8. 2. 2021 14:25 − 3941× − 2

Na rally s Hyundaiem i30 Fastback 1.5 T-GDI IMT

Rok se s rokem sešel a my jsme opět měli tu možnost vyrazit na Rally Monte Carlo vozem z Nošovic. Proti loňsku se ale hodně změnilo.

S letošní Rally Monte Carlo to dlouho vypadalo velmi nahnutě. Zelenou dostal úvodní podnik MS 2021 až téměř týden před startem a my jsme mohli vyrazit. A po roce opět za volantem vozu Hyundai z Nošovic. Po loňské i30 kombi se nám tentokráte dostala do rukou i30 Fastback.

Modelová řada i30 prošla loni v létě faceliftem a změny nebyly jen optického charakteru. Náš vůz měl pod kapotou nový motor 1,5 T-GDI s výkonem 158 koní a 253Nm. Jedná se o mild hybridní systém pracující s napětím 48V. Pod podlahou zavazadlového prostoru je ukrytá baterie o kapacitě 0,44 kWh. Elektromotor mild hybridního systému má výkon 16 koní a pomáhá při akceleraci a plní i roli startéru a generátotu. Energie do baterie proudí při brždění.

V praxi není výpomoc elektromotoru nikterak znatelná. Otázkou tak je, zda by bez malého elektro dopingu, auto pocitově jelo po alpských silničkách stejně dobře. Příjemné mrštnosti ve francouzských kopcích letos prospělo také to, že jsme vyrazili jen ve dvou lidech. Zajímavý je ale šestistupňový manuál s automatizovanou spojkou iMT. Plusem tohoto řešení je, že v ECO módu elektronika po uvolnění pedálu plynu „vyřadí“ a auto plachtí tak, jak to známe z automatů. V rychlostech pod 30 km/h elektronika motor někdy i úplně vypne. Jakmile se pravá noha dotkne plynového pedálu, motor okamžitě naskočí. Kdo není příznivcem těchto vychytávek, zvolí režim NORMAL nebo SPORT, tam se to neděje.

Nevýhodou iMT je samotný chod spojky. Spojku ovládá počítač a pedál zabírá až hodně nahoře. Chce to najít správnou polohu pedálu, což se ne vždy povede, zlatá mechanická spojka. Začínajícím řidičům ale auto na křižovatce nechcípne. Řadící páka má delší chod a řazení je poněkud gumovější stejně jako v loňské i30 kombi.

Loňský facelift zevnějšku prospěl, auto vypadá opticky lépe. Změny se udály i v kabině, kde stále najdeme hodně tvrdých plastů. Display infotainmentu zase o něco narostl a digitalizace pronikla i do kapličky za volantem, kde nahradila analogové ukazatele, které máme tak rádi. Analogový zůstal otáčkoměr, který je cejchován do 8 tisíc otáček. Červené pole začíná za 6 tisíci, ale omezovač vás k němu nepustí. Potěšující je, že hodně funkcí včetně klimatizace má stále svá tlačítka a není nutné je hledat přes dotykový systém.

Kufr Fastbacku má papírových 450 litrů, což pro dvě osoby je místa více než dost. Ve čtyřech lidech by to ale bylo napínavé. Z dané koncepce není prostor tak dobře využitelný jako v kombíku. Na zadních sedačkách tentokráte nikdo neseděl, ty přední nabízely dostatek místa i komfortu. Spotřeba při najetých 3500 kilometrech činila 7,4 litru benzínu na 100km. Určitě se dá dostat i na příznivější hodnoty, ale když jedete přes Německo v noci bez provozu na dálnici…

Komentářů celkem: 2
8. 2. 2021 15:19
0 0
"baterie o kapacitě 0,44 kWh" - to je cca 6x tolik, co mám v notebooku, tak by mě vážně zajímalo, jak to zvládne pomáhat při rozjedu.
8. 2. 2021 15:54
1 0
Zdravím, kapacita neřeší jak rychle se baterie nabíjí a vybíjí. Startér/generátor pracuje s řádově stovkami Ampér a tím je i nabíjení a vybíjení rychlé. Notebook vám vydrží třeba 8hodin provozu na baterii. Mild-hybrid vybije baterii třeba za 4 minuty maximálního odběru a opět ji nabije za cca 10 minut rekuperace.
smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!