3. 2. 2021 21:42 − 3934× − 2

Italská rally se stěhuje

Podnik mistrovství světa zasazený na území Itálie bude mít letos nové centrum a podívá se na staronové tratě.

Nejde ale o tak zásadní stěhování, jaké se odehrálo mezi lety 2003 a 2004. Tehdy italská soutěž mistrovství světa opustila pevninu a přesunula se na ostrov Sardinia. Centrum bylo tehdy situováno do hlavního přístavu tohoto ostrova, Olbie. Odtud se po deseti letech soutěž přesunula na západní pobřeží do Alghera. Teď dochází k velkému návratu a servisní park bude v letošním ročníku umístěn nedaleko muzea archeologie takřka v centru města na východním pobřeží. Do Olbie se soutěž měla podívat už vloni, a to formou čtvrteční divácké superspeciálky. Ta byla namotána hodně zajímavě od přístavu až k historické části města. Jelikož se ale rally nakonec konala bez přítomnosti diváků, nemělo smysl tuto zkouška dále držet v harmonogramu. Bohužel se pořadatelé k myšlence této hodně zajímavé divácké zkoušky nevrátili ani v letošním ročníku.

Soutěž se pojede bez jakékoliv divácké superspeciálky. Zajímavá trať Ittiri Arena Show se sice nachází nedaleko předešlého centra soutěže, Alghera, ale logisticky by její zařazení ve čtvrtek večer možné bylo. Slavnostní start se totiž odehraje znovu v tomto historickém městě na západním pobřeží. V pátek ráno jej ale posádky opustí a už se do něho nevrátí. Trochu tento nápad připomíná ročníky 2014 a 2015, kdy byl slavnostní start situován hodně daleko až na úplný jih ostrova do hlavního města Cagliari. Tehdy tam posádky absolvovaly ne moc zajímavou trať superspeciálky, kterou pořadatelé vytýčili na asfaltovém placu v přístavu. Směrem na jih se soutěž vydala už v roce 2010, kdy byla zařazena do seriálu IRC. Několik úseků jako Lago Omodeo nebo Monte Grighini u města Oristano zhruba v půlce ostrova se pak jelo i v letech 2011 a 2015. Od roku 2016 už se soutěž koná výhradně v oblasti táhnoucí se od severozápadu ostrova až na východ k horám kolem městečka Buddusó, kde se nachází známé úseky Monte Lerno, Coiluna – Loelle a Monti di Alá tvořící páteř rally od jejího zařazení do kalendáře v roce 2004.

Dnes už legendárním úsekem se stala trať Sassari – Argentiera, která od roku 2016 plnila roli Power Stage. I když šlo o pouhých šest kilometrů, v posledních třech letech se pokaždé až právě na jejím hodně prašném povrchu rozhodovalo o vítězi celé rally. Závěrečný úsek podél mořského pobřeží už patří do zlatého fondu televizních záběrů. S tím je však teď konec. S opuštěním západního cípu ostrova pořadatelé opustili i další úseky Tergu – Osilo nebo Olmedo – Monte Baranta, které už tak zajímavé jako zmíněná Power Stage rozhodně nebyly. Na cestičkách u bauxitového dolu nad městečkem Olmedo se také od roku 2016 jezdil v různých verzích shakedown. V prvních ročnících, kdy se sem přestěhoval, nabízel zajímavou podívanou hlavně díky obrovským umělým skokům. Před dvěma roky pořadatelé pro tuto rychlostní zkoušku vyjednali vpuštění do objektu dolu a speciály WRC se tak proháněli mezi stavebními stroji na uměle namotaném diváckém úseku.

Pro letošek se shakedown přestěhoval k Olbii, konkrétně na jih od ní do Loiri Porto, a plánován je jako obvykle na čtvrteční dopoledne. V pátek ještě před osmou hodinou ranní odstartuje ostrá část rally. Pro první a druhou etapu pořadatelé zvolili pro diváky velmi atraktivní formát. Ráno a dopoledne se odjedou oba průjezdy první dvojicí zkoušek. Odpoledne následují další dva průjezdy jinou dvojicí zkoušek a díky tomu můžou diváci stihnout až čtyři místa denně. Pro pořadatele je tento formát výhodný kvůli přesunu traťových komisařů mezi ranními a odpoledními úseky. Start bude mít soutěž ostrý, hned první zkouška posádky zavede na Monte Lerno. Nepůjde ale o jeho klasickou podobu z posledních let, nýbrž o úsek vedoucí od Su Filigosu. Po tříleté pauze se do harmonogramu vrací úsek Terranova v lesní oblasti, který byl až do roku 2014 nedílnou součástí soutěže. Od té doby se v programu objevil jen výjimečně v roce 2017. V pátek odpoledne posádky čeká extrémně pomalý úsek Tempio Pausania, na jehož prvním průjezdu vloni Teemu Suninen za volantem Fordu Fiesta WRC nejbližšímu soupeři nadělil sekundu na kilometr. Druhý úsek pak už také patří k dnešním sardinským legendám, Tula. Zajímavá trať vedoucí mezi větrnými elektrárnami od roku 2016 nabrala mnoho různých podob.

V sobotu budou na posádky čekat ikonické úseky Coiluna – Loelle a Monte Lerno – Monti di Alá vzniklá spojením dvou těchto legendárních tratí. Tento nejdelší den celé soutěže pro posádky začne ranním servisem ještě před sedmou hodinou a skončí návratem do Olbie v devět večer. Odpoledne se podívají na nejzápadnější úsek letošního itineráře, Sedini – Castelsardo, a nedaleký Bortigiadas – Viddalba. Ten byl součástí Rally Italia Sardegna pouze jedinkrát, a to v roce 2005. Návrat na trať používanou před dávnou dobou přichystá i nedělní, závěrečná a nejkratší etapa. Na úseku Arzachena-Braniatogghiu, který patří mezi sardinskými k těm spíše rychlejším, se naposledy závodilo před dvanácti lety. Do nejsevernějšího cípu celého ostrova je situován i druhý nedělní test, který čeká přetěžký úkol. Musí totiž zastoupit na pozici Power Stage malebný úsek Sassari – Argentiera. V minulosti se v této oblasti mezi Aglientu a Rena Majore závodilo jen jednou. Zda si však nová Power Stage vezme část trati z tehdejší zkoušky Campovaglio, to se dá zatím jen odhadovat. Celkem na posádky čeká tradičně náročná šotolinová trať se spoustou kamenů. A to vše v úmorném vedru. Počet ostrých kilometrů jen těsně převyšuje 300 kilometrů, což je dnes obvyklá a oproti minulosti notně zkrácená délka světových podniků. Teď už nezbývá než se dát na modlení, aby se soutěž odjela a mohli ji navštívit i diváci.

Komentářů celkem: 2
4. 2. 2021 16:09
0 0
Zajímavé změny, i když vyhodit Argentieru je brutus. Na druhou stranu se stíhá na pohodu 10 průjezdů, takže když K.O.vid dovolí, bude to pecka.
5. 2. 2021 08:03
0 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!