Luboš Tenkl - eWRC.cz
2. 2. 2021 20:50 − 14994× − 39

Luboš Tenkl – co ještě nezaznělo

Na předchozí rozhovor s Lubošem Tenklem bylo množství reakcí, ale nezaznělo ještě všechno.

Nikdy jsem historicky neměl problém říkat, co si myslím, a nebudu si brát servítky ani teď. Po předchozím rozhovoru se událo hodně věcí, mluvil jsem s mnoha lidmi a i přesto, že pro Autoklub ČR jsem teď asi nepřítelem číslo 1, tak je potřeba ještě pár věcí sdělit. Autoklub ČR a i Komise Rally by si měli uvědomit, že oni by měli zastupovat zájmy závodníků a vytvářet jim podmínky k závodění tak, aby byly pro tyto sportovce co nejlepší. Na to se dnes a v celé této kauze naprosto zapomíná. Samozřejmě, všechno musí mít řád, Autoklub ČR přebírá sportovní řády od FIA, ale v národním šampionátu si můžeme jet podle toho, jak chceme my v Čechách. Rally Komise by se měla především zajímat o názor závodníků ze startovního pole a nezastupovat jen zájmy několika konkrétních členů komise, kteří jsou ve střetu zájmů.

Teď aktuálně se řeší omezení bodování pro určité kategorie vozů a nejviditelnější je to u WRC a S1600. Je to do očí bijící účelové rozhodnutí, které reaguje jenom a pouze na úspěch V. Pecha aj. Dohnala v minulé sezoně. Takže je to prasárna. V národním mistráku může jet i Pechovo WRC klidně i v dalších letech. Záleží, do jaké třídy jej zařadíme. To, že mu dle FIA propadá homologace, je pro MČR úplně jedno.

Nejjednodušším způsobem, jak napravit paskvil v předpisech, kdy nemůžou startovat jiné vozy WRC, než ty, co se registrovaly do konce roku 2014, je zrušit toto omezení. Ať si sem každý přiveze auto jaké chce a zaregistruje si jej kdy chce. Můžeme se usnést na tom, že nepojedou nejmodernější okřídlené WRC, které jedou aktuálně ve světě, ale vše do roku 2016 jet může. Nikomu to v MČR vadit nebude.

Rally byla vždy o rozmanitosti. Hubáček závodil proti škodovkám s Alpinou, která byla silnější, Pavlík závodil proti škodovkám s Audi Quattro atd…Vždy vítězil ten, kdo je nejrychlejší bez ohledu na to, jaké má auto, kolik má gum a kolik má za sebou peněz. To je podstata rally, proto máme absolutní pořadí. Kdo na tom co nechápe? Teď chce Komise Rally udělat omezení, že nejrychlejšími vozy v MČR budou R5. Proč by to nemohly být třeba R2? To by bylo krásně vyrovnané, 40 erdvojek v poli. Samozřejmě, že je to blbost. Stejně by byly různé podmínky, stejně by měl někdo natestováno víc, měl víc nových gum. Rovnost jsme tady pěstovali možná za komunismu, ale ani to se nepovedlo.

Aktuálně se z MČR vyhánějí WRC a S1600, protože Komise Rally chce MČR pořádat podle nových FIA tříd. Kolik tady těch aut podle nových FIA tříd je? Je jich 50 celkem? Všichni pojedou MČR? Budeme mít zase MČR jen pro 30 aut, jako tomu bylo v roce 2014. V cíli Rally Šumava bylo 24 aut…Všichni a hlavně FIA mluví o tom, že přijdou nové kategorie hybridních a elektrických aut. To je fakt. Tyto auta budou mít vlastní třídy, budou mít také omezeno bodování do MČR, když jich bude jenom pár? Asi těžko, bude to protěžovaná kategorie a nejspíš je bude vyrábět i škodovka. Vydá pak Rally Komise nařízení, že aktuální R5 nemohou bodovat do MČR a musí jet jen v poháru? To se nejspíš stane tak za dva-tři roky. Pak majitelé R5 budou mít doma bezcenný krám, kterých se vyrobily stovky kusů. WRC je alespoň unikát a na ceně neztrácí.

V článku na ewrc zaznělo, že šéf Motorsportu by chtěl vyrovnané podmínky pro všechny. Prosím, můžete někdo do Boleslavi vzkázat, že soukromé týmy nebudou mít nikdy vyrovnané podmínky s továrním týmem a ten rozdíl je tak obrovský, že 99% startovního pole nepomůže ani to, že proti továrnímu R5 nasadí soukromé WRC? Tovární jezdec má natestováno tisíce kilometrů před startem sezóny, v závodním autě sedí několikrát týdně a testuje a jezdí. Je to jeho práce. Soukromník se před startem sezony v autě sotva sveze. Rozpočet je úplně jiný, počty pneumatik, množství náhradních dílů, data, možnost nastavení motoru třeba jen pro jednu soutěž,…tomu se nikdy soukromník nemůže vyrovnat. Podle jistých zdrojů je rozpočet mladoboleslavského motorsportu 600 milonů korun na rok. Už jenom to ukazuje ty možnosti a rozdíl proti všem ostatním. Máme tady několik mladých talentů, Cais, Semerád, Stříteský…Ti, kdyby měli možnosti továrního jezdce, tak jsou pravděpodobně dneska úplně jinde a možná jsou i rychlejší, než byl loni Honza Kopecký. Ten nepoměr v prostředcích je obrovský. Vůbec se nedá mluvit o vyrovnanosti jen tím, že závodí s vozem R5. To je naprostý nesmysl.

V diskusích tady zaznělo, že podle aktuálních řádů tady nikdo jiný WRC provozovat nemůže. Hned by ale mělo zaznít, že to bylo účelové rozhodnutí opět určité skupiny lidí, které je nesmyslné a mělo by se zrušit. To by ale zkomplikovalo situaci soutěžím, které jsou přihlášené do mistrovství Evropy a třeba i evropských pohárů. Všichni víte, které to jsou. Uznávám, že by to vypadalo dost blbě, když by na cílovou rampu ve Zlíně přijel nějaký soukromník Pech s WRC jako první, vyhrál by MČR, ale vítězem mistrovství Evropy by byl třeba nějaký Rus s Citroenem, který by skončil na druhém místě. Co by pak asi ten Eurosport vysílal…a nejspíš by ten pořadatel nedostal pochvalu od pánů z FIA…Proč by si to tedy na své soutěži komplikoval, když to může zaříznout v celém MČR a bude mít klid!

Někdo se tady pokoušel porovnávat techniku WRC oproti R5. Za patnáct let technika aut udělala takový pokrok, že ten rozdíl ve výkonu je dneska zanedbatelná výhoda. Myslíte si, že by dneska vyhrával MČR někdo, kdo by přivez Audi S1 s 600 koňmi? Ani náhodou. I Jan Kopecký, i Václav Pech a i Roman Kresta se v minulosti několikrát vyjádřili, že s novou R5 už jsou rychlejší, než s WRC. Že nová auta mají tak dokonalé podvozky, že se ty rozdíly ve výkonu smažou. Už to přestalo platit po tom, co Pech vyhrál jenom dvě soutěže o 11 vteřin a na třetí ho Kopecký se „slabším R5“ porazil o více jak minutu? V mistrovství světa Honza Kopecký běžně porážel mnoho WRC, včetně současných a včetně Martina Prokopa s WRC. Není to nespravedlivé, když jsou ta auta o tolik lepší?

Všem lidem, kteří musí na závodění vydělávat a shánět peníze je jasné, že čím populárnější rally bude, tím se budou peníze shánět líp. Čím víc bude na rally chodit diváků a čím víc bude rally v televizi, tak tím víc bude peněz. Pánové z Komise Rally, chápete to? I šéf Motorsportu uznává, že letošní sezóna byla mediálně hodně zajímavá a i diváky ty souboje bavily. Takže to zařízneme? Kde ty peníze pro rally chcete sehnat? Kde je pak mají sehnat závodníci, kteří už to teď mají pekelně těžké. Všimli jste si, jaká se na nás valí doba kvůli COVIDU? Vláda peníze natiskne, ale sponzoři ne. A když nebudou mít peníze závodníci, nebudou závody a nebude Komise Rally…

Komentářů celkem: 39
2. 2. 2021 21:46
2 0
smajlík
2. 2. 2021 21:57
4 0
Je třeba ještě něco dodávat? ...snad jen aby si tohle přečetli pánové z RK a nejde o to, že to říká Luboš Tenkl, ale o to, CO říká.
2. 2. 2021 22:33
5 0
Tohle je krásná pravda a realita toho co chce fanoušek u trati vidět,krásné souboje a krásná auta,to je to proč tam k trati chodíme a cestujeme po závodech. Nechci vidět jen Škoda cup(nic proti R5) ale záživnost mistráku by klesla ke dnu. Pánové z RK (Valenta,Kunc,Šťípek,Smolík,J.Regner,M.Regner,Louda,Černohorský,Kresta) proberte se a dělejte ten sport i pro fanoušky,ne jen pro svůj vlastní profit. Fanoušek chce vidět souboje,porovnání techniky,posádek a jezdeckého umu ne jednotvárnost a nezáživnost. Neberte nám tu krásu našeho mistráku a dělejte sport pro lidi,fanoušky,jezdce a atraktivitu,to je to co chceme všichni vidět. I názor fanoušků by měl být hlas,protože bez fanoušků ten sport nebude mít smysl pro nikoho. Ani pro jezdce,ani pro sponozory,kteří chtějí reklamu ukázat lidem... A to nikdo nechceme aby se někdy stalo...
2. 2. 2021 23:16
0 0
Luboš shrnul tvrdou realitu naší rallyspolečnosti, díky za tento článek .....
3. 2. 2021 07:02
0 0
smajlík
3. 2. 2021 07:21
0 0
smajlík
3. 2. 2021 07:48
0 0
Výborně svatá pravda.
Jen
3. 2. 2021 08:44
0 1
Pecka! Napsane jak to je! Jen doufam, ze si to precte Kresta, Cerny, Cernohorsky, Stajf a take chytraci Šoun a pan Monte Christo...
3. 2. 2021 08:44
5 4
"Můžeme se usnést na tom, že nepojedou nejmodernější okřídlené WRC, které jedou aktuálně ve světě, ale vše do roku 2016 jet může. Nikomu to v MČR vadit nebude."... Lidový tribunál promluvil. MY se usneseme a MY rozhodneme o tom, že to nikomu nebude vadit. Chápu, že je to možná jen neobratnost pisatele, ale do značné míry je to příznačné pro celou současnou "diskusi" na dané téma. Je to začarovaný kruh. Druhá strana je ostrakizována a tak jediní, kdo jsou slyšet (viz. třeba mediální prostor věnovaný této záležitosti na tomto webu) jsou lidoví hrdinové, kteří mají dojem, že reprezentují jediné dobro. Věci jsou ale přece jen trochu složitější, než obraz, který vzniká touto masírkou (omlouvám se, ale fakt mi to slovo přijde přiléhavé).
Jen
3. 2. 2021 08:52
2 0
Monte Christo: Co to meles za nesmysly? To co je napsano jsou fakta! Neni to o nazoru jednoho cloveka, ale drtive vetsiny startovniho pole! Pochop laskave, ze problem se tyka asi 40 aut a zdaleka nejde jen o Pecha nebo Dohnala!
Jen
3. 2. 2021 08:53
0 0
Je to prasarna!
3. 2. 2021 08:56 Upraveno 08:59
1 0
Původně napsal Monte Christo
"Můžeme se usnést na tom, že nepojedou nejmodernější okřídlené WRC, které jedou aktuálně ve světě, ale vše do roku 2016 jet může. Nikomu to v MČR vadit nebude."... Lidový tribunál promluvil. MY se usneseme a MY rozhodneme o tom, že to nikomu nebude vadit. Chápu, že je to možná jen neobratnost pisatele, ale do značné míry je to příznačné pro celou současnou "diskusi" na dané téma. Je to začarovaný kruh. Druhá strana je ostrakizována a tak jediní, kdo jsou slyšet (viz. třeba mediální prostor věnovaný této záležitosti na tomto webu) jsou lidoví hrdinové, kteří mají dojem, že reprezentují jediné dobro. Věci jsou ale přece jen trochu složitější, než obraz, který vzniká touto masírkou (omlouvám se, ale fakt mi to slovo přijde přiléhavé).
A co má podle Vás ewrc.cz dělat? Už několikrát zde bylo řečeno, že se může vyjádřit každý. Neustále se opakujete. Udělejte rozhovor s Honzou Černým nebo Vojtou Stajfem (tyhle jezdce uvádím proto, že jsou považováni za protipól většinového názoru, alespoň dle mého nazoru) a vsadím se, že ewrc Vám ho rád zverejni. A pokud by někteří jezdci nebo lidé kterých se to týká měli názor jako Vy, tak nechapu, proč si s Petrem nedomluvi rozhovor stejně jako Honza Dohnal.
3. 2. 2021 09:38
4 1
To ladaalois: To ani není výtka k ewrc. Já jen popisuji takový nepěkný jev, kdy se v médiích a prostřednictvím sociálních sítí vytváří nezdravá atmosféra, která brání racionální diskusi a vede k falešnému pocitu převahy jedné skupiny tím, že je semleta druhá skupina do té míry, že nehodlá podstupovat štvanici, kterou na ni první skupina pořádá. Pak už navenek zaznívá jen jeden názor. Prostě začarovaný kruh a exponenciální nárůst zkreslení obrazu určitého jevu v nějaké sociální bublině. Ono se to obecně týká hodně věcí ve společnosti (politika, covid atd.)... tak teď to sedlo na rally komunitu.
3. 2. 2021 10:00
5 0
Podstatná věc je to, že neexistuje Federace automobilového sportu, stvořená pomocí demokratických voleb z řad jezdců, pořadatelů a pochopitelně i funkcionářů nadřízené složky. Dnes už po éře fiktivních potěmkinových vesnic, tedy různých Svazů rally bez členské základny, vytvořených AČR pouze na pobírání dotací, se AČR po změně organizačního řádu z 3.6.loňského roku už nadále ani nezatěžuje vyvolávat dojem demoraktického vedení sportu u nás.
Předsedové komisí jsou tvrdě určení Prezidiem, v reálu prezidentem AČR a posléze jsou takto dosazeni , ne voleni,i členové jednotlivých komisí , většinou pořadatelé podniků či vrcholní činovníci . Koho budou tito lidé poslouchat, nás ?? Ha, ha...
Ti, co to platí, tedy motorističtí sportovci mají na řízení svého sportu zcela nulový vliv, přitom jsou ti hlavní investoři.
Zaplatíme si auta, mechaniky, nemalé startovné pořadatelům , prostě všechny náklady ve statisících až milionech podle velikosti týmu, pomůžeme ještě AČR k tomu, aby si čerpal dotace ze státního rozpočtu 80-100 mil. ročně , navíc podle výroční zprávy AČR činí výnos ze sportovní činnosti za rok 2019 27 mil. Kč/ poplatky, testování, prodeje pojištění a přenosových práv a reklam...atd./.
Přitom nám ale AČR nic právně nezaručí, nemyslím v dnešní covidové době, ale za normálního stavu, vždy teprve na začátku roku na konci ledna se vždy dovíme, co, kde a za jakých podmínek se něco bude pořádat a s jakou technikou se můžeme zúčastnit. Ale když se nic nepojede, nebo se na poslední chvíli změní tech.podmínky účasti, tak si pak svou milionovou investici můžete pouze oprašovat v garáži....právní nárok na úhradu škody nula.
My přeci i přes ten neutěšený stav vedení sportu máme právo na jasnou perspektivu technických i jiných podmínek minimálně 3 roky dopředu.
L.Tenkl má pravdu, je to neúnosné...
3. 2. 2021 11:32
3 0
Pan Tenkl super....velká pravda....krásně napsanésmajlík
3. 2. 2021 14:29
1 0
Článek super, podle mě vyjadřuje názor nebo smýšlení velké skupiny insiderů i fanoušků (tedy outsiderů).

To Monte Christo: ad nezdravá atmosféra a vytváření štvanic na sociálních sítích a bránění racionální diskuzy. Sociální sítě nečtu, ale to je můj problém. Vnímám to jako jeden z regulerních komunikačních prostředků současné doby. Je zajímavé, že politici to využívají k vítězstvím ve volbách, ale najednou se někdo cítí semletý jiným názorem jiných lidí a kvůli tomu přestává komunikovat. Opravdu je to takhle? Já jsem si nevšiml, že by se někdy něco komunikovalo nějak moc navenek. Kladu si otázku proč? Myslím, že asi není zájem.
Možná se pletu, ale u nás vnímám dva weby, které se zajímají o rally. Je zajímavé, že pouze jeden se snaží uveřejňovat myšlenky obou názorových proudů. Zatímco na druhém jsem narazil na jeden článek na hlavní stránce, bagatelizování současné zjitřené situace a posměšné komentáře k úrovni diskuze. Z mého pohledu i to o lecčems svědčí.
Vůbec nesouhlasím s tím, že někdo na někoho dělá hon. Totiž zrekapitulujme si situaci. Nejdříve nejvyšší orgán pro rally v čr vydá prohlášení, o tom jak to bude vypadat od roku 2022. Následně na to reagují ti, kterých se to dotýká bytostně a ti se vlastně brání. Věděli oni dopředu, že se něco takového chystá? Tady bych trochu parafrázoval slova, která používáš jako výňatek z článku pana Tenkla "MY rozhodneme". Takže v této situaci kdo rozhodl? Myslel jsem si, že než se vydá nějaké rozhodnutí, byť ve formě předhlášení, tak se nejdřív provede nějaká diskuze, rozbor situace atd. Ani to v žádném článku nezaznělo. Prostě asi se na googlu založil nějaký meet, tam se to odhlasovalo a nazdar. Ano souhlasím, někdo tu nekomunikuje, ale nemyslím, že kvůli mediální honbě na čarodějnice. Ostatně tu si opravdu představuji jinak.
Jen tak pro hořko sladké "pobavení" si pusťte setkání mistrů v Sosnové a rozhovor s Ášínem tedy hlavně konec kdy se tam tohoto tématu již tehdy dotkli smajlík
VAZ
3. 2. 2021 16:19
2 0
Luboš se rozohnil,je to fajn chlapík.Ale není to tak černobílé.Jím jmenované mladé pušky jsou vynikající.Ášín,Honza Dohnal jsou bouráci,jako všichni rallymani.Mám je rád.Ale dehonestovat Štajfa, Kopeckého,Černého a spol za jiný názor je mimo mísu.Jasně,fabrika má nejlepšího jezdce, špičkový servis.Má se tedy s ostatními podělit,nebo vypadnout?Tak tohle je komunismus, přesně tohle Luboši.Problém v AČR je jiný level.Znám to sám moc dobře.Snažíš se to změnit,tleskám a jdu s tebou
3. 2. 2021 18:19
0 0
Dokonalé shrnutí faktů, bez NEŽÁDOUCÍCH emocí - TESAT DO KAMENE! smajlík
3. 2. 2021 19:29
0 1
Lonska sezona byla nejzajimavejsi za poslednich +/- 15 let, byt kratka a titul se podle me nemel vubec udelovat. Verim tomu, ze kdyby se jelo na jare a na podzim, tak by Kopeckej Pecha na mokru porazel.
Zmena rozlozeni sil neni ku prospechu sportu, rozhodnuti autority je spatne a jestli se na tom podilel Kresta, tak me to dost mrzi. Halt jen po nich sahnes, uz te maji.
3. 2. 2021 20:39
0 0
Teď mě napadlo:Kresta byl do té komise zvolen? nebo dosazen?nebo se sám hlásil?Kdo z vás ví tak odpovězte.Dík.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!