30. 1. 2021 18:28 − 5906× − 1

Padesátník Ogier

Ne, skutečně během jednoho jediného víkendu sedminásobný mistr světa nezestárnul o třináct let.

I přesto se ale padesátníkem stal. Právě tolikátého vítězství v soutěži mistrovství světa v neděli dosáhnul a stylově se mu to povedlo na rally, jejíž centrum letos naposledy hostilo jeho rodné město Gap. Tento triumf měl pro Sébastiena Ogiera dvakrát tak důležitý význam, neboť se díky němu ještě osamostatnil na čele historických tabulek slavné Rallye Automobile de Monte-Carlo. Oproti věčnému rivalovi Sébastienu Loebovi má o jedno vítězství navrch. Na druhou stranu roli rozdílového triumfu hraje jeho vítězství z roku 2009. Tehdy šlo o Ogierův první vítězný počin na monacké rally a odehrál se mimo světový šampionát, když soutěž poprvé hostila tehdy vzkvétající seriál IRC. Ale vraťme se zpátky do světa WRC. Jeho statistikám i nadále vládne první ze slavných Sébastienů, Loeb, který během jedenácti let sesbíral 78 vítězství. Stejnou dobu teď trvalo Ogierovi dostat se „jen“ k metě 50. I kdyby se mu letos dařilo sebevíc, svého neméně slavného krajana už nedožene. Na druhou stranu nikde není psáno, že nemůže současná jednička Toyoty třeba po pětileté pauze navázat na vítěznou šňůru podobně, jak to v roce 2018 udělal vítězstvím v Katalánsku právě Loeb.

Ogier se v mistrovství světa v ostrém soutěžním poli poprvé objevil v roce 2008 na Corona Rally Mexico. Ze startu s Citroënem C2 Super 1600 vytěžil naprosté maximum, když hned vyhrál klasifikaci juniorů a k tomu získal svůj první mistrovský bod v absolutním pořadí. Na konci roku se Francouz mohl radovat z juniorského titulu a jako odměnu dostal start s Citroënem C4 WRC ve Wales Rally GB. Lepší poděkování než vítězství v prvním testu a držení vedoucí pozice až do konce třetího testu si nemohli v Citroënu přát. Úspěšný debut ve speciálu WRC sice překazila sobotní havárie, ale podstatnější byl vzkaz, který Ogier do světa rallysportu vyslal. Juniorský titul se dostal do rukou správného majitele a teď sledujte, co vám ukážu v absolutním pořadí. Hned v roce 2009 toho Ogier ukázal hodně a v červnu na Acropolis Rally se už radoval z prvního pódiového umístění ve světovém šampionátu. O rok později přidal pilot Citroënu C4 WRC do sbírky další druhé místo, na krásných novozélandských šotolinách. Radost z tohoto výsledku ale asi moc velkou neměl. Ještě před závěrečnou zkouškou totiž rally vedl. Na své první světové vítězství ovšem junior moc dlouho nečekal, ještě tentýž měsíc jej vybojoval v Portugalsku. A to ve velkém stylu. Do čela se Ogier dostal v RZ 4 a nepustil jej až do cíle. V neděli sice musel odolávat útokům svého slavnějšího jmenovce v hlavním továrním týmu, ale náskok dvaceti vteřin na začátku dne se ukázal jako dostatečný. Do konce sezóny 2010 pak mladý Francouz přidal ještě jeden triumf na Rally Japan. To už ale startoval v hlavním továrním týmu Citroënu, kde ve voze s 2 na bočních sklech vystřídal Daního Sorda.

Na této pozici Ogier zůstal i pro sezónu 2011, kde s druhým Sébastienem tvořili trochu až moc výbušnou dvojici. Mladší Francouz se ani v nejmenším nechtěl spokojit s rolí pokorného učedníka a v Loebovi místo zkušenějšího kantora viděl toho největšího soupeře. V týmu to vřelo a Olivier Quesnel zrovna lehce neusínal. Obzvlášť, když Ogierova touha slavnějšího soka za každou cenu porazit vedla k několika kolizím. Co do počtu vítězství skončila sezóna 2011 remízou, oba Sebové vyhráli pět podniků. V konečném hodnocení Ogier skončil třetí a z francouzského týmu odešel. Smlouva s Volkswagenem mu neumožňovala v následujícím ročníku mistrovství světa hrát podstatnější roli. Závodil se Škodou Fabia Super 2000 a snad v každé soutěži se ji snažil v boji s mnohem silnějšími vozy WRC roztrhnout, ale maximem byla pátá příčka na Sardinii.

O rok později už Ogier usednul za volant Volkswagenu Polo R WRC a tím se spustila jeho dominance světovému šampionátu. Hned v první mistrovské sezóně si připsal největší počet vítězství, kolik jich kdy dokázal během jednoho roku získat. Tehdejších devět triumfů už v dalších letech nepřekonal, byť v roce 2014 a 2015 se shodnými osmi triumfy zase o tolik nezaostal. V roce 2016 čtyřletá dominance Volkswagenu skončila a Ogier si během ní připsal kromě čtyř titulů mistra světa i 31 vyhraných světových podniků. Příliv nových vítězství a titulů se tím nezastavil a Francouz své skóre vesele navyšoval dál. Z pohledu statistiky jednotlivých triumfů ale největší skoky udělal v roce 2015. Právě tehdy přeskočil slavné mistry světa Tommiho Mäkinena, Colina McRae, Carlose Sainze a Marcuse Grönholma. Dnes se Francouz drží na druhé příčce a za sebou má právě tyto slavné piloty minulosti, které jej už ohrozit nemůžou. Ze současných pilotů, kteří by ale jeho pozici ohrozit mohli, jsou mu nejblíže Thierry Neuville a Ott Tänak. Se shodným počtem třinácti vítězství jim však patří až šestnáctá příčka.

Na špici tabulky počtu vyhraných soutěží i získaných titulů se drží oba slavní Sébastienové, kteří mají jedno společné. Oba profitovali ze spojení se silným dominujícím týmem a během této éry posbírali tak obrovské množství triumfů. Loeb žil v tomto spojení s Citroënem, za který získal všechny svoje světové úspěchy, prakticky po celou dobu kariéry. Ogier pak největší množství vyhraných soutěží vybojoval v době dominance Volkswagenu. Kdoví jak by jeho skóre oproti Loebovi vypadalo, kdyby německá značka z MS po roce 2016 neodešla a pokračovala v nastolené dominanci…

Komentářů celkem: 1
30. 1. 2021 21:24
0 0
Moc by mě pobavilo, kdyby se Seb Druhý v průběhu sezóny rozhodl, že neskončí, ale že bude pokračovat i v dalších letech.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!