24. 1. 2021 18:47 − 5902× − 8

Neslavný návrat Pirelli do mistrovství světa

Po deseti letech se italský výrobce znovu stal výhradním dodavatelem obutí pro mistrovství světa.

Dřívější kontrakt byl uzavřen na tři sezóny počínaje rokem 2008 a zahrnoval obutí pro všechny čtyřkolky. I v současné éře budou muset všichni účastníci světových rally ve vozech s pohonem všech čtyř kol povinně obouvat gumy tohoto výrobce. Dohoda však tentokrát nebyla uzavřena na tři, ale rovnou na čtyři sezóny. Bohužel to tentokrát nevypadá na zopakování projektu na podporu mladých jezdců, jakým byl v éře na konci předminulé dekády úspěšný program Pirelli Star Driver. Jedním z jeho účastníků byl i pozdější mistr světa Ott Tänak. Od roku 2011 hrála znovu hlavní roli na úrovni pneumatik francouzská firma Michelin a v královské kategorii WRC se kromě ní za tu dobu prezentoval pouze DMack. Elfyn Evans ve Fiestě WRC obuté do těchto gum vyhrál v roce 2017 na domácích tratích ve Walesu a tím úspěchy této firmy skončily. Zatímco tovární týmy obouvaly své vozy do stejných gum, v podpůrném seriálu WRC2 se úspěšně prezentovali i jiní výrobci včetně Pirelli. Italové se sice poslední léta soustředí hlavně na Formuli 1, ale postupně se začali vracet i do světového rallysportu. V tendru na výhradní dodavatelství dokázali porazit Michelin, Hankook a MRF Tyres.

Právě skončená Rallye Automobile de Monte-Carlo tedy odstartovala novou éru, která bohužel znamená, že k toužebně očekávanému duelu více pneumatikářských gigantů nedojde. Léta, kdy Pirelli obsluhovalo některé tovární stáje a Michelin ty zbylé, jsou dávno pryč. Vstup do tohoto čtyřletého období se však Italům zrovna dvakrát nepovedl. Monacká soutěž však nepatří mezi ty rally, kde by defekty měly být extrémní hrozbou. Přesto letos soutěžní posádky pořádně potrápily. Sébastien Ogier kvůli defektu na šestém testu ztratil vedení v soutěži, ale jeho cestu za vítězstvím to nakonec neohrozilo. Jeho týmový kolega Kalle Rovanperä už tolik štěstí neměl a defektem v první zkoušce závěrečné etapy přišel o umístění na pódiu. Konkurenční stáj M-Sport sice nedoplácela na defekty u svých Fiest WRC, jejich svěřenec ve WRC2 Adrien Fourmaux ale dojížděl na prázdném kole do cíle RZ 10. Už v pátek pak defekt zpomalil jiného pilota WRC2 Marca Bulaciu ve Škodě Fabia Rally2 evo. Yohan Rossel jedoucí s Citroënem C3 Rally2 nasazeným do klasifikace WRC3 převzal vedení poté, co jeho soupeř Yoann Bonato se stejným vozem udělal defekt v RZ 10. Na ten samý problém tam doplatil i třetí Francouz s Citroënem Nicolas Ciamin.

Ze všech nejvíc ale na nízkou odolnost nových gum doplatil mistr světa z předloňské sezóny Ott Tänak. Estonec zvládnul nejrychleji ze všech zahajovací čtvrteční sekci. V pátek si stěžoval na problémy s motorem svého Hyundaie i20 Coupé WRC, ale s necelou půl minutou ztráty mohl při proměnlivých podmínkách, jaké v horách nad Gapem panovaly, stále pomýšlet na boj o příčku nejvyšší. Hned na první sobotní zkoušce ale o uvolněný kámen prorazil gumu a jeho ztráta vzrostla o více než minutu. Když hned v následující zkoušce udělal další defekt, raději zastavil a poškozené kolo vyměnil za ráfek, na kterém dokončil předešlý test. Ztráta v rychlostní zkoušce v tu chvíli nebyla podstatná, Estonec si musel pošetřit aspoň jedno relativně zdravé kolo na přejezd. Podle pravidel, která už pár let platí, totiž nesmí žádná posádka absolvovat přejezd, aniž by na jejím voze byla čtveřice otáčejících se kol s gumou. Tänakovy pirellky ovšem byly natolik zničené, že ani pokus s pošetřením jednoho kola nevyšel. Hyundai se startovním číslem 8 do servisního areálu v Gapu přijel na ráfku. Stáj vůz ex-mistra světa následně vyřadila ze soutěže. Jelikož v Rallye Automobile de Monte-Carlo platí jiná pravidla, která neumožňují nedělní restart, Tänak tím přišel i o možnost poprat se alespoň o body v Power Stage. Za svůj zbytečný pokus o dojetí z RZ 10 zpátky do Gapu navíc inkasoval napomenutí sportovních komisařů. Těm se ani trochu nelíbilo jeho absolvování přejezdu na ráfku a, pokud ve zbytku letošní sezóny tento prohřešek zopakuje, bude mu automaticky vystavena stopka na start v následující rally. A to by pro jednoho ze žhavých kandidátů na titul znamenalo obrovský problém.

Tänak teď určitě z přechodu z Michelinu na Pirelli žádnou radost nemá a příště už nebude spoléhat na to, že jedna rezerva stačí. Nový jednotný dodavatel gum své čtyřleté období nezačal zrovna šťastně. A to ty nejnáročnější a nejrozbitější tratě teprve přijdou na řadu…

Komentářů celkem: 8
24. 1. 2021 20:42
0 1
Čo bolo-bolo..... Martin Holmes není již mezi námi, Pirelli zkouší (zcela zbytečný) návrat..Bohužel "money matters"...¨
Micheline, prosím, vrať se.....
24. 1. 2021 20:42
0 1
WRC není jediná disciplína, kde má Hadrelli problém s gumami. V F1 to bývá občas taky, ale tam se to svádí na úlomky karbonu na dráze.
24. 1. 2021 23:45
1 0
Prislo mi ze Snehove Michelin (na asfalt) taky moc defektu nevydrzely.

Mimochodem ted v Monza v R5 jezdili vsichni jezdci s Pirelli snehove porad bez defektu. Formaux jezdil Michelin mokre, pak dal na jednu RZ snehove a hned na zacatku RZ defekt. (R5 gumy jsou ale jine).

Takze celkove je to podle me spis tim ze ted se jela skoro cela soutez na snehovych.
25. 1. 2021 06:57
0 0
pravda pravda..smajlík
25. 1. 2021 11:51
0 1
Ano, drze dojíždět do servisu se zakazuje... dal bych na auto 6 kol a to by bylo, aby se 4 neotáčely smajlík
25. 1. 2021 18:34
0 0
Dotaz pro MravencZe:
Petře,ty budeš mít určitě info od kamaráda z ČT?
Nikde nemůžu v programu ČT sport na tento i příští týden dohledat sestřih z Monte.Takže letos utřeme?
Nepustí to sem na eWRC aspoň z O2?
Viděl jsem sice LIVE všechny RZty na WRC+,ale přehrát si 50 min sestřih v češtině s rozhovory s jezdci na nějaké téma bylo vždy fajn.
25. 1. 2021 20:13
0 0
Ta prokrastinace, to je sviňa smajlík: https://tv.seznam.cz/program/19481749
26. 1. 2021 07:18
0 0
Děkuji,myslel jsem si,že su slepej,ale na stránkách ČT to doteď není a na Seznamu jsem se včera, díval jen do úterý 2.2.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!