4. 2. 2021 09:00 − 4269× − 1

Jak ušetřit při cestě k sedačce ve WRC?

Pokud jste soutěžním jezdcem a máte sen dotáhnout to až do mistrovství světa, potřebujete kromě talentu i peníze.

Spoustu peněz. Motorsport nikdy nebyl levnou záležitostí a na tom se do budoucna pravděpodobně nic zásadně nezmění. Přesto existují možnosti, jak se dostat až do prvoligového šampionátu i bez desítek miliónů na kontě. Úplně zadarmo to samozřejmě není, ale je dobré vědět, že existují i některé levnější cesty. Přímý postup výrazně ulehčuje letošní novinka z iniciativy promotéra ME a M-Sportu, která vede k přímému propojení evropského a světového šampionátu, což byla v minulosti věc nevídaná.

Začátky v Renaultu

Ovšem popořádku. V první řadě je potřeba v Evropě vůbec nějak začít. Pro tyto účely se může dobře hodit čerstvě vypsaný pohár Clio Trophy by Toksport WRT. Turecko-německá stáj se vedle účasti v seriálu WRC2 a ME s vozy Škoda Fabia Rally2 evo rozhodla věnovat i podstatně slabší a levnější technice, Renaultu Clio Rally5. Už vloni jej nasadili do dvou evropských podniků a pro letošek přichystali v rámci pěti evropských soutěží (Azory, Polsko, Řím, Barum a Maďarsko) rovnou celý pohár určený deseti zájemcům bez omezení věku. Za 85 000 euro dostane posádka k dispozici Toksportem připravené a servisované Clio, kompletní zázemí na jednotlivých soutěžích a ještě 100 kilometrů na testech před první šotolinovou a první asfaltovou rally. Pokud se bude posádce dařit, díky vypsaným finančním odměnám může část investovaných peněz dostat zpátky. Hlavním cílem bude ale sesbírat maximum bodů, a to hlavně na závěrečné dvojnásobně bodované soutěži, a stát se vítězem trofeje. Tento triumf totiž otevírá dveře k dalšímu důležitému posunu. Tři starty v následující sezóně s Renaultem Clio Rally4 jsou hodně pěknou odměnou a mohou být využity třeba na pokrytí poloviny sezóny v ERC Junior.

S Cliem Rally4 mezi evropské juniory

Pokud tedy zůstane i nadále stejný počet šesti juniorských soutěží jako letos. Kompletní juniorskou účast sice odměna od Toksportu nepokryje, ale tak už to ve světě vrcholového sportu je, úplně zadarmo není nic. Každopádně i úspěch v juniorském mistrovství Evropy skýtá slušnou odměnu v podobě financí na další posun o stupínek výše. Šampionát ERC 1 Junior, který byl doposud vypsaný pro jezdce mladší osmadvaceti let a usedající za volant speciálu Rally2, se mění ve značkový pohár Fordů Fiesta zbrusu nové kategorie Rally3. Vítěz juniorského šampionátu s dvoukolkou kategorie Rally4 a Rally5 dostane další rok od M-Sportu trojici startů s Fiestou Rally3 obutou do pneumatik Pirelli zdarma. Pokud tato posádka juniorský titul ve dvoukolkách vyhraje za volantem Fordu, odměna se zdvojnásobuje na kompletní pokrytí následující sezóny ERC Junior se čtyřkolkou od M-Sportu. Otázkou je, zda by se větší odměna týkala i posádky vzešlé z Clio Trophy, pokud by po třech startech s Renaultem přesedlala na zbylé tři podniky do Fiesty.

O jednu poháněnou nápravu více

Tak jako tak minimálně tři hrazené starty M-Sportem vítěz ERC 3 Junior dostane. Když bude ve zvykání si na čtyřkolku úspěšnější než všichni jeho rivalové, na konci roku se mu otevřou dokořán další dveře. Tentokrát už nikoliv na evropské, ale rovnou na světové půdě. Právě zde se nachází to již zmíněné propojení juniorských kategorií na evropské a světové úrovni, o které se postaral M-Sport. Právě s jejich technikou už od roku 2017 závodí mladíci usilující o to stát se nejlepšími juniory MS. Vítěz ERC Junior se čtyřkolkou Fiesta Rally3 sice díky tomu bude muset další rok zpátky do dvoukolky Fiesta Rally4 (pozn. do budoucna se počítá s přechodem JWRC na techniku Rally3), ale podívá se do juniorského mistrovství světa. Pokud se mu bude dařit i tam, nic už mu nebude bránit ve startech se čtyřkolkou i v mistrovství světa. Odměnou pro nejlepšího jezdce JWRC je totiž Ford Fiesta Rally2 a registrace do WRC3. Společně s tím mu budou uhrazeny vklady na start v pěti podnicích k tomu a ještě dostane 200 gum Pirelli. Ve hře zůstává i odměna 15 000 euro pro nejlepšího nováčka (tzv. Rookie) v JWRC, ale to už je oproti hlavní výhře jen taková „maličkost“. Nově si mistr JWRC může vybrat místo Fiesty Rally2 i pět plně financovaných startů v MS za volantem slabší Fiesty Rally3.

Na světové scéně

Pohárových příležitostí mají teď mladé posádky vcelku slušné množství a těm nejtalentovanějším nabízí pěkný žebřík, po kterém mohou vylézt až mezi úplnou elitu. Není tomu tak dávno, kdy proběhla éterem informace o odměně úplně nejexkluzivnější. Ta má čekat na nejlepšího světového juniora, který v dalším roce při startech s vyhranou Fiestou Rally2 ovládne klasifikaci WRC3. Dva starty v mistrovství světa s tovární Fiestou nejvyšší kategorie Rally1. Cestou přes poháry se tak dá dostat až do kokpitu WRC. Zabere to však čas, přeci jen i při každoročním úspěchu jde při zde nastíněných postupných krocích o pět sezón. A to se bavíme o stavu, kdy během té doby nedojde k nějakým změnám pravidel. Mladý jezdec také musí začít včas, všechny juniorské šampionáty jsou samozřejmě omezeny věkem. Bez dvou základních a nejdůležitějších předpokladů se to ale ani tak neobejde. Talent a peníze jsou potřeba vždy…

Komentářů celkem: 1
4. 2. 2021 09:55
0 0
A první Renault Clio Rally5 stojí už v ZOFI racing.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!