Rozhovor s Michalem Hrabánkem

Letošní sezona bude pro domácí fanoušky jiná tím, že na startu neuvidíme tovární posádku týmu Škoda Motorsport. I na to jsme se zeptali šéfa týmu.

Jan Kopecký už před koncem loňského roku avizoval, že končí v roli jezdce továrního týmu Škoda Motorsport, se kterým získal velké množství úspěchů včetně titulu mistrů světa v rally v kategorii WRC2. Jaká bude role Honzy Kopeckého, jak hodnotí uplynulou sezonu MČR v rally a jak se dívá na případné změny v bodování MČR jsme se zeptali vedoucího týmu Škoda Motorsport, pana Michala Hrabánka. Michal Hrabánek, šéf týmu ŠKODA Motorsport

Pane Hrabánku, minulá rallye sezona 2020 byla v ČR silně ovlivněna epidemií koronaviru, přesto se uskutečnila a Škoda Motorsport v ní hrála velmi důležitou roli. Jak s odstupem času hodnotíte to, že se uděloval mistrovský titul po odjetí jen třech soutěží?

Rallye sezona 2020 byla epidemií COVID-19 ovlivněna nejen v ČR, ale prakticky ve všech zemích na všech kontinentech. Ostatně i v MS se odjela jen polovina kalendáře – a to ještě ani ne z původně plánovaných soutěží. Z tohoto pohledu MČR nevybočilo z mantinelů sezony 2020, a proto si velmi ceníme toho, že organizátoři udělali v rámci MČR vše pro to, aby se mohlo – byť omezeně – závodit. V některých zemích takové štěstí soutěžící a fanoušci rallye neměli. My jako soutěžící rozhodnutí AČR respektujeme, ostatně i v jiných šampionátech motoristického sportu se tituly udělovaly, i přesto, že nebyl odjetý původně plánovaný počet soutěží.

Pro diváky byl v loňském roce nesmírně zajímavý souboj Jana Kopeckého s vozem ŠKODA FABIA Rally 2 Evo s Václavem Pechem, který startoval s Fordem Focus WRC, což je auto jiné kategorie. Jak tento souboj hodnotíte po sportovní stránce a myslíte si, že tento souboj byl rovnocenný?

Z hlediska diváka šlo jistě o jednu z nejzajímavějších sezon. Také sdělovací prostředky projevily zvýšený zájem – co víc si český rallyesport pro svou vlastní propagaci může přát… Aby však byl souboj rovnocenný po sportovní stránce, museli by oba jmenovaní jezdci spolu bojovat ve vozech stejné kategorie. Pokud tomu tak není, dochází ke spoustě spekulací, porovnávání neporovnatelného a někdy to možná i vede ke zbytečně vyhrocené výměně názorů v rallyové komunitě. Účast rozdílných kategorií vozů v celkovém bodování MČR je čistě v kompetenci AČR, který si musí vyhodnotit, jaká cesta je nejlepší pro tento sport, soutěžící a diváky v Česku.

Jan Kopecký je se značkou Škoda spojen téměř od počátku své kariéry a dosáhl pro ni mnoha skvělých výsledků. V tomto roce se již ale nebude objevovat jako tovární jezdec týmu Škoda Motorsport. Jak hodnotíte dlouhou spolupráci s Janem a co bylo hlavním důvodem pro tuto změnu?

Spolupráce s Honzou byla vždy na vysoké úrovni a společně jsme dokázali vybojovat spoustu skvělých výsledků. Musím ale zdůraznit, že spolupráce v žádném případě nekončí – Honza bude ve ŠKODA Motorsport nadále působit jako testovací jezdec a má s naším týmem uzavřený víceletý kontrakt. Plány ŠKODA Motorsport pro rok 2021 nepočítají se soutěžními aktivitami továrního týmu, a proto nyní ani nemáme plnohodnotné tovární jezdce. V letošním roce budeme klást ještě větší důraz na náš zákaznický program a tím pádem Honzovi nejsme schopní nabídnout adekvátní soutěžní plán.

Co konkrétně bude mít Jan Kopecký v letošním roce na starosti?

Zapojí se do většiny vývojových testů, které v letošním roce plánujeme a také PR a marketingových akcí. Své zkušenosti uplatní při dalších pracech na současném voze ŠKODA FABIA Rally2 evo tak, aby naše auto zůstalo plně konkurenceschopné i v dalším období. Ostatně již pro sezónu 2021 jsme uvedli na trh významný balík vylepšení, který je k dispozici všem stávajícím majitelům tohoto vozu, a v dílčích upgradech budeme i nadále pokračovat. Honzu Kopeckého ale diváci na tratích MČR 2021 uvidí ve Fabii jednoho z dealerských týmů.

V těchto dnech se objevila informace o uvažovaném omezení možnosti bodování vozů s propadlou homologací FIA v národním šampionátu mistrovství České republiky v rallye. Týká se to mnoha vozů, ale nejviditelněji se to dotkne právě vozu WRC Václava Pecha, který by pak již nemohl bodovat do MČR v rallye a souboj, který se odehrál loni, by se již neopakoval. Je vedení týmu Škoda Motorsport příznivcem tohoto návrhu?

ŠKODA Motorsport není zodpovědná za nastavení sportovních předpisů, proto je bezpředmětné zabývat se tím, jakého návrhu jsme nebo nejsme příznivci. Ostatně nikdo s námi nikdy žádný návrh nediskutoval, přestože jsou někteří přesvědčeni o pravém opaku :). Za nastavení regulí domácího šampionátu je výhradně zodpovědná národní sportovní autorita. AČR by měl ve svém rozhodnutí zohlednit dlouhodobý rozvoj rallyesportu v ČR a nastavit co možná nejférovější podmínky pro všechny zúčastněné (posádky, týmy, diváky, sponzory, média, atd.), a to v souladu se světovými trendy a předpisy FIA. Pro ŠKODA Motorsport zůstává prvořadým cílem nabídnout zájemcům z řad soutěžících kvalitní sportovní náčiní, což je v našem případě v současnosti vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo.

V roce 2021 bude značka Škoda slavit výročí 120 let svých aktivit v motoristickém sportu. Můžete prozradit, na co se mohou v rámci těchto oslav těšit fanoušci značky Škoda?

Půjde o řadu připomínkových akcí v reálném i virtuálním prostředí během celého roku. Všechny tyto aktivity jsou připravovány ve spolupráci ŠKODA AUTO Česká republika a ŠKODA Motorsport. V případě MČR 2021 mohu už v tuto chvíli naznačit, že společně podpoříme historicky největší počet zákaznických týmů s vozy ŠKODA FABIA Rally2 evo, které absolvují šampionát v barvách prodejců ŠKODA AUTO Česká republika. Značka ŠKODA tak významnou měrou přispěje k atraktivitě národního šampionátu a rozvoje rallyesportu v ČR.

Jaká máte pro letošní rok očekávání od vašeho zákaznického programu? Lze odhadnout, kolik v letošním roce prodáte vozů ŠKODA FABIA Rally2 evo?

Prvořadým cílem je udržet spokojenost stávajících zákazníků, vysoký standard našich služeb a uvést na trh paket technických vylepšení vozu ve specifikaci 2021. S ohledem na současný vývoj ve světě se jakýkoli exaktní odhad podobá věštění z křišťálové koule. Nicméně kdybychom letos dokázali prodat aspoň 30 nových vozů ŠKODA FABIA Rally2 evo a dostat se tak v celkovém počtu nad hranici 400 prodaných vozů v rámci celého projektu, byli bychom spokojeni.

Děkuji za rozhovor a přeji hodně sportovních úspěchů.

Komentářů celkem: 45
4. 2. 2021 06:3441
0 0
Vančíkova Fabie pokud vím a co sám uváděl v článku co jsem četl tak ano je bývalé tovární auto.Odkoupeno bylo ovšem od Kopeckých nikoliv od Motorsportu a hodně dlouho musel přemlouvat..... A nemyslím že šlo k němu v takovém stavu jako má továrna,tzn že tam určitě nebyly tovární mapy atd.
4. 2. 2021 18:5542
0 0
Tak aspoň bude Fabia rovnější ostatním. Jinak nevím jak jste přišel na to v jakém stavu vůz pořídil Jan Kopecký.
Myslím, že celkově můžeme být rádi, jestli se letos něco pojede.smajlík
4. 2. 2021 22:0143
0 0
Ten konec ohledně stavu platí pro Vančíka.... Nevím úplně přesně jak k ní přišel Kopecký,ale zda se mne že ji dostal darem
12. 2. 2021 17:1044
1 0
"...Aby však byl souboj rovnocenný po sportovní stránce, museli by oba jmenovaní jezdci spolu bojovat SE STEJNÝM FINANČNÍM ROZPOČTEM. Pokud tomu tak není, dochází ke spoustě spekulací, porovnávání neporovnatelného a někdy to možná i vede ke zbytečně vyhrocené výměně názorů v rallyové komunitě..."
13. 2. 2021 11:4545
0 0
magic: jedna drobná změna a jak to hned dává smysl, co? smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!