrnu. Ty auta jsou technicky velmi rozdílná. Takže po této stránce chápu, že se to někomu nemusí zamlouvat. Domácí matador + špičková technika udržovaná v maximální kondici ve formě vozu o jednu kategorii výš (ačkoliv staršího) = co nejvyšší šance na úspěch. Na druhou stranu s tímto návrhem ale nesouhlasím. Souboje o čelo z loňského roku tady pomalu půl dekády nebyly a moc by mě mrzelo, kdybychom o takové skvělé, napjaté a vzrušující souboje přišli vinou takto okatých změň předpisů hned po vítězné sezóně Vaška s Petrem. Když už by to muselo být, tak za mě s delším předstihem než 1 rok. Představte si, že investujete do nákupu vozu, vývoje a vybavení XY milionů korun a někdo Vám to hned po druhém roce zakáže.

Václav Pech jun. : Můj názor je jasný. Já i celý náš tým chceme s naším autem jet dál bez nějakých omezení.

Komentářů celkem: 126
24. 1. 2021 13:27 Upraveno 13:31
1 0
Rád si tady počtu v diskuzích , ale moc se raději nezůčastňuji, ale tahle situace, potažmo reakce některých jezdců že špičky,mě poslední dobou ani nepřekvapilo, to,že je přátelská atmosféra mezi jezdci ta tam je jasné už dávno,dávám za příklad jednu situaci,co se nám stala v Německu na Lausitzu, při technických přejímkách nám bylo sděleno, že nás nepustí do závodu,protože nemáme Hans,upozorňuji, že jsme posádka z hloubi startovního pole!
Byli u toho přítomni Mathias Kahle a Christian Doerr a po zjištění, že nás nepustí, přispěchali se svými náhradními Hansi abychom mohli jet,a to jsme se tehdy vůbec neznali, od té doby,když se vidíme v servisu,jsou to oni,kdo nezapomenou přispěchat pozdravit.U naší špičky něco naprosto nepředstavitelnéhosmajlík
Už vidím, že v ČR na závodech třeba p.Štajf nebo p.Kresta by byli tohoto schopnismajlík,prostě si každý hájí to svoje a na každého s prominutím s..esmajlík
Potvrdilo se mi to,když jsem jednoho z pánů závodníků oslovil s prosbou mimo závod o zápůjčku držáků sedaček do R5 Fábie pro výše jmenovaného zahraničního závodníka a bylo mi řečeno, že Fábie již prodali a tudíž nic nemají, přitom je dále provozovali,no jo no smajlík
JVK
24. 1. 2021 15:57 Upraveno 15:58
0 1
Myslim, ze Vojta Stajf velmi otevrene popsal svuj nazor na vec. Rekl, jak to vidi, co ho k tomu motivuje a z meho pohledu to dava smysl, pokud bych byl na jeho miste. Reakce mistnich prispevovatelu? “Upalit” Je mi z toho smutno, kazdej zkratka ma pravo na svuj nazor na vec. Hejtersky reakce jsou ostudny. smajlík
25. 1. 2021 18:12
0 0
Ono se to všechno tak nějak opakuje.Vzpomínám,jak přišla S2000,tak Ašín láteřil,jak k tomu přijde produkce,že jí chtějí zlikvidovat atd.Jo a o zákazu wrc v nár. šampionátech pravil,že je to ok,protože to řekla FIA dopředu.Takže klídek,vše tu už bylo.
25. 1. 2021 19:23
0 0
Původně napsal dave.j
Rád si tady počtu v diskuzích , ale moc se raději nezůčastňuji, ale tahle situace, potažmo reakce některých jezdců že špičky,mě poslední dobou ani nepřekvapilo, to,že je přátelská atmosféra mezi jezdci ta tam je jasné už dávno,dávám za příklad jednu situaci,co se nám stala v Německu na Lausitzu, při technických přejímkách nám bylo sděleno, že nás nepustí do závodu,protože nemáme Hans,upozorňuji, že jsme posádka z hloubi startovního pole!
Byli u toho přítomni Mathias Kahle a Christian Doerr a po zjištění, že nás nepustí, přispěchali se svými náhradními Hansi abychom mohli jet,a to jsme se tehdy vůbec neznali, od té doby,když se vidíme v servisu,jsou to oni,kdo nezapomenou přispěchat pozdravit.U naší špičky něco naprosto nepředstavitelnéhosmajlík
Už vidím, že v ČR na závodech třeba p.Štajf nebo p.Kresta by byli tohoto schopnismajlík,prostě si každý hájí to svoje a na každého s prominutím s..esmajlík
Potvrdilo se mi to,když jsem jednoho z pánů závodníků oslovil s prosbou mimo závod o zápůjčku držáků sedaček do R5 Fábie pro výše jmenovaného zahraničního závodníka a bylo mi řečeno, že Fábie již prodali a tudíž nic nemají, přitom je dále provozovali,no jo no smajlík
Dobrý den. Nevím, co vás k tomu vede, a co to má společného s mým vyjádřením na problematiku navrženého systému bodování v MČR 2022. Nicméně jsem v posledních dvou sezónách půjčoval svůj rezervní HANS minimálně 3x někomu, kdo si ho buď zapomněl doma, nebo startoval sporadicky a zkrátka ho vůbec neměl. Taky rezervní helmu, rukavice nebo prádlo, které většinou vozím na závody ve třech sadách. Při startech ve FIA MERC v roce 2018 jsem na každých závodech půjčoval arabským jezdcům, které jsem ani neznal, mnoho různých věcí (HANS nevyjímaje, jednou dokonce rezervní helmu), v našem kamionu jsme jim přezouvali pneumatiky, v Libanonu jsem jezdci Rodolpho Asmarovi půjčil můj rezervní tlumič na Fabii R5, protože on v první etapě naboural PZ kolo, ohnul tlumič a bez mnou zapůjčeného tlumiče by býval musel odstoupit. Nakonec v závodě byl celkově třetí a já byl pátý, tedy přede mnou. Taky si vzpomínám, že jsem na jedné soutěži v ČR půjčil v roce 2019 jednomu kolegovi/soupeři své tréninkové auto, aby si mohl najet trať, protože měl na svém poruchu. Nevím, jestli s těmi držáky myslíte mě, já si na nic takového nepamatuji. Velice mě mrzí, že se o mě tady takto otíráte, protože já většinou když můžu, tak pomůžu. Až budete se mnou mít osobní zkušenost, že vám něco nebudu chtít půjčit, klidně si to sem napište. Ale takto je to dost ubohý komentář.
25. 1. 2021 19:55 Upraveno 19:57
1 0
Původně napsal Zajicek
Ať zruší absolutní pořadí zakažou tovornu a hned to bude fér nemyslíte? To že Černý s tim není ok to říká celou sezónu. Protože jediný co ho mohlo dostat na stupně byla nespolehlivost fordu. Ať už by to byla R5 nebo wrc. A nemusíme si nic nalhavat ale Mareš o proti JČ je o malinko rychlejší. Pochopil bych tý stížnosti v době kdy by Pech jezdil cca třeba 5 místo a po tom co by vzal do ruky wrc byl 1 nebo 2. Ale tady víme všichni že ať jede s cim koliv tak má nejhůř na 2 místo. Ať jezdil s cim koliv tak jezdil v top příčkách takže tvrzení že to není komplexní jezdec mi přijde ujeté. A pan Šrajf asi pláče nad tím že nedal Pech přednost polu před wrc a tudis se mu nedostavilo podiove posádky o které hovořil před sezónou.
Dobrý den. Zcela jistě máte pravdu, s Václavem mě to samozřejmě mrzelo, rád bych ho býval v našem Polu viděl, a kdyby nakonec nedal přednost projektu s Focusem, asi by to tak i dopadlo, ale to je život. Co se týče Focusu WRC, je skvělé, že tohle auto vodí právě on a já nejsem ten, kdo by chtěl takové auto z MČR vystrnadit. V souboji s Kopeckým jsem vloni já osobně fandil Vencovi. Nevím, proč si někteří nepřečtou moje vyjádření pořádně. Mravencovi jsem do telefonu řekl, že ze sportovního hlediska mi to v zásadě nevadí - ano, předpokládám, že Pech bude přede mnou i kdyby jel s R5, na to jsem dost soudný a nepotřebuji na to rozbory rádobyodborníků. Řekl jsem, že mi to vadí jako pronajímateli R5 a to z byznysového hlediska. Ano, dnešní špičkový český rallysport je opravdu byznys, pro některé zde diskutující to možná je těžce akceptovatelné. Jsou ale jedinci, kteří na tom staví své podnikání a pro spoustu skvělých závodních mechaniků a jejich rodin je to pak zdroj obživy. Doba, kdy se jezdilo na závody a mechanici to dělali za pivo a párek je pryč. Jiné to není ani u lidí, kteří připravují auto Vaškovi, to je jasné. Zrovna tak si oni chtějí udržet svou živnost. Takže diskuze je potřebná, a hlavním mediátorem by měla být komise rally na AČR. To že k tomu dojde, bylo jasné od Rally Bohemia 2020. Já na to koukám tak, že pokud by tu byla možnost pro kohokoliv závodit s jakýmkoliv WRC (koupeným či pronajatým), což NENÍ možné kvůli platným řádům a paskvilu ohledně přihlášení do konce roku 2014, pak s tím osobně taky nebudu mít problém. Racing 21 má dostatečně kvalifikovaný personál na to, abychom v případě zájmu klienta takové auto pořídili nebo provozovali. A pak bych u toho docela rád byl i jako manažer. Jako poslední bych rád řekl, že já už ve svých 47 letech nemám opravdu ambici porážet Pecha nebo Kopeckého. Rallysport mi zůstane doživostně blízký, ale je fér vynášet soudy podle skutečnosti. Pavlovi Valouškovi bych pak doporučil mít trochu víc pokory a respektu k soupeřům. Když už se ke mně chce vyjadřovat, tak se má nejdřív podívat třeba na celkové pořadí MČR 2016, kdy jsem jel poprvé s R5 nebo na rok 2006. Jeho spolujezdkyni Verču jsem pak dovezl pro absolutní vítězství v Kataru. Ale co, ve světle dnešní zprávy o úmrtí Zdeňka Pipoty, kterému jsme v posledních 14 dnech drželi strašně moc palce, aby svůj boj s Covidem vyhrál, je celé toto místy vyhrocené útočení k smíchu.
25. 1. 2021 20:53 Upraveno 20:56
0 0
Ono je to jako v těch leteckých katastrofách, málokdy spadne letadlo zčistajasna, obvykle je to série malých a častokrát i samo o sobě nevinných pochybení. Tak je to i tady. Totální nesmysl kolem roku výroby/pořízení WRC, (mně ne moc po srsti) "karosérie jako výměnný díl", pyramida, podivné složení rally komise, covidové napětí, NSA a otázka peněz na rally atd. atp. Hop a je tu - nemožnost WRC a kitovců bodovat do absolutna. Co by se stalo, kdyby Venca jezdil Focuse o rok déle, jak má smlouvu a mohl aspirovat na další titul absolutního mistra? Nic, nikomu by to nevadilo. Ono se IMHO nakonec nic nestane ani když ten titul mít nebude, pokud by na něj měl došáhnout (i když by ho to asi mrzelo), marketingový a podobné dopady titulu nepřeceňujme, mnohem cennější je pro sponzory, když se objeví v médiích, že 5krát vyhrál než, že získal titul. Až mám podezření, že hlavní smysl toho všeho bylo nás rozesr.. Vypadá to, že se daří. Lidi jako Pech, Dohnal a Štajf nemusí dokazovat, že je pro ně rally život, i když ho žije každý jinak. Určitě bych to dělal stokrát líp! Kdybych to tedy dělal, což nedělám smajlík. Závidím jim, že to dokážou a mají mojí úctu. My z toho pak máme potěšení u trati. A tady se na ně stříli jako na panáky na střelnici. Stará manažerská poučka říká - když něco funguje, tak do toho nešahej, pokud si nejseš jistej, že to co uděláš bude dvakrát lepší. AČR/RK se pustila do tance mezi vejci s elegancí slona v porcelánu. Mohli to o rok odloži a měli bychom všichni klid. Když už tedy národní homologace není možná, což mě mrzí asi víc u toho Renaultu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!