16. 2. 2021 11:14 − 1123× − 0

Pestrá směsice vozů v Argentině

Už vloni vstoupily do argentinského mistrovství vozy Rally2 a přes zimu jejich počet ještě vzrostl.

Dlouhá léta byl šampionát pod nadvládou vozů Maxi Rally, které podobně jako nám známé vozy Open N vycházejí z dílů z produkčních vozů. Argentinská kategorie se zrodila před deseti lety a původně se jednalo o vozy postavené na základu z produkčního Subaru, ale s atmosférickým motorem Honda o objemu 2,4 litru. Před třemi roky začaly být do těchto vozů implementovány jiné motory, atmosférické nahradily turbomotory. V této podobě speciály MRT vydržely až do současnosti, kdy se ale na jejich pozici hegemonů tamního mistrovství začínají dobývat speciály postavené podle mezinárodně platných pravidel. Javier Castro vloni představil Toyotu Etios R4, díky jejíž technické převaze se posunul až do nejvyšších pater výsledkové listiny a předposlední soutěž zakončil jako druhý nejrychlejší. V letošní sezóně nebude Castro s vozem R4 osamocen. Fernando Alvarez Castellano přes zimu postavil na základě těchto technických pravidel Volkswagen Polo.

„Er-čtyřky“ ale pro speciály Maxi Rally Turbo neznamenají tak velké ohrožení jako silnější a sofistikovanější speciály R5. I ty už se vloni do šampionátu podívaly a letos jich bude startovat ještě daleko více. Martin Scuncio pokračuje s Hyundaiem i20 R5, zatímco jeho občasný stájový kolega z loňska Alejandro Cancio spojil síly se stájí CBTech Rally. Ta působila v čilském mistrovství, ale to se vloni vůbec nejelo a přetrvávající nejistota přesvědčila vedení týmu, aby přesunul svou trojici škodovek do Cordóby a vstoupil tím do argentinského mistrovství. Kromě Cancia bude v týmu působit i mistr Chile z roku 2019 Jorge Martínez Fontena a Juan Carlos Alonso, který se předloni stal mistrem Evropy v hodnocení produkčních vozů ERC2. Jelikož si v zimě do Argentiny nechal poslat i Ford Fiesta R5, dá se očekávat, že si jej v brzké době někdo z tamních jezdců pronajme. Hodně pravděpodobný je v další části sezóny i start druhého Hyundaie i20 R5 Scunciovy stáje.

Většina hlavních postav šampionátu i přes nástup nové techniky, který tlakem na tamní federaci urychlila FIA, zůstává věrných speciálům Maxi Rally Turbo. Ta mohou být nově pro zvýšení konkurenceschopnosti osazena restriktorem velikosti 36 milimetrů místo původních 34. Velké množství odstoupení hned v úvodním klání ale nutí k zamyšlení, zda byl tento krok vůbec ku prospěchu věci. Nicolás Díaz ovládnul loňskou hodně zkrácenou sezónu a letos tak může na svůj Ford Fiesta MRT nalepit startovní číslo 1. Někdejší mistrovská stáj Tango pokračuje s vozy MRT na bázi Chevroletu Agile a opět se silnou dvojicí Marcos Ligato a Miguel Baldoni. V Chevroletu Onix MRT ale už nebude k vidění David Nalbandian, který se nechal zlákat na nabídku argentinského multišampióna Federica Villagry a bude s ním hájit barvy japonské značky Toyota. Silným zastoupením se může pochlubit i německá značka Volkswagen, byť by její nejvyšší zástupci nejraději dali od tohoto „špinavého“ sportu ruce pryč. Třetí sezónu za volantem Pola MRT bude trávit Geronimo Padilla. Zlepšit loňské výsledky a nakouknout konečně mezi pětici nejrychlejších, to je cílem pro dalšího jezdce s Polem MRT Gastona Pastena. Až k titulu vicemistra to vloni dotáhnul třetí zástupce VW Augusto D’Agostini.

Loňskou sezónu odstartovala na konci února Rally de Toledo, ale pak zemi sevřel koronavirus a se šampionátem to vypadalo hodně bledě. Nakonec se podařilo na konci listopadu a v prosinci uspořádat dvojici dalších soutěží. Obě byly rozděleny na dva samostatné podniky a konečná klasifikace mistrovství tak byla sestavena z pěti výsledků. Pro letošek promotér mistrovství představil tradiční počet deseti soutěžních víkendů rozprostřených v kalendáři od února až do prosince. Dvě data ještě nejsou obsazena konkrétními podniky a úvodní dvě soutěže se pojedou stejně jako loňské finále v podobě dvou samostatně bodovaných klání. V pátek se tak odjela Rally de Cruz del Eje I se 113 ostrými kilometry. Zhruba ta samá porce pak na posádky čekala v neděli na zcela odlišných tratích Rally de Cruz del Eje II. Celou sobotu mechanici trávili kolem vozů, které na náročných pátečních tratích schytaly nejeden škrábanec. Posádky se do kokpitů vrátily až v sobotu večer a vyrazily se předvést divákům na superspeciálku.

Čtveřice speciálů R5 měla tvrdit muziku, ale nakonec tomu v první soutěži tak úplně nebylo. Alonso vloni vůbec nestartoval a také si musel zvykat na novou techniku. Že přitom ale nebude stačit ani na trojici nejrychlejších vozů MRT, to dost překvapilo. Scuncio začal druhým nejrychlejším časem, ale pak v RZ 2 vyletěl z trati a zdemoloval svůj Hyundai. V boji o vítězství zůstala dvojice škodovek, kterou vedl od prvních kilometrů Martínez Fontena. Cancio na něho ale po vyhrané RZ 2 a 3 zle dotíral a v půlce dne zaostával jen o 6,7 sekundy. Zajímavý duel skončil v předposledním testu, kde Martínez Fontena kvůli defektu nechal tři a půl minuty. Cancio však mohl po této zkoušce skončit úplně, když po projetí letmým cílem uvíznul mimo trať. Posádce se Fabii R5 naštěstí podařilo včas vyprostit a večer tak mohla slavit první triumf letošní sezóny. Ze čtveřice posádek R5 jako jediní zůstali před konkurencí v MRT. Dvojice ve vozech R4 ztratila na konkurenty s R5, se kterými sdílí stejnou třídu RC2A, už v prvním testu více než minutu. V dalších dvou se jejich odstup ještě výrazně zvýšil, když Castra i Alvaréze Castellana zpomalily defekty.

Zástupci kategorie Maxi Rally Turbo tak nakonec nedopadli nejhůře, ale seznam odstoupených zde rozhodně nebyl krátký. Už v prvním testu se zastavila Nalbandianova Toyota Yaris MRT. Šéf týmu Villagra sice pokračoval, ale jeho časy zůstávaly hodně daleko za očekáváním. Teprve v půlce rally se dokázal vyšplhat do top ten. Po odstoupení v RZ 5 ale ani jeho Toyota nesplnila hlavní cíl, dostat se do cíle. Porucha motoru vyřadila už v RZ 3 D’Agostiniho. Baldoni i přes problémy s brzdami dokončil dopolední sekci jako čtvrtý ve své kategorii s odstupem půl minuty na jejího lídra a týmového kolegu Ligata. V pátém testu ale Baldoni musel také odstoupit. Ligato sváděl pěkný souboj o vedení s Díazem a dost mu pomohly problémy s nízkým tlakem paliva po RZ 1 vedoucího Fordu. Díaz se před soupeře s Chevroletem vrátil po RZ 4, aby mu vedení po předposlední zkoušce znovu přepustil. Ligato vstupoval do poslední páteční zkoušky s náskokem 17,4 vteřiny a vítězství měl na dosah. Náraz do kamene v posledním testu ale jeho Chevrolet nevydržel a Díaz už nikým neohrožován dokončil první podnik sezóny jako správný úřadující mistr. Vítězstvím. Na bednu v absolutním pořadí jej doprovodil Pasten, který dokázal o 2,9 sekundy udržet za zády značkového kolegu Padillu.

Druhá soutěž startovala už v sobotu večer a ještě před jejím startem si dali svůj vlastní závod mechanici Scunciovy stáje, když pro svou posádku museli do provozuschopného stavu přichystat náhradní Hyundai i20 R5. Scuncio se jim odvděčil už na první nedělní zkoušce, když u vozu urazil pravé přední kolo. Cancio si z první části rally odnesl maximum bodů a vstoupil nejrychleji i do té druhé. V neděli ráno na přírodních zkouškách už ale na svou rychlost ze superspeciálky nenavázal a každým kilometrem nabíral na vedoucího Martíneze Fontenu větší a větší ztrátu. Nepovedená Canciova neděle vygradovala dvě zkoušky před cílem, když expolodoval motor jeho škodovky. O double česká značka ale nepřišla. Alonso se celý den přetahoval s nejrychlejším jezdcem vozu Maxi Rally Turbo, v poslední zkoušce využil jeho problémů a s definitivní platností převzal druhou příčku. Martínez Fontena v neděli napodobil dominantní počínání svého stájového kolegy z pátku a dojel si do cíle pro jasný triumf. Za zmínku stojí zajímavost, že si na druhého v pořadí dokázal vyjet úplně stejný náskok jako Cancio v pátek, 2 minuty a 24,4 sekundy!

Speciály R4 se trápily i v druhé soutěži a roli pronásledovatelů „er-pětek“ znovu plnili piloti ve vozech Maxi Rally Turbo. S prázdnou kapsou odjíždí z Cruz del Eje Ligato, jehož Chevrolet si nedokázal poradit ani s neméně náročnou druhou etapou. Jedinou radost stáji Tango udělal jeho kolega Baldoni, kterému po soupeřových problémech v poslední zkoušce spadla do klína druhá příčka. O absenci konkurenceschopnosti svědčí jeho odstup takřka minuty a třičtvrtě za vítězem v rámci třídy. Naopak plně konkurenceschopný byl i v neděli Díaz, který se držel na třetím místě kousek za lídry rally. V RZ 4 se mu ale bohužel do motorového prostoru vylil olej a kvůli vzniklému požáru musel pilot Fordu odstoupit. První tři příčky v tu chvíli okupovali tři piloti Volkswagenů v čele s Padillou. V závěrečné dvojici testů ale Pola D’Agostiniho a Pastena postihly problémy s řízením a ty oba srazily pod stupně vítězů. Kromě již zmíněného Baldoniho se tak na bednu dostal i Villagra. Ten však do cíle dojel s takřka tříminutovou ztrátou a na doby, kdy šampionátu dominoval, může leda tak smutně vzpomínat. Toyota Yaris MRT se zatím jako vůz na vyhrávání ani netváří. Padilla si vloni se svým Polem MRT také užil své a dokončil až úplně poslední soutěž. Letos začal třetím místem ve třídě a v nedělním druhém podniku už bral maximum bodů. Soutěž ve své třídě vedl od druhé do poslední zkoušky, ve které ale přišel o druhé místo absolutně.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama