28. 6. 2006 00:00 − 2388× − 2

OTP Garancia Rallye Szombathely – komentář

Na maďarském území se odehrává jeden z nejzajímavějších národních mistrovství Evropy.

4. podnik maďarského mistrovství, 23. – 25. června, Szombathely, šotolina, 13 RZ (1 zrušena) – 131 km, posádky (start/cíl) – 122/72


Na maďarském území se odehrává jeden z nejzajímavějších národních mistrovství Evropy. Právě atraktivní konfrontace s místními jezdci na moderních vozech WRC a šotolinová trať přivedly na start čtvrtého podniku nejlepší českou posádku letošního MS Jana Kopeckého s Filipem Schovánkem. Společně s Tamásem Túrim za volantem druhé Fabie, která patří soukromé stáji Karla Trněného, mohli konečně zajistit Škodě první letošní úspěch v Maďarsku. Túri měl patřit k hlavním favoritům šampionátu, ale po třech podnicích jeho bodové konto zeje prázdnotou. Nejrychlejší dvojici zatím nestačilo ani loňské překvapení Csaba Spitzmüller s Peugeotem 206 a Fordem Focus RS 02 WRC. Tři vítězství si tak zatím mezi sebe poměrem 2:1 rozdělili Janika Tóth (Peugeot 307 WRC) a Balász Benik (Ford Focus WRC RS 03).

První rychlostní zkoušku zajel nejrychleji Túri před Tóthem. Na druhé se pak nejvíce dařilo Kopeckému, ovšem posun v pořadí z průběžné čtvrté pozice nahoru mu to nezajistilo. Naopak jeho značkový kolega klesl na druhé místo, když jej o sedm desetin předehnal Benik. Třetí zkouška byla po tragické havárii sanitního vozu zrušena a jezdci se přesunuli rovnou do servisu. Odtud pak zamířili na druhou porci třech opakovaných testů. V prvním z nich znovu exceloval Túri a vrátil se do čela závodu. Na Benika úspěšně zaútočil i bývalý několikanásobný mistr země Tóth a dostal se 3,4 sekundy za Túriho. Tomu však letos není štěstěna nakloněna ani trochu. Když už jej nezradí problematická technika, velkou časovou ztrátu zajistí proražená pneumatika. V tomto případě se jednalo o 54 sekund a s tím související propad na čtvrtou pozici. Pátý test ve shodném čase zajeli Tóth s Benikem. První jmenovaný se tím dostal do čela, ten druhý za ním však zaostával aktuálně o 3,3 sekundy. Svou rychlost v poslední zkoušce dne znovu ukázal Túri. Po defektu mu ale pár sekund, které stáhnul na prvního, lepší než čtvrtou pozici s velkým odstupem nezajistilo. Po první etapě si vedení užíval vítěz předchozích dvou soutěží Tóth. Jeho hlavní, a zřejmě podle současné situace i jediný rival v boji o titul Benik mu situaci rozhodně ulehčovat nehodlá. I tentokrát mu byl v patách a průběžná ztráta 7,8 sekundy byla dostatečně nízká, aby se i druhý den o první pozici bojovalo ve velkém stylu. Své jistě hodlal říci i Kopecký, jenž za jezdcem na Peugeotu zaostával o 11 sekund.

Další nejrychlejší čas si v brzkém ranním měření sil připsal Túri. Důležitější bylo, že Benik zabral a svou ztrátu snížil na 2,5 sekundy. V druhém testu se znovu potvrdila vyrovnanost přední dvojice, když opět oba jezdci zajeli shodný čas. Ten nejrychlejší však náležel Kopeckému, jenž se pomalu a jistě přibližoval. Po osmém testu již měl minimální odstup 6,8 sekundy! Bohužel jej na devátém testu potkala smůla, když narazil do kamene a po přetočení mu zhasl motor. Z necelých sedmi sekund ztráty byla rázem dvacítka.

Nejrychleji test zajel Túri, ale ani po Kopeckého problémech se k němu ještě nepřiblížil. V těsném duelu o vítězství nyní Tóth zvýšil náskok na rovných šest sekund. V desátém testu se český zástupce v rally nehodlal smířit se třetí pozicí a znovu zaútočil. Podařilo se mu však umazat jen dvě sekundy. I Benik zde zajel rychleji než vedoucí muž, jemuž se tak o osm desetin přiblížil. Na RZ 11 pokračoval ve stíhací jízdě Kopecký a na devíti kilometrech porazil druhého Tótha o 5,4 sekundy. Ten pak navýšil náskok na původní hodnotu po devátém testu, tedy šest sekund. I předposlední zkouška soutěže měla stejného vítěze a situace na medailových pozicích se pořádně zamotala. Nikdo z této trojice si nemohl být ničím jistý a muselo rozhodnout až závěrečných sedm kilometrů. Benik potřeboval být rychlejší alespoň o 2,1 sekundy, Kopecký pak minimálně o 6,8 než jezdec s třistasedmou. Náš reprezentant zde úspěšně zakončil řadu nejrychlejších časů. Nutno říct, že mu ale vítězství ani posun na druhou příčku nezajistily. Scházelo pouhých 5,4 sekundy… Ještě těsnější rozdíl byl pochopitelně mezi Benikem a Tóthem. Jezdec zlínského Focusu rivala s francouzským vozem na RZ 13 překonal, jedna desetina ale nic v jeho prospěch neřešila. Robertu Bútorovi se Suzuki, favorizovanému v kategorii Super 1600, vyrostl na šotolině velký soupeř v osobě Zsolta Kakusziho se starší technikou, Polem. Po první etapě navíc zaostával i za dalším jezdcem na Ignisu, Sašou Ollém. Toho na RZ 9 dokázal překonat, ale Kakuszimu se po čtyřech vyhraných zkouškách jen přiblížil.

Po dokonaném hattricku se v průběžném pořadí začíná pomalu Tóth konkurentům vzdalovat. Opět se ale ukázala vyrovnanost jeho duelu s Benikem, jenž mu na další soutěži, kterou bude 21. – 23. července Veszprém Rally, může pořádně zatopit i v průběžném hodnocení.

Pořadí v cíli
1. Janos Tóth – Bea Bahor Peugeot 307 WRC
2. Balázs Benik – Istvan Varga Ford Focus WRC RS 03 + 2,0
3. Jan Kopecký – Filip Schovánek Škoda Fabia WRC + 5,4
4. Tamás Túri – Imre Tóth Škoda Fabia WRC + 49,8
5. Csaba Spitzmüller – Miklos Kazar Ford Focus WRC RS 02 + 1:04,6
6. Tamás Tagai – Gabor Zsiros Škoda Octavia WRC + 1:35,6
7. Frigyes Turan – Laszlo Rusznak Mitsubishi Lancer EVO VI + 1:41,8
8. Norbert Herczig – Zoltan Csökő Subaru Impreza WRC + 3:08,6
9. David Botka – Krisztian Gabura Mitsubishi Lancer EVO VI + 3:13,2
10. Károly Angyalfi – Julianna Nyirfas Mitsubishi Lancer EVO VI + 3:13,3

Stav mistrovství:
1. Tóth 75, 2. Benik 62, 3. Spitzmüller 39, 4. Vizin 23, 5. Angyalfi 18, 6. Turan 16

Komentářů celkem: 2
29. 6. 2006 08:211
0 0
Co se stalo s tou sanitkou?
29. 6. 2006 08:322
0 0
Filip Schovánek, 16:30: "Na RZ3 havaroval záchranný vůz při nájezdu na RZ dlouho před uzavřením trati. Tato nehoda neměla tedy žádnou vazbu k pořadatelům. Na místě zemřel řidič, žádní diváci nebyli zraněni. Sanitka najížděla na RZ do protisměru, při otáčení se převrhla přes střechu. Spolujezdkyně v šoku."
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!