Petr Eliáš - PR - eWRC.cz
24. 1. 2021 11:45 − 27785× − 86

Bylo nebylo s jedním WRC – rozhovor s Janem Dohnalem

Jan Dohnal letos získal tilul mistra ČR ve dvoukolkách a jeho tým provozuje jak vůz S1600, tak i WRC.

Honzo, nebudeme dělat žádné konspirace a tajemství a narovinu uvedeme, že jsi mě požádal, abych s tebou udělal rozhovor. Co tě k tomu vedlo?

V posledních dnech, kdy byla zveřejněna informace o tom, že se od roku 2022 chystá omezení možnosti bodovat pro vozy s propadlou homologací FIA jsem nucen odpovídat na desítky telefonátů přátel, sponzorů a známých, jak to tedy vlastně je? Protože se celá kauza velmi citelně dotýká mého týmu, tak jsem se rozhodl zareagovat a některé věci vysvětlit a popsat. V našem týmu se staráme o mistrovský Ford Focus WRC, se kterým loni Václav Pech zvítězil v MČR v rally a získal titul. S autem nám pomáhají kluci od Vaška. O mé Clio S1600 se stará Hlubošský tým Brynda Racing, protože nám na něj už nezbývá kapacita.

Co se podle tebe v roce 2014 událo, že jsi se rozhodl pořídit a do republiky přivézt Ford Focus WRC?

Pokud se podíváte zpět do tohoto roku, tak si jistě vzpomenete, že velký, tehdy ještě mezinárodní mistrák (MMČR) upadal a na startu se mnohdy objevovalo třeba jen čtyřicet aut. Jednodenní sprinty byly mnohem lépe obsazované a na Autoklubu ČR se zrodila skvělá myšlenka, že je třeba velký mistrák zatraktivnit. Přišel tak o status mezinárodního mistrovství a stalo se z něj mistrovství české republiky v rally (MČR) s pouze národními řády a předpisy a uvolnila se cesta pro starty vozů různých specifikací vč. WRC. Jak se později ukázalo, tak šlo o velmi dobré rozhodnutí, kdy v „novém“ MČR začalo startovat mnohem více různých aut. Současně s tím se ale v té době vymyslelo omezení, že startovat mohou jen vozy WRC s datem první homologace do roku 2006, které se do ČR dovezou a přihlásí na RZ do konce roku 2014. Měl se tím omezit dovoz nových WRC ze světa a zároveň bylo umožněno „dojezdit“ stávající auta, která již v ČR byla. Je potřeba podotknout, že mnoho takových aut tady tehdy již bylo a mohly startovat běžně ve sprintech, volných podnicích a následně i v „novém“ MČR, jak se tomu nakonec i dělo. Všechna tato auta byla jednoznačným obohacením šampionátu soudím podle ohlasů, které byly z různých stran.

Váš tým se rozhodl přivézt Ford Focus WRC. Přemýšleli jste tehdy o tom, že je to auto na boj o titul?

Ano, bylo to sice trochu šílené a obtížně realizovatelné protože do konce roku 2014 zbývaly asi jen dva měsíce, ale nakonec jsme do toho šli! Zpětně musím poděkovat hlavně Standovi Kafkovi a Pavlovi Štípkovi za informace a výklad tehdejších pravidel. Na boj o titul jsem rozhodně nemyslel. Takové ambice jsme nikdy neměli. Necítil jsem se na to ani jezdecky a ani jsem nepředpokládal, že dokážeme držet krok s tehdejší špičkou. Jako tým jsme se rozhodli, že touto cestou půjdeme a splníme si sen, kdy jsme se na tahle špičková auta dívali ve světě a nebo třeba doma v rukách například Milana Doláka. Měl jsem štěstí na kamaráda/investora, který byl ochotný auto zafinancovat a já jsem proti tomu zastavil část rodinného majetku, který jsem měl. Podobnou možnost měl v té době každý. Každý si mohl přivézt WRC s datem první homologace do roku 2006 a jít závodit. Stálo nás to obrovské peníze, ale to by stála i nová technika, šlo spíš o zážitky. Vynaložili jsme spoustu energie, ztratili spoustu nervů, ale pořád jsme měli obrovské odhodlání dostat to auto do kondice, aby bylo nejen rychlé, ale i spolehlivé. Týdny jsme sháněli, jezdili po Evropě a nakonec jsme byli i dvakrát osobně u Malcolma Wilsona v M-Sportu.

Nebáli jste se toho, že vyhodíte peníze z okna a pořídíte auto, které bude drahé a bude těžké jej udržet spolehlivé?

Byl to risk, ale my jsme to zkusili, protože to prostě byl náš závodnický sen řídit WRC. Velmi dobře si pamatuji shodné názory naší kompletní špičky jak může být staré WRC sice v rukou špičkového pilota rychlé, ale při jeho složitosti bude velký problém udržet ho spolehlivé. Vzpomínám si, že tady jezdil například Jaromír Tomaštík s Imprezou, Karel Trněný se Škodovkou. Kompletní domácí špička včetně Václava Pecha i Jana Kopeckého se v té době také vyjádřila, že starší WRC jsou sice pěkné, ale technicky náročné, drahé a dnešní R5 už mají především podvozky na takové úrovni, že jsou R5 rychlejší. Pro mě to byla ale především výzva, líbila se mi ta neskutečná technika, která je z mistrovství světa a toužil jsem to zažít.

S autem jsi závodil poměrně úspěšně, ale na pódiová umístění jste museli docela dlouho čekat. Přesto jste záhy pořídili druhé auto. Proč?

S autem jsme na bedně skončili poprvé až v Hustopečích 2016. Naučit takové auto jezdit, naučit se ho ovládat a nastavit jej na české cesty nebylo nic jednoduchého. Je to WRC a lze tam nastavovat a upravovat desítky parametrů. Vzpomínám si na humornou situaci z Bohemky 2015, kdy s námi byl engineer na „šasi“ a já s ním chtěl řešit nastavení mezinápravového diferenciálu, protože jsem nebyl nadšený jak auto zatáčí v dlouhých prudkých zatáčkách na RZ Vinec. Jen se usmál, otevřel notebook a zeptal se: „Co mám upravit“? Koukal jsem se na něj jako blázen a nechápal co po mě chce? Otevřel tabulku, řekl mi, že může upravovat 180 parametrů jen na centrálním diferenciálu a znovu se zeptal, kterým má začít? Nakonec mi vysvětlil, že v M-Sportu byl jen jeden pilot, který si troufl měnit nastavení centrálního diferenciálu a to Marcus Grönholm po natestovaných 2500 km! Oba jsme se zasmáli a bylo to vyřešené… Občas jsme odstupovali i na technickou závadu. Tehdy nikdo neměl důvod rozporovat to, že bodujeme do MČR. Druhé auto jsme koupili spíš jako sadu náhradních dílů, kdy jsme po celé Evropě sháněli náhradní díly pro naše stávající auto. Postupem času jsme ale změnili plány, a i z druhé „sady náhradních dílů“ jsme nakonec postavili funkční auto, které ale už bylo do ČR dovezené v roce 2016 a nemohlo tedy startovat v MČR, ale jen ve sprintech a v zahraničí, kam jsme jej občas pronajali zákazníkům.

Pak přišly Hustopeče 2018 a požár vašeho Fordu Focus WRC…

To datum si budu pamatovat celý život…Když vám lehne popelem mnoho milionů korun u auta, které není pojištěné a nemáte jej ještě ani zaplacené, tak to není veselá příhoda. Mysleli jsme tehdy, že končíme. Pak jsme ale začali přemýšlet, co dál. Na dílně nám stálo auto podobné specifikace, ale bez možnosti bodovat do MČR. Obrátil jsem se tedy na Autoklub ČR s prosbou o udělení výjimky, abych s tímto vozem mohl startovat dál, jako náhradou za ten shořelý. Na jednání byli tehdy přítomni za Autoklub ČR Jirka Valenta, Tomáš Kunc a Standa Kafka, kterým ještě jednou děkuji za ochotu a čas, který mi věnovali. Tehdy jsem je žádal o výjimku ze stávajících pravidel. Výjimka mi nebyla udělena a já to více méně chápal. Bylo by hodně kontroverzní povolovat jednomu jezdci něco, co nemohou ostatní. Obrátili jsme se proto následně na M-Sport k Malcolmovi Wilsonovi s žádostí o pomoc. Karoserie vozu je výměnný náhradní díl a my jsme se svolením výrobce M-Sport a se svolením Ministerstva dopravy ČR, které je odpovědné za registraci závodních vozů, provedli výměnu karoserie, kterou nám M-Sport potvrdil. V zákoně je doslovně napsáno, že pokud je karoserie dodávána jako plnohodnotný náhradní díl, tak ji lze vyměnit! Vše jsem tehdy řešil i s právním zástupcem. Naše shořelé WRC tedy bylo zcela legálně vráceno na české rychlostní zkoušky. Vše jsem velmi pečlivě dodržoval a postupoval přesně podle pokynů výrobce a ministerstva. Věděl jsem, že to může vzbudit rozruch, ale vše bylo čisté, podle pravidel a všechno následně akceptoval i Autoklub ČR. Auto tady normálně startovalo až do loňského roku. Rezolutně tedy odmítám úvahy o tom, že jsme něco zfixlovali, někoho podvedli a nebo něco zmanipulovali! Byli jsme pod drobnohledem a nic takového bych si nikdy nedovolil!

Honzo, dnes zaznívá i argument, že aktuální mistr Václav Pech tady má vlastně monopol a dnes si nikdo nemůže vůz WRC pořídit, aby s ním mohl bojovat. Jak to vidíš ty?

Předně, tu šanci si tento vůz pořídit měl úplně každý. Celá špička to odmítla, ale to bych se opakoval… Auta WRC která mohou startovat v MČR tady byla a dodnes ještě jsou. Nevím o žádném Fordu Focus stejné specifikace, ale o mnoho jiných autech ano. Roman Odložilík měl Focuse před koncem roku 2014 dokonce v Praze, ale nakonec od pořízení odstoupil. Netuším v jakém stavu a kondici jsou ostatní auta, ale jsou tady! Navíc se dají pronajmout a každý tedy může ukázat jakou tím získá výhodu! Každý může investovat, vyvíjet, testovat a od základu stavět/repasovat stejně jako jsme to udělali my! O Imprezy 2006 a 2007 Jardy Tomaštíka byl dokonce takový zájem, že je raději prodal! Přitom šlo o mistrovské auto ze sprintů! Osobně bych byl nejraději, kdyby tady nebylo žádné omezení a mohla by tady jezdit WRC, jaké chcete. V MČR by mohla jet auto jako jel např. Míra Tarabus letos na Vyškově nebo jako jezdí Jaro Melichárek ve sprintech a sem tam by se určitě ukázal někdo, kdo by si chtěl tuto techniku zkusit. Věřím, že pro šampionát i pro diváky by to bylo vítané oživení.

Co pak ale jezdci s vozy R5. Nemyslíš si, že by byli poškozeni? Někteří mluví o zmařených investicích…

Nevidím důvod, proč by se měl někdo cítit poškozený. Ta auta by dále startovala, bodovala jak v absolutním pořadí, tak ve třídě… Dále by se normálně pronajímala a jsem přesvědčený o tom, že by stále bojovala o vítezství a bednu. Určitě by jim neklesla hodnota kvůli tomu, že by v mistráku startoval někdo s jiným autem. To je přeci absurdní. Myslíte si, že v inzerci by se objevila sleva na Fabii R5, protože Pech nebo Dohnal jede s WRC? Tyhle úvahy vůbec nechápu. Navíc auta R5 jsou nesmírně rychlá a jsou jednoznačně schopná porazit drtivou většinu pilotů v Čechách, kteří by řídili WRC! Václav Pech vyhrál pouze dva, slovy dva závody! Jeden o šest vteřin a druhý o pět vteřin. Navíc po neuvěřitelném výkonu z jeho strany, kdy se většina RZ jela s Honzou v desetinách! O jaké nadvládě vozu WRC se tady bavíme? Osobně si nemyslím, že WRC je zárukou výhry. O tom se může každý přesvědčit a auto si může půjčit a ukázat to. Když se podíváte do statistik od roku 2015, tak zjistíte, že WRC vozy tady startovaly mockrát a i ve sprintech se objevila řádka jezdců s WRC. Většinou to neznamenalo vítězství. Naposledy jsme měli možnost sledovat souboj dokonce nové specifikace Hyundai i20 WRC ve Vyškově, kde proti němu bojoval Petr Semerád s klientskou Fábií R5. WRC prostě není zárukou toho, že vyhrajete a potvrzuje to i Rally Bohemia, kdy sem tým Martina Vlčka přivezl finskou raketu Jari Huttunena s klientskou Hyundai i20 R5. Fin měl na asfaltu odjeto minimum kilometrů, na Bohemce byl poprvé a přesto po první etapě vedl a měl za sebou i tovární Škodovku a i WRC Vaška Pecha. Ale je to pan řidič. O čem tedy diskutujeme? Úplně stejné je to u dvoukolek, kde zase slyším stesky na to, že jedeme se starým KITem, který nemá konkurenci. Není to tak, a rychlí jezdci několikrát ukázali, že KIT pro ně není překážka jako třeba Dominik Stříteský s Peugeotem 208 R2 ve druhé etapě na Pačejově a nebo Švéd Radström, který vyhrál Bohemku ve dvoukolkách s autem Rally 4. Navíc na S1600 není žádné omezení a každý si je sem může přivézt. Chce to jen trochu soudnosti… Osobně budu nejen já, ale i diváci vděčný za každou další S1600 v poli, protože je to hlučný a atraktivní závoďák, který fanoušci milují.

Jaké by podle tebe bylo nejlepší řešení stávající situace?

Teď řešíme WRC, ale toto omezení se týká i jiných aut, které mají propadlou homologaci FIA. Na sport dopadá ekonomická krize a potřebujeme každé auto na startu. Pořadatelé budou počítat každou korunu, aby mohli soutěže uskutečnit. Potřebujeme co nejvíce peněz do sportu a tedy co nejatraktivnější šampionát. Potřebujeme co největší popularitu sportu. Proto jsem jednoznačně za co největší pestrost startovního pole a otevřel bych možnost bodovat do MČR pro všechny vozy. Klidně i nové WRC. V národním šampionátu si pravidla určuje národní sportovní autorita a to je Autoklub ČR. Nemusíme přebírat všechno, co si vymyslí FIA, která prosazuje svoje nově vymyšlené třídy R. V těchto třídách dobře funguje Rally 2 s R5, ale ostatní třídy nemají pořádně auta, která by tam závodila. Automobilky nemají o tyto třídy zájem a podívejte se, co závodí ve třídách Rally 3, Rally 4 a Rally 5. V rally vždy závodila různá auta proti sobě a proto jsou třídy. V absolutním pořadí se ale porovnávají auta různých tříd proti sobě a v tom je to kouzlo. V absolutním pořadí může bodovat R5, produkční Mitsubishi i dvoukolka.

Můžeš se prosím ještě vyjádřit k tomu, jestli byla učiněna nějaká gentlemanská dohoda, že nesmíš WRC prodat a musíš s ním jezdit dál jen ty?

To naprosto popírám a je to úplný nesmysl. Mrzí mě, že tyhle lži zazněly na rally komisi od lidí, kterých jsem si dříve vážil. Bohužel, jsou to lidé, kteří si hájí jen své vlastní především ekonomické zájmy. Je taky zcela evidentní, že se tohle začalo řešit až potom, co Pech vyhrál s WRC absolutně a Dohnal s S1600 ve dvoukolkách. Do té doby to nikomu nevadilo….

Komentářů celkem: 86
25. 1. 2021 11:46
0 0
Původně napsal nowi
Podle mě začíná být největším problémem fakt, že v podstatě přestalo existovat relativně levné a dostupné závodění. Dneska si doma do mistráku nic nepostavíte. Dá se odjet jeden rok na chvostu startovního pole s nějakou starou vránou, pak sednout to CUPového Adama, který už se ale taky nevyrábí. Odtud je možný, samozřejmě za předpokladu, že má člověk ruce a daří se mu, skok už jen do R2 a to je na sezónu balík. N-ka jako Lancery apod.jsou v podstatě mrtvé nářadí, na PROTO káry byl teď taky vztyčen prostředníček. A tím celá anabáze většinou skončí, Proto, jestli bude jezdit na špici drahé WRC nebo trochu levnější R5, je úplně fuk. Drtivá většina posádek na ně ten neuvěřitelný budget stejně nesežene. Možná epizodně, aby aspoň ochutnala. I proto dnešní rally vypadá, jak vypadá. Jak už psal Storyman (Michal Forst), začíná se vytrácet pestrost. Hromada stejné techniky, kterou dostat na hranici a závodit s ní na 100% dokáže jen malá hrstka střelců. A tím se vytrácí i ona atraktivita pro diváky. Auto, které rychle přijede do zatáčky, zastaví na třech metrech, zatočí jako po kolejích a rychle odjíždí, bez náznaku smyku či boje pilota se strojem, je prostě nuda. Aby fanoušek viděl to, co ta auta opravdu dokážou, musí dnes jít na rozhoupané místo, kde se letí v totálním flatoutu a i ony dokonalé stroje se dostávají na hranu fyziky. Vývoj zastavit nelze, ale v rally už začíná být v divácký neprospěch.
Ono ale závodění nikdy levné ani dostupné nebylo, pokud vím tak např. cupová Fabia stála cca 750tis bez daně, VTi Civic stál nějak podobně, jenže seriovka v autosalonu.. Dnes stojí Clio Rally5 cca 1.1 mil, což bude zhruba odpovídat tehdejším 750tis.
Naopak je to spíš nyní levnější díky tomu, že se dá za pár korun postavit nějaká stará “vrána”, která sice nebude bodovat do MČR, ale dřív takové auta nemohla nikdy ani na start. Druhá věc je však ta pestrost nových aut, která určitě už dávno zmizela.
U Proto aut si nejsem jistý, že by se jich to týkalo, ta přece nikdy FIA homologaci neměla, takže ji nemůžou mít prošlou.
25. 1. 2021 12:24
Upraveno 12:24
4 0
Jestli PROTO auto má nebo nemá homologaci je v tomto případě úplně jedno. Oni přece nemohou napsat nemůže jet Pech s WRC a Dohnal s S1600. Je tam plno právníků a jeden tomu velí. Takže napíšou, větu o autech co mají prošlou homologaci. Že se s tím sveze i plno jiných aut? Na to s.re bílej tesák.
Že to má vliv na pestrost startovního pole? No a, přece ty druhý nejvýkonější auta jet můžou a je jich dost. Ty ostatní nás nezajímají.
A tady je třeba, aby si všichni zůčastnění uvědomili pro koho se to závodění dělá tedy spíš jak se ta spirála roztáčí. Ano závodění se od jakživa dělalo pro závodníky. Ale to jsou i ti hobbysti na stovkách a stodvacítkách na amtérských závodech. Toto je jiná liga a ta potřebuje peníze. Velké peníze. O tom jak velké by nám mohl vyprávět třeba takový Roman Kresta, že. Jenže kde ty peníze vzít? Od sponzorů! Co ten za to, ale bude chtít? Fotky, videa a rozhovory. (Minimálně, aby se moc nepátralo a lidi nemuseli skákat z oken apod.) Kdo kupuje noviny? Nikdo. Takže šup na internet. A tam už se to dá celkem dobře počítat jakej dopad to má. Opravdu si tímto podřezávají pod sebou větev. A jestli někteří nevidí dál než do příštího roku tak je to smutné divaldo a moc nechápu jak mohou podnikat.
Mimochodem, poslechl jsem si rozhovor s Valdou, s kterým 100% souhlasím a mnoho myšlenek, které on řekl, jsem trochu jinak napsal ve fóru na autosportu ještě před tím než jsem to viděl.
25. 1. 2021 12:55
0 0
Super rozhovor, diky za clanek.
26. 1. 2021 01:39
1 0
Valda no super. Na rozdíl od chytrolínů Štajfa a Černýho titul máš.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!