A co na to ti, kterých se to týká…
Světem internetu teď rezonuje téma případného omezení možnosti bodování pro vozy s propadlou homologací FIA do MČR. Jak se na to dívají závodníci z domácí špičky?
Jan Kopecký: Mrzí mě to kvůli Vencovi, který si přivezl pěkné auto. Souboje s ním byly loni pěkné. Po sportovní stránce je to ale trochu jako v boxu, když do ringu nastoupí atletický kluk proti těžké váze. Jsem radši, když proti sobě bojují vyrovnaní soupeři se stejnou technikou.
Martin Vlček: Bohužel se při tomto rozhodování projevují zájmy různých skupin, které pronajímají, a nebo vlastní vozy R5. Já osobně vlastním jak R5, tak i S1600 a s WRC jsem závodil. Tato auta jednoznačně do šampionátu patří. Jejich omezením by utrpěla popularita sportu. Jsou zajímavá a diváky baví.
Vojtěch Štajf: O chystaném omezení se mluvilo v kuloárech už v průběhu loňského roku. To původní pravidlo ohledně bodování vozů WRC, vyrobených do roku 2006 a registrovaných v ČR do konce roku 2014, mělo tehdy ochránit investici Karla Trněného, Jaromíra Tomaštíka a Honzy Dohnala. Ze strany Autoklubu to bylo loni prezentováno tak, že historicky se po požáru prvního Focuse Honzy Dohnala v Hustopečích udělala na Autoklubu ČR gentlemanská dohoda, že Honza může obnovit shořelé auto s tím, že s ním pak pojede jen on. To podle Autoklubu tedy prodejem auta Vaškovi Pechovi přestalo platit a ostatní jmenovaní již vozy WRC nedisponují. Obecně se ale navrhované omezení bodování aut s propadlou homologací týká ale i jiných aut a například kluků se staršími Feliciemi je mi líto, stejně tak to zřejmě sníží atraktivitu vozů Proto, do kterých někteří již investovali. Co se týče WRC, tak já jako provozovatel týmu s vozy Rally 2 vnímám, že se v šampionátu porovnává neporovnatelné a škodí to zejména v obchodní a komunikační rovině. Z hlediska sponzorů a nezasvěcené veřejnosti se těžko rozpozná rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi aut a podle zpráv z médií to může vypadat, že jezdec, s 15 let starým autem, porazil všechny s nejmodernějšími speciály. Jako jezdci mně to ze sportovního hlediska tolik nevadí, protože Venca Pech pojede na špičce s čímkoliv, ale jako provozovateli týmu, který investoval a pronajímá vozy R5 mi to vadí. To není nic proti Vencovi Pechovi. Z hlediska národní sportovní autority ale toto rozhodnutí chápu, protože Autoklub chce u nás do budoucna etablovat pro bodování výhradně třídy od Rally2 po Rally5. Je určitě dobře, že Autoklub nerozhodl překotně o vyřazení Vaškova auta už pro letošek, protože to by k Vencovi nebylo fér. Takto bude mít rok na přemýšlení, co dál.
Filip Mareš: Já osobně se startem těchto vozů problém nemám. Po sportovní stránce to byly napínavé souboje a omezením utrpí sport. Pokud už by k takovému omezení ale mělo dojít, tak bych to s ohledem na týmy, kterých se to týká, avizoval více než jednu sezonu dopředu.
Jan Černý: S navrhovaným omezením možnosti bodovat pro vozy WRC souhlasím. Václav využil loni příležitost skvěle, a získal titul. Splnil si tedy cíl. Znám dobře WRC i R5 a vím, jaké jsou mezi nimi velké rozdíly. Auta jsou hodně rozdílná a neměla by se porovnávat v absolutní klasifikaci. Jsem ale rád že všechny tyto krásné vozy budou nadále závodit a dělat všem jezdcům a hlavně fanouškům nadále radost. Za mě tedy navrženým souhlasím.
Jan Dohnal: Nesouhlasím s tím a to z mnoha důvodů. Líbilo by se mi, kdyby se šampionát otevřel i pro další auta nejrůznějších specifikací a klidně i nová WRC. Bylo by fajn, když by o absolutní titul mohla bojovat různá auta a samozřejmě pak bodovat i ve svých kategoriích ve smyslu „absolutního pořadí a jednotlivých tříd“. Celý rok jsme závodili s S1600 a nemyslím si, že toto auto je patentem na výhru. Budu moc rád, když si kdokoliv další podobné auto přiveze a bude s ním bojovat proti nám a ostatním autům ve 2WD. Věřím, že budou spokojeni i diváci a šampionát bude atraktivnější. Omezení bodování v MČR pro WRC beru hodně osobně. V roce 2014 jsme nové předpisy jako celý tým vzali jako příležitost zkusit něco nového a někam se posunout, něco zažít. Jedni z mála jsme to využili a splnili si sen závodit s WRC. Dobře si pamatuji komentáře naší špičky jak to může být v rukou špičkového jezdce sice rychlé, ale určitě ne spolehlivé! Tuto příležitost měl tehdy každý. Někteří z těch, kteří tuto příležitost nevyužili, ale nás teď chtějí trestat za to, že jsme velmi tvrdě pracovali 5 let a připravovali jsme v soukromém týmu vůz špičkově fungující WRC. Doporučil bych všem, kdo vidí WRC jako jednoznačnou výhodu, aby si toto auto od někoho pronajali a poznali, jak složité je to auto udělat rychlé a spolehlivé. Pak ať se k tomu vyjadřují! Nelíbí se mi, že v rally komisi toto omezení prosazují lidé, kteří sami provozují a pronajímají vozy R5 nebo dokonce aktivně závodí! Takový lidé by neměli ovlivňovat pravidla tohoto sportu a omezovat tím svou vlastní konkurenci! Loňská sezona byla podle mě nejnapínavější za pět nebo šest let a konečně se zase závodilo o první místo. Byl to obrovský tahák pro lidi a máme jednoznačně pozitivní ohlasy od mnoha lidí. Ti, co teď toto omezení prosazují, by si měli uvědomit, že Václav by je porážel, i kdyby jel v R5. Pro ně by se vůbec nic nezměnilo!
Petr Semerád: Můj postoj je takový, že vozy kategorie WRC a S1600 jsou velkou atrakcí na našich tratích a bylo by mi líto, kdyby z nich tato auta zmizela. Po sportovní stránce toto rozhodnutí chápu, ale na druhou stranu s ním moc nesouhlasím. Je tu velké množství vozů R5, ale absolutně je porazilo WRC, které je potřeba zdůraznit, že se už z principu s vozem R5 nedá pořádně srovnávat. Pokud do “15 let starého auta” sedne pan pilot, jako je Vašek Pech, tak se rozhodně nedá divit, že s tím je schopný porazit továrnu. Ty auta jsou technicky velmi rozdílná. Takže po této stránce chápu, že se to někomu nemusí zamlouvat. Domácí matador + špičková technika udržovaná v maximální kondici ve formě vozu o jednu kategorii výš (ačkoliv staršího) = co nejvyšší šance na úspěch. Na druhou stranu s tímto návrhem ale nesouhlasím. Souboje o čelo z loňského roku tady pomalu půl dekády nebyly a moc by mě mrzelo, kdybychom o takové skvělé, napjaté a vzrušující souboje přišli vinou takto okatých změň předpisů hned po vítězné sezóně Vaška s Petrem. Když už by to muselo být, tak za mě s delším předstihem než 1 rok. Představte si, že investujete do nákupu vozu, vývoje a vybavení XY milionů korun a někdo Vám to hned po druhém roce zakáže.
Václav Pech jun. : Můj názor je jasný. Já i celý náš tým chceme s naším autem jet dál bez nějakých omezení.
Byli u toho přítomni Mathias Kahle a Christian Doerr a po zjištění, že nás nepustí, přispěchali se svými náhradními Hansi abychom mohli jet,a to jsme se tehdy vůbec neznali, od té doby,když se vidíme v servisu,jsou to oni,kdo nezapomenou přispěchat pozdravit.U naší špičky něco naprosto nepředstavitelného
Už vidím, že v ČR na závodech třeba p.Štajf nebo p.Kresta by byli tohoto schopni,prostě si každý hájí to svoje a na každého s prominutím s..e
Potvrdilo se mi to,když jsem jednoho z pánů závodníků oslovil s prosbou mimo závod o zápůjčku držáků sedaček do R5 Fábie pro výše jmenovaného zahraničního závodníka a bylo mi řečeno, že Fábie již prodali a tudíž nic nemají, přitom je dále provozovali,no jo no
Rád si tady počtu v diskuzích , ale moc se raději nezůčastňuji, ale tahle situace, potažmo reakce některých jezdců že špičky,mě poslední dobou ani nepřekvapilo, to,že je přátelská atmosféra mezi jezdci ta tam je jasné už dávno,dávám za příklad jednu situaci,co se nám stala v Německu na Lausitzu, při technických přejímkách nám bylo sděleno, že nás nepustí do závodu,protože nemáme Hans,upozorňuji, že jsme posádka z hloubi startovního pole!
Byli u toho přítomni Mathias Kahle a Christian Doerr a po zjištění, že nás nepustí, přispěchali se svými náhradními Hansi abychom mohli jet,a to jsme se tehdy vůbec neznali, od té doby,když se vidíme v servisu,jsou to oni,kdo nezapomenou přispěchat pozdravit.U naší špičky něco naprosto nepředstavitelného
Už vidím, že v ČR na závodech třeba p.Štajf nebo p.Kresta by byli tohoto schopni,prostě si každý hájí to svoje a na každého s prominutím s..e
Potvrdilo se mi to,když jsem jednoho z pánů závodníků oslovil s prosbou mimo závod o zápůjčku držáků sedaček do R5 Fábie pro výše jmenovaného zahraničního závodníka a bylo mi řečeno, že Fábie již prodali a tudíž nic nemají, přitom je dále provozovali,no jo no
Ať zruší absolutní pořadí zakažou tovornu a hned to bude fér nemyslíte? To že Černý s tim není ok to říká celou sezónu. Protože jediný co ho mohlo dostat na stupně byla nespolehlivost fordu. Ať už by to byla R5 nebo wrc. A nemusíme si nic nalhavat ale Mareš o proti JČ je o malinko rychlejší. Pochopil bych tý stížnosti v době kdy by Pech jezdil cca třeba 5 místo a po tom co by vzal do ruky wrc byl 1 nebo 2. Ale tady víme všichni že ať jede s cim koliv tak má nejhůř na 2 místo. Ať jezdil s cim koliv tak jezdil v top příčkách takže tvrzení že to není komplexní jezdec mi přijde ujeté. A pan Šrajf asi pláče nad tím že nedal Pech přednost polu před wrc a tudis se mu nedostavilo podiove posádky o které hovořil před sezónou.