10. 2. 2021 18:44 − 13841× − 15

Jan Sýkora: „Hlavně prosím rozhodujte racionálně a s předstihem!“

Soutěžní jezdec Jan Sýkora vyjadřuje svůj názor k zamýšlenému omezení bodování v MČR pro vozy WRC a jiné od sezony 2022.

Poznámka redakce: Rozhovor se zrodil zhruba před dvěma týdny, tedy před posledním rozhodnutím Autoklubu ČR, ale stále je aktuální. Honza Sýkora před pár lety patřil k absolutní české rallyové špičce. Dnes už závodí spíše sporadicky. Je jedním z těch, které můžeme bezpochyby označit za motoristické nadšence a srdcaře. Pamětníci si dozajista vzpomenou na dobu, kdy diváky přiváděl do varu hodně divokou jízdou na hraně ve starší Škodě Felicii tehdejší třídy A5. Ta byla na rychlostních zkouškách v Honzových rukou častěji ve vzduchu než čtyřmi koly na trati. Následovaly roky a úspěchy s produkčním Mitsubishi, sporadické starty s vozy WRC a roce 2013 prvním vozem Ford Fiesta R5 v soukromých podmínkách. Právě v té době Autoklub ČR rozhodoval o omezení či povolení možnosti startovat s vozy WRC v českém šampionátu. Honza má k tomuto tématu tedy také co říct, a jeho názor může vnést i trochu jiný úhel pohledu na dané téma.

Honzo, ty jsi byl v roce 2013 prvním soukromníkem na světě, který odstartoval s Fordem Fiesta R5 v národním šampionátu. Bylo to tehdy na Rally Bohemia…

Ano, byli jsme první na startu soutěže, tehdy s fungl novou Fiestou R5. Byli jsme tehdy ale bohužel i prvními, kteří sice vyhráli rychlostní zkoušku s touto technikou, ale zároveň havarovali. Martina dokonce strávila noc na pozorování v liberecké nemocnici… To všechno přinesla Rally Bohemia 2013.

Jak u tebe vznikla myšlenka pořídit vůz R5, který byl nový a nevyzkoušený?

Měl jsem tehdy a mám to štěstí, že mám silného sponzora a přítele Tomáše Kučeru, mimochodem předsedu představenstva pivovaru Svijany a úspěšného pilota v závodech do vrchu seriálu EDDA Cup. Ten byl ochoten společně auto zafinancovat. Myšlenka byla zprvu S2000, nebo počkat na R5. WRC totiž bylo krom sprintů prakticky zakázané. Proto jsme u Malcolma Wilsona dlouho dopředu složili zálohu na Ford Fiesta R5. To mělo být konkurenceschopné auto do nejvyšší kategorie v národním šampionátu. Chtěli jsme prostě tehdy jet to nejlepší. V té době jsem i pomýšlel na to, že bych mohl naše „velké kluky“ občas pozlobit a nic lepšího než R5 nešlo dlouhodobým trendem. Autoklub ČR jasně prezentoval, že chce jít do budoucna jen cestou FIA tříd v rally.

Kategorie R5 se tehdy hodně rozjela, přidaly se automobilky, ale přesto v ČR mohla dále startovat auta WRC, která dostala výjimku. Jak jsi to tehdy vnímal?

Přiznám se, že tehdy jsem to nechápal a bral jsem to jako nespravedlivé. My jsme chtěli to nejlepší. Proto jsme koupili Ford Fiesta R5. Pochopil bych asi povolení těch dvou, možná tří WRC, která v Čechách tehdy byla. Pak se ale v roce 2014 na Autoklubu na chvilku dohodlo, že se ještě do konce roku, během dvou tří měsíců, mohou dovézt WRC, které se musí v ČR rychle zaregistrovat, Já nevím, jestli kdybychom toto věděli dopředu, zda bychom WRC třeba přivezli také. Nedostali jsme však vůbec šanci o tom přemýšlet. Auto R5 totiž již bylo koupené. V tom vidím selhání partnerské diskuze Autoklubu vůči soutěžícím.

Ty jsi toho pak ale s Fiestou příliš neodjel. Spíše jsi pak auto pronajímal. Co tě k tomu vedlo?

Rally je o penězích. Fiestu R5 jsme přivezli i s tím, že já s ní pojedu soutěže a Tomáš vrchy jen s minimem úprav. Jenže se ukázalo, že Fiesty R5 měly slabý motor a na závody do vrchu by to auto ve třídě nestačilo. V tuto chvíli se vracíme k chybě nemožnosti plánovat třeba to WRC… Na Fiestu byli zájemci o nájem, nešlo to jen tak zahodit a nevyužít.

Jak se dnes díváš na to, že se uvažuje o omezení bodování pro auta s propadlou FIA homologací do absolutního pořadí MČR?

Není podle mě dobře WRC a ostatní auta omezovat i přes to, co jsem před chvílí říkal. Tehdy mě ta výjimka namíchla. Také se tenkrát týkala pouze WRC a A7 Kit Car a nestrhávala s sebou, jako dnes, jak bych řekl, zastírací křoví v podobě dalších aut. V zásadě by bylo dobře, aby tady mohli bodovat do absolutního úplně všichni. Klidně bych otevřel možnost startu i nových WRC, jako měl třeba Honza Dohnal na Strahově. Nejde tady ale jen o WRC. Těch aut, kterým propadne homologace a nemohla by být zařazena do nových FIA R tříd, je hodně. Možnost bodovat v absolutní klasifikaci je přeci jedinou možností, jak se porovnat mezi sebou. Někdo může vytrvalým dojížděním třeba získat body a mít pak na konci sezony radost, že v absolutním pořadí porazil daleko silnější auta a uspěl. Dvoukolkou porazit čtyřkolku a tak dále. Mého nynějšího Mitsubishi se omezení také týká. Já se sice z toho asi nezhroutím, celý mistrák nejezdím.

Jak to vnímáš?

Je mi hlavně líto kluků, co vlastně vinou Vencova úspěchu přijdou o tu chuť bojovnosti a vytrvalosti prát se o pořadí. Je jedno, jestli o první pětku nebo tu poslední, protože, aby mohl být někdo výše, musí být také někdo níž. Pro kluka s R5 skončit na konci roku padesátý ze sta aut je žalost. Pro kluka s Feldou to však může být splněný sen… Časem bohužel přijde doba a budeme rádi za každé auto, které jede a proč někomu brát radost z toho srovnání? V nových malých R třídách FIA je strašně málo aut a automobilky o to nemají takový zájem jako dřív. V některých nových třídách budou závodit dvě nebo tři auta a bylo by přeci škoda, když by se s nimi nemohli porovnat ostatní.

Jak bys v tomto roce ohodnotil výkon Václava Pecha a Honzy Dohnala. Myslíš si, že získali tituly jen kvůli technice?

Rozhodně ne. Ano, to v době 2014 by Véna nad vozy S2000 vyhrával stoprocentně o minuty a toto jsem také v té době funkcionářům říkal. Dnes se to tak nějak srovnalo. Tím chci říct jakou technickou převahu té doby má po patnácti letech v sobě stále ještě WRC. R5 má zas výhodu dravého mládí. Navíc se to zase po nějaké době bude rozcházet opačně. WRC ještě více zestárne a R5 bude těžit z nové evoluce. Dnes se nebavíme o žádné dominanci techniky WRC ani S1600. Václav Pech vyhrál jen dvě soutěže s celkovým náskokem jedenácti vteřin. To není vůbec nic. Navíc vůbec nevíme, kolik by to auto dojelo soutěží, kdyby jelo celý normální rok Vencovým nasazením. Kvůli tomu se zabývat úpravou pravidel je zcestné. Když vezmu Honzu Dohnala, tak uřídit takové auto není vůbec sranda. Honza ho má v TOP kondici, a nemyslím si, že by s ním aktuálně kdokoliv z dvoukolkářů dokázal jet tak, jako on. Navíc tady jsou silnější dvoukolky jako R3T a nová kategorie Rally 4 taky nejsou pomalá auta. To jsme viděli třeba na Bohemce, kde na neznámé trati Honzu Dohnala porazil Švéd Radström. Právě proto je dobré tato dost jiná auta srovnávat v absolutním pořadí.

Jak ty jako soukromník hodnotíš účast továrního týmu Škoda Motorsport v domácím šampionátu?

Vůbec mi to nevadí. Naopak, jsem rád. Máme to štěstí, že žijeme v zemi, kde je silná automobilka Škoda, vyrábějící špičková závodní auta. Je to taková třešnička na dortu, když tady Motorsport startuje a podle mě to dodává lesk a propagaci celému mistráku. Navíc Škoda letos bude prý podporovat množství soukromých týmů a to je super. Toho bychom si spíš měli vážit. Na druhou stranu chápu, že se jim z hlediska marketingu nehodí vysvětlovat, že je porazilo patnáct let staré auto. To už je ale pak spíš chyba toho markeťáka, že nedokáže vysvětlit a prodat daný úspěch. Vždyť přece to, že R5 bojuje ve vteřinách s královnou WRC je ukázkou kvality auta.

Kdybys teď měl říci, jak by se měly změnit řády s ohledem na bodování, co by sis přál?

Jak jsem už říkal, neomezoval bych možnost bodování pro žádná auta. Od toho je to absolutní pořadí, aby se zde vše potkalo. No a dnes bych byl klidně povolil ve velkém mistráku i nové WRC, ať bodují. Hlavně ale ať se nevymýšlí nějaká omezení již registrovaných aut jako v roce 2003 a nedomyšlené výjimky, jako v roce 2014, a ať na Autoklubu uvažují racionálně a s předstihem alespoň dvou roků naznačují zásadní změny. Nemůžete plánovat, shánět peníze a objednávat auto, když se pak na Autoklubu nebo FIA, nebo kdesi zblázní, třeba pro elektriku na úkor R5 a vše bude zase jinak. Teď by byla dobrá hlavně stabilita v řádech, aby každý věděl několik let dopředu, co ho čeká. Sílu Autoklubu bych dnes hlavně směřoval k pomoci pořadatelům jednotlivých závodů, aby se nám nakonec ještě nestalo, že se dohadujeme zbytečně a auta zůstanou v garáži…

Komentářů celkem: 15
10. 2. 2021 19:48
5 0
Tak tohle je nejrozumější pohled na celý problém.A plně s ním souhlasím.Tady se vidí srdíčko pro rally.
10. 2. 2021 19:51
2 0
omezím se na jediné: Honzíku, díky moc smajlík
10. 2. 2021 20:03
5 0
Kéž by takový lidé o tom rozhodovali.
10. 2. 2021 20:24
6 0
Jasné, srozumitelné, bez emocí. Honzo díkysmajlík
10. 2. 2021 20:58
3 0
No vida, jednoho člověka do rally komise bychom měli smajlík. Díky!
10. 2. 2021 21:05
3 0
Konečně někdo, kdo nemá hlavu jen na čepici. Rozumný názor smajlíksmajlík
10. 2. 2021 22:11
3 0
Super. Jenom otázka, kde jsou příspěvky od těch "nenávystců" Škody Motorsport? Myslíte, že tento názor od člověka, který rally žije, je také ovlivněný?smajlík
11. 2. 2021 08:34
0 0
smajlík
11. 2. 2021 08:40
2 1
Já v tomhle ŠM prostě nechápu. Když jezdili MS,taky nevyhrávali v absolutním pořadí. A dokázali to "prodat", že vyhráli ve třídě. A bylo to OK. Kdysi,za dob Felicií,Favoritů taky nevy hravali absolutně...A ted se z toho můžou p....smajlík
11. 2. 2021 09:46
0 0
Motorsport vnímám už 50 let. Dnes již pouze jako divák. To co zde napsal Honza Sýkora je zdaleka nejrozumnější názor na danou situaci. Souhlasím s každým jeho slovem a DĚKUJI mu za to. Jako diváci budeme za několik let rádi za jakékoli auto na RZ. Drahý sport jménem Rallye má bohužel své nejlepší roky za sebou a já jsem rád že jsem byl u toho.
11. 2. 2021 11:33
0 0
smajlík kde se dá k tomuhle připojit podpis?
11. 2. 2021 11:43
2 0
Já to podepisuji zde.smajlík
11. 2. 2021 12:35
0 0
smajlík
11. 2. 2021 20:45
1 0
čím víc aut, tím víc rally smajlík
13. 2. 2021 14:58
0 0
Parádně řečeno. Podepisuji smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!