12. 2. 2021 20:38 − 6647× − 12

Konkurence ve WRC2 houstne

Po startu sedmi posádek v rámci seriálu WRC2 v Monte Carlu se do Finska přihlásila hned celá desítka.

Andreas Mikkelsen před sezónou sebevědomě prohlašoval, že chce vyhrát všechny soutěže, kterých se zúčastní, ať už ve WRC2 nebo v mistrovství Evropy. V úvodní soutěži ve francouzských Alpách těmto slovům dostál a vedl od samého začátku rally až do jejího konce, kam si přivezl takřka dvouminutový náskok. Zpočátku jej sice ohrožoval domácí Adrien Fourmaux, ale drtivému tempu norského jezdce nestíhal a po defektu už nabral moc velkou ztrátu na závěrečný útok. Mikkelsen si tak za volantem Škody Fabia Rally2 evo dojel pro maximum bodů a vedení v šampionátu se ujal i jeho tým Toksport WRT. Důležitými body do týmové kasičky totiž přispěl i Bolivijec Marco Bulacia, když byl v hodnocení týmů klasifikován jako pátý. Těsně před ním se umístil Nikolay Gryazin s Volkswagenem Polo GTI R5, který jel jen pro týmové body a společnými silami s kolegou Enricem Brazzolim získal 30 bodů pro Movisport SRL.

V Laponsku se však Mikkelsen podobné dominance vůbec nemusí dočkat, protože konkurence výrazně posílila. Právě stáj Movisport SRL vyšle do boje v druhém Volkswagenu velkou hvězdu, šampióna WRC2 z roku 2016. Esapekka Lappi hodně překvapil v cíli poslední zkoušky loňské ACI Rally Monza, kde poděkoval všem za dosavadní podporu. Pokračování v tovární Fiestě WRC nebylo kvůli špatné finanční situaci M-Sportu možné a Fin po čtyřech sezónách, během kterých působil i v tovární Toyotě a Citroënu, opustil královskou kategorii WRC. Naštěstí ale na soutěže nezanevřel a naopak by se mezi elitu rád vrátil příští rok, kdy vyjedou zbrusu nové hybridní speciály Rally1. Aby o sobě dal továrním týmům vědět, potřebuje úspěšné starty. A tak slovo dalo slovo, sponzoři pustili nějaký peníz a zrodila se nečekaná spolupráce se stájí Movisport SRL. Tento start s Volkswagenem Polo GTI R5 připraveným ve finských dílnách Printsportu bude v rámci WRC2 Finovým prvním, ale rozhodně by neměl být letos posledním. Na domácí půdě bude určitě patřit ke žhavým kandidátům na vítězství. Jeho ruský kolega bude mít výhodu, když letos už startoval v Monte Carlu a v rámci testů se o tomto víkendu účastní estonské Otepää talveralli. Toksport WRT bude i tentokrát muset spoléhat hlavně na Mikkelsena, jeho bolivijský týmový kolega bude totiž na pořádné zimní rally startovat vůbec poprvé.

Do bojů o týmové body se tentokrát zapojí i ryze tovární tým M-Sport Ford WRT. Jejich jednička pro seriál WRC2 Adrien Fourmaux na domácí půdě sbíral body pouze do klasifikace jezdců, tentokrát bude usilovat i o ty týmové. Na severské soutěži to ale rozhodně nebude mít lehké, s těmito podmínkami má minimum zkušeností. Vloni s Fiestou Rally2 ve Švédsku skončil čtvrtý, za nejrychlejšími jezdci WRC2 tehdy dost zaostával. Z českého pohledu je určitě zajímavé jméno jeho nového týmového kolegy. Martin Prokop se poslední roky věnoval Dakaru a z klasických soutěží se objevoval prakticky jen na Sardinii. Kategorie Rally2 jej však oslovila natolik, že se rozhodnul udělat si na světové scéně větší program a zkusit štěstí ve WRC2. Jihlavský pilot nechtěl nic podcenit, vyzkoušel si speciály různých značek a nakonec si vybral Ford, s jehož speciály startuje už od roku 2010. První start s vozem Rally2 ovšem nebude nic jednoduchého a těžko se bude dostávat i na pódium. M-Sport sice konečně nasadí dvojici vozů, ale v konkurenci, jaká se za polárním kruhem sejde, asi nemůže žádný velký příval bodů do týmové klasifikace očekávat.

Situaci britské stáji trochu usnadní další velký rival Hyundai, který svou dvojici vyšle jen do bojů o jezdecké body. Ole Christian Veiby v loňské klasifikaci WRC2 skončil těsně pod pódiem a letos jistě hodlá začít zhurta. Na sněhu už startuje od prosince a kromě vítězství v domácí Romjulsrally a druhém místě na také domácím Lygnasprintenu startoval i na Arctic Lapland Rally. Tradiční úvodní podnik finského mistrovství se stal zdrojem tratí pro novou světovou arktickou soutěž. Nor tak bude mít velkou výhodu, když na těchto tratích, byť v trochu jiné podobě, už letos startoval. Jari Huttunen tak dobře rozjetý sice není, ale zato se může pochlubit parádní sezónou 2020. Na zimní soutěži ve Švédsku tehdy rozdrtil veškerou konkurenci v rámci kategorie Rally2 a připsal si první ze dvou bodových maxim do hodnocení WRC3. V Monze pak finský pilot startující s i20 R5 česko-polské stáje dokončil svůj sezónní úspěch v podobě světového titulu WRC3. Odtud byl přestup do WRC2 logickým krokem, který ale u korejské značky oznámili až nyní. Třetí mladík působící v Huyndai Motosport N Oliver Solberg si v Arctic Rally Finland odbude premiéru ve voze WRC a s i20 R5 se má v seriálu WRC2 objevit až v květnu v Portugalsku. Celá trojka se bude po finské zimní soutěži, kde se od dvojice Huttunen a Veiby očekávají výsledky v úplně nejhornějších patrech, věnovat vývoji nového speciálu i20 N Rally2.

O body do klasifikace jezdců se v Rovaniemi poperou ještě další dva piloti. Sean Johnston bodoval již v Rallye Automobile de Monte-Carlo, kde skončil s Citroënem C3 Rally2 pátý. Se čtyřkolkou bude na ryzí zimní soutěži severského typu teď teprve debutovat. Estonec Georg Linnamäe je na tom se zkušenostmi lépe a letos už si s Volkswagenem Polo GTI R5 střihnul start na Arctic Lapland Rally. Přípravu na ostrý světový start pak mladý jezdec zakončí startem v úvodním podniku domácího mistrovství. Arctic Rally Finland tedy nabídne v hodnocení WRC2 hodně zajímavou konkurenci a několik zvučných jmen usilujících o vítězství je tou nejlepší zárukou kvalitních soubojů. Jedno velké jméno ale v seznamu přihlášených i tak chybí. Úřadující šampión WRC2 Mads Ostberg bohužel neodstartuje ani do druhé rally letošní sezóny.

Seznam přihlášených posádek WRC2 Arctic Rally Finland

Komentářů celkem: 12
13. 2. 2021 10:34
0 0
Nějak mi uniklo, proč letos nejede Ostberg, jak bylo zmíněno na konci článku. Mohl by prosím někdo připomenout sklerotickému starci důvod jeho absence ?
Děkuji.
13. 2. 2021 13:48
0 0
A uvidíme vůbec Gryazina na startu - po extempore na Otepää???
13. 2. 2021 14:41
0 0
Stopro uvidíme, vzpomeň jak nedávno na barumce rozložil auto na díly a o týden pozděj jel v Německu
13. 2. 2021 16:52
0 0
Původně napsal Fox
Nějak mi uniklo, proč letos nejede Ostberg, jak bylo zmíněno na konci článku. Mohl by prosím někdo připomenout sklerotickému starci důvod jeho absence ?
Děkuji.
slyšel jsem že s tím možná souvisí to že mu velkou část rozpočtu poslední rok platil Michelin a jelikož je teď hlavní partner Pirelli a je povinný dodavatel tak by tohle mohl být ten problém, ale nezaručuji že je to pravda
13. 2. 2021 16:58
0 0
mrkenny: to byl rok 2019, kdy měl "destrukční" sezónu; na Roma di Capitale zničil jedno auto, o měsíc později na Barum Rally druhé a v Německu jel se třetím. Mně ani tak nešlo o sebevědomí, jak o techniku.
13. 2. 2021 17:00
0 0
Jasně, taky jsem to tak myslel. Prostě jsem tím chtěl poukázat na to, že zrovna pro něj není bouchnuté auto překážkou.
13. 2. 2021 17:02
0 0
Zároveň pokud se nepletu, tak jeho rodina distribuuje právě Pola a Fabie R5 v Pobaltí, takže by neměl být problém ani s tím mít úplně nové auto smajlík
13. 2. 2021 18:55
0 0
Solberg: Díky, předpokládal jsem, že asi půjde o prachy až v první řadě, ale Pirelli obouvá WRC, vozy R5 myslím pořád jedou i Micheliny. (Omlouvám se, že stále používám staré označení). Oficiálně tedy asi zdůvodnění neznáme - škoda...
13. 2. 2021 19:21
0 0
Ale je fakt, že pokud to není překlep, při pohledu do startovky tam nic jiného než pirelky není...
13. 2. 2021 19:53
0 0
Fox: Všechny AWD auta musí obouvat Pirelli.
13. 2. 2021 20:06
0 0
Aha, tak to jsem netušil. Tím se leccos vysvětluje.
Ještě, že aspoň barevné provedení je (zatím) libovolné...
13. 2. 2021 21:41
0 0
Původně napsal nokian
A uvidíme vůbec Gryazina na startu - po extempore na Otepää???
Jen pro ilustraci:https://forum.autosport.cz/viewtopic.php?f=86&t=1657&sid=60270a06b9f6a82ed70763112c9f0b1a&start=10#p95840
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!