Luboš Tenkl - eWRC.cz
2. 2. 2021 20:50 − 15751× − 39

Luboš Tenkl – co ještě nezaznělo

Na předchozí rozhovor s Lubošem Tenklem bylo množství reakcí, ale nezaznělo ještě všechno.

Nikdy jsem historicky neměl problém říkat, co si myslím, a nebudu si brát servítky ani teď. Po předchozím rozhovoru se událo hodně věcí, mluvil jsem s mnoha lidmi a i přesto, že pro Autoklub ČR jsem teď asi nepřítelem číslo 1, tak je potřeba ještě pár věcí sdělit. Autoklub ČR a i Komise Rally by si měli uvědomit, že oni by měli zastupovat zájmy závodníků a vytvářet jim podmínky k závodění tak, aby byly pro tyto sportovce co nejlepší. Na to se dnes a v celé této kauze naprosto zapomíná. Samozřejmě, všechno musí mít řád, Autoklub ČR přebírá sportovní řády od FIA, ale v národním šampionátu si můžeme jet podle toho, jak chceme my v Čechách. Rally Komise by se měla především zajímat o názor závodníků ze startovního pole a nezastupovat jen zájmy několika konkrétních členů komise, kteří jsou ve střetu zájmů.

Teď aktuálně se řeší omezení bodování pro určité kategorie vozů a nejviditelnější je to u WRC a S1600. Je to do očí bijící účelové rozhodnutí, které reaguje jenom a pouze na úspěch V. Pecha aj. Dohnala v minulé sezoně. Takže je to prasárna. V národním mistráku může jet i Pechovo WRC klidně i v dalších letech. Záleží, do jaké třídy jej zařadíme. To, že mu dle FIA propadá homologace, je pro MČR úplně jedno.

Nejjednodušším způsobem, jak napravit paskvil v předpisech, kdy nemůžou startovat jiné vozy WRC, než ty, co se registrovaly do konce roku 2014, je zrušit toto omezení. Ať si sem každý přiveze auto jaké chce a zaregistruje si jej kdy chce. Můžeme se usnést na tom, že nepojedou nejmodernější okřídlené WRC, které jedou aktuálně ve světě, ale vše do roku 2016 jet může. Nikomu to v MČR vadit nebude.

Rally byla vždy o rozmanitosti. Hubáček závodil proti škodovkám s Alpinou, která byla silnější, Pavlík závodil proti škodovkám s Audi Quattro atd…Vždy vítězil ten, kdo je nejrychlejší bez ohledu na to, jaké má auto, kolik má gum a kolik má za sebou peněz. To je podstata rally, proto máme absolutní pořadí. Kdo na tom co nechápe? Teď chce Komise Rally udělat omezení, že nejrychlejšími vozy v MČR budou R5. Proč by to nemohly být třeba R2? To by bylo krásně vyrovnané, 40 erdvojek v poli. Samozřejmě, že je to blbost. Stejně by byly různé podmínky, stejně by měl někdo natestováno víc, měl víc nových gum. Rovnost jsme tady pěstovali možná za komunismu, ale ani to se nepovedlo.

Aktuálně se z MČR vyhánějí WRC a S1600, protože Komise Rally chce MČR pořádat podle nových FIA tříd. Kolik tady těch aut podle nových FIA tříd je? Je jich 50 celkem? Všichni pojedou MČR? Budeme mít zase MČR jen pro 30 aut, jako tomu bylo v roce 2014. V cíli Rally Šumava bylo 24 aut…Všichni a hlavně FIA mluví o tom, že přijdou nové kategorie hybridních a elektrických aut. To je fakt. Tyto auta budou mít vlastní třídy, budou mít také omezeno bodování do MČR, když jich bude jenom pár? Asi těžko, bude to protěžovaná kategorie a nejspíš je bude vyrábět i škodovka. Vydá pak Rally Komise nařízení, že aktuální R5 nemohou bodovat do MČR a musí jet jen v poháru? To se nejspíš stane tak za dva-tři roky. Pak majitelé R5 budou mít doma bezcenný krám, kterých se vyrobily stovky kusů. WRC je alespoň unikát a na ceně neztrácí.

V článku na ewrc zaznělo, že šéf Motorsportu by chtěl vyrovnané podmínky pro všechny. Prosím, můžete někdo do Boleslavi vzkázat, že soukromé týmy nebudou mít nikdy vyrovnané podmínky s továrním týmem a ten rozdíl je tak obrovský, že 99% startovního pole nepomůže ani to, že proti továrnímu R5 nasadí soukromé WRC? Tovární jezdec má natestováno tisíce kilometrů před startem sezóny, v závodním autě sedí několikrát týdně a testuje a jezdí. Je to jeho práce. Soukromník se před startem sezony v autě sotva sveze. Rozpočet je úplně jiný, počty pneumatik, množství náhradních dílů, data, možnost nastavení motoru třeba jen pro jednu soutěž,…tomu se nikdy soukromník nemůže vyrovnat. Podle jistých zdrojů je rozpočet mladoboleslavského motorsportu 600 milonů korun na rok. Už jenom to ukazuje ty možnosti a rozdíl proti všem ostatním. Máme tady několik mladých talentů, Cais, Semerád, Stříteský…Ti, kdyby měli možnosti továrního jezdce, tak jsou pravděpodobně dneska úplně jinde a možná jsou i rychlejší, než byl loni Honza Kopecký. Ten nepoměr v prostředcích je obrovský. Vůbec se nedá mluvit o vyrovnanosti jen tím, že závodí s vozem R5. To je naprostý nesmysl.

V diskusích tady zaznělo, že podle aktuálních řádů tady nikdo jiný WRC provozovat nemůže. Hned by ale mělo zaznít, že to bylo účelové rozhodnutí opět určité skupiny lidí, které je nesmyslné a mělo by se zrušit. To by ale zkomplikovalo situaci soutěžím, které jsou přihlášené do mistrovství Evropy a třeba i evropských pohárů. Všichni víte, které to jsou. Uznávám, že by to vypadalo dost blbě, když by na cílovou rampu ve Zlíně přijel nějaký soukromník Pech s WRC jako první, vyhrál by MČR, ale vítězem mistrovství Evropy by byl třeba nějaký Rus s Citroenem, který by skončil na druhém místě. Co by pak asi ten Eurosport vysílal…a nejspíš by ten pořadatel nedostal pochvalu od pánů z FIA…Proč by si to tedy na své soutěži komplikoval, když to může zaříznout v celém MČR a bude mít klid!

Někdo se tady pokoušel porovnávat techniku WRC oproti R5. Za patnáct let technika aut udělala takový pokrok, že ten rozdíl ve výkonu je dneska zanedbatelná výhoda. Myslíte si, že by dneska vyhrával MČR někdo, kdo by přivez Audi S1 s 600 koňmi? Ani náhodou. I Jan Kopecký, i Václav Pech a i Roman Kresta se v minulosti několikrát vyjádřili, že s novou R5 už jsou rychlejší, než s WRC. Že nová auta mají tak dokonalé podvozky, že se ty rozdíly ve výkonu smažou. Už to přestalo platit po tom, co Pech vyhrál jenom dvě soutěže o 11 vteřin a na třetí ho Kopecký se „slabším R5“ porazil o více jak minutu? V mistrovství světa Honza Kopecký běžně porážel mnoho WRC, včetně současných a včetně Martina Prokopa s WRC. Není to nespravedlivé, když jsou ta auta o tolik lepší?

Všem lidem, kteří musí na závodění vydělávat a shánět peníze je jasné, že čím populárnější rally bude, tím se budou peníze shánět líp. Čím víc bude na rally chodit diváků a čím víc bude rally v televizi, tak tím víc bude peněz. Pánové z Komise Rally, chápete to? I šéf Motorsportu uznává, že letošní sezóna byla mediálně hodně zajímavá a i diváky ty souboje bavily. Takže to zařízneme? Kde ty peníze pro rally chcete sehnat? Kde je pak mají sehnat závodníci, kteří už to teď mají pekelně těžké. Všimli jste si, jaká se na nás valí doba kvůli COVIDU? Vláda peníze natiskne, ale sponzoři ne. A když nebudou mít peníze závodníci, nebudou závody a nebude Komise Rally…

Komentářů celkem: 39
3. 2. 2021 21:36
0 0
hujer: přečti si prosím ,co jsem tady napsal o něco výše ohledně rally komise.....
4. 2. 2021 11:23
2 0
Samozřejmě naprosto správně napsané a je zbytečné něco dalšího doplňovat.Snad jen to, že i za cenu "nepřítele č. 1" pro AČR si stojíte za svým názorem ,protože ne každý ze zainteresovaných umí věci nahlas pojmenovat jako vy.smajlík
4. 2. 2021 11:29
2 0
smajlíksmajlík
Tenhle článek je asi nejvíc nejlepší.. Absolutně vystihuje momentální problémy s Autoklubem. Nemohlo to být napsané líp a srozumitelněji.
Pochopí úplně každý.
Jenom stále nějak chybí názor rádoby "ikon" naší špičky a rally komise.
Černohorský, Štajf, Černý, Regner, Kresta, Kunc. Zapamatujte si tyto jména!! smajlík
Proč to dělají? Hanba.
4. 2. 2021 12:02
1 0
smajlíksmajlíksmajlíka povolil bych i nové WRC, a bude to nejvíc
4. 2. 2021 12:12
0 0
Původně napsal Jen
Monte Christo: Co to meles za nesmysly? To co je napsano jsou fakta! Neni to o nazoru jednoho cloveka, ale drtive vetsiny startovniho pole! Pochop laskave, ze problem se tyka asi 40 aut a zdaleka nejde jen o Pecha nebo Dohnala!
Jenom proto že je něco můj názor nemůžu to vydávat za fakta. To co je napsáno, je názor pana Tenkla. Já ho respektuji, má na něj právo. Ale zároveň tvrdit že "nikomu v MČR to nebude vadit" je podle mě právě přehnané upřednostnění svého názoru a názoru lidí okolo sebe. Je hodně lidí kteří by chtěli vidět WRC, ale osobně třeba jsem pro je nechat jezdit mimo mistrovství republiky. Za největší problém v aktuální situaci vnímám to, že by se takové věci měly plánovat a oznamovat rozhodně víc než rok dopředu. Pan Tenkl vnímá jako vhodné nechat jezdit WRC do roku 2016 a z článku to na mě působí jako by bylo přece jasné že to tak vidí všichni. Jenže proč zrovna do tohoto roku? proč je časem v bodování mistráku nezakázat úplně když jsou oproti R5 pravděpodobně mnohem dražší s minimálním ziskem co se týká rychlosti? nebo naopak proč by měly být omezeny rokem 2016, když už tedy budeme chtít každému umožnit ukázat co nejzajímavější a nejrychlejší auto?
4. 2. 2021 12:29
0 0
Ještě názor Štěpána Vojtěcha: https://www.youtube.com/watch?v=72ae-HWeJrU
Nevím, zda už to tady někde není.
4. 2. 2021 13:28
0 0
Standy WRC do 2016 nebylo omezeno FIA od 2017 nesměli WRC startovat jinde než v MS a když jeli tak ze začátku se musela žádat vyjímka.Nevím jestli u toho dál zůstalo a platí to i teď
4. 2. 2021 16:34
4 0
Ahoj Luboši, i ostatní.
Moc se zde nevyjadřuji, ale nyní musím. Přemýšlím, jestli šlo tento článek napsat líp, a rozhodně musím říct, že nešlo.
Jasně a stručně řečeno vše. smajlík Klobouk dolu !!
Na 100 % stojím za tvým názorem , a plně ho podporuji. Nějak nedávám rozhodnutí rally komise, která má posazené zřejmě svoje zájmy nad zájmy jezdců a spolujezdců. Fakt strašný.smajlík
Nikdo jiný než Venca Pech by tu fabriku stejně neporazil, tak o co jde. Kvůli pár vteřinám..
Kdyby s tím autem jel i nadále Honza Dohnal, tak by to vůbec nikomu nevadilo. Ale že si dovolil Venca investovat a udělal výsledek, to musí být po zásluze odměněno..smajlíksmajlík
Na mě dělá dojem, že lidi v rally komisi jsou tam jen a jen pro moc a peníze, než pro zájmy sportu.
4. 2. 2021 17:40
2 0
Pane Tenkl, máte pravdu do písmene. Klidně bych Vám to podepsal. smajlík
4. 2. 2021 18:41 Upraveno 18:53
3 0
Faktem taky je, že to špiní image Škodovky a ta sama by měla mít zájem na tom, aby AČR rozhodnutí zrušilo... Ty střípky té mozaiky se skládají pomalu, ale jistě - mám na mysli pověstné tiskovky psané Vlkohradem, dřívější vyjádření Honzy Kopeckého, že WRCo pro něho není soupeř a následně jako plačka si stěžuje, že proti WRCu se bojovat nedá... Ze Škodovky bohužel to korporátní prostředí prosakuje, o to víc mi byl vždy bližší M-Sport, který je víc o vášni, než o korporátním businessu...
A tím víc by měli chápat že, image se buduje dlouho, ale ztrácí velmi rychle... smajlík
5. 2. 2021 18:13
1 3
Pamatuji si dobu, kdy se rally fanousci skladali na Krestu, aby se mohl vozit rok v MS s M-Sportem. Prave ten Kresta, ktery se dnes bike za zruseni WRC a S1600 v MCR a vlastne tim okrada ty same fanousky, diky kterym se vozil v MS o jedinecnou podivanou!! Opravdovy charakter. O tom, co je to za krivaka svedci i ten Bertoneho slavny prujezd retarderem, kde nechal 2min. Prave ty 2 minuty, ktere rozhodly tenkrat na Pribrami o tom, ze titul ziska on (byt podvodem) a ne Hrdinka, ve svem prvnim roce v rally. Od te doby na tohohle krivaka hledim s despektem a opovrzenim. Mnoho fanousku me za muj nazor odsuzovalo. Byla doba, kdy Kresta byl nejlepsi z nejlepsich, hotova modla!! Tak tady mate tu svoji modlu. Diky tomuhle krivakovi ted budete koukat na dvacet R5!!!
6. 2. 2021 18:16
0 2
svata: proboha nech už těch legend kolem Příbrami, fakt to co píšeš není nic, než výmysl, děkuju smajlík
6. 2. 2021 19:53
0 0
Apropó:na které soutěži to bylo?kdy p.Kresta jel na defektu a nechtěl pustit před sebe Ašína?A tvrdil že ho v zrcátku neviděl?O charakteru to naznačuje mnohé.
6. 2. 2021 22:26
0 0
hujer-Tohle se událo při rallye Šumava.Pár pátků zpět.Bylo to ještě před tím než-li přišel první zákaz WRC v Čechách. Rok nevím ale nechalo by se to dohledat. Každopádně sestřih soutěže byl na ČT.Véna tam mluvil před kamerou jako vždy velký diplomat.Říkal nevím co Roman blbnul koukaly jsme se na sebe do zrcátek....Tuším,že tenkrát dobro zvítězilo nad zlem jako v pohádce. Krestu zklamala technika na poslední RZ.
6. 2. 2021 23:15 Upraveno 23:16
0 0
Bylo to tusim v roce 2009, tudiz myslim 4 roky po zakazu WRC. Co si pamatuju, tak Pech tehda treba vedel, ktere anticuty muze projet a trefit. Proste to bylo vyhrocene, urcite to nebylo cestne jak Mirek Dusin, ale urcite to neni hodno to vytahovat po 11 letech a delat z toho buh vi co. smajlík Nicmene nikomu neberu jeho nazor na to. Taky bych byl radsi bez takovych situaci. smajlík
7. 2. 2021 11:20
1 0
Čím více omezení, tím méně zájmu ze strany veřejnosti a médií. Čím méně zájmu, tím méně sponzorských a "dotačních" peněz. Čím méně peněz, tím méně podniků a startujících. Čím méně podniků a posádek, tím méně je potřebná nějaká "komise". Hoši si prostě zavírají "penězovod" sami. Ale jim to nevadí, zase něco vymyslí, aby mohli mlaskat a chrochtat u koryta, nestačí sedět v koutě a tiše ukusovat... Co třeba prodat Opletalku? Tam se dá taky něco odklonit...
7. 2. 2021 11:38
0 0
Původně napsal Vrátníček
Podstatná věc je to, že neexistuje Federace automobilového sportu, stvořená pomocí demokratických voleb z řad jezdců, pořadatelů a pochopitelně i funkcionářů nadřízené složky. Dnes už po éře fiktivních potěmkinových vesnic, tedy různých Svazů rally bez členské základny, vytvořených AČR pouze na pobírání dotací, se AČR po změně organizačního řádu z 3.6.loňského roku už nadále ani nezatěžuje vyvolávat dojem demoraktického vedení sportu u nás.
Předsedové komisí jsou tvrdě určení Prezidiem, v reálu prezidentem AČR a posléze jsou takto dosazeni , ne voleni,i členové jednotlivých komisí , většinou pořadatelé podniků či vrcholní činovníci . Koho budou tito lidé poslouchat, nás ?? Ha, ha...
Ti, co to platí, tedy motorističtí sportovci mají na řízení svého sportu zcela nulový vliv, přitom jsou ti hlavní investoři.
Zaplatíme si auta, mechaniky, nemalé startovné pořadatelům , prostě všechny náklady ve statisících až milionech podle velikosti týmu, pomůžeme ještě AČR k tomu, aby si čerpal dotace ze státního rozpočtu 80-100 mil. ročně , navíc podle výroční zprávy AČR činí výnos ze sportovní činnosti za rok 2019 27 mil. Kč/ poplatky, testování, prodeje pojištění a přenosových práv a reklam...atd./.
Přitom nám ale AČR nic právně nezaručí, nemyslím v dnešní covidové době, ale za normálního stavu, vždy teprve na začátku roku na konci ledna se vždy dovíme, co, kde a za jakých podmínek se něco bude pořádat a s jakou technikou se můžeme zúčastnit. Ale když se nic nepojede, nebo se na poslední chvíli změní tech.podmínky účasti, tak si pak svou milionovou investici můžete pouze oprašovat v garáži....právní nárok na úhradu škody nula.
My přeci i přes ten neutěšený stav vedení sportu máme právo na jasnou perspektivu technických i jiných podmínek minimálně 3 roky dopředu.
L.Tenkl má pravdu, je to neúnosné...
Zdendo, souhlasím. Snad jen s výjimkou těch zmíněných "podmínek minimálně 3 roky dopředu". V našem věku by stačily i 3 měsíce. My bysme si raději už neměli kupovat ani dlouhohrající desky a tlustý knížky... smajlík smajlík
7. 2. 2021 13:41
0 0
Původně napsal svata
Pamatuji si dobu, kdy se rally fanousci skladali na Krestu, aby se mohl vozit rok v MS s M-Sportem. Prave ten Kresta, ktery se dnes bike za zruseni WRC a S1600 v MCR a vlastne tim okrada ty same fanousky, diky kterym se vozil v MS o jedinecnou podivanou!! Opravdovy charakter. O tom, co je to za krivaka svedci i ten Bertoneho slavny prujezd retarderem, kde nechal 2min. Prave ty 2 minuty, ktere rozhodly tenkrat na Pribrami o tom, ze titul ziska on (byt podvodem) a ne Hrdinka, ve svem prvnim roce v rally. Od te doby na tohohle krivaka hledim s despektem a opovrzenim. Mnoho fanousku me za muj nazor odsuzovalo. Byla doba, kdy Kresta byl nejlepsi z nejlepsich, hotova modla!! Tak tady mate tu svoji modlu. Diky tomuhle krivakovi ted budete koukat na dvacet R5!!!
Prosím tě alespoň si ověř fakta když už..... Fanoušci se skládali na start na Monte Carlu ne na celou sezónu......
opa
8. 2. 2021 13:56
0 0
Kresta byl "demokraticky zvolen" vedením
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!