7. 2. 2021 17:58 − 3736× − 0

Speciály Rally2 dobývají Rusko

Ruský šampionát stojí stranou od běžných národních šampionátů na starém kontinentu a jeho vozový park tomu odpovídá.

Zatímco se v Evropě už nějakých osm let proháněly speciály kategorie Rally2 a ve většině šampionátů teď hrají prim, v Rusku i nadále trvala dlouholetá nadvláda produkčních aut. Předešlé speciály Super 2000 se tamním divákům zprvu ukázaly jen díky Rally Russia, která byla tři roky zařazena do seriálu IRC. V sezóně 2008 kromě toho dokázal místní piloty s produkčními vozy porazit jedině Evgeniy Novikov, jedna z nejvýraznějších postav Ruska na mezinárodní soutěžní scéně. V Rally Belye Nochi tehdy pilotoval Peugeot 207 Super 2000 a se stejným vozem dokázal o rok později při Novorossiysk Rally Russia porazit všechny domácí piloty Marco Tempestini. Zde stojí za zmínku, že pořadatelé této soutěže s centrem u Černého moře tehdy uvažovali o kandidatuře do mistrovství světa.

Nejvýraznější postavou ve voze Super 2000 z řad domácích jezdců se stal Nikita Filippov. Tehdy dvaadvacetiletý mladík dokázal zvítězit hned při debutu ve Škodě Fabia Super 2000 při nemistrovské Rally Vyborg 2011. O týden později s tímto vozem odstartoval i do soutěže ruského šampionátu a vítězství zopakoval. O rok později už sice žádnou rally nevyhrál, ale díky pravidelným umístěním na pódiu poctivě sbíral body a titul mu uniknul jen o půl bodu. V sezóně 2013 se už proti konkurentům v produkčních vozech prosadit nedokázal a svou poslední sezónu zakončil na čtvrtém místě. Součástí ruského šampionátu byla tehdy i ukrajinská Aleksandrov Rally, na které mohli diváci poprvé na vlastní oči spatřit speciál tehdy zbrusu nové kategorie R5. Místní pilot Oleksandr Saljuk jun. dovezl Ford Fiesta R5 do cíle na prvním místě. Tím však starty těchto vozů prakticky utichly a šampionát se vrátil do své klasické podoby. Mitsubishi versus Subaru. Až v roce 2018 se mistrovství zúčastnil Sergey Popov s Fiestou R5, ale díru do světa s ní neudělal a na konci roku jen uzavíral první desítku. Na třech soutěžích jej tehdy doplnil ještě Igor Bulantsev s druhým Fordem.

Do další sezóny vstoupil Popov s Fabií R5, ale odjel tři soutěže a ani jednou nespatřil cíl. Bulantsev pokračující s Fiestou sezónu začal podobně tristním způsobem. Po třech odstoupeních ale přišlo alespoň vítězství na Rally Belye Nochi. Do ruského mistrovství se tehdy dostala i další nová technika „ze západu“ v podobě speciálů Proto. Evgeniy Sukhovenko dokonce s Fordem jezdil tak úspěšně, že vyhrál závěrečnou Rally Ekover a ze všech pilotů během sezóny plné pódiových umístění sesbíral nejvíce bodů. Tvrz produkčních vozů tím byla po dlouhých letech dobyta a v loňské sezóně už produkční vozy nedostaly prakticky žádnou šanci. Se zajímavým vozem na tratě vyrazil Dmitriy Voronov. Pro ruské fanoušky musela být radost pozorovat jeho Ladu Grantu Proto, jak se pohybuje v popředí výsledků. Tato kategorie umožňuje postavit soutěžní vůz i od značek, které samotné žádným takto silným speciálem nedisponují. A že někdo brzy sáhne i po domácí Ladě, to byla spíše otázka času. V první soutěži v Karelii sice Voronov havaroval, ale na dvou posledních soutěžích zkrácené sezóny už do cíle dojel hned za vítězem. V případě závěrečné Rally Pskov navíc za vítězem zaostal jen o 1,3 sekundy. Další v Rusku do té doby nezvyklou techniku na závěrečný podnik sezóny přivezl i Igor Bulantsev. Se Suzuki Swift R4 soutěž dokončil na třetím místě.

Jinak ale loňská sezóna, která byla kvůli známým problémům s koronavirem zkrácená na pouhé čtyři podniky, patřila speciálům Rally2. Hned na úvodní Rally Karelia jich odstartovala celá čtveřice a v cíli se také na prvních čtyřech místech seřadily. Bulantsev s Fiestou R5 trojici škodovek nestíhal a zbyla na něho tak nepopulární brambora. Úřadující mistr třídy R2 Roman Russkikh premiérově usednul do Fabie R5 a hned s ní vyhrál dvě zkoušky. V cíli mu patřila třetí příčka, ale na dalších soutěžích už se bohužel neobjevil. Ilya Lotvinov nakonec souboj o vítězství prohrál o deset sekund. Nestačil totiž na Vasiliye Gryazina. Bratr dnes už známějšího Nikolaye o sobě dal vědět v letech 2013 a 2014, kdy s Fordem Fiesta Super 2000 startoval v mistrovství Evropy. Teď s Fabií R5 vstoupil vítězně do domácího šampionátu a na jeho konci se stal poprvé ruským šampiónem. Nakonec se mu totiž povedlo vyhrát všech pět soutěží, do kterých s Fabií R5 vloni odstartoval. Čtyři z nich pak byly podniky ruského mistrovství. S dalším speciálem R5 (Ford Fiesta) jej na zbylých soutěžích na pódium doprovodil už jen Bulantsev, který v Rally Ekover skončil třetí. Artur Muradian se v druhé půlce roku také představil s Fiestou, ale v obou případech skončil těsně pod stupni vítězů. Vicemistrem sezóny se stal i díky úspěšnému startu se Suzuki Swift R4 v závěrečné soutěži Bulantsev.

Ruský vicemistr nechyběl na rozdíl od úřadujícího mistra Gryazina ani na startu nové sezóny 2021. Do Lakhdenpokhje už ale přijel vyzbrojen novou technikou, Škodou Fabia R5. Se stejným vozem už od loňska startuje Lotvinov a ani on nechyběl na startu Rally Karelia. Třetí Fabii R5 přivezl Denis Krotov a čtyřčlennou skupinu škodovek doplňoval ještě Muradian s novější verzí Rally2 evo. Šok jim ale hned v první zkoušce přivodila dvojice rychlých produkčních Mitsubishi s Rostilovem a Voronovem za jejich volanty. Voronov ale nakonec ani nedokončil první etapu a osmou příčku vybojoval jen díky Restartu. Rostilov si počínal lépe, držel se na třetí příčce a v sobotu si připsal další dvě dílčí vítězství. Nakonec ale na soupeře s modernějšími vozy Rally2 nevyzrál a musel se spokojit s bronzem. Počty speciálů Proto na bázi vozů domácí značky Lada se přes zimu rozrostly, ale ve výsledcích zásadní roli nehrály. Pavel Shcherbakov tu nejrychlejší do cíle dovezl na šestém místě.

Po vítězství jezdců ve vozech Mitsubishi na úvodní zkoušce už od druhého testu začala kralovat dvojice posádek ve škodovkách. Vzhledem ke stavu trati, která byla plná čerstvého sněhu, plnily přední vozy funkci sněžného pluhu. Bulantsev startující s číslem 1 to měl o to těžší a první etapu zakončil jako druhý s desetivteřinovým odstupem za Lotvinovem. V sobotu ráno ale vyhrál úvodní test s takovou převahou, že ze svého manka málem smazal celou polovinu. Lotvinov se v první sekci zmohl na jediné dílčí vítězství, v RZ 6, a jeho náskok už činil jen 3,9 sekundy. Muradian s novější verzí škodovky nestačil ani dvojici peroucí se o vítězství, ale ani Rostilovovi za volantem Mitsubishi a dopadnul stejně jako při loňských startech s Fiestou R5. Čtvrtý. Lotvinov do závěrečné sekce rally vstoupil lépe než jeho pronásledovatel, ovšem pak se mu moc nevyvedla předposlední zkouška. Bulantsev se dotáhnul tři desetiny za jeho záda a o vítězi musel rozhodnout závěrečný test. Bulantsev tam byl rychlejší jen o pět desetin, ale i to mu nakonec na vítězství stačilo. Lotvinov většinu rally vedl, ale nakonec prohrál o nicotné dvě desetinky.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!